Interviuri

Regina Maria: Leadership în sănătate. Impact în societate 

15 apr. 2025 7 min

Regina Maria: Leadership în sănătate. Impact în societate 

Reading Time: 7 minute

În 30 de ani de activitate, Regina Maria a devenit un gigant în domeniul medical care a investit în jur de 300 de milioane de euro în dezvoltarea infrastructurii medicale din țară.

Fady Chreih, CEO al Rețelei de Sănătate Regina Maria, ne vorbește despre investițiile companiei în dezvoltarea sistemului medical din țară, despre impactul companiei în economia României și despre cele mai importante momente din istoria de 30 de ani a Regina Maria. 

Cum a influențat Regina Maria sistemul medical din România în cei 30 de ani de la lansare? 

Regina Maria este parte integrantă din sistemul de sănătate al României – nu doar prin investițiile pe care le facem constant în dezvoltarea acestuia, ci și prin faptul că răspundem nevoilor pacienților români. Doar în 2024, de exemplu, am înregistrat, în total, peste 7 milioane de vizite în rețea, acoperind, astfel, peste 8% din nevoia de sănătate a românilor ca parte complementară a sistemului medical național, degrevând sistemul public.

Pe parcursul celor trei decenii de activitate, două obiective ne-au caracterizat activitatea și ne-au ghidat în tot ceea ce am reușit să construim până astăzi: să inovăm în permanență în domeniul medical, pe de-o parte, și să oferim cea mai bună îngrijire pacienților din România, pe de altă parte. Cele două sunt, de altfel, intrinsec conectate. Regina Maria a fost întotdeauna unul dintre pionierii din domeniul sănătății, ceea ce ne-a determinat să devenim nu doar unul dintre principalii furnizori privați de sănătate din țară, ci și lider în calitatea medicală și în digitalizarea sănătății din România. 

Inevitabil, orice lider, indiferent de domeniul în care activează, va seta așteptări, va stabili tendințe și va avea un impact profund asupra evoluției domeniului în sine – este o responsabilitate pe care ți-o vei asuma atunci când ocupi acest rol. Schimbările pe care le-a adus Regina Maria în sănătate au avut – și continuă să aibă – ecouri nu doar în domeniu, ci și în afara lui.  

Introducerea abonamentelor medicale pe piață, de exemplu, în urmă cu aproape 30 de ani, a schimbat fața prevenției din România și comportamentul românilor, care au devenit mai activi și mai conștienți atunci când vine vorba de propria sănătate. Sistemul nostru de recenzii a transparentizat relația medic-pacient. Standardele internaționale de calitate medicală pe care le-am adus în România au revoluționat modul în care ne raportăm la acest concept. Digitalizarea sistemelor a schimbat regulile pentru pacienți și medici deopotrivă, crescând nivelul de acces al primilor la serviciile medicale și la informații, respectiv eficientizând fluxul de activitate pentru cei din urmă. Acestea sunt doar câteva exemple dintr-o istorie aflată, încă, în plină scriere – pentru Regina Maria și pentru sistemul medical din România, deopotrivă.  

Care credeți că sunt cele mai importante realizări ale Rețelei de Sănătate Regina Maria în cei 30 de ani de la înființare?  

Trei decenii de istorie înseamnă o sumă largă de realizări, dar cu siguranță cele mai importante rămân cele cu impact direct asupra pacienților noștri, care au adus schimbările fundamentale în bine. Una dintre ele a fost, după cum am menționat și anterior, implementarea standardelor de calitate medicală internațională în țara noastră, oferind, astfel, pacienților, acces la servicii medicale similare cu cele mai bune din Occident. Această calitate este confirmată de acreditările internaționale pe care le deținem, unde am fost adesea prima instituție medicală din țară care le-a obținut.  

De exemplu, în iunie 2016, Ponderas Academic Hospital devenea primul spital din România care obținea acreditarea de Centru de Excelență în Chirurgia Herniilor din partea Surgical Review Corporation (SRC). Tot în cadrul Ponderas avem, astăzi, singurul Centru de Excelență în Chirurgie Metabolică și Bariatrică din Europa de Est, având dublă acreditare internațională: europeană și americană. Anul trecut, Laboratorul Central devenea singurul laborator de analize din România acreditat JCI – Joint Commission International. Sunt doar câteva exemple din ceea ce reușim să aducem, astăzi, pacienților din România. În prezent, avem peste 20 de acreditări internaționale și nu ne oprim aici. Tot ceea ce am reușit din punctul de vedere al digitalizării și al infrastructurii digitale medicale rămâne unic la nivelul sistemului medical din țara noastră. Mai mult, am schimbat profund modul în care pacienții accesează și interacționează cu serviciile medicale.  

Aplicația Regina Maria are aproape 1,7 milioane de conturi de utilizatori, de trei ori mai multe comparativ cu finalul anului 2020, fiind una dintre cele mai populare aplicații mobile medicale nu doar din România, ci din întreaga regiune. Prin instrumentele digitale pe care le-am dezvoltat, pacienții noștri își fac online o programare la specializarea medicală de care au nevoie, pot fi consultați digital, prin Clinica Virtuală, și au acces complet la întregul lor istoric medical, în format digital.

Gradul de adopție a fost unul fantastic. Sute de mii de români lunar își fac singuri programările la medic din aplicație, de pe telefon sau de pe laptop, fără a mai suna în call center, iar peste jumătate dintre abonații noștri utilizează aplicația. Sistemul nostru de recenzii, care a transparentizat relația medic-pacient, rămâne singurul la acest nivel de complexitate din țară, la peste 10 ani de la lansare. Avem aproape un milion de recenzii acordate de pacienți doctorilor din rețea, cu o medie de 9,63 la nivelul rețelei. 

Nu în ultimul rând, introducerea abonamentelor medicale de către Regina Maria pe piața din România a schimbat fundamental nu doar piața beneficiilor extrasalariale, ci a și modificat profund comportamentul românilor în ceea ce privește rolul și importanța prevenției. Ne este foarte clar că abonamentul medical reprezintă unul dintre puținele instrumente de prevenție pe care le avem astăzi, iar acest lucru este vizibil în modul de utilizare: abonatul Regina Maria efectuează, în medie, 7 vizite medicale anual, de aproape trei ori mai mult decât un pacient fără abonament. 

Care au fost principalele provocări cu care s-a confruntat Regina Maria în toți acești 30 de ani?  

Să faci un rezumat al provocărilor depășite în trei decenii este, cu siguranță, imposibil, iar să le ierarhizezi, cu atât mai puțin. Pandemia, crizele economice și politice, instabilitatea, chiar contextul internațional actual – toate au reprezentat provocări peste care am trecut.

De fapt, aceasta este cheia din spatele celor 30 de ani: nu faptul că ne-am confruntat cu provocări – este inevitabil pentru orice companie, ci faptul că le-am depășit cu succes de fiecare dată, dovedind constant validitatea strategiei noastre, bazate pe flexibilitate și reziliență, precum și pe forța echipei de management. Să te adaptezi continuu este esențial pentru orice lider și orice echipă de management care dorește să navigheze în siguranță prin contextul instabil pe care îl traversăm astăzi. Reziliența trebuie să fie parte din însăși structura companiei, iar acest lucru se întâmplă la Regina Maria.  

Ce investiții a realizat Regina Maria în infrastructură medicală în acești 30 de ani? 

În total, am investit până acum aproape 300 de milioane de euro în dezvoltarea infrastructurii medicale moderne, în întreaga țară. Vorbim de 100% bani privați, profit reinvestit, care s-au întors în sistemul medical românesc, contribuind la dezvoltarea de spitale, clinici, laboratoare moderne, dotate cu tehnologii de ultimă oră. 

Sub conducerea actualei echipe de management, Regina Maria s-a extins – atât organic, cât și prin  51 de achiziții – la peste 400 de locații și clinici partenere în întreaga țară. Avem 6 spitale, peste 30 de centre de imagistică și 36 de laboratoare, 3 centre FIV și 18 clinici dentare – ca să numesc doar câteva dintre elementele care formează rețeaua noastră –, cu o echipă de peste 11.000 de angajați și colaboratori, dintre care peste 3.500 de medici în întreaga țară.  

În cei aproape 30 de ani de când au fost lansate pe piață de Regina Maria, abonamentele medicale au devenit adevărați vectori ai prevenției medicale. Ce ne puteți spune despre portofoliul de abonamente al companiei și despre strategia de creștere a numărului de parteneri corporate? 

Abonamentele medicale, mai mult decât un vector al prevenției, sunt un instrument coerent pe care îl avem astăzi în România, prin care încurajăm românii să se ducă preventiv la medic. În cele aproape trei decenii de când au fost lansate, abonamentele medicale au schimbat, treptat, comportamentul în ceea ce privește propria sănătate și au determinat românii să înțeleagă rolul și importanța mersului din timp la medic. De altfel, și datele ne confirmă acest lucru: abonații Regina Maria se duc la medic de 7 ori pe an, de 3 ori mai mult decât persoanele fără abonament. În prezent, aproape 25% din cifra de afaceri a Regina Maria este reprezentată de abonamentele medicale.

Portofoliul nostru se apropie de un milion de abonamente și de aproape 13.000 de parteneri corporate. În 2024, am înregistrat creșteri semnificative pe toate segmentele, dar am văzut un apetit foarte mare al IMM-urilor pentru aceste instrumente: în 2024, am înregistrat o creștere de peste 30% a partenerilor companii mici și mijlocii care au decis să încheie abonamente medicale pentru echipele lor. Suntem, de asemenea, încurajați de interesul din ce în ce mai mare pentru abonamentele complexe, cu mai multe servicii medicale incluse, dar și de creșterea ratelor de accesare a serviciilor #peabonament. În prezent, avem o rată medie de accesare de 70%, însă există companii în care aceasta ajunge și la 100%. 

Strategia de leadership și-a demonstrat eficiența inclusiv prin „exportul” în Serbia. Ce ne puteți spune despre exportul de know-how în Serbia?  

Sunt, din 2018, președintele Consiliului de Administrație al MediGroup, cel mai mare furnizor de servicii de sănătate din Serbia, unde sunt implicat, în mod direct, alături de mai mulți colegi din Regina Maria, în creionarea strategiei multianuale.

MediGroup a înregistrat o evoluție spectaculoasă în piața din Serbia, evoluând de la un business de 38 milioane de euro în momentul preluării, de către MidEuropa, la afaceri de 90 milioane de euro la finalul anului 2024, consolidându-și, astăzi, poziția de cel mai mare furnizor privat de servicii medicale din Serbia. Aceste rezultate sunt o dovadă clară că ceea ce facem la Regina Maria, „rețeta” noastră de dezvoltare în piață, poate fi implementat cu succes într-o altă țară europeană.  

Cum vedeți viitorul sistemului medical privat din România și ce rol va juca Regina Maria în acest ecosistem?  

În pofida contextului economic, politic și social în care ne aflăm astăzi, credem într-o evoluție favorabilă a sectorului medical, în ansamblu, în perioada următoare. Pentru 2025, de exemplu, anticipez o creștere de 5% a pieței de sănătate, luând în considerare stabilitatea jucătorilor deja existenți.

Bineînțeles, Regina Maria va continua să joace un rol cheie, ca parte integrantă din sistemul de sănătate. Rețeaua noastră se dezvoltă organic și mult mai repede comparativ cu sectorul medical în ansamblu, atingând o maturitate operațională ce ne permite să fim din ce în ce mai agili și mai receptivi în fața nevoilor pacienților noștri.  

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 392 (15 aprilie – 15 mai 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Articole pe aceeași temă: