Reţeta unei Mega-extinderi

Deşi a depăşit de curând pragul de 500 de magazine, Mega Image România va continua şi în următoarea perioadă procesul de extindere, în acelaşi ritm alert, alocând dezvoltării un buget de 50 de milioane de euro pe an.

Vassilis Stavrou, Director General al Mega Image România, ne-a vorbit despre planurile companiei în România, despre aniversarea a 20 de ani pe piața locală, dar și despre implicațiile locale ale fuziunii dintre Delhaize, operatorul Mega Image și Shop & Go în țară, și grupul olandez Ahold.

Care sunt planurile pe termen mediu și scurt ale Mega Image România? Dar cele pe termen lung?

Nu vom schimba nimic față de direcția pe care am avut-o în anii trecuți. Adică atât pe termen scurt, cât și pe termen lung vom continua dezvoltarea în același ritm ca în anii trecuți. Singura diferență între planurile noastre pe termen scurt și cele pe termen lung este că ne uităm la alte piețe decât Bucureștiul, unde deja suntem de departe pe primul loc. Ținta noastră actuală este să ne extindem puternic în alte piețe din România. Acum lucrăm intens să ne asigurăm că Mega Image va fi pe primul loc în mintea consumatorilor. Asta înseamnă că de fiecare dată când cineva se gândește la retail modern și la supermarketuri, primul nume care le va veni în minte va fi Mega Image. Ne dorim să fim și aceasta este și strategia noastră, un brand sinonim cu inovația, cu calitatea, să oferim o experiență excelentă clienților noștri și să îi ajutăm, în fiecare zi, să se bucure de viață în toate aspectele în care putem. Aceasta este ținta pe termen lung, destinația, motivul pentru care suntem pe piață și credem că trebuie să continuăm pe acest drum.

De curând, Mega Image a ajuns la 500 de magazine. Ne puteți spune care este strategia în termeni de expansiune?

Pentru noi nu este important numărul de magazine, ci să ne asigurăm că în fiecare an creștem cota de piață, adică să avem o creștere mai bună decât restul pieței și să ne asigurăm că investim în continuare ca anii trecuți. Avem un plan de investiții, care gravitează în jurul a 50 milioane de euro pe an și vom continua în acest ritm, nu vom încetini deloc, mai ales acum, că economia este în creștere și nu avem motive să încetinim. Din contră, aș spune că este una dintre puținele economii din Europa în care se înregistrează asemenea creșteri și ne oferă o oportunitate perfectă să continuăm și să profităm de această creștere a pieței.

În urmă cu câțiva ani Mega Image a făcut un parteneriat cu eMAG. Ce planuri aveți în termeni de e-commerce?

Avem o colaborare foarte frumoasă cu eMAG și vom continua în aceeași direcție, vom continua să oferim clienților noștri o experiență bună a cumpărăturilor online. Cumpărăturile de alimente online nu sunt o piață mare oricum, dar trebuie să ne asigurăm că atunci când marea majoritate va veni pe această piață, noi vom fi acolo și vom fi cu un pas înaintea concurenței. Este foarte important pentru noi să fim în acest în joc, suntem în joc alături de eMAG, într‑o piață încă mică, dar care estimăm că va crește în viitor într-un ritm mai alert decât cel al magazinelor fizice. Când va veni ziua aceea, din păcate nu știm, dar nu ne putem permite să nu fim acolo și acesta este planul. Acesta este planul, căutăm la nivel global cele mai bune practici din e-commerce și ne asigurăm că le aducem pe piața din România. Așa abordăm activitatea de e-commerce de aici.

La începutul anului, Delhaize, compania care operează în România Mega Image și Shop & Go, a fuzionat cu grupul olandez Ahold. Care sunt implicațiile acestei tranzacții pentru piața din România și care sunt avantajele principale?

A fost la finele lunii iulie, pe 23 iulie s-a finalizat fuziunea dintre Delhaize cu Ahold. Rezultatul acesteia a fost crearea unui nou grup Ahold Delhaize, care deservește mai bine de 50 milioane de clienți pe săptămână, mai bine de 6.500 de magazine în lume, cu peste 375.000 de asociați și 22 de branduri locale puternice. După cum arată și aceste cifre, s-a creat un grup global uriaș, iar apartenența la acesta nu aduce decât beneficii. Acestea variază de la puterea financiară, cu care putem duce la capăt planurile pe care le avem, la implementarea celor mai bune practici, inspirate de brandurile noastre globale și de la cartierul general. Și de asemenea ne asigură toate oportunitățile și talentele necesare executării planurilor noastre. Noul grup are o strategie axată pe branduri locale puternice, ceea ce însemnă că noi, Mega Image România, ca unul dintre aceste branduri locale, vom continua să executăm planurile, în forma în care le-am construit inițial, care sunt în linie 100% cu strategia noului grup. Vom continua să lucrăm la capitolul pro­ximitate, care este una dintre tendințele globale înregistrate. Vom continua să investim în prețuri, ca să ne asigurăm că toți clienții își permit ofertele și experiențele noastre. Vom continua să furnizăm produse și sortimente sănătoase și proaspete pentru clienții noștri și, de asemenea, vom continua să fim conectați la nivel personal cu aceștia, adică vom avea oferte personalizate, nu o abordare generală, care țintește toți clienții în același timp.

concept-store-barbu-vacarescu-3

Trăim într-o eră a inovației și a tehnologiei. Ne puteți spune care este strategia Mega Image pentru adaptarea la aceste tendințe?

Este vorba despre această personalizare de care am vorbit mai devreme. La fel, am povestit despre e-commerce, care este un domeniu al tehnologiei și inovației. Este deocamdată o piață mică, dar trebuie să ne asigurăm că suntem acolo, să avem un avantaj competitiv în momentul în care această piață va crește. Cea de-a doua zonă importantă în care inovația se poate produce este modalitatea prin care suntem conectați cu clienții noștri. Sunt mai multe modalități prin care ne putem conecta cu clienții, una are loc în magazin, prin conexiunile la nivel personal cu angajații noștri. Cea de-a doua modalitate prin care ne conectăm este de ordin digital. Trebuie să ne asigurăm că am avem forumuri, grupuri care adună în același loc oameni cu interese comune și să avem ceva relevant să le comunicăm. Acesta este un domeniu al inovației și al tehnologiei unde ne-am propus să câștigăm teren. Lucrăm la acest capitol și încă nu putem să împărtășim ceva concret sub forma unui plan, pentru că, momentan suntem într-o fază incipentă, dar în foarte scurt timp veți auzi de la noi direcția pe care o vom lua în piață. Astăzi deja facem o mulțime de lucruri în termeni de digital. Am lansat de curând un site interac­tiv, avem deja o comunitate semnificativă, formată din clienți care au interese comune. Mă refer la comunitatea de health & wellness, care este deja activă și se bucură de multe interacțiuni și participări și avem de asemenea o comunitate a pasionaților de vinuri, care sunt conectați între ei digital (stamdevorba.ro). În plus suntem prezenți pe Face­book, Instagram, suntem conectați cu clienții noștri și în social media. După cum spuneam, trebuie să ne asigurăm că suntem în pas cu tendințele mondiale, iar această personalizare a modalității de comunicare este din ce în ce mai căutată de către clienții noștri. Acum suntem în momentul în care planificăm faza următoare.

Care sunt principalele provocări cu care vă confruntați de la preluarea mandatului din România?

Aș spune că, din păcate, cea mai mare provocare cu care ne confruntăm se trage dintr‑un proces administrativ complicat, în special când vine vorba despre permise și mai ales când vine vorba de Legea 321/2009 pri­vind comercializarea produselor alimentare. După cum spuneam mai devreme, avem un buget de investiții de 50 de milioane de euro pe an. Ca să respectăm acest plan trebuie să avem existe un proces mult mai simplu, prin care să putem obține permisele necesare ca să deschidem și să operăm un magazin. Astăzi ne confruntăm cu o serie de întârzieri și acestea se datorează în ge­neral procesului complicat în vigoare. Cred că există loc pentru simplificarea acestui proces, respectând legislația, care să ne ofere timpul necesar pentru finalizarea planurilor. Este păcat să așteptăm luni de zile să primim permisele necesare. Ca să îți dau un exemplu, avem câteva cazuri în care am semnat contracte de mai bine de un an și încă nu operăm acele magazine. Suntem în faza de primit aprobări. Aceasta este una dintre provocări. O a doua provocare este în strânsă legătură cu noua lege a comerțului și cu modificările care au avut loc ca urmare a implementării. Trebuie să luăm serios în ca­lcul ce caută clienții, pentru că retailul mo­dern nu înseamnă doar vânzarea unor produse, ci vânzarea unei experiențe. Iar ca să pot vinde acea experiență, am nevoie de toate instrumentele disponibile în piață și să fiu în poziția de a lucra îndeaproape cu furnizorii, ca să pot crea experiențele de shopping relevante, unui grup relevant de clienți. Această nouă lege, din păcate, elimină posibilitățile și instrumentele pe care le-am construit în toți acești ani ca să furnizăm experiența dorită în piață. Pentru că se pare că toți jucătorii ne dorim același lucru, sper că se vor face modificările potrivite și atât noi, retailerii, cât și furnizorii vom putea beneficia de toate instrumentele necesare livrării unei adevărate experiențe de shopping.

2015 a fost un an important pentru Mega Image România. Compania a aniversat 20 de ani de la intrarea pe piața locală. Ne puteți spune câteva momente cheie din istoria acesteia?

Compania a fost creată în 1995, acesta a fost primul moment important din istoria ei. Un al doilea moment foarte important a fost în anul 2000, când compania a fost achiziționată de Delhaize Group. Prin această achiziție, Mega Image a trecut de la statutul de mic lanț de magazine la membră a unui mare grup multinațional, ceea ce a fost extrem de important pentru dezvoltarea viitoare a companiei. În anul 2008 a avut loc achiziția La Fourmi, un an mai târziu a fost achiziționat Prodas, iar 2010 a fost momentul accelerării dezvoltării. Acesta a fost momentul în care a fost luată decizia accelerării creșterii pe această piață, împreună cu introducerea pe piață a brandului Shop & Go, care este un format mai mic de proximitate pe care îl avem. Apoi, în anul 2014 a avut loc achiziția Angst, iar în 2015, un moment foarte, foarte important pentru noi a fost premiul de cel mai bun retailer din România și, de asemenea, deschiderea magazinului din Băneasa, care a fost desemnat cel mai bun magazin din România. Aici am adus toată experiența și know- how-ul într‑un singur loc, într-un mod frumos, modern, respectând clienții. Anul acesta mai avem un moment important: depășirea pragului de 500 de magazine, care este extrem de important pentru noi deoarece astfel am devenit numărul unu pe piață în termeni de magazine și este ceva care ne dă curajul și dedicarea necesare să continuăm pe același drum în viitor. Și, de asemenea, tot anul acesta a avut loc deschiderea celui de-al doilea depozit, care funcționează din luna septembrie a acestui an și va fi complet operațional la începutul anului 2017. Acestea sunt câteva momente critice din istoria de 20 de ani a Mega Image. În tot acest timp ne-am respectat clienții, cel mai important bun al nostru, ne-am respectat asociații, care ne-au ajutat enorm în tot ceea ce facem, am respectat legislația și ne-am asigurat că aducem mereu noutăți și contribuim la evolu­ția socie­tății. Țelul nostru principal este să ne asigurăm că toți clienții noștri se bucură de viață. Așa am pornit la drum în urmă cu 20 de ani și menținem aceeași dedicare pe viitor.

concept-store-barbu-vacarescu-4

Anul trecut România a redus TVA-ul la alimente. Care a fost impactul acestei măsuri și cum s-a tradus în creșterea profitului?

Pe baza rezultatelor a fost o decizie importantă luată pentru această piață, pentru că a dus la creșterea cheltuielilor de consum și a veniturilor clienților noștri. Acesta a fost principalul impact al scăderii TVA. Și acesta a fost unul dintre factorii care au contribuit la creșterea economică a României. A crescut consumul, ceea ce ne-a oferit tuturor un avantaj în piața pe care operăm și credem că astfel de măsuri sunt necesare în orice economie, să asigure că oferă elanul necesar unei ascen­siuni. România este astăzi una dintre foarte puținele economii din Europa care înregistrează astfel de creșteri și cred că se va menține acest drum, nu văd niciun motiv să nu se păstreze acest trend, și în foarte scurt timp va deveni una dintre cele mai puternice economii europene.

Cum au evoluat vânzările la produsele marcă proprie și care sunt planurile pe care le aveți cu acestea?

Portofoliul de produse marcă proprie are la bază un singur cri­teriu. Acesta este să ne asigurăm că, de fiecare dată când aducem un produs, este ceea ce își doresc clienții noștri. Construim și aducem branduri proprii doar dacă simțim că este ceva ce clienții își doresc. Am observat că cifrele gravitează în jurul unei valori de 20 – 25% din vânzări și estimez că aceste valori se vor păstra în continuare, nu văd motive să apară schimbări semnificative în viitor. De asemenea, o tendință pe care o observăm în piață este ceea ce se cheamă „up-trading“, adică trecerea la produse și branduri supe­rioare. Acesta este un efect al reducerii TVA la alimente, despre care am discutat mai devreme, și este motivul pentru care vânzările de produse marcă proprie se mențin la o cotă de 20 – 25% din totalul vânzărilor.