Tech Antreprenori Interviuri

Sacha Michaud, Glovo: Viitorul livrat rapid

23 feb. 2024 7 min

Sacha Michaud, Glovo: Viitorul livrat rapid

Reading Time: 7 minute

Un startup pornit în Barcelona a cucerit 25 de țări, printre care și România, și se află acum în centrul transformărilor digitale din zona de retail. Am vizitat sediul Glovo din orașul catalan și am aflat de la cofondatorul Sacha Michaud cum se vede viitorul livrărilor rapide, dar și care sunt planurile de dezvoltare ale companiei în perioada următoare.

Cum a reușit Glovo să se impună pe plan internațional?

Sunt mai mulți factori care ne-au adus succesul. Unul ar fi faptul că încă de la început am intrat pe mai multe categorii de produse, nu doar pe zona de restaurante, iar acest lucru ne-a diferențiat în ochii clienților. Clientul care comandă pizza este foarte mulțumit când aceasta îi vine caldă la ușă și poate face asta cu multe alte aplicații, dar poate are un bebeluș și a rămas fără scutece, iar noi i le putem livra rapid. Prin urmare, va prefera Glovo.

Apoi, sincer, cred că felul în care am implementat totul a contat. Acordăm multă autonomie și leadership echipelor locale din cele 25 de țări unde suntem prezenți. România este un exemplu bun. Echipa locală de management decide strategia, partenerii cheie, ce merge acolo. Ce merge în București nu merge neapărat și la Barcelona, și invers. Faptul că dăm autonomie echipelor locale și recrutăm oameni cât mai buni a fost esențial pentru succesul nostru. Clienții noștri din România, Serbia, Italia sau Spania simt că suntem un brand local și că îi înțelegem, ceea ce e esențial. Mulți dintre concurenții noștri au încercat să coordoneze businessurile locale de la centru, de la sute de kilometri depărtare.

Sigur, poți munci din greu, dar ai nevoie și de un dram de noroc, iar noi l-am avut. Am luat deciziile potrivite când trebuia sau s-au aliniat lucrurile exact cum trebuia. În 2024 vom continua creșterea în țările unde suntem prezenți, dar vom și consolida businessul, pentru a atinge pragul de profitabilitate, așa cum am anunțat.

vizita Biz Glovo Barcelona
Echipa Biz în vizită la sediul central Glovo, din Barcelona

Care este poziția României printre piețele unde sunteți prezenți?

România este o piață-cheie pentru Glovo, una dintre cele mai mari pentru noi. Ca număr de comenzi, este a doua piață după Spania. Businessul e încă tânăr în România, suntem de doar cinci ani pe piață. Avem prezență în peste 70 de localități din țară. Businessul crește bine, avem oportunități importante, echipa locală este extraordinară. Vom continua să investim în România, cred că putem avea o creștere importantă acolo.

Apoi, România este un hub de talente în regiune. Are oameni de calitate și nivel înalt. De aceea Bucureștiul este hub-ul nostru regional pentru țările balcanice. Economia locală este în creștere, are un potențial uriaș. Vedem că apar tot mai multe startup-uri românești, ceea ce este foarte important pentru economie. Companiile de tehnologie și startup-urile sunt viitorul economiilor de succes. Tehnologia se infiltrează peste tot, chiar și în retail și alte domenii tradiționale, ceea ce permite creșterea mult mai rapidă a acestor businessuri.

Cum se schimbă retailul sub impactul tehnologiei și care va fi rolul Glovo în acest viitor?

Vânzările online au evoluat, avem mari jucători din zona de e-commerce, care au inclusiv fabrici, depozite și livrează produse clienților. Retailerii au rămas puțin în urmă pe zona asta, dar acum au prins elan, în parte și ca urmare a pandemiei. La început, magazinele online livrau în 10-14 zile. Apoi, timpul s-a redus treptat și a ajuns azi la 24-48 de ore. Acum, consumatorii vor lucruri mai repede. Nu orice produs, de exemplu, poate pentru o carte ești dispus să aștepți puțin. Dar dacă vrei o cămașă, de exemplu nu prea îți convine să aștepți. Iar retailerii se află într-o poziție unică azi, fiind foarte aproape de consumatori. Marii jucători din zona de e-commerce, cum ar fi Zalando, nu prea au cum să livreze ceva în 30 de minute, fiindcă pantofii pe care îi vreau eu sunt într-un depozit aflat la 1.000 km. Dar aceiași pantofi sunt deja în orașul meu, poate la același preț, poate chiar mai ieftin, numai că nu-i văd. De aceea cred că segmentul de e-commerce care va avea cea mai mare creștere va fi cel de quick-commerce, cu livrare ultrarapidă – 30-60 de minute. Retailerii pot face exact acest lucru, fiindcă sunt aproape de clienți.

Cred că retailerii vor evolua către un model hibrid, în care vânzările digitale vor avea o pondere tot mai mare. Vorbim de click & collect, livrare de către retailer sau chiar folosirea Glovo. Asta pe lângă partea de experiență și interacțiune din magazin. Dar, dacă știi ce vrei, va fi mult mai eficient și mai ieftin să cumperi prin canalele digitale.

Retailerii sunt într-o poziție excelentă pentru a profita de asta, dar au o fereastră de oportunitate de care trebuie să profite, fiindcă marii jucători din e-commerce se vor apropia și ei tot mai mult de clienți, chiar și prin achiziția de retaileri. Nu știu dacă fereastra se închide în doi, trei sau cinci ani, dar trebuie să profite acum, să-și facă produsele vizibile consumatorilor, iar o parte din asta se poate realiza prin Glovo. Putem fi un canal digital excelent pentru retaileri, putem aduce milioane de clienți prin aplicația noastră. Ne putem ajuta partenerii să vândă mai mult prin aplicație, prin site sau chiar să le oferim tool-uri ca să-i ajutăm să vândă direct. Retailerii vor avea propriile strategii digitale, iar eu cred că obiectivul Glovo este să fie cel mai bun partener digital pentru ei.

Ce provocări întâmpinați în găsirea de curieri?

Găsirea curierilor depinde de regiune. În unele zone avem de unde alege, de exemplu în Maroc avem o listă de așteptare de 20.000 de curieri. În Europa de Sud-Est este mai dificil să găsim curieri. Dar soluția noastră este să le oferim curierilor cel mai bun pachet.

Curierii vor câteva lucruri importante. Primul ar fi să aibă venituri decente, care să le acopere nevoile sau o parte dintre ele. Dacă nu primesc ce vor la acest capitol, se duc în altă parte – la concurență sau în alt domeniu. Măsurăm acest lucru în fiecare țară, folosind soluția WageIndicator. Al doilea lucru important este flexibilitatea – să poată munci atunci când vor, când au nevoie. Mulți curieri au și alte joburi sau sunt încă la studii, au familii. Apoi, au nevoie de predictibilitate: dacă într-o săptămână câștigă o sumă, să știe că și săptămâna viitoare vor putea câștiga o sumă apropiată. Nu e corect ca un curier să lucreze 30 de ore într-o săptămână, iar în următoarea să primească doar cinci ore.

Avem inclusiv în România programul Angajamentul pentru curieri, care acoperă anumite beneficii, cum ar fi asigurarea de sănătate, în caz de accident, venituri decente, concediu plătit. Obiectivul nostru este ca Glovo să fie platforma preferată de către curieri și, conform sondajelor noastre, pentru 80% dintre ei Glovo e prima alegere.

Cum vă implicați în comunitățile în care activați?

Exact pentru asta avem Impact Fund, cu proiecte referitoare la comunitate și mediu. Dintre cei 180.000 de parteneri ai Glovo din toată lumea, 90% sunt afaceri mici, care au rămas în urmă cu partea de digitalizare. Cred că trebuie să ajutăm companiile mici să intre în era digitală.

Evident, ne ocupăm și de dezvoltarea curierilor. Pentru ei, Glovo nu este un loc de muncă pe viață, nu ne așteptăm să rămână la noi zece ani, de aceea avem programe de dezvoltare online pentre dezvoltarea de soft skills, de abilități tehnice, Microsoft Office. Astfel, după ce pleacă de la Glovo, pot obține o slujbă bună.

Avem multe inițiative prin care folosim platforma Glovo pentru a face bine în societate. Programul Glovo Access colaborează cu ONG-urile și băncile din alimente din diferite țări, alături de supermarketuri, restaurante, pentru a oferi servicii esențiale, în special alimente, către comunitățile vulnerabile. Anul acesta vom investi peste 5 milioane de euro în inițiativele Impact Fund.

Cum a fost începutul Glovo, de la ce ați pornit și cum au evoluat lucrurile ulterior?

Viziunea noastră a pornit de la faptul că telefoanele mobile deveneau tot mai importante și erau folosite din ce în ce mai mult pentru a face lucruri cât mai repede. Uber a schimbat o industrie folosind o aplicație pe smartphone. Interfața era extrem de importantă, fiindcă vedeai exact când venea mașina, ceea ce îmbunătățea enorm experiența de utilizare. Ne-am gândit să facem ceva similar, doar că, în loc să transportăm oameni prin oraș, ne-am gândit ce ar fi să transportăm lucruri? Poți cumpăra rapid ceva, care să-ți fie apoi livrat aproape imediat. Și nu doar să cumperi, ci și să livrezi obiecte – chei, documente etc. Totul a evoluat către „on-demand”, poți face sau comanda ceva folosind smartphone-ul sau alt dispozitiv conectat la internet. Tendința aceasta va continua.

Principala categorie în cadrul Glovo este legată de livrarea mâncării de la restaurante, dar viziunea noastră este să oferim oricui acces ușor la orice din orașul său. Am pornit din prima zi, în 2015, cu mai multe categorii, nu doar cu livrările de la restaurante. Azi, categoriile cu cea mai mare creștere sunt supermarketurile, produsele proaspete, electronicele și zona de sănătate (farmacii). Viziunea a fost mereu asta, dar a durat ceva până am dus-o la îndeplinire, nu a fost ușor, au fost obstacole importante. Dar suntem aliniați cu viziunea de a fi aplicația care îți poate aduce orice din orașul tău în 20-30 de minute. Când știu ce vreau, în loc să mă duc eu să cumpăr, cu mașina, cu bicicleta sau cu transportul în comun, și să mă întorc acasă, mă ajută mult dacă poate face altcineva acest lucru, cam la același preț, de ce n-aș face-o?

De ce crezi că Barcelona a devenit un hub global?

Sunt englez-canadian, născut în Londra, dar am stat aproape toată viața, vreo 30 de ani, în Barcelona. Toate proiectele mele au pornit de aici. Am fondat prima companie la 25 de ani, nu la fel de tânăr ca Oscar, care avea 22 de ani când am pornit Glovo (râde). Am vândut prima companie către una americană, deci am stat o scurtă perioadă în New York. Dar Barcelona a fost baza mea din mai multe motive.

Este un loc minunat în care să trăiești, dar este și un hub important de talente. Combină foarte bine oportunitățile de carieră cu viața socială. Glovo are 1.600 de oameni în biroul din Barcelona, majoritatea nu sunt spanioli. E un loc minunat pentru a trăi, a-și întemeia o familie, mulți au renunțat la Londra sau Berlin pentru Barcelona.

Este un oraș mare, dar distanțele nu sunt foarte mari. Avem mare, dar și munte, e un oraș multicultural. Mi se pare un loc extraordinar pentru a fonda o companie. Barcelona poate, în următorul deceniu, să devină una dintre capitalele tech ale Europei, poate concura cu Londra, Parisul. Madrid este capitala Spaniei, dar anul trecut startup-urile din Barcelona au primit cu 50% mai multe investiții decât cele din Madrid.

Biz Spania este un proiect unic în lume, powered by Sesderma, realizat alături de partenerii Garanti BBVA, Glovo, Aqua Carpatica, Samsung, ciocolata Valor, DIGI și Eximtur.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 380 (15 februarie – 15 martie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: