Schimbare radicală prin inovație

Una dintre industriile care cunosc cea mai mare transformare în prezent este cea a tutunului. Inovația și tehnologia au schimbat complet modul în modul în care se consumă tutunul în prezent. BAT, liderul pieței de tutun din România, aniversează 20 de ani de prezență la nivel local, fiind de altfel un hub regional pentru alte nouă țări din Europa Centrală și de Sud. Cum au devenit provocările industriei puternic reglementate a tutunului un motor pentru inovație? Prin schimbarea radicală a viziunii asupra businessului în domeniu, spune Ram Addanki, CEO al BAT România și Europa Centrală și de Sud. 

Care sunt principalele elemente care guvernează industria în care activați în acest moment?

Suntem într-un punct de cotitură a industriei, un moment de transformare. Pentru BAT, cheia este dată de angajamentul pe care ni l-am luat față de crearea și dezvoltarea unor produse noi, cu potențial de risc redus, angajament susținut prin investiții considerabile în știință și inovație. Am pornit pe un drum esențial pentru transforma­rea produselor cu nicotină, ceea ce înseamnă dezvoltarea unor alternative cu potențial de risc redus, precum glo, un produs care încălzește tutunul, produsele de vaping sau tutun oral. Noi avem un angajament față de societate, acela de a fi responsabili și de a continua să investim în produse cu potențial de risc redus. Dar, până la urmă, consumatorul decide ce produs își dorește.

Spuneați la un moment dat că BAT transformă industria tutunului. Cum faceți acest lucru?

Pentru mine, transformarea este foarte puternică și presupune o nouă direcție. În compania noastră, transformarea înseamnă o regândire a ca­tegoriei de produse, de la cele care ard la cele care nu ard, precum tutunul încălzit, vaping-ul sau tutunul oral. Dar ceea ce este chiar mai important este transformarea oamenilor, care sunt expuși acum unei lumi noi, di­ferite de cea în care și-au petrecut cea mai mare parte a carierei și în care sunt experți. Trebuie să gândim dife­rit. Așa că provocarea este să atragem un nou set de specializări ținând cont de faptul că la baza noilor noastre produse stau cercetări științifice extinse. Am investit la nivel global peste 2,5 miliarde de dolari în ultimii șase ani în cercetare și dezvoltare, ceea ce înseamnă că recrutăm mai mulți cercetători în centrele noastre de R&D. Gândiți-vă că acum vorbim de dispozitive. În momentul în care eu am intrat în această industrie, și sunt peste 25 de ani de atunci, nu credeam că o să ajung să vorbesc despre dispozitive sau de produse care încălzesc tutunul, în loc să-l ardă. Este o ca­tegorie complet diferită și modul în care comunicăm către consumatori se schimbă. Suntem foarte încântați, este o călătorie foarte interesantă și aducem foarte multe talente în companie, atât în România, cât și în afara ei. La asta mă refer când spun transformare. Este ceva complet nou. Angajații noi sunt tineri de 23-24 ani, ingineri foarte deștepți, care se descurcă altfel și performează în medii noi precum cel digital, al inovației tehnologice etc. Provocarea noastră, la nivel de companie, este să aliniem viziunea angajaților cu un nivel de senioritate avansat, oameni foarte buni și cu experiență, cu perspectiva nouă a acestor ti­neri. Și acesta este rolul meu. Este o parte importantă, care îmi este foarte dragă. Sunt vremuri interesante, în care trebuie să aliniem diferitele tipuri de gândire și să le aducem la un numitor comun, pentru a putea duce compania mai departe și să creăm un viitor sustenabil.

Ce inovații importante pregătește BAT?

Am fost întotdeauna recunoscuți pentru inovație, însă acum, cu noua generație de produse, fără inovație nu mai poți evo­lua. În toate industriile, device-urile se îmbunătățesc conti­nuu, capătă mai multe funcționalități. Industria noastră nu poate face excepție. Uneori mă simt ca în industria telecom, pentru că lucrăm la upgrade-uri și sunt multe procese de inovație implicate. Plus consumabilele pe care le îmbunătățim în permanență. Apoi sunt diferite categorii, astăzi avem produse care încălzesc tutunul, tutun oral, sau lichid cu nicotină. Inovația din produse se reflectă și la nivelul strategiilor de marketing și astfel ducem industria către următorul nivel.

Vorbiți de transformare în industria în care activați. Cum s-a schimbat viziunea asupra domeniului?

Cercetarea și dezvoltarea au jucat întotdeauna un rol important în cadrul companiei, însă în prezent acesta este cu adevărat hotărâtor, având în vedere noile tipuri de produse realizate. Luăm lucrurile foarte în serios pentru produsele cu potențial de risc redus și din acest motiv facem foarte multe cercetări și studii cli­nice, dar și studii cu laboratoare terțe. Ne dorim să avem un dialog cu oamenii de știință din fiecare țară, pentru că este extrem de important pentru noi să explicăm de ce aceste produse cu potențial de risc redus pot reprezenta o alternativă pentru consumatori. Pentru că în final este alegerea acestora. Dar este o știință dublată de știință. Avem un centru impresionant de R&D în Marea Britanie, la Southampton.

Ce-și propune BAT în România în acest moment?

Împlinim 20 de ani în România și suntem o companie de succes, lideri în categoria tutunului. Mergând mai departe, pentru următorii 20 de ani vrem să fim lideri pe portofoliul de nicotină prin toate produsele pe care le dezvoltăm. Vom continua să investim în România, în categoria de nicotină, să aducem inovații, avem o fabrică în Ploiești care exportă 70% din producție către țări ca Italia, Rusia sau Japonia. Consumabilele din tutun pentru glo – neostiks – sunt produse în Ploiești pentru întreaga Uniune Europeană.

Care sunt provocările industriei locale de tutun?

Pentru a putea investi în continuare, companiile au nevoie de un ritm constant de creștere, care este susținut de portofoliul de produse, de alegerile consumatorilor și de un cadru le­gislativ și fiscal predictibil. Politicile macroeconomice pentru ultimii cinci ani în România au fost foarte bune, încrederea consumatorilor a crescut, dar aș vrea să continuăm cu aceeași încredere a consumatorilor și pentru următorii cinci ani. În primul rând nu ne dorim șocuri atunci când vorbim despre fiscalitate și îndeosebi despre nivelul accizelor. În al doilea rând, comerțul ilicit cu tutun este foarte ridicat, undeva la media de 16%. În 2017 s-au pierdut peste 650 de milioane de euro la bugetul de stat, ceea ce este foarte mult. Și nu trebuie uitat că orice creștere bruscă de preț conduce la comerț ilicit și implicit la o scădere a veniturilor statului. Sustenabil pentru mine este să ai un viitor previzibil, noi facem ceea ce trebuie, investim în oameni, în produse, creăm locuri de muncă și de asta am și spus că depindem de macroeconomia României. Ceea ce ne dorim este ca și în următorii ani datele macroeconomice al României să se îmbunătățească continuu.

Aveți o echipă foarte unită, cu oameni care lucrează în companie de mulți ani. Care este secretul pentru a avea angajați fericiți?

Trebuie să le dau credit predecesorilor mei, eu sunt doar de 7-8 luni în România, nu îmi pot asuma acest merit. Dar ceea ce pot spune despre BAT este că atunci când ești lider, îți dorești să câștigi. Oamenii noștri au făcut multe lucruri bune în trecut pentru a ajunge aici. În același timp, am reușit să le oferim posibilitatea angajaților să se dezvolte în cadrul companiei, oferindu‑le șansa de a lucra în alte locuri, în alte țări. Unii dintre ei s-au întors și lucrează aici, alții fac alte lucruri pentru grupul BAT în alte țări. Avem un foarte bun
centru de dezvoltare a angajaților. Când vii la BAT, nu vii pentru 1-2 ani, ci pentru o parte semnificativă a vieții tale și oamenii depun eforturi considerabile, pentru că le place ceea ce facem. O altă transformare prin care trecem a început anul trecut, atunci când România a devenit centru de coordonare strategică pentru Europa Centrală și de Sud. Coordonăm de aici de la București activitățile din nouă țări – Bulgaria, Serbia, Albania, Macedonia, Bosnia și Herțegovina, Mun­tenegru, Slovenia, Croația și Kosovo. Crearea noii arii a reprezentat o oportunitate pentru dezvoltarea oamenilor, apariția mai multor responsabilități, ceea ce înseamnă ca ei să învețe și să aibă provocări noi care să-i motiveze.

Ce planuri în curs aveți pentru companie pe plan local?

Vrem să fim lider incontestabil pe segmentul nicotinei în România și vom continua să ne dezvoltăm produsele cu potențial de risc redus. Vom continua să ne surprindem consumatorii și în același timp dorim să continuăm dezvoltarea propriilor angajați și crearea de noi oportunități. De asemenea, ne respectăm angajamentele asumate privind investițiile anunțate. Suntem foarte mândri să fim aici și sunt foarte mândru de angajații noștri.