BizRemote by certSIGN CSR Interviuri

Solidar Social: Cursa spre un milion de porții

31 mai 2021 5 min

Solidar Social: Cursa spre un milion de porții

Reading Time: 5 minute

Adi Hădean nu a putut să stea deoparte într-un an cum a fost cel prin care am trecut, ci s-a implicat imediat, prin proiectul Solidar Social, gătind peste 100.000 de porții de mâncare pentru persoanele vulnerabile.

Acum, chef Hădean ne-a pus că vrea să ducă proiectul mai departe, cu mai multe componente, care să ajungă la cât mai mulți oameni.

2020 a fost un an special. Cum l-ai perceput tu și cum a apărut Solidar Social?

Am reușit să nu stau. Am așteptat cam o săptămână să văd ce ur­mează, până când mi-am dat seama că această situație, nu va dispărea într-o lună și am trecut la acțiune. Am adunat Team Hădean și am făcut ca 2020 să fie pentru noi un an al acțiunii proactive. Solidar Social s-a născut într-un moment de criză, când a trebuit să ne lăsăm activitățile de zi cu zi și să ne adunăm toți pentru aceeași cauză.

Mi-am văzut echipa într-un impas și, uitându-mă atent la soluții, mi-a fost foarte ușor să îmi dau seama că trebuie să ne mobilizăm, să facem ceva, pentru cei care au nevoie. Așa a început, iar într-un an de existență am crescut și am evoluat. Anul trecut pe vremea aceasta, acopeream doar sectorul 6 și o serie de spitale din București (Balș, Fundeni și Colentina), iar acum suntem în patru orașe din țară, unde hrănim medici din prima linie, copii, părinți și bătrâni cu venituri mici și foarte mici.

De ce a fost nevoie de Solidar Social?

Oricât evoluăm ca societate, din anu­mite puncte de vedere, încă sunt milioane de români care trăiesc în sărăcie, care nu au acces la apă sau curent, darămite la mâncare gătită. De aceea e nevoie de proiecte precum este Solidar Social, pentru că nu putem continua să îi lăsăm în urmă pe cei care nu reușesc să iasă din foamete și din lipsuri.

Din aceste milioane de români, foarte mulți sunt copii, care ar trebui să fie susținuți, pentru că doar așa își pot depăși condiția. Un om se poate dezvolta normal doar atunci când are burta plină, că dacă adoarme înfometat, nu poate fi atent la școală, la viitor. Fapt ce este pe lista noastră de priorități.

Ne poți detalia aceste planuri de viitor?

Obiectivul nostru, acum, este să livrăm un milion de porții anual, dar știm că nu este îndeajuns. Nu este îndeajuns în sensul profund, în care nu ajuți un om doar prin a-i da un pește, zilnic. Noi vrem să mergem mai departe: să îl învățăm să pescuiască, astfel încât să iasă din acest ciclu, pentru că poate, dar nu îi spune prea multă lume acest lucru. Acestor beneficiari ne dorim să le oferim posibilitatea să urmeze cursuri profesionale, să învețe să se autosusțină și să descopere că nimic nu-i imposibil, atât timp cât vrei și ești curios.

Știu că ați trecut la etapa următoare a acestui proiect, prin implicarea membrilor comunității tale. De ce acest pas?

Pentru că noi suntem o echipă mică, de oameni pasionați, ­într-adevăr, dar obiectivul nostru este unul pe care nu îl putem atinge singuri. Avem nevoie de oameni din comunitate, oameni care pot aduce energia lor, timpul lor și, să spun drept, banii lor, astfel încât să le oferim oamenilor din medii vulnerabile posibilitatea de a se descurca în societate, de a urma niște studii și, cel mai important, de a nu mai merge la culcare flămânzi.

Te-ai preocupat de mulți ani de social kitchens. Ce înseamnă acest concept?

Da, mă preocupă, pentru că eu trăiesc sub deviza #LoveAllFeedAll. Nu cred că e corect să lăsăm oamenii săraci să devină și mai înfometați. Social kitchens sunt acele locuri ce pregătesc mâncare pentru oamenii vulnerabili și este un concept răspândit în toată lumea, de care avem nevoie global, nu doar noi, aici, în România.

Crezi că ar trebui să existe mai multe asemenea social kitchens?

Desigur, pentru că nevoia există. Cum spuneam, sunt milioane de români înfometați, care efectiv nu au ce mânca. Sunt mame singure, cu mulți copii, care nu au cu cine îi lăsa și, deci, nu se pot angaja, ceea ce înseamnă că nu au bani de mâncare pentru cei mici. Noi, de exemplu, ne-am propus să construim mai multe astfel de social kitchens, care să preia oameni din comunitățile vulnerabile și să îi învețe să gătească, ajungând să se autosusțină și să se reintegreze în societate.

Prin aceste cantine sociale se rezolvă și problema risipei alimentare.

Așa este. În social kitchens, mâncarea provine majoritar de la producători sau distribuitori de alimente, care aleg să doneze din timp aceste produse, în loc să le arunce pentru că au ajuns aproape de data expirării.

Cum credeți că puteți ajuta câți mai mulți beneficiari?

Pe de-o parte, prin a strânge fondurile de care avem nevoie, astfel încât să putem oferi această masă zilnic, către cât mai mulți oameni. Ca să reușim să livrăm un mili­on de porții anual, avem nevoie de peste un milion de euro. Mulți spun că este un obiectiv aproape de neatins, însă noi știm sigur că este posibil, dacă ne suflecăm mânecile și contribuim cu ce putem fiecare. Pe de altă parte, construind aceste bucătării sociale, vom crea locuri de muncă în comunitățile vulnerabile și vom oferi oportunități unor oameni care și-au pierdut, poate, de mult, speranța.

Care sunt provocările voastre?

Cred că cea mai mare provocare este să reușim să livrăm mâncare pe o arie cât mai mare, pentru că sunt multe zone rurale în România, care nu au o bucătărie în care să putem pregăti aceste porții gătite. Tocmai de aceea ne dorim să construim bucătării de la zero, în care să aducem o parte din beneficiari, să le oferim cunoștințele necesare, ca să poată pregăti mâncarea pentru cei care din motive de sănătate, sau poate din cauza bătrâneții, nu se pot implica. Astfel, reușim să integrăm o mare parte dintre ei în comunitate și nu îi lăsăm pe niciunul în urmă.

Cum reușiți să adunați fondurile?

Pe lângă donațiile de la persoane fizice, de pe platformele PayPal, RoHelp sau Bursa Binelui, am avut, încă de la început, susținerea companiilor, precum Macromex, Napolact, Nordic Foods, PepsiCo, Telus România și mulți, mulți alții. De curând, am primit și numărul scurt pentru donații de 2 euro, cu recurență lunară. Acum, oricine vrea și are posibilitatea, poate trimite SMS la 8845 cu textul „SOLIDAR” și, astfel, va alina foamea unui om care n-are ce să pună pe masă.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 353 (7 mai – 7 iunie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: