Digital Interviuri

Steffen Heringhaus, five elements digital: „SEO și performance marketing aduc posibilități de creștere cu minimum două cifre pentru branduri”

27 dec. 2023 6 min

Steffen Heringhaus, five elements digital: „SEO și performance marketing aduc posibilități de creștere cu minimum două cifre pentru branduri”

Reading Time: 6 minute

Steffen Heringhaus, fondator al five elements digital, face o radiografie a pieței online din România și a provocărilor și beneficiilor aduse de AI.

Cum definiți anul 2023 pentru five elements digital din punct de vedere al businessului? A fost un an bun?

Pentru noi, anul acesta a mers foarte bine, mai ales în semestrul al doilea. Este adevărat că, la nivelul pieței generale, primele luni (ianuarie, februarie) au fost mai lente, însă odată cu venirea primăverii (martie, aprilie), piața s-a dezghețat. Chiar și în lunile de vară, când se știe că toată lumea merge în concediu, noi am am avut un trend ascendent.

Începând cu septembrie, am câștigat mulți clienți noi, patru sau cinci pe lună. Practic, astăzi avem aproximativ peste 60 de site-uri active. Drept urmare, în tot acest timp, ne-am extins echipa și am ajuns la peste 20 de colegi.

În context, estimați o creștere pentru cifra de afaceri din 2023?

Sigur că da. Estimez o cifră de afaceri cu minimum 20% mai mare decât în 2022. Totuși, este important de menționat că această cifră în creștere conține și niște pierderi față de anul trecut pe un anumit segment de business, iar aici mă refer la segmentul publicitar pentru editori, adică la ziare și site-uri media. Nu este consumul de publicitate care a scăzut, ci consumul de știri. În 2022, încă erau mult căutate știrile despre Covid, apoi despre război și noile provocări geopolitice. Anul acesta, chiar dacă au rămas conflictele militare, chiar au apărut și conflicte noi, aceste subiecte nu mai trag așa de tare, iar românii, ca multe alte nații de altfel, preferă un consum de media mai spre infotainment, cu mai puține știri.

Dacă se consumă mai puține știri – editorul are mai puțin inventar de monetizat și, ca urmare, noi avem mai puțin de administrat. Deși și aici vedem o revenire puternică cu creșteri față de anul trecut din trimestrul 4. Primele trei trimestre însă au fost dificile din punctul de vedere trafic.

La nivel de piață, asta nu înseamnă că au dispărut aceste bugete, ci mă refer la faptul că aceste bugete se descarcă mai mult pe Facebook, pe Google etc. decât la ziarele online. În acest segment, care ține desigur de un obicei de consum pe care nu îl putem controla, clienții noștri au rămas în pozițiile de top sau au consolidat cota lor de piață.

Dar, generalizând, per total clienții au crescut în cazul nostru, și chiar au început să vină clienți noi pentru zona de servicii SEO – optimizare pentru motoare de căutare și administrare reclame pe Google, Facebook sau TikTok. Piața nu e neapărat ușoară nici pentru ei, din contră, însă au înțeles că, mai ales în condiții grele, este nevoie să investești în marketing digital astfel încât să ai rezultate foarte bune.

Dar dacă ne referim la profitabilitate, care a fost evoluția?

Acum, dacă ar fi să comparăm cu rezultatele din 2022, cred că sunt unele companii, inclusiv noi, care anul trecut erau mai mulțumite din punctul de vedere al profitabilității. Noi am consumat mai mult timp anul acesta pentru banii pe care i-am făcut. Aici aș adăuga și incertitudinea cu regimul fiscal. Însă, dacă ar fi să trag linie, sunt optimist la momentul de față.

În concluzie, anul acesta a fost un an bun pentru că am reușit să ne adaptăm bine în condiții grele, iar clienții noștri s-au menținut într-o zonă confortabilă. Este evident că și costurile cresc peste tot, de la chirie până la alte costuri lunare care țin de servicii specifice. Totuși, ne simțim bine pregătiți pentru anul viitor.

Ce tendințe vedeți pentru domeniul de marketing digital din România în 2024?

Dacă ne referim strict la marketing, încă există presiune pe cost și noile măsuri fiscale agravează asta. Astfel, accentul va fi în continuare pe campanii de tip performance și SEO, unde profitabilitatea este mai mare decât în alte zone de marketing sau care, mai ales pentru branduri mari, înseamnă o oportunitate imensă, unde au posibilități de creștere cu minimum două cifre.

Dacă ne referim la piață, 2024 este un an electoral, iar într-un an cu alegeri intră mulți bani în piață, ceea ce are un efect pozitiv asupra economiei, în ansamblul ei. Cu alte cuvinte, sunt relativ relaxat în privința anului viitor. Cred că adevărul despre cum evoluează un domeniu ca acesta vine întotdeauna după un an electoral, când nu te mai aștepți la măsuri care să susțină piața și economia într-un mod artificial.

Totuși, sper ca în perioada de după acest an electoral lucrurile să se regleze și să ne adaptăm la noile realități. Pentru că, până la urmă, în istorie au fost mereu crize și șocuri economice. Însă nici nu vreau să fac previziuni, mai ales că șocurile mari ne-au surprins întotdeauna.

De exemplu, criza din 2008 a fost o surpriză la care nu se aștepta nimeni, la fel cum a fost și criza de Covid, una absolut neașteptată, urmată de criza geopolitică, la fel de neașteptată. Și toate au avut un impact profund în economie. De aceea, este crucial pentru orice business să se adapteze la noile condiții. Noi ne-am adaptat bine până acum.

Strategic, în 2024, care vor fi liniile principale de business pentru five elements digital?

O să dezvoltăm echipa, o să investim mult în educație, nu doar în cadrul companiei, ci și pe piață, pentru că vedem că în continuare există o lipsă de specialiști, iar cererea pentru profesioniști în domeniul marketingului digital depășește cu mult oferta. Posibilități de formare profesională sunt puține însă. Noi suntem deja angajați în multe traininguri la companii mari, suntem trainer pentru zona digitală la școala de media la Digi / RCS-RDS și am colaborat cu facultăți în mod constant. Dorim să dezvoltăm acest segment.

În rest, noi – eu și echipa mea – nu plănuim să facem diferența când ne referim la liniile de business pe care le dezvoltăm. Am observat, încă de anul trecut, că există un trend la alte agenții, în direcția de „servicii integrate”, în sensul că unii jucători din domeniu au ajuns la concluzia că trebuie să facă de toate: „facem și site, și SEO, și social media, branding, bannere, reclamă, și Facebook, și TikTok, și de toate”.

Din feedback-ul primit din partea unor clienți ai acestor jucători s-a mai domolit entuziasmul, probabil au văzut deja că nu fiecare companie, chiar dacă e bună la una sau alta, știe să facă de toate simultan. Noi am rămas pe SEO și pe zona de performance marketing, adică reclamă Google Ads, Facebook Ads, TikTok Ads, respectiv pe serviciile specializate pentru presă, o industrie din care, de fapt, venim. Știm să le facem pe toate acestea foarte bine și avem o echipă bine pusă la punct, dedicată și foarte ancorată în realitate, extrem de atentă la tendințele care se manifestă la nivel de piață. Iar feedbackul clienților, inclusiv al celor nou-veniți, a fost că am ales bine să rămânem specializați.

În privința noastră, faptul că am aplicat această strategie, de a rămâne o agenție specializată, a dat roade. Și chiar au fost momente în care am avut dubii, mi-am zis: „Uite cum ceilalți au făcut fuziuni, au făcut servicii integrate”. Sigur că și noi ne-am văzut cu alte agenții și a trebuit să stabilim anumite parteneriate, însă doar punctual, pentru unele proiecte.

Aveți un grad mare de retenție când vorbim de clienții noi?

Da! Peste 80% dintre clienții care vin la noi rămân pe termen lung. Vorbim și de unii care sunt de 5 ani, de când existăm pe piață – iar lucrul acesta îmi confirmă că facem bine ceea ce facem. Practic, modul nostru de a lucra este validat de clienți, iar majoritatea ne sunt fideli. Foarte mulți sunt cu noi încă de la început, de când existăm pe această piață. Este adevărat că noi și livrăm servicii de marketing la un nivel mult mai specializat. Iar ca să ai un departament de performance marketing sau de SEO întreg presupune mai mult decât să angajezi un singur om sau doi in-house.

Pentru că se tot vorbește de inteligența artificială (AI), care sunt principalele aspecte care s-ar putea manifesta, pe termen mediu și lung, în această direcție?

La început anului, în zona agențiilor de marketing digital, cred că acesta a fost un lucru care i-a speriat pe mulți, prin prisma faptului că AI-ul ar putea să facă o mare parte din munca pe care o făceau oamenii înainte. Și pe partea de clienți probabil a fost o speranță pentru a reduce costurile sau pentru a eficientiza lucrurile măcar. Unii chiar au luat în calcul ideea că AI-ul o să facă optimizări SEO sau copywriting.

Între timp, ne-am dat seama cu toții că nu știe să facă toate aceste lucruri într-un mod corect, clar și coerent fără inteligența umană. Și noi folosim AI, este un tool puternic și extrem de puternic, însă mereu în mâna unui specialist care îi știe limitele și cunoaște subiectul, astfel încât poate să corecteze și să adauge informațiile lipsă. De aceea nu îl recomandăm ca metodă de a scrie articole. Internetul e deja plin cu articole generate cu AI și toate sunt cam la fel. De obicei, nu performează bine.

Per total, pe noi nu ne sperie și chiar îl folosim pentru eficientizarea anumitor fluxuri de lucru. Mai departe, suntem foarte interesați cum o să se dezvolte.

Totuși, credeți că, într-un orizont de timp îndepărtat, vor apărea schimbări, iar unele persoane vor fi șomere din cauza inteligenței artificiale (AI)?

Totul este posibil, lucrez de peste 20 de ani în domeniul tehnologiei și de atunci, de fapt, chiar și din timpul industrializării, mașinile au preluat activități care erau înainte făcute de oameni. Dar pe de altă parte au și ajutat să facă lucruri care înainte nici nu erau posibile și au dat oamenilor șansa de a produce mai mult, mai eficient, la o calitate mai bună. Până la urmă, acesta va fi și cazul AI-ului. Sigur, know-how-ul pe care trebuie să îl avem fiecare ca să lucrăm competent cu el va necesita mult în plus și de la noi.

five elements digital este agenția de SEO (optimizare pentru motoare de căutare, precum Google) și performance marketing (mai ales reclame Google și Facebook) pentru multe branduri cunoscute din România, precum Vodafone, Bestjobs, Imobiliare.ro, rețeaua de stomatologie Clinice Dr. Leahu. Agenția estimează că minimum 50% din utilizatorii de internet din România navighează lunar pe cel puțin un site optimizat de echipa lor. five elements digital a fost 4 ani la rând în top 10 Best Small SEO Agency (sub 25 de angajați) la premiile European Search Awards și 3 ani la Global Search Awards.

Array

Articole pe aceeași temă: