Companii

Strategia IT trebuie corelata cu strategia businessului – Florin Scarlat

30 ian. 2013 3 min

Strategia IT trebuie corelata cu strategia businessului – Florin Scarlat

Reading Time: 3 minute

Interviu cu Florin Scarlat, director General Bit Solutions. Despre ce strategii a gandit pentru compania sa de servicii consultanta si outsourcing IT si cum abordam activitatile IT dintr-o companie , in interviul acordat pentru www.revistabiz.ro

Ce strategie ai gandit in ce priveste dezvoltarea business-ului BitSolutions in acest an?

Dupa cum se previzioneaza, anul 2013 va fi un an cu o crestere economica mica, ceea ce creeaza premisele dezvoltarii business-ului BIT Solutions, intr-un domeniu atat de dinamic cum este IT&C.

Prima directie strategica este diversificarea. In elaborarea strategiei, am pornit in primul rand, de la satisfacerea tuturor nevoilor clientilor in ceea ce priveste domeniul IT. Am creat un portofoliu de servicii suficient de variat ca sa raspunda nevoilor IT ale companiilor, in asa fel incat acestea sa poate achizitiona toate serviciile de care au nevoie pentru a functiona in mod optim. In ultimul an am abordat o strategie de diversificare pe directii de business noi cum ar fi: solutii CRM, Cloud Computing, strategie pe care doresc sa o mentin si in 2013.

Un factor decisiv pentru segmentul mic si mediu il constituie pretul serviciilor. De aceea, m-am uitat cu atentie si la strategia de pret. Din perspectiva aceasta, pentru a putea furniza preturi competitive, un obiectiv prioritar este optimizarea costurilor operationale.

Un alt obiectiv pe 2013 este garantarea unui nivel de calitate constant clientilor. Pentru a putea face acest lucru, m-am orientat catre implementarea unor solutii software performante si care inglobeaza un set de bune practici in IT care au la baza standardele 6 Sigma, ITIL si COBIT.

De ce ar trebui ca activitatile de IT dintr-o firma sa fie abordate strategic?
Din cauza recesiunii, majoritatea companiilor au fost nevoite sa isi reduca bugetele si sa incerce sa isi optimizeze costurile operationale. Din punct de vedere al importantei, IT-ul este o activitate suport pentru oricare din departamentele functionale. Astfel strategia IT trebuie corelata cu strategia de dezvoltare a business-ului in ansamblul ei. De multe ori se implementeaza solutii IT doar pentru ca managerul a dorit acest lucru, acestea nefiind planificate initial si gandite prin prisma strategiei de dezvoltare a companiei. Printr-o abordare strategica, pe baza de proces, se obtin reduceri importante de costuri si, in acelasi timp, o crestere a calitatii serviciilor oferite clientilor.

In plus, daca se ia in calcul externalizarea IT, acest proces nu trebuie derulat doar din dorinta de a reduce costurile, desi si acest lucru e un aspect important. Externalizarea va avea in vedere, in primul rand, directia in care merge firma.

Ce presupune acest lucru versus abordarea actuala care se regaseste in majoritatea firmelor?

Pe segmentul companiilor mici si medii, in majoritatea cazurilor, activitatea IT este de tip reactiv, adica atunci cand este o problema vin cei de la IT si o rezolva. Acest lucru se datoreaza lipsei de pregatire a managerilor care, in multe cazuri, nu reusesc sa elaboreze o strategie coerenta de dezvoltare a organizatiei si sa alinieze strategiile celorlalte departamente la aceasta. In acesta situatie nu se poate face o bugetare a investitiilor si banii sunt cheltuiti in toate directiile.

O abordare strategica in IT ar fi pe baza proceselor din cadrul fiecarui departament. Pe baza analizei de proces s-ar putea elebora si implementa o solutie IT perfecta nevoilor din cadrul fiecarui department, lucru care ar putea duce la o cresterea a eficientei departamentelor.

Care sunt avantajele pe termen scurt, mediu si lung pe care le genereaza aceasta abordare?
Abordarea strategica a activitatii IT are o serie intreaga de avantaje, pe termen mediu si lung. Pe termen scurt trebuie facute investitii pentru a putea ulterior transforma IT-ul intr-un factor de avantaj competitiv. Acesta lucru poate duce in viitor de la abordarea IT-ului intr-o companie ca si centru de cost care consuma bani, catre centru de profit. In cadrul Bit Solutions, noi facem acest lucru in doua etape. Prima etapa, pe care noi am denumit-o normalizare, este cea in care, dupa preluarea clientului, incercam sa aducem toate echipamentele si procesele la nivelul standardelor in domeniu. In cea de-a doua etapa ne concentram pe intelegerea nevoilor companiei-client, a directiilor de dezvoltare si corelam strategia IT cu strategia de dezvoltare pentru a transforma IT-ul dintr-un centru de cost intr-unul generator de profit.

Cum stau lucrurile in Romania fata de strainatate in ceea ce priveste viziunea strategia a functiunii de IT?

In Romania viziunea asupra IT-ului este un pic diferita fata de strainatate. Acest lucru cred ca provine din cultura romanesca a managementului. Noi dorim sa facem bani fara sa investim prea mult sau, daca se poate, nimic. De cand sunt antreprenor, am invatat ca daca nu faci investitii, pe baza unui plan bine pus la punct si a unei strategii pe termen lung, nu te poti dezvolta. Gandirea romanesca, in multe din cazuri, mizeaza pe principiul “merge si asa”, de ce sa investesc? Mai putin ne intereseaza cat de productiv e angajatul si daca poate deveni mai eficient. Nimeni nu contorizeaza, de exemplu, in IT ca nefunctionarea unui calculator/server din diverse motive genereaza pierdere financiara pentru companie. Acest lucru este generat in principal de lipsa unei gandiri strategice, pe termen lung.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: