Interviuri

Andrei Hoștiuc, Apa Nova: „Bucureștiul are unul dintre cele mai bune randamente ale rețelei de apă din Europa”

8 dec. 2021 5 min

Andrei Hoștiuc, Apa Nova: „Bucureștiul are unul dintre cele mai bune randamente ale rețelei de apă din Europa”

Reading Time: 5 minute

Anul trecut, Municipiul București și Apa Nova au semnat actul de prelungire care garantează investiții de peste 367 de milioane de euro în sistemul de apă și canalizare.

Andrei Hoștiuc, Director General Adjunct Apa Nova ne-a vorbit despre programul investițional al companiei care se derulează pe o perioadă de 11 ani, dar și despre cum vor beneficia direct sau indirect toți bucureștenii de aceste investiții.  

Care sunt principalele probleme cu care se confruntă Bucureștiul din punct de vedere al furnizării apei?

Provocările în desfășurarea activității companiei noastre țin în primul rând de diversitatea, complexitatea și vechimea infrastructurii de apă și canalizare, dar și de desfășurarea activităților preventive, corective precum și a investițiilor într-un mediu urban din ce în ce mai aglomerat, cu respectarea tuturor cerințelor legale, în contextul provocărilor permanente de a reduce disconfortul locuitorilor, de creștere progresivă ca pondere a tehnologiilor minim invazive în realizarea lucrărilor, de reducere a amprentei de carbon a activităților noastre, de menținerea siguranței sanitare pentru cei peste 1.800 de profesioniști Apa Nova, dar și a consumatorilor și clienților noștri.

La nivel operațional, de la momentul preluării Concesiunii și până acum, Apa Nova a reușit reducerea consumului de apă brută cu 69%, reducerea pierderilor de apă potabilă cu 84%, creșterea capacității de producție a apei cu 22%, reducerea timpului mediu de intervenție la avarii de apă cu 93,2% și, în general, creșterea randamentului sistemului cu 53,62%, rețeaua de apă potabilă fiind extinsă cu peste 250 kilometri.

Prelungirea contractului până în anul 2037 reprezintă un nou pas esențial spre dezvoltarea durabilă a orașului și spre o infrastructură sustenabilă, programul de investiții fiind unul ambițios, dar care atrage deja beneficii directe asupra locuitorilor din București.

Care sunt principalele îmbunătățiri sau schimbări pe care le-ați face acum sistemului de rețele de apă și canalizări?

Suntem în plin proces de implementare a noului program investițional, prin urmare, pentru compania noastră, proiectele privind înlocuirea, modernizarea și extinderea rețelei de apă sunt constante și implementate continuu.

Programul investițional prevăzut a se derula pe o durată de 11 ani, în valoare totală de 230 milioane de euro, vizează 4 axe, între care una se referă la combaterea schimbărilor climatice, respectiv reducerea riscului de inundaţii în zonele centrale şi depresionare, prin extinderea reţelei de canalizare pluviale şi menajere cu aproximativ 94 de kilometri, dar şi prin creşterea capacităţii de transport a reţelei existente în caz de evenimente pluviometrice extreme. Aceste lucrări sunt estimate la o valoare de aproximativ 89 milioane de euro.

O a doua axă se referă la adaptarea infrastructurii de apă la nevoile actuale și la dezvoltarea urbană prin redimensionarea sistemului de distribuție a apei în București și în zonele limitrofe, proiect investițional de care vor beneficia peste 645.000 de locuitori ai Capitalei. Astfel, vom aloca fonduri în valoare de aproximativ 58 milioane de euro.

Extinderea rețelelor de apă cu aproximativ 130 kilometri și a celor de canalizare cu 90 kilometri, conform planului de dezvoltare urbană, în vederea creării premisei de transformare sustenabilă a zonei metropolitane și asigurării accesului la servicii de utilitate publică pe străzile necadastrate și nesistematizate, reprezintă cea de-a treia axă strategică. Valoarea estimată a acestei axe se ridică la 81 milioane de euro. 

Cea de-a patra axă strategică a programului de investiții vizează creșterea siguranței sistemului de alimentare cu apă în caz de situații de urgență, cum ar fi cutremurele de mare intensitate sau poluarea, prin construcția unor surse independente strategice de apă, respectiv 35 de puțuri de mare adâncime distribuite în toate sectoarele Capitalei, acest proiect având o valoare estimată de 2 milioane de euro.

Sunt o multitudine de mituri potrivit cărora apa de la robinet nu este potabilă. Cât de curată este apa de la robinet și cât de bună și sigură este de băut?

La această oră, sistemul de alimentare cu apă al Municipiului București este aliniat, din toate punctele de vedere, la standardele europene, calitatea apei furnizate către consumatorii bucureșteni respectând 100% normele Uniunii Europene. De altfel, Bucureștiul are unul dintre cele mai bune randamente ale rețelei de apă din Europa, comparabil cu cel al Berlinului, adică aproximativ un procent de 79%.

Au existat într-adevăr sincope, în momentul în care Apa Nova a preluat Concesiunea, atât în livrarea serviciului, cât și multiple probleme de calitate a apei, însă, prin investiții multiple și eforturi susținute, compania noastră s-a asigurat în timp rapid ca apa furnizată către consumatorii bucureșteni să respecte integral standardele europene.

Calitatea apei care ajunge la robinetele bucureștenilor este testată permanent atât prin intermediul laboratoarelor companiei, care testează fără oprire apa, supravegherea proceselor de testare bazându-se pe proceduri tehnice riguroase și pe instrumente de control performante, cât și prin laboratoare terțe independente. Laboratoarele de analiza calității apelor sunt acreditate de Asociația Rețelei Naționale de Acreditare din România, au personal calificat în domeniile chimie și microbiologia apei și sunt dotate cu echipamente performante, inclusiv roboți, ce permit analiza cu rezultate garantate pentru toți indicatorii de calitate. Analizele apei potabile se efectuează conform unui program anual aprobat de Direcția de Sănătate Publică, constând în prelevarea de probe din 54 de puncte distribuite peste tot în oraș, respectiv peste 6.000 de analize prin care monitorizăm 120.000 de indicatori anual. Pe lângă aceste acțiuni de automonitorizare, există și programul de monitorizare desfășurat de Direcția de Sănătate Publică.

Pentru transparență, buletinele de analiză a apei prelevate din cele 54 de puncte de colectare de pe teritoriul Municipiului București sunt publice și pot fi accesate de oricine dorește direct pe site-ul nostru, la orice oră.

În plus, procesele deja automatizate de tratare a apei cu coagulanți, floculare, filtrare, corecție a pH-ului, dezinfecție (ozonare, clorinare), având ca efecte filtrarea și dezinfecția apei, sunt dotate cu senzori online ce asigură monitorizarea continuă a parametrilor vitali ai apei pe întreg procesul, fapt ce demonstrează că, fără niciun fel de îndoială, apa poate fi băută direct de la robinet.

Locuitorii din orașe consumă într-un an o cantitate mare de apă. Cum putem fi mai responsabili? Ce recomandări aveți pentru locuitorii din București din acest punct de vedere?

Având în vedere faptul că apa este o resursă epuizabilă, Apa Nova a susținut și susține permanent consumul responsabil de apă, ca măsură de protecție a noastră, a tuturor, preocupările noastre permanente fiind ca resursa de apă să fie, pe cât posibil, protejată.

De altfel, prin programe operaționale anuale atent planificate, implementate și monitorizate, am reușit să evităm în fiecare an risipirea a milioane de metri cubi de apă.

Care sunt principalele planuri pe care le aveți pentru următoarea perioadă de timp?

Începând cu acest an, dar și mai accentuat în 2022, proiectele de extindere și modernizare a rețelei de apă derulate de Apa Nova vor avea un ritm accelerat, conform angajamentelor asumate prin al 11-lea Act Adițional la Contractul de Concesiune.

În cursul anului 2021, am implementat proiecte de investiții acoperind peste 21 kilometri de rețea de apă și 16 kilometri de canalizare, iar în cursul anului 2022, avem în vedere implementarea de proiecte de investiții acoperind 37 kilometri de rețea de apă și 31 kilometri de rețea de canal.

Putem spune că absolut toți bucureștenii vor beneficia direct sau indirect de aceste investiții, acest program contribuind în mod direct la o dezvoltare urbană solidă. 

Perioada de pandemie a fost una dificilă din punct de vedere business pentru un număr mare de companii. Cum a fost toată această perioadă pentru Apa Nova?

Compania noastră a dezvoltat un plan de asigurare a continuității activității în situații de criză, pentru a ne adapta celor mai mari provocări provocate de pandemie, prin decizii precum consolidarea măsurilor de protecție a angajaților, asigurarea unei permanențe mai ales pe zona de producție a apei și a specialiștilor necesari, dar și menținerea unor stocuri constante de materiale pentru tot ce înseamnă testare în zona de producție și distribuție a apei și nu numai. 

În ultimii aproape doi ani, am depășit obstacole complicate, ne-am adaptat rapid și eficient noilor situații apărute în context sanitar, am gestionat temeri, incertitudini și schimbări și am muncit, eu și toți colegii mei din Apa Nova, cu și mai multă determinare și responsabilitate, astfel încât rutina bucureștenilor la nivel de servicii de apă potabilă și canalizare să nu fie perturbată în niciun fel.

Ne-a costat, binențeles, eforturi umane, financiare și logistice considerabile, însă reziliența organizațională și capacitatea companiei de adaptabilitate și flexibilizare au fost determinante în asigurarea continuității activității, astfel că nu am avut niciun moment de întrerupere a serviciilor către bucureșteni, iar echipele noastre au rămas complete, în deplină siguranță.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: