Analize Management

Succes la feminin: Cinci femei din business, sport și online despre cum îți recapeți încrederea în forțele proprii

22 apr. 2021 14 min

Succes la feminin: Cinci femei din business, sport și online despre cum îți recapeți încrederea în forțele proprii

Reading Time: 14 minute

Un studiu recent realizat de AVON a arătat că aproape 60% dintre femei s-au confruntat cu sentimente de anxietate și stres și peste 40% dintre acestea au simțit, în perioada pandemiei, că și-au pierdut încrederea în propriile forțe.

Cinci dintre cele mai puternice femei din mediul de business, sport sau online au ales să ne vorbească despre momentele în care au simțit că nu mai au încredere în forțele proprii și despre cum au găsit puterea să depășească un astfel de obstacol.

O carieră în jurul lumii

Angela Crețu, CEO AVON

Angela Crețu și-a început cariera în Avon România ca Junior Sales Manager în urmă cu peste 20 de ani și a fost dragoste la prima vedere. Pe când făcea primii pași în carieră, a văzut impactul pe care compania îl are asupra femeilor și potențialul uriaș de a face bine și de a avea un impact pozitiv în lume și a știut din acel moment ce își dorește să facă în continuare. Cu multă muncă și pasiune, a evoluat rapid în carieră: la doar 27 de ani, a fost aleasă General Manager în Serbia și Muntenegru, devenind cel mai tânăr lider din istoria companiei. Dar misiunea, nu a venit fără unele greutăți.

Angela Crețu își amintește și astăzi cu lux de amănunte prima ședință globală, la care a participat în primul rol de General Manager. La scurt timp după ce a intrat în sală, s-a simțit intimidată de noii colegi în principal, bărbați americani și britanici, care păreau că le știu pe toate. A simțit că nu este locul ei acolo, că a fost promovată dintr-o greșeală pentru că nu va putea vorbi sau merge niciodată așa. Pe atunci, Angela Crețu lucra cu un mentor, care a ajutat-o să realizeze că tocmai aceste diferențe sunt atuurile sale. Faptul că este din România, că era emoțională, pasionată, tânără, femeie și că avea experiență pe o piața emergentă: toate aceste trăsături nu o separau, ci din contră, reprezentau diversitatea de care poate beneficia întreaga echipă a companie. Să nu credeți să s-a schimbat ceva peste noapte. A durat ceva timp până să câștige încredere în propriile forțe, dar a făcut acest lucru și alăuri de cei de care la început s-a simțit intimidată, fiind singura femeie din încăpere, a reușit să creeze plusvaloare pentru companie și pentru comunități. „Nu trebuia să fiu exact ca ei, era nevoie să fiu eu însămi, să depun eforturi să devin cea mai bună variantă a mea”, spune Angela Crețu, CEO, Avon.  

„Ca lider, femeie sau bărbat, este crucial să avem încredere în noi înșine, în propriile abilități și valori. Dar, în același timp trebuie să ne întrebăm mereu – cum devenim mai buni? Cum pot să mă asigur că sunt cea mai bună variantă a mea? Am o întrebare pe care mi-o adresez aproape în fiecare dimineață: dacă oamenii – echipa mea și reprezentanții – ar putea alege cine să fie liderul lor astăzi, voi fi eu și de ce? Punând această întrebare te ajută să pui umărul zilnic și să aduci plusvaloare. Niciodată să nu te bazezi pe faptele din trecut. În schimb întreabă-te: sunt relevant astăzi? Noilor generații, consumatorilor, echipei mele?”, spune Angela Crețu, CEO, AVON.

A lucrat în diferite poziții în Avon în ultimii 20 de ani, o bună perioadă de timp trăind și călătorind în multe țări. A lucrat cu reprezenanții Avon din țări precum Maroc, Rusia, Turcia sau Africa de Sud. De-a lungul carierei petrecute în Avon, Angela Crețu a ocupat funcția de director general în trei dintre cele șase regiuni ale grupului: Europa de Est, Turcia, Orientul Mijlociu și Africa și Europa Centrală. La începutul anului trecut, chiar înainte cu o lună de debutul pandemiei, românca a preluat conducerea Avon, la nivel global, cu excepția piețelor din America Latină, după ce în ultimii trei ani a fost vicepreședinte al grupului Avon și CEO pentru Europa Centrală și de Est, fiind responsabilă de 18 țări din regiune.

„A fost o perioadă extrem de dificilă pentru toată lumea – totuși a fost incredibil să văd cât de uniți am fost în timpul acestei crize. Cumva, mă simt mai conectată ca niciodată de echipa mea. Am reușit să colaborăm excelent în continuare și am rămas surprinsă cât de creativi am fost în perioada în care am lucrat remote – am lansat o serie de inovații prin care reprezentanții noștri să își poată continua job-urile virtual”, povestește Angela Crețu despre cum a condus o echipă globală în plină pandemie.  

În ultimii ani, Avon a făcut unele progrese în online, dar pandemia a forțat compania să facă o adevărată revoluție digitală. Cum vânzările face-to-face nu au mai fost posibile, compania a fost nevoită să accelereze utilizarea tool-urilor digitale în rândul reprezentanților și a lansat noi tehnologii, a organizat workshop-uri virtuale pentru reprezentanții Avon din toate colțurile lumii, unde au împărtășit cele mai bune strategii de vânzare prin rețelele de socializare.

Leadership pentru o creștere sănătoasă

Atena Boca, fondatoare LaPrimulBebe

Atena Boca a renunțat la o carieră în domeniul imobiliar pentru a pune bazele LaPrimulBebe, cea mai mare comunitate de mame din România, grup ce a crescut în scurt timp de la zece prietene la peste 200.000 de mame în toată țara care, în toate campaniile umanitare derulate până în prezent, au reușit să strângă peste două milioane de euro.  

În România nu există niciun sistem de suport pentru mamele aflate la început de drum. Atena Boca a simțit pe propria piele lipsa acestui sprijin când a născut primul copil. Simțind acest lucru, tânăra a încercat, pe atunci, să compenseze cumva această lipsă de informații și a invitat câteva prietene însărcinate sau proaspete mămici, într-un grup de Facebook. Așa a luat naștere comunitatea LaPrimulBebe care, dintr-un grup de zece prietene a ajuns, în prima lună la 400 de membri. Și, de atunci creșterea a fost explozivă. Astăzi comunitatea numără peste 200.000 de mame în toată țara, în mai bine de 20 de orașe. Iar planurile Atenei Boca sunt ca până în anul 2027, comunitatea să ajungă în fiecare reședință de județ.

„Dincolo de bani și putere există nevoia de a simți sens. Iar eu mi-am găsit sensul. Sunt în locul care mă umple, care mă face să mă simt utilă, care mă face să simt că viața mea are un rost profund în viața celor din jur”, spune Atena Boca, fondatoarea LaPrimulBebe, despre motivele pentru care a renunțat la o carieră în domeniul imobiliar pentru a porni de la zero proiectul LaPrimulBebe.

La începutul anului 2018, Atena a devenit prima româncă ce a fost acceptată în Facebook Community Leaders, un program lansat de celebra rețea de socializare la nivel global prin care au căutat cei mai buni 100 de lideri de comunități din lume. Timp de un an, fondatoarea LaPrimulBebe, alături de ceilalți 99 de participanți a participat la programe de training în Silicon Valley, unde a avut ocazia să învețe de la foarte mulți oameni din top managementul Facebook.

Cu toate că ultimul an a fost unul extrem de dificil pentru foarte multă lume, Atena Boca l-a percepul altfel. Pentru fondatoarea comunității LaPrimulBebe, anul pandemiei a fost unul cu multă învățare, cu flexibilizarea acțiunilor, cu noi lansări, cu o mai mare recunoștință și cu un alt ritm de lucru. Ca în fiecare an, Asociația a derulat și în 2020 două campanii umanitare în rândul mămicilor din comunitatea LaPrimulBebe. Anul trecut, membrele grupului au reușit să strângă aproape 600.000 de euro, bani care au mers spre materiale de protecție pentru medicii din prima linie, din peste 40 de spitale din țară, atunci când, la începutul pandemiei acestea se găseau extrem de greu. Iar cealaltă parte a mers spre renovarea secției de pediatrie a spitalului județean din Câmpulung Muscel. Dacă la prima vedere pare că totul a mers ca pe roate, totuși provocările nu au întârziat să apară.

Lucrul de acasă și închiderea posibilității de a organiza evenimente de educație parentală offline au fost principalele obstacole cu care s-a confruntat echipa LaPrimulBebe. Însă, cu toate acestea, echipa a reușit să organizeze evenimentele în mediul online, astfel încât acestea au ajuns la mii de părinți din toată țara și nu doar la cele câteva sute care încăpeau în săli. Cel mai mare motiv de bucurie din 2020, pentru Atena Boca și echipa sa, este lansarea Sistemului Național de Sprijin pentru Mame, „BebeBunVenit”, un sistem care conține un program video ce poate fi ușor urmărit de pe telefon și cuprinde tot ce are nevoie să știe o gravidă și o proaspătă mamă despre naștere, alăptare, îngrijirea bebelușului, prim ajutor și urgențe pediatrice, somnul bebelușului, diversificare și viața mamei după naștere.

A simțit că și-a pierdut încrederea în forțele proprii de mai multe ori, în special în job-urile anterioare din corporații, atunci când nu s-a potrivit la liniuță cu nevoile companiilor, și necunoscându-se suficient de bine pe sine însăși, a avut senzația că era ceva greșit la ea și nu se potrivea cu locul respectiv. „Am depășit situațiile întorcându-mă la mine, cunoscându-mă în profunzime, acceptând acele părți care erau criticate și înțelegând că am nevoie să îmi găsesc misiunea în această viață. Odată așezată pe acest drum, încrederea nu a mai putut fi influențată de nimic din exterior”, ne spune Atena Boca, fondatoarea LaPrimulBebe.

Puterea cuvântului

Ioana Chicet-Macoveiciuc, PrințesaUrbana.ro

Cum a observat că are o atitudine mai calmă față de toată criza coronavirus atunci când se simte de folos, Ioana Chicet-Macoveiciuc a avut un an extrem de activ: a scris cărți care sunt foarte iubite de public și a lansat două proiecte, unul pentru copii și unul pentru mame.

Ioana Chicet-Macoveiciuc a început să scrie în urmă cu 23 de ani, pe când era în primul an de facultate. Nu a trecut mult și a observat că textele sale au impact asupra colegilor și, încurajată de micul succes, a continuat să cocheteze cu scrisul și să învețe din tainele lui. Iar rezultatele nu au întârziat să apară. În scurt timp a reușit să intre, ca redactor colaborator, în echipa mai multor reviste pentru femei, iar în 2007 a început și un blog personal pe care, doi ani mai târziu l-a botezat în joacă „PrințesaUrbana.ro” fără să știe că, un deceniu mai târziu, avea să devină cunoscută sub acest nume autoironic.

„Când scrii despre tine, avantajul, dar și pericolul cel mai mare este expunerea. De cele mai multe ori, ea îți aduce conectare cu publicul și dă putere vocii tale, dar uneori ce vine înapoi este judecată, furie, acuze și amenințări”, spune Ioana Chicet-Macoveiciuc, scriitoare și blogger la PrintesaUrbana.ro despre momentele în care a vrut să renunțe la blogging. Recunoaște că au fost patru momente în ultimii 14 ani, când a luat în serios în calcul să renunțe la scrisul public și să revină în agenție pe post de copywriter. Ce a făcut-o pe Ioana să meagă mai departe? A analizat de fiecare data bine motivul pentru care este în acest „joc”: nu banii, nu celebritatea, ci dorința ei de a contribui la binele celorlalți, dorința de a convinge un număr cât mai mare de oameni să se uite la sine și să își vindece suferințele înainte de a le da mai departe copiilor lor, printr-un stil parental bazat pe pedeapsă, lovire și umilire. „Comparat cu acest mare scop al meu, jignirile unor necunoscuți pe internet au devenit rapid nesemnificative, m-am ridicat și am mers mai departe”, spune Ioana Chicet-Macoveiciuc.

Tot din nevoia de a fi de folos, într-o perioadă foarte dificilă pentru cei mai mulți dintre noi, în ultimul an, Ioana a fost foarte activă și a dat enorm de mult comunității. A observat rapid că propria anxietate referitoare la starea de sănătate se calmează atunci când se simte de folos așa că  a lansat o serie de proiecte. Printre acestea, „Ora de poveste pentru copii”, în care a citit, în live-uri pe Facebook în fiecare zi din martie până în mai, apoi în fiecare sfârșit de săptămână până în prezent peste 400 de cărți, iar în aprilie a început seria de live-uri săptămânale pentru mame, în care răspunde întrebărilor acestora legate de echilibru emotional și educarea cu blândețe a celor mici. Pentru următoarea perioadă, Ioana Macoveiciuc își dorește să se concentreze mai mult pe cărțile pe care le scrie și nu apucă niciodată să le promoveze îndeajuns, vrea să fie aproape adolescenților din România și părinților lor și, de asemenea, are în plan să înceapă Facultatea de Psihologie.

În ciuda tuturor acestor realizări, Ioana recunoaște că își pierde uneori încrederea în propriile forte și că totul se năruiește atunci când cineva o critică. „Am învățat în terapie să mă ridic. Sindromul impostorului este foarte greu de vindecat. Femeilor care se simt pierdute le spun mereu că e normal să se întâmple asta, să nu se învinovățească, e o perioadă foarte grea și e normal să obosim. Cere ajutor, vorbește despre ce simți. Pune pe o hârtie nevoile tale, apoi vezi cine te poate ajuta să le împlinești”, sunt câteva sfaturi pe care le dă Ioana Macoveiciuc doamnelor care simt că și-au pierdut încrederea în forțele proprii, mai ales în perioada pandemiei.

Sportul ca o joacă

Ana Maria Popescu (Brânză), campioană olimpică – Foto: © Marian Mocanu | Dreamstime.com

După mai bine de un an în care s-a antrenat mai mult acasă sau pe Zoom și o intervenție chirurgicală la un genunchi, scrimera Ana Maria Popescu este bucuroasă să retrăiască emoția competițiilor participând la prima competiție oficială, în Kazan, Rusia.  

Când a revenit în țară de la ultima competiție, Ana Maria Popescu (Brânză) a răsuflat ușurată și a privit cele două săptămâni de autoizolare ca pe un dar. Sportiva călătorise foarte mult de la începutul anului și cum urmau competiții importante, simțea că are nevoie și de câteva zile de odihnă. Abia ulterior a înțeles că din acel moment, normalitatea pe care noi o știam, nu avea să mai fie la fel. A încercat pe cât de mult posibil să își organizeze acasă un spațiu de antrenament și să păstreze planul pe care îl avea, deși s-a dovedit a fi aproape imposibil.  În perioada în care a stat acasă, s-a antrenat alături de soțul său, Pavel Popescu, jucător de polo la echipa CSA Steaua București și a „supraviețuit” tot anul cu antrenamente pe Zoom, împreună cu colegele din echipa națională.

„Am fost norocoși să avem acasă echipamentele necesare, dar insuficiente pentru a menține o pregătire decentă. Aveam două antrenamente în fiecare zi, iar livingul a fost transformat în sală de antrenament, dormitorul fiind rezervat echipamentelor de refacere. Pentru a putea lucra și pentru pregătirea specifică, am pus la încercare creativitatea soțului, care mi-a construit un manechin pentru a mă antrena”, spune scrimera Ana Maria Popescu.

Pe lângă dificultățile create de pandemie, sportiva a luat decizia, la finalul lunii mai, să facă o intervenție chirurgicală pentru a rezolva o problemă mai veche la genunchiul piciorului drept, provocarea cea mai mare fiind să învețe să meargă din nou și să ducă procesul de recuperare la bun sfârșit. Dar, cu toate acestea, Ana Maria Brânză este pregătită pentru noi provocări. Sportiva se bucură din nou de emoția competiției, chiar în acest moment fiind în deplasare în Rusia, la Kazan, pentru etapa de Cupă Mondială, ultima competiție de calificare la Jocurile Olimpice de la Tokyo. Chiar dacă sportiva nu are un obiectiv de îndelpinit la această competiție, luptă pentru o clasare cât mai bună, dar cel mai important caută să vadă ce detalii are de pus la punct pentru următoarele competiții. La revenirea în țară, Ana Maria Popescu va relua pregătirea pentru Cupa României, competiție care se va organiza la București pe 18 aprilie.

„Cele mai bune lecții le-am învățat din cele mai mari eșecuri. Mi s-a întâmplat de multe ori să îmi pierd nu doar încrederea, ci și entuziasmul, bucuria, să mă simt copleșită. În momentele acestea nu fac decât să îmi dau timp, să vorbesc cu mine, să văd de ce am ajuns acolo. Obișnuim să fugim de noi, să ne aruncăm în diverse proiecte/activități, să ne ascundem pentru că ne e teamă să ne uităm în oglindă și să ne vedem așa cum suntem. Preferăm de multe ori să ne ocupăm timpul cu problemele altora, sperând că ale noastre vor dispărea pur și simplu. «Tu ești cel mai important pentru tine, comport-te ca atare» mi-a spus cineva la un moment dat și am ținut cont de acest sfat”, spune sportiva.

Fiind un copil energic, părinții Anei Maria au considerat că i-ar prinde bine să facă mișcare într-un cadru organizat. Așa a ajuns să aleagă pentru ea, tenisul de camp, sport în care nu s-a regăsit și la care a renunțat după un an de antrenament. Ulterior, fratele ei, Marius, pe atunci jucător de fotbal la CSA Steaua București a venit cu propunerea de a merge la scrimă. Neștiind nimic despre acest sport misterios, a acceptat să meargă în vizită la sală și a rămas la antrenamente încă din prima zi. Astăzi nu regretă nicio secundă decizia luată pe atunci și nu consideră că și-a sacrificat copilăria pe altarul performanței, ci din contra. „Scrima mi-a oferit ocazia de a avea cea mai frumoasă copilărie. Chiar dacă au trecut mai bine de 20 de ani pentru mine, sala de scrimă a rămas în continuare cel mai frumos loc de joacă. Pentru mine, sportul este o joacă! Chiar dacă există reguli stricte și obiective de îndeplinit, tot o joacă se cheamă, iar acel copil fascinat de costumele albe și copiii care se duelau încă există în interiorul meu și mă motivează să merg mai departe chiar și atunci când poate e prea greu sau doare”, spune Ana Maria Popescu.  

Un CEO în slujba binelui

Mirela Nemțanu, CEO HOSPICE Casa Speranței

Anul 2020 a venit cu provocări uriașe, iar HOSPICE Casa Speranței a fost unul dintre ONG-urile vulnerabile în fața crizei de sănătate publică, pentru că în iureșul declansat de pandemie, bolnavii cronici și cei oncologici au fost uitați de sistem.  Cu toate acestea, echipa condusă de Mirela Nemțanu, CEO al HOSPICE Casa Speranței a reușit să ofere peste 10.000 de zile de internare în cele două spitale HOSPICE, mai bine de 7.200 de vizite ale specialiștilor la domiciliul pacienților și peste 2.700 de sesiuni de consiliere psihologică.

Colaborarea Mirelei Nemțanu cu HOSPICE Casa Speranței a început cu peste opt ani în urmă pe când lucra pentru  L’Oreal România. Pe atunci, împreună cu o echipă de peste 150 de colegi s-a mobilizat și a organizat o amplă acțiune de voluntariat, în care au pus cu toții umărul la renovarea a ceea ce avea să devină primul centru socio-medical din România, dedicat copiilor cu boli incurabile și familiilor acestora. În următorii ani, a avut tot mai multe proiecte și colaborări cu HOSPICE și a prins drag de echipă, oameni pe care îi admira pentru toate eforturile acestora. Cum cauza a devenit din ce în ce mai relevantă pentru ea, după trei ani de strânsă colaborare, perioadă în care a lucrat ca voluntar, susținător și finanțator al fundației, Mirela Nemțanu a devenit director executiv al fundației, după o carieră de peste 20 de ani în multinaționale.

„A fost cumva un pas firesc și pentru mine HOSPICE este, cu siguranță, locul în care trebuie să fiu și locul din care pot face cel mai mult bine, acolo unde e cea mai mare nevoie”, spune Mirela Nemțanu, CEO, HOSPICE Casa Speranței. „HOSPICE mi s-a părut, încă de atunci, cea mai grea și emoționantă cauză cu care eu am interacționat. HOSPICE era la acea vreme, încă este, singura entitate din România care oferă, gratuit, îngrijire pentru pacienții copii și adulți care înfruntă o boală incurabilă”, adaugă Mirela Nemțanu.

Ultimul an a fost unul greu, plin cu incertitudni, temeri, cu momente critice pentru care nimic nu ne-a pregătit. Anul 2020 a venit cu provocări uriașe, mai grele poate ca oricând și întreaga societate a fost puternic afectată de pandemie. Ca ONG și HOSPICE Casa Speranței a fost vulnerabil în fața crizei de sănătate publică, dar greul însă a fost dus de pacienți. Pentru că în iureșul declanșat de pandemie, bolnavii existenți, bolnavii cronici și oncologici sau cu alte afecțiuni au fost uitați de sistem. Despre pacienții incurabili se vorbește mai puțin, sunt ajutați mai puțin și se donează mai puțin. Multe spitale și-au închis porțile pentru acești pacienți, iar listele de așteptare cu devenit și mai lungi. „Pentru noi și pentru serviciile paliative pe care le oferim, cererea era uriașă și înainte – există peste un milion de pacienți oncologici în evidența medicilor – însă în pandemie, solicitările au crescut dramatic. În aceste condiții, tot mai mulți pacieni s-au îndreptat către HOSPICE Casa Speranței, în situații tot mai grave. Pentru mulți, HOSPICE a fost ultima și singura mână de ajutor care li s-a mai întins”, adaugă Mirela Nemțanu.

Deși a fost un an extrem de dificil, echipa Mirelei Nemțanu a reușit să ofere în 2020, peste 7.200 de vizite ale specialiștilor la domiciliul pacienților, peste 3.700 de consultații în policlinicile HOSPICE, mai bine de 2.750 de sesiuni de consiliere psihologică și peste 10.000 de zile de internare în cele două spitale HOSPICE Casa Speranței.

Pentru următoarea perioadă, pe agenda Mirelei Nemțanu este ca HOSPICE să ajute un număr cât mai mare de copii și adulți care nu au niciun sprijin. La ora actuală sunt peste 172.000 de pacienți care au nevoie în fiecare an de îngrijire paliativă, dar din păcate doar 11% dintre aceștia ajung să primească suportul medical paliativ atunci când au nevoie de el. „În acest context al pandemiei, situația este și mai dramatică. Suntem singurul operator din țară, din tot spectrul privat, public și nonguvernamental, care oferă toate serviciile de îngrijire paliativă și numărul pacienților care au nevoie de noi crește, în condițiile în care ei sunt externați din spitalele publice. Așa că planul nostru este să nu îi abandonăm pe pacienții de cancer, pacienții incurabili au nevoie de noi mai mult ca oricând. Planul nostru este sp continuăm să oferim servicii gratuite 24/7 și să reușim să ajungem la cât mai mulți pacienți incurabili. Și să arătăăm tuturor că fiecare clipă de viață contează”, spune Mirela Nemțanu, CEO la HOSPICE Casa Speranței.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 352 (1 – 30 aprilie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Foto: © Kiosea39 | Dreamstime.com

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: