Sustenabilitatea modelului de business aduce creştere

Gabriel Ivan, Country General Manager la CHEP România, din septembrie 2018, ne vorbeşte despre modelul de business care pune bazele economiei circulare pe piaţa locală de logistică și despre strategia de creştere a afacerii pe care o coordonează.


CHEP se distinge în piața de servicii logistice prin modelul de business circular. Ce înseamnă acest lucru pentru clienții dumneavoastră și pentru economie?

Ca pionier al economiei circulare, CHEP a creat una dintre cele mai sustenabile afaceri logistice din lume. Compania are un model de business bazat pe utilizarea în comun de către producătorii şi distribuitorii de bunuri a celui mai mare stoc de echipamente reutilizabile la nivel global. Vorbim de peste 300 de milioane de paleţi, containere şi alte unităţi de transport în mişcare permanentă, în 55 de ţări, prin care clienţii noştri pot să-şi îmbunătăţească eficienţa şi siguranţa în distribuţie şi să reducă impactul activităţii lor operaţionale asupra mediului.

În România, companiile au la dispoziție această alternativă de închiriere a paleților reutilizabili din 2012, iar de atunci am ajuns să oferim soluţii în supply chain pentru sute de companii de pe piaţa locală—care le aduc eficienţe operaţionale, financiare şi de mediu  inaccesibile în sistemul achiziţiei de paleţi de unică folosinţă. Dacă privim la dimensiunea şi densitatea reţelei noastre de depozite şi de puncte de livrare, la care se adaugă volumele de mărfuri pe care le transportăm cross-border, vorbim de un impact imens în scăderea impactului de mediu, pe traseele parcurse de echipamentele noastre.

Mai mult decât atât, CHEP își folosește modelul de business pentru a crea ecosisteme circulare care cresc exponențial impactul nostru în economia locală. Prin vizibilitatea pe care o avem la nivelul lanțurilor logistice, susținem relațiile de colaborare între clienții noștri producători și retaileri, care îi ajută, mai departe să rezolve provocările pe care le pot întâmpina în creșterea sustenabilă a afacerii. Este modul în care CHEP creează economia circulară, la nivel global. Datorită modelului nostru de servicii bazate pe reutilizare și folosire în comun, anual, sunt salvaţi 1,6 milioane de copaci şi se elimină din circuitul economic 1,4 milioane de tone de deşeuri.

Cum arată viitorul economiei circulare în România, din perspectiva CHEP?

România merge în aceeaşi direcţie cu piaţa occidentală. Dinamica e foarte clară. Există jucători importanţi în industria bunurilor de larg consum, prezenţi atât în Europa de Vest, cât şi pe piaţa locală, care au înţeles beneficiile economiei circulare şi au un rol activ în extinderea soluţiilor CHEP, inclusiv către furnizorii de materii prime şi către alţi parteneri din propriul supply chain. Mediul privat conştientizează din ce în ce mai mult că sustenabilitatea e strâns corelată cu îmbunătăţirea activităţii operaţionale. Un factor catalizator este automatizarea proceselor de producție și depozitare, ceea ce ne face să vedem optimist un viitor nu foarte îndepărtat în care modelul economic circular va fi adoptat de către majoritatea jucătorilor din comerțul modern.

Clienții noștri caută activ parteneri de business alături de care să elimine costurile, riscurile și emisiile de carbon din activitatea operațională, în mod credibil. Avem la nivelul grupului Brambles un obiectiv care vizează extinderea beneficiilor colaborării între companii prin folosirea în comun a aceloraşi camioane la transportul mărfurilor, ceea ce va reduce impactul asupra mediului atunci când se circulă pe gol sau cu încărcătură incompletă. E doar un exemplu prin care oferim beneficii tangibile pentru clienţi şi în raport cu mediului înconjurător – mai puţini kilometri parcurși, consum mai mic de carburant şi emisii poluante mult diminuate cantitativ.

Ați fost desemnat la începutul lunii septembrie General Country Manager pentru subsidiara din România. Cum vă ajută experiența dumneavoastră profesională în misiunea CHEP?

În aproape 25 de ani de experiență profesională, am avut șansa să lucrez cu mai multe echipe și să contribui la lansarea unor divizii de business pe piața din România, ca Unilever FoodSolutions, la consolidarea și dezvoltarea unor sectoare de business în regiunea balcanică (Retail, Food Service și C&C pentru Diversey), dar și la restructurarea unui business local parte a grupului internațional Bunzl PLC. În urmă cu 3 ani, am hotărât că este momentul să adaug la experiența practică din zona comercială, de marketing şi general management perspectiva oferită de un EMBA. M-am înscris la cursurile ASEBUSS în colaborare cu Kennesaw State University, Atlanta, pe o perioadă de doi ani, în care am întâlnit oameni minunaţi din industrii diverse, cu experiență solidă și un interes comun pentru identificarea acelor acţiuni strategice care pot creşte sustenabilitatea unei afaceri.

Revenind la CHEP, cred că experienţa mea anterioară în gestionarea relaţiei dintre producători şi retaileri, precum şi în zona de distribuţie ne va ajuta să valorificăm oportunităţile care se deschid pentru a dezvolta în continuare economia circulară la nivel local. Global, CHEP ajută la livrarea mărfurilor către mai multe puncte de distribuţie şi către mai mulţi consumatori decât orice altă companie. Dar mai important decât că suntem sustenabili şi eficienţi, este faptul că ne ajutăm clienții să treacă de la un model economic liniar, în care se produc pierderi financiare şi de resurse naturale, la un model economic circular, profitabil şi durabil.

Ce priorități aveţi în noul rol?

În România, CHEP a avut o evoluţie remarcabilă în ultimii 2 ani, cu creşteri de peste 30% de la an la an, ca o consecinţă a faptului că se înţelege din ce în ce mai bine conceptul şi valoarea pe care logistica circulară le aduce atât producătorului și distribuitorului de bunuri de larg consum, cât şi retailerului. În acest nou rol, priorităţile mele sunt consolidarea echipei și asigurarea resurselor necesare, astfel încât să păstrăm un ritm bun de creștere.

Care sunt planurile companiei, în România, pe termen scurt, mediu și lung?

CHEP lucrează cu un plan agreat pentru 3 ani. Conform estimărilor noastre, echipa din România ar putea atinge în acest an fiscal nivelul de business bugetat pentru anul fiscal 2020. În aceste condiţii, pe termen scurt, ne propunem să menţinem ritmul de creştere din ultimii 2-3 ani, asigurându-ne că avem implementată structura necesară pentru a susţine această creştere.

Pe termen mediu şi lung, luăm în calcul lărgirea paletei de produse şi servicii, totodată, consolidarea poziţiei noastre de trend setter în inovaţie pe sectorul de supply chain. Spre exemplu, explorăm deja proiecte de category management cu mari producători şi retaileri, urmând să ne extindem prezenţa în această zonă, mai puţin tradiţională.

Obiectivele noastre de sustenabilitate până în 2020 sunt aliniate cu obiectivele Organizaţiei Naţiunilor Unite pentru dezvoltare durabilă. Concludentă în acest sens este colaborarea cu Federaţia Europeană a Băncilor de Alimente, demarată în 2016, care vizează scăderea foametei şi reducerea sărăciei, malnutriţiei şi a risipei de alimente în Europa.

În România, CHEP susţine din 2017 şi va continua să sprijine banca pentru alimente care funcţionează conform cu aceleaşi principii ale Federaţiei Europene a Băncilor de Alimente. Ne dorim să coagulăm o comunitate cât mai extinsă de producători şi retaileri, astfel încât să putem avea un rol activ în reducerea risipei alimentare, prin campanii de educare şi redirecţionarea produselor excedentare către persoanele aflate în dificultate.