Interviuri Tech

Cristi Movilă, VTEX: Lupta pentru eficientizare

8 aug. 2022 3 min

Cristi Movilă, VTEX: Lupta pentru eficientizare

Reading Time: 3 minute

România cunoaște o maturizare a pieței de e-commerce și tot mai multe companii caută soluții prin care să-și eficientizeze businessul. Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP în cadrul VTEX, ne-a vorbit despre tendințele pieței de e-commerce din România, despre magazinului viitorului în online, precum și despre impactul atacurilor cibernetice asupra pieței.

Cum arată astăzi peisajul e-commerce din România?

Perioada de pandemie a însemnat o evoluție rapidă a comerțului digital atât la nivel global, cât și la nivel local. Foarte mulți oameni au comandat online pentru prima oară, au remarcat avantajele acestui canal și au început să-l prefere.

Trendul continuă și în contextul actual geopolitic, România rămânând țara cu cea mai mare creștere din regiune. Este însă de menționat că nu vor mai putea fi atinse creșterile procentuale din pandemie. În lunile februarie – martie am văzut schimbări ale comportamentului consumatorului, prin prisma unei reduceri a consumului, însă în prezent lucrurile pare că ­și-au revenit la normal.

Ceea ce putem observa însă este că sunt înclinați să cumpere mai mult produse sau servicii strict necesare, de aceea cred că viitoarea creștere se va datora numărului de comenzi, nu valorii lor. Suntem în etapa de maturizare a pieței și cred că tot mai multe companii vor căuta din ce în ce mai mult soluții prin care să-și eficientizeze operațiunile de comerț și care să-i ajute să-și analizeze și controleze mai bine businessul.

Există o schiță a magazinului viitorului în online?

În acest moment suntem ­într-o perioadă în care shopping-ul a devenit o experiență imersivă, interactivă, puternic digitalizată și, mai ales, intuitivă. La fel cum acum vedem că publicul caută noutăți, dorește să interacționeze cu brandurile în modalitățile preferate și să achiziționeze de oriunde, așa credem că va arăta și viitorul. Bineînțeles, vor fi diferite provocări pentru branduri și retaileri, dar în esență nevoile și dorințele vor avea aceeași înclinație.

Digitalizarea, fie că vorbim de business to consumer sau de business to business, nu mai este doar “un cuvânt frumos”, ci a devenit o necesitate. Vom auzi din ce în ce mai des termeni precum social selling, comerț conversațional sau live shopping, iar retailerii care vor adopta rapid aceste tendințe și își vor construi prezențe online solide, “future proof”, vor câștiga.

Cu toate acestea, scopul final al oricărui retailer va fi acela de a vinde, nu a se concentra pe inovații tehnologice sau funcționalități noi, care de multe ori, când sunt construite de la zero, sunt costisitoare pentru un magazin online. Și atunci, fiecare magazin va avea un ecostistem de parteneri, care să-l ajute să atragă cât mai mulți clienți.

Astfel, din punct de vedere tehnologic, credem că magazinul online al viitorului este rezultatul unei abordări de tip composable commerce sau headless commerce, adică stabil, flexibil și simplificat, dar și inovator.

Ce potențial are live shopping-ul și cum schimbă modul de achiziție?

Live shopping-ul are un mare avantaj pentru comerțul digital: faptul că acesta se găsește acolo unde tind să se îndrepte viitorii cumpărători. La începutul anilor 2000, majoritatea oamenilor foloseau internetul pentru a consuma materiale scrise; prin urmare, un website, care era în principal static, era suficient pentru a ajunge la consumatori.

Astăzi, viitorii cumpărători își petrec cea mai mare parte a timpului pe YouTube, TikTok sau Instagram Reels. Mai multe studii arată că mai mult de jumătate din Generația Z petrece peste 3 ore urmărind video-uri online, așa că sunt deja obișnuiți cu un tip de conținut interactiv. Live Shopping profită de acest nou obicei de consum, fiind o modalitate excelentă pentru magazine de a se conecta cu clienții si de a crește ratele de conversie. De asemenea, poate consolida brandul în rândul clienților existenți și poate atrage alții noi.

Deși în România este încă la început, vedem totuși o cerere în piață. Am realizat deja alături de clientul nostru F64.ro primul eveniment de live shopping și lucrăm la alte proiecte similare ­pentru alți clienți.

Care este impactul atacurilor cibernetice asupra pieței de e-commerce?

Dacă până acum majoritatea atacurilor din zona e-commerce se concentrau pe obținerea de date personale și bancare sau pe imitarea unor site-uri autentice (website spoofing), în ultima vreme magazinele au raportat atacuri din ce în ce mai complexe, de la operațiuni de tip ransomware axate pe magazinele cu servere fizice la atacuri de tip denial of inventory. În cazul ultimului, unul sau mai mulți boți intră pe site și plasează multiple comenzi în coș, comenzi pe care le duc până la checkout, fără însă a încheia achiziția. Făcând asta în mod repetat și de pe diferite conturi, ei pot bloca sau ­rezerva cantități uriașe dintr-un produs, în detrimentul cumpărătorilor onești.

Din aceste motive, securitatea a devenit o prioritate pentru majoritatea furnizorilor de platforme de comerț. Primii pași ar fi folosirea unui protocol sigur pentru criptarea informaței de pe site (SSL/TLS) și găzduirea ­magazinului pe o platformă cloud stabilă, cu back-up-uri în timp real. Încurajarea utilizatorilor să folosească parole sigure va trebui completată cu autentificarea în doi sau mai mulți pași (MFA) și cu protecția și anonimizarea datelor personale (un pas în conformitate și cu normele GDPR). Un al alt pas vital este obținerea unei certificări a securității sistemelor de plată (PCI DSS) și folosirea de par­teneri de plată autorizați. Adițional, se recomandă și instruirea atentă a personalului de support.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 365 (18 iulie – 15 septembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: