Te angajăm direct de pe Facebook

De la prieteni la colegi de serviciu – Facebook vrea să devină un jucător în zona de recrutare printr-o platformă de profil adresată companiilor mici și mijlocii. Plănuită să intre în competiție cu LinkedIn, platforma în care compania investește peste un miliard de euro va forța și recrutorii
să se reinventeze.

Dacă până de curând companiile foloseau Facebook pentru a afla diverse detalii despre un candidat înainte de a-l angaja, de acum înainte rețeaua socială poate deveni o platformă activă de recrutare pentru companii mici și mijlocii. Ca și în alte domenii, intrarea unor giganți tehnologici pe segmente până nu demult închise poate schimba radical paradigma. Tocmai de aceea, după ce Facebook a anunțat recent că extinde secțiunea de căutare de joburi, departamentele de HR au început să fie mai atente la ce oferă gigantul condus de Mark Zuckerberg. Mișcarea de expansiune va avea loc în peste 40 de țări la nivel internațional, la un an după lansarea platformei de recrutare în Statele Unite și Canada. De asemenea, compania a anunțat că plănuiește să investească peste 1 miliard de dolari în echipe, tehnologie și noi funcționalități ale rețelei sociale în acest an.

Mișcarea pe care Facebook o face vine după ce LinkedIn, platforma socială dedicată zonei de corporate și resurse umane, este folosită de multă vreme ca mijloc prin care companiile recrutează. Și probabil LinkedIn va rămâne multă vreme regele neîncoronat al recrutării, dintr-un motiv simplu.

“LinkedIn se adresează unei alte categorii – profesioniștii – categorie foarte bine conturată, cu un loc bun în clasificări și cu un rol foarte bine descris în organigramele din companii. LinkedIn ne-a ajutat să intrăm mai ușor în legătură cu potențialii candidați, ne-a ajutat să vedem o experiență a unui candidat țintit, conexiunile, proiectele, ariile de interes și chiar recomandările”, spune Leonard Rizoiu, Mana­ging Partner în cadrul companiei de recrutare LeoHR.

 

Acesta continuă și mai spune că, dacă într-un CV primit de cele mai multe ori se exagerează în ceea ce privește rolul (uneori chiar denumirea), pe LinkedIn nu o poți face la fel de ușor, fiindcă vor vedea colegii, vor vedea superiorii și chiar recrutorii, care compară CV-urile primite cu profilul de LinkedIn. Leonard dă un exemplu: în CV un candidat spune că a coordonat departamentul logistică și funcția sa era de Logistic Coordinator, iar pe profil vedem că era Logistician Gestiune Flux.

Din acest motiv, Facebook nu intră pe teritoriul bătătorit deja de LinkedIn, mai ales că este destinat “gulerelor albe”. Însă noile statistici, cel puțin pentru teritoriul american, arată că și alte platforme sociale prind teren solid pe terenul recrutării. Strategia Facebook este lăudată de specialiștii din domeniu, care spun că, de la an la an, acest canal de recrutare este din ce în ce mai uzitat.

“Dacă în 2014 social media în recrutare era la începuturi, acum sunt anumite poziții care folosesc drept canal principal de recrutare Facebook. Categoric comunicarea este diferită, personalizată mult respondenților canalului de recrutare, dar este foarte eficientă pentru anumite roluri și poziții în companii. Interacțiunea umană are loc, după un prim contact via platforma de socializare, dar multe din informații sunt deja oferite candidaților”, punctează Leonard Rizoiu.

Recrutare clasică sau via social app

Remarcăm că recrutorii nu se simt amenințați de asaltul companiilor tech asupra domeniului lor de activitate, din contră, consideră că îi ajută și că sunt necesare inovații și pe acest segment.

“Și da, dacă bună parte din candidații pentru pozițiile respective îi găsim acolo, de ce nu? Impactul trebuie să fie unul pozitiv, digitalizarea și stimulii la care răspund anumite segmente ale populației sunt bine conturate acolo, pe acea platformă. Se folosesc simultan mai multe canale (portaluri de joburi, targetarea directă, Google Ads, Facebook) și fiecare vizează anumite segmente. În acest moment nu evităm niciun canal eficient de recrutare și da, pentru anumite poziții, Facebook este un canal eficient de recrutare”, afirmă reprezentantul LeoHR.

Motivul pentru care recrutorii văd aceste platforme ca fiind complementare și nu concurente este că, după alegerea inițială a candidaților, va face diferența tot inputul uman, interviurile față în față, testele care vor determina gradul de afinitate a respectivilor candidați cu pozițiile pe care candidează.

Aportul uman în stabilirea candidaților potriviți este vital. Tot ce fac aplicațiile și platformele digitale ajută, în final, recrutorii, care astfel pot ajunge mai ușor la candidați și pot comunica mai bine cu aceștia. Leo­nard Rizoiu nu crede că vom ajunge la o recrutare exclusivă prin tehno­logie: “Cred foarte mult în eficientizare, în îmbunătățire, dar nu cred în eliminarea factorului uman.” Mai mult, toată tehnologia care apare ajută foarte mult un recrutor în aproape orice activitate a proceselor de recrutare și selecție, de la baze de date, la simulări de potrivire între CV, background și studii, până la testele psihometrice folosite în selecție.

În final, cele două domenii se întrepătrund și se completează, fără a fi concurente. Pentru că alegerea viitorilor angajați cărora le încredințezi soarta companiei trebuie să fie decisă printr-un factor uman, care poate determina dacă respectivii se pot alinia valorilor și misiunilor companiei, pot fi loiali și pot duce compania la alt nivel. Chiar dacă ți-au fost recomandați de Facebook.

Credit foto: © Rawpixelimages Dreamstime.com