Analize Tech

Tehnologia cu amprentă feminină7 min

28/11/2016 5 min read

Tehnologia cu amprentă feminină7 min

Reading Time: 5 minutedreamstime_s_8792087Când giganți tehnologici ca Google, Orange sau Microsoft au femei la conducerea operațiunilor din România, este clar că în industria IT profesionalismul, viziunea și inovația se declină fără probleme la feminin. 

Sheryl Sandberg este Chief Operating Officer la Facebook, Susan Wojcicki este CEO al YouTube, iar Meg Whitman este CEO al Hewlett-Pa­ckard. Toate aceste femei și-au adus contribuția într-o industrie masculină și care, acum câteva decenii, nu le dădea mari șanse femeilor. Dar vremurile s-au schimbat și vedem un val important de femei care conduc companii puternice în IT și care fac diferența nu doar la nivel de management, ci și la nivel de operațiuni și inovații tehnologice. Este și cazul României, care are companii importante din zona de tehnologie conduse de femei puternice: Orange, Google, Microsoft, Intuitext, Atos, Zitec etc. Pe toate aceste femei le puteți vedea în paginile următoare cu poveștile lor interesante.

Vorbim despre IT, care este unul dintre cele mai dinamice domenii din România, o vedetă a salariilor, a dezvoltării și un reper în ceea ce privește valoarea adăugată pe care o aduce economiei. Doar anul trecut domeniul a reprezentant 2,5 miliarde de euro, adică peste 6,4% pondere a valorii adăugate brute în economie, potrivit datelor Eurostat, biroul de statistică al UE.

Pentru că ne-am propus să vedem ce se întâmplă în acest domeniu din punctul de vedere al egalității de șanse și la cum reușesc femeile să se impună în IT, am studiat tendințele de la nivelul pieței. Fetele din România sunt tot mai interesate să lucreze în IT. Potrivit unui studiu al Intel, 74,13% dintre tinerele din România doresc să urmeze o carieră în cercetare-dezvoltare, cu alte cuvinte mai bine de 7 din 10 respondente. Fetele spun că IT-ul este domeniul cu cel mai rapid ritm de creștere atât în România, cât şi în lume. Conform aceluiași studiu, mediul IT a fost identificat de 5 din 10 respondente ca fiind domeniul în care România excelează la cercetare, iar 68,14% dintre tinere cred că IT&C este domeniul cu cel mai mare grad de inovaţie din România. București, Cluj-Napoca și Timișoara sunt orașele considerate de tinerele din România ca având cele mai mari șanse de dezvoltare tehnologică în următorii 10 ani.

România campioană

Paradoxal, în România, comparativ cu alte țări din UE, excluzând țările nordice, sunt multe femei în tehnologie. „Pot să vă dau un exemplu. Anul trecut, am lucrat cu chairman-ul nostru pe CEE, bazat în Austria. Ei aveau o mare problemă. Am avut un proiect regional pentru care trebuia să identificăm femei din domeniul tehnologiei și în Austria existau mai puțin de cinci situații la vremea respectivă“, spune Oana Ciornei, Mana­ging Partener la AMROP România. Dacă ne uităm la procente, nu o să vedem egalitate, cum se așteaptă toată lumea. Nu o să găsim 50% femei și 50% bărbați în poziții de leadership din domeniul tehnologiei. Istoric, în facultățile tehnice s-au înscris mai mulți bărbați, dar sunt arii în care femeile și-au găsit locul. De exemplu, în tehnologie, tot mai dezvoltată este aria de project management. Sunt foarte multe femei care activează în această zonă.

„Nu cred că e o problemă în zona de IT mai mare decât în industria de construcții. Cred că e o problemă în zona Europei. În ultimii ani nu am mai avut solicitări să nu recrutăm femei în poziții de management, în IT. În trecut am avut. Când am intrat în meseria asta, am fost șocată când am avut un client care indirect spunea că ar prefera să fie bărbat, dar în ultima vreme am avut, din contră, cerința specifică de a avea cel puțin o femeie pe shortlist“, mai spune Oana Ciornei.

Ceea ce a remarcat oficialul de la AMROP este că atunci când se prezintă la un interviu, candidatele au o abordare diferită. Femeile, dacă nu știu 10 din 10 cerințe, nu se simt calificate pentru jobul respectiv. Un bărbat, dacă știe 4 din 10, încearcă să te convingă că acelea patru sunt cele mai importante și că poate, cu siguranță, să facă jobul. Cu alte cuvinte, femeile trebuie să aibă mai multă încredere în ele.

Interesant este că nu a fost întotdeauna așa. În urmă cu 40 de ani lucrurile erau mai echilibrate. Simona Lăpușan, COO & Founding Partner la Zitec, crede că procentul femeilor în IT a început să scadă din momentul în care PC-ul a fost accesibil la scară largă. A fost un cumul de factori: eroii jocurilor erau în general bărbați, iar segmentul țintă pentru jocuri era format din băieți la vârsta adolescenței; filmele legate de domeniul IT/SF aveau câteva tipare pentru personajele principale, dar, indiferent de tipar, eroii erau bărbați. Aceste tendințe s-au păstrat mulți ani și au dus la încurajarea băieților să folosească PC-uri de la vârste fragede. „Astfel, la școală deja mulți băieți aveau mai multe cunoștințe decât fetele în acest domeniu, ceea ce a dus la scăderea încrederii fetelor în capacitatea de a se descurca în acest domeniu și cele mai multe renunțau în a continua în direcția IT“, spune Simona Lăpușan. Aceasta crede că femeile și bărbații sunt în egală măsură înclinați spre dome­niile tehnice; din păcate, diferențele apar ca urmare a educației și a stereotipurilor din societate.

Industrie inovatoare, provocări tradiționale

Evident, industria este lovită de unele situații de misoginism și de clișee, la fel ca în oricare alt domeniu. Dacă lăsăm la o parte factorii cum ar fi maternitatea care aduce întreruperi în carieră, sau stereotipurile din societate (femeia trebuie să aibă grijă de familie în detrimentul carierei), diferențele apar și pentru că, în general, femeile sunt mai autocritice și le este mai greu să ceară ceea ce merită. Campaniile de informare pe subiectul diferenței dintre salarii ar trebui să îmbunătățească lucrurile, pentru că doar prin conștientizare se vor genera schimbări. Suplimentar, încă de timpuriu, atât în școală, cât și acasă, fetele trebuie încurajate să fie mai asertive și să nu le fie teamă să-și ceară drepturile.

„Dar pentru o tânără, odată ajunsă în industrie, nu cred că există în mod real piedici legate de sex în cariera ei. Unei tinere îi e la fel de greu sau ușor ca unui tânăr să răzbată. Noi avem femei care conduc departamente, laboratoare, echipe. Întâmplător sau nu, top managementul entității pe care o conduc eu, Intuitext, e dominat de femei“, afirmă Măriuca Talpeș, fondator și CEO la Intuitext. Ea mai spune că nu vede un val de sexism în industria de IT românească. E posibil ca în multinaționale să existe programe de „egalizare“. „Cred că ceea ce funcționează cel mai bine în industria românească de IT e performanța și potrivirea pentru un anumit rol. Iar când e vorba despre echipe, inclusiv de management, e bine de mixat oameni cu mare empatie (și aici femeile ar putea fi mai potrivite) cu oameni care își asumă riscuri mai mari (și aici bărbații ar putea fi mai potriviți).“

De fapt, in industria de IT românească nu ne confruntăm cu o asemenea problemă, ci chiar suntem în top atunci când vorbim de femei vs. bărbați. Cu timpul, vom vedea tot mai multe femei implicate în domeniu. Provocările de salarizare sau promovarea în funcții nu mai sunt o problemă generalizată, ci probabil una izolată în diferite organizații. „Se simte deja o schimbare în mentalitatea societății umane, e de ajuns să ne uităm la eroinele din filmele SF și fantasy din ultimii ani. În viitor, mă aștept ca societatea umană să evolueze în eliminarea stereotipurilor și granițelor dintre bărbați și femei în ceea ce privește egalitatea de șanse“, spune Simona Lăpușan.

Credit foto: © Hjalmeida | Dreamstime.com – Hi-tech Button Photo

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE