The independents

<p> <strong>Aproape ca nu exista publicitar pe lumea asta care sa nu creada despre sine ca este special, ca este altfel. Cel putin eu nu am intalnit inca unul. Creativitatea este, cred, cel mai clamat atribut al industriei de comunicare. Putini sunt insa cei care pot sa si sustina in mod concret si coerent acest atribut.</strong></p> <p>  </p> <p> Cand i-am intalnit pe cei din GMP, si ei, ca orice alti oameni de agentii, mi-au vorbit despre creativitate. Sindrom clasic, am zis. Prin ce sunteti altfel, de unde vi se trage creativitatea? Din independenta, mi-au raspuns. Este una dintre cele mai putin asteptate explicatii. Insa poate si una dintre cele mai valide. Nu este vorba despre independenta care inseamna afiliere sau neafiliere, apartenenta sau nonapartenenta la un grup sau altul. Este mai mult de atat. Este vorba despre capacitatea de a dezvolta entitati antreprenoriale, de sine statatoare, care sa fie capabile sa functioneze si sa se dezvolte liber, independent de persoana celui care le-a creat. Si, inevitabil, aceasta libertate de actiune ajunge sa stimuleze creativitatea.</p> <p>  </p> <p> In teorie e simplu. Se creeaza un nucleu care creste ce creste, pana cand incepe sa se desprinda alte nuclee mai mici. Atunci  intervine momentul zero, in care nucleele fie se sufoca sub presiunea unui singur centru de conducere, care, coplesit de prea multe responsabilitati, ajunge inevitabil sa clacheze, fie se dezvolta creativ pentru ca managerul care a creat nucleul de baza a fost suficient de puternic incat sa aiba incredere sa delege. Sau, altfel spus, a avut puterea sa parcurga drumul de la managerantreprenor la lider si apoi sa gaseasca echilibrul intre cele doua posturi.</p> <p>  </p> <p> Si in practica poate fi simplu. Povestea GMP o demonstreaza prin drumul parcurs de la o firma de apartament cu doi angajati, infiintata in 1998, la grupul de acum alcatuit din sase companii, cu un portofoliu bogat in premii si clienti, o cifra de afaceri cumulata de peste 6,6 milioane de euro, un profit brut de aproape 780.000 de euro, 135 de angajati si trei sedii amenajate in case frumoase din zone centrale ale Bucurestiului. Toate acestea au devenit posibile pentru ca fondatorul companiei, Felix Tataru, a realizat destul de devreme valoarea pe care i-o confera puterea parteneriatului si a increderii in oamenii pe care i-a descoperit animati de o viziune comuna cu a sa.</p> <p>  </p> <p> Primul a fost Bogdan Nitu, in 2000, cu care a dezvoltat Webstyler, au urmat Ioana Manoiu alaturi de care a pus bazele GMP PR, apoi Laura Florea si Ileana Neamtu in 2008, cu care a crescut compania de consultanta Point Public Affairs, Bogdan Stanciu, general manager al GO Studio, si Andreea Nemens, Executive Director al GMP Advertising, in 2009, Raluca Ene in 2012 (Chapter 4) si Mihai Gongu, care in 2013 s-a alaturat echipei de creatie a GMP Advertising. Ei sunt oamenii alaturi de care Felix Tataru a construit grupul. Le-a conferit libertate si incredere.</p> <p>  </p> <p> Fiecare din liderii companiilor care alcatuiesc grupul functioneaza pe principii antreprenoriale, cu toate responsabilitatile, dar si confortul ce rezulta din  capacitatea de a avea control asupra propriilor decizii. Asa se explica rezultatele, masurate in premii, reputatie si nu in ultimul rand in business. Cand libertatea nu e ingradita, creativitatea nu are limite. Capacitatea lui Felix Tataru de a delega nu a existat dintotdeauna. Nu s-a nascut cu ea in sange, dar s-a educat in acest sens. Ca orice antreprenor aflat la inceput de drum, a avut si perioade in care facea de toate, era si client service, si general manager, mergea si in creatie. Se amestecau mult rolurile si simtea ca nu e bine. Asa a decis sa apeleze la un consultant care avea sa-i schimbe stilul de management.</p> <p>  </p> <p> Cristina Gheorghe, primul coach cu care a lucrat, cu ani in urma, a fost cea care, cand i-a spus ca vrea sa intre cu GMP in liga intai a creativitatii, l-a intrebat ce este dispus sa schimbe in acest sens. Raspunsul a venit cat se poate de prompt: “Sa ma schimb pe mine si totul in jurul meu, daca e cazul”. Primul pas a fost sa delege si asa a reusit, pas cu pas, sa faca din GMP o organizatie cu structuri independente. Nu s-a temut ca pierde controlul. Din contra, a castigat la capitolul profesionalism, eficienta si, nu in ultimul rand, creativitate. Un alt moment decisiv in rafinarea stilului sau managerial a fost Berlin School of Creative Leadership. A aflat de aceasta institutie in mod absolut intamplator la un workshop sustinut la Cannes Lions de Michael Conrad si imediat a decis ca trebuie sa urmeze aceste cursuri.</p> <p>  </p> <p> Experienta acumulata in cei doi ani de cursuri a fost de-a dreptul revelatoare. Ulterior, o decizie importanta a fost implicarea profesorului Robert Weisz, de la Berlin School of Creative Leadership, in viata grupului prin evaluare si consiliere strategica. Continuand pe linia managementului strategic, grupul GMP implementeaza de anul trecut AD-IN-ONE, una dintre cele mai eficiente solutii software pentru managementul integrat al agentiilor de publicitate, digital si PR de dimensiuni medii si mari. Solutia permite inlocuirea modelelor clasice de lucru, de la folosirea aplicatiilor greoaie de gestionare a traficului si inregistrare a orelor de lucru pana la multitudinea de fisiere Excel si bibliorafturi cu facturi.</p> <p>  </p> <p> De asemenea, solutia sporeste eficienta fluxului de lucru in fiecare din agentiile grupului in care a fost implementata. Cele sase entitati ale grupului GMP cresc impreuna, insa fiecare pe propriul drum, cu identitati si stiluri distincte, modelate de personalitatea liderilor care le conduc. Nucleul in jurului caruia s-a conturat intreg grupul este GMP Advertising. “Agentia de publicitate este cand un motor, cand un fin consultant, cand vant, cand carbune. In functie de nevoia clientului, decidem de la caz la caz ce rol sa jucam in coordonarea unui pitch sau in managementul unui client”, explica Andreea Nemens, care din noiembrie 2012 a preluat de la Felix Tataru coordonarea activitatii operationale a agentiei, departamentele de client service, creatie, strategie, productie AV si print, graphic design si DTP.</p> <p>  </p> <p> Webstyler este agentia digitala a grupului, cu departamente de strategie si creatie proprii, cu clienti care lucreaza doar cu ei din tot grupul, cat si clienti care lucreaza cu doua sau mai multe agentii din grup. Fiind parte a grupului, incearca sa lucreze cat mai mult impreuna pentru a oferi servicii cat mai complete, fara sa faca insa rabat de la independenta de a efectua totusi o selectie, pentru ca, atunci cand o agentie poate alege pentru cine lucreaza si nu este obligata sa lucreze pentru un anumit client, exista premise sa ofere servicii mai bune.</p> <p>  </p> <p> GMP PR a fost gandita ca un corespondent al GMP Advertising in PR, respectiv ca o agentie creativa si antreprenoriala. In urma cu aproape zece ani, in industria de PR din Romania predominau manifestarile clasice: relatii media si organizare de evenimente. “Ne-am pus problema: daca lansam o agentie de PR noua pe o piata mai degraba aglomerata, care va fi elementul diferentiator?”, povesteste Ioana Manoiu, care in 2005, impreuna cu Felix Tataru, punea bazele GMP PR. Si, evident, raspunsul a fost creativitatea. Asa au inceput sa faca “PR stunt-uri” cand se faceau foarte putine asfel de lucruri in Romania, campanii neconventionale, campanii care au starnit reactii.</p> <p>  </p> <p> Point Public Affairs, agentia infiintata si condusa de Laura Florea, reuneste “corporatistii” grupului. La nivel de servicii, sunt cunoscuti in piata in primul rand ca lobby-isti si experti in comunicare institutionala. Pe langa aceste servicii, au o divizie care este specializata pe management de asociatii de afaceri, un domeniu nou pentru Romania, dar si pe comunicare corporatista strategica, aici fiind incluse comunicarea interna si strategii de comunicare de criza. Nu in ultimul rand, sunt si avocati, avand o casa de avocatura asociata, Fatu Law Firm.</p> <p>  </p> <p> Agentia Chapter 4, la carma careia se afla Raluca Ene, este “bratul” international de PR al grupului GMP. In Romania, face parte din GMP, iar international este parte a retelei austriece de agentii Chapter 4 Group, retea afiliata exclusiv la Burson-Marsteller pentru Europa Centrala si de Est. Aceasta inrudire aduce atat experienta regionala a celorlalte birouri din tari precum Ungaria, Serbia, Bulgaria sau Macedonia, cat si cea internationala, venita pe filiera uneia dintre cele mai mari 5 agentii globale de PR.</p> <p>  </p> <p> GO Studio functioneaza sub forma unei divizii de business, sub coordonarea lui Bogdan Stanciu, in cadrul GMP Group, specializata in design grafic si branding, care deserveste atat clienti ai GMP, cat si client proprii. Divizia a fost lansata in 2010 ca o solutie adaptata companiilor mici si mijlocii.</p> <p> Ilustratie: Gabi Matei</p> <p> Citeste si:</p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/go-studio-1626.html”>Go Studio</a></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/chapter-4-communication-1625.html”>Chapter 4 Communication</a></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/point-public-affairs-1624.html”>Point Public Affairs</a></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/eleganta-si-pragmatism-1623.html”>Eleganta si pragmatism</a></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/pr-antreprenorial-1622.html”>PR antreprenorial</a></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/gmp-pr-1621.html”>GMP PR</a></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/webstyler-1620.html”>Webstyler</a></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/nitu.-bogdan-nitu-1619.html”>Nitu. Bogdan Nitu</a></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/executivul-versus-creativul-partea-ii-1618.html”>Executivul versus Creativul- partea II</a></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/executivul-versus-creativul-partea-i-1617.html”>Executivul versus Creativul- partea I</a></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/gmp-advertising-1616.html”>GMP Advertising</a></p> <p> <a href=”https://www.revistabiz.ro/creativitatea-este-o-decizie-1615.html”>Creativitatea este o decizie</a></p>