Analize Marketing

Top 10 tendințe de consum în 2021

12 mart. 2021 4 min

Top 10 tendințe de consum în 2021

Reading Time: 4 minute

Cum va arăta viața noastră după schimbările radicale apărute în 2020? Consumatorii caută noi modalități de a-și face viața mai ușoară, dar sigură, atât acasă, cât și în afara ei.

După schimbările radicale din 2020, anul acesta este unul al ajustărilor atente și al așezării pe noi fundamente pentru oameni, companii și instituții. Noile obiceiuri apărute în pandemie au avut o dezvoltare accelerată și au schimbat pentru totdeauna felul în care ne comportăm, cheltuim și consumăm. Abordările noii realități nu sunt uniforme în rândul tuturor consumatorilor, dar toate au drept scop crearea unei lumi mai bune, fie pentru noi, fie pentru întreaga umanitate.

Aceasta este realitatea de la care pornește studiul Euromonitor International privind cele mai importante 10 tendințe de consum în 2021. Oamenii caută soluții la scară largă, care să fie și mai greu de răsturnat în cazul unor evenimente neprevăzute. În același timp, oamenii caută soluții mai sustenabile și planifică mult mai atent consumul, după ce au fost nevoiți să-și regândească prioritățile și să pună în prim-plan alte lucruri.

Aceste 10 tendințe de consum în 2021 au la bază reziliența și adaptabilitatea. Și toate vor avea un impact major asupra strategiilor de business.

1. Revenire sustenabilă

Consumatorii cer companiilor să nu se mai preocupe doar de cifra de afaceri, businessurile nemaifiind percepute ca entități generatoare de profit. Oamenii așteaptă acum ca protejarea sănătății, implicarea socială și protecția mediului să fie prioritare pentru companii.

Focusul economiei trebuie să se mute dinspre volum către valoare, echitate socială și ecologie. Nu mai puțin de 69% dintre specialiștii participanți la studiul Euromonitor se așteaptă ca tot mai mulți consumatori să fie preocupați de sustenabilitate în era post-COVID-19. Brandurile activiste, purpose-driven au de câștigat în noul climat.

2. Nostalgia comodității

Consumatorii sunt nostalgici după ușurința cu care făceau orice înainte de pandemie. În ultimul an, cumpărăturile impulsive s-au redus masiv și mersul la magazin a ­devenit o activitate atent planificată. De altfel, consumatorii trebuie să-și planifice acum majoritatea activităților cândva spontane – cumpărături, evenimente sociale, ieșiri la restaurant.

Businessurile trebuie să se adapteze pentru a dezvolta o experiență de consum sigură, dar și convenabilă pentru consumator, fără întreruperi când se trece de la un canal la altul. Canalele digitale trebuie să ofere aceeași flexibilitate ca cele offline. Magazinele fizice trebuie optimizate pentru a reduce timpul petrecut, iar plățile contactless, inclusiv cu ­smartphone-ul, sunt tot mai apreciate, la fel și casele self-serve.

3. Oaze în aer liber

După atâta timp petrecut în casă și cu pericolele reprezentate în pandemie de spațiile închise, consumatorii tânjesc după oaze în aer liber pentru distracție și recreere. Unii vor chiar să se mute din orașele aglomerate în zone rurale.

Pentru companii, acest lucru presupune adaptarea spațiilor actuale, prin crearea (chiar și temporar) de spații în aer liber, care să devină acele oaze dorite de consumatori. În turism, au tot mai multă căutare locurile de cazare izolate și glamping-ul prinde avânt. Evitarea transportului public a dus și la creșterea deplasărilor pe jos, pe bicicletă sau scuter electric.

4. Realitatea „figitală”

Instrumentele digitale s-au dovedit esențiale în a ne menține conectați în pandemie. Acum, începe să trăim într-o realitate „figitală”, un hibrid între lumea fizică și cea digitală, în care consumatorii pot să trăiască, să muncească, să facă shopping și să se distreze atât în persoană, cât și online. Experiențele virtuale trebuie integrate în magazinele fizice, pentru a atrage și consumatorii care încă preferă confortul de acasă.

Pentru zona de e-commerce, creșterea vânzărilor poate veni dacă reușesc să ofere consumatorilor experiențe virtuale disponibile acasă care să și culeagă date despre preferințele utilizatorilor.

5. Flexibilitatea programului

Consumatorii devin tot mai creativi în ­felul în care își împart timpul pentru a face totul, de la muncă și educație la distracție și divertisment. Peste jumătate din consumatori (51%) au acum „timp pentru propria persoană” în top 3 priorități în viață.

Businessurile trebuie să vină cu soluții care să le permită consumatorilor folosirea cu maximă eficiență a timpului, prin flexibilitate sporită, mai ales când este vorba despre produse și servicii accesibile de acasă sau din apropierea locuinței. Asta înseamnă companii disponibile 24 de ore din 24, ceea ce va duce la regândirea spațiilor fizice, fie prin relocare mai aproape de consumatori, fie prin adaptare pentru prioritizarea comenzilor online.

6. Revoltați și rebeli

Consumatorii nu mai au încredere în autorități și companii, sentimentul fiind accentuat de fake news și dezinformare. După ce i-au pus pe alții pe primul plan, acum tot mai mulți oameni se revoltă și vor totul doar pentru ei. Implicarea politică și socială este tot mai importantă.

Brandurile trebuie să lupte activ contra informațiilor false și să arate că sunt alături de consumator. Personalizarea ofertelor folosind rețelele sociale și cele de gaming online (tot mai populare în rândul acestor rebeli) devine esențială pentru a oferi o voce consumatorilor.

7. Obsedați de siguranță

Am trecut de la wellness la o adevărată obsesie pentru siguranță. Teama de infecție a crescut enorm cererea pentru produse de igienă și consumatorii aleg în tot mai multe domenii soluțiile contactless. Această tendință va continua, iar companiile trebuie să-i răspundă prin inițiative clare în domeniul igienei și să comunice activ măsurile luate în domeniu.

În magazine, zona de self-service devine tot mai importantă. Comerțul electronic este văzut ca fiind mai sigur fiindcă reduce la minimum interacțiunea umană. Inovația va fi un instrument important de diferențiere pentru branduri.

8. Echilibru mental

Pandemia globală ne-a reconfigurat viața de zi cu zi, ceea ce a avut un impact major asupra sănătății mentale. Restricțiile de circulație, adaptarea la munca de acasă, lipsa interacțiunilor sociale au fost doar câțiva dintre factorii de stres pentru consumatori, care au început să-și reanalizeze prioritățile.

Companiile trebuie să gândească produse și servicii care să ajute și în această direcție. Astfel, zona de dezvoltare personală, dobândirea de noi abilități, instrumentele care oferă stabilitate financiară vor fi în prim-plan pentru tot mai mulți consumatori.

9. Frugalitate

Cheltuielile discreționare sunt în scădere, ca urmare a mediului economic tot mai imprevizibil. Consumatorii devin tot mai prudenți și frugali, punând accentul pe produse și servicii care chiar aduc valoare în viața lor și le oferă perspective pe termen lung.

În același timp, se orientează către mărcile private ale retailerilor, punând accentul pe utilitate în detrimentul imaginii. Această frugalitate a adus, de exemplu, vânzări mai mari pentru magazinele de tip discount. Companiile trebuie să-și ajusteze portofoliile de produse, canalele de distribuție și promoțiile pentru noul consumator mai econom.

10. Munca în spații noi

În 2020, sintagma „out of office” a căpătat noi înțelesuri. Schimbarea radicală care s-a produs în ceea ce privește spațiul de lucru a avut efecte uriașe la nivelul vieții consumatorilor. S-au schimbat preferințele vestimentare, obiceiurile alimentare și structura cheltuielilor pentru tehnologia care ne-a salvat în momentul în care am fost nevoiți să lucrăm de acasă.

Acum, companiile trebuie să ajute consumatorii să echilibreze balanța work-life, să-și crească productivitatea și să le acopere noile nevoi de comunicare. Spațiile de birouri trebuie regândite și reconfigurate. Instrumentele digitale interactive devin deja esențiale.

Foto: 142538722 © Alexandr MunteanDreamstime.com

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: