Interviuri

Nobil și sustenabil

4 nov. 2022 4 min

Nobil și sustenabil

Reading Time: 4 minute

Cum interesul pentru sustenabilitate crește în rândul companiilor, iar numărul de startup-uri verzi prinde și el avânt, nevoia pentru servicii de comunicare nișate începe să prindă contur. Așa a apărut în 2018 SUSTENOBIL PR/ODUCTION. Am discutat cu Lavinia Iancu, PR/OJECT MANAGER, drd. & cda. al agenției, despre deschiderea companiilor către sustenabilitate, lipsurile industriei și schimbările de direcție.

Prin SUSTENOBIL PR/ODUCTION, Lavinia Iancu și-a propus să țină pasul cu evoluția industriilor creative și să pună ideile în circuitul economic pentru un viitor sustenabil. Agenția oferă servicii de PR, accesul la programe de educație și training, susținând totodată producția audio-vizuală, prin creativitate, strategie și sustenabilitate. Primele colaborări au început în 2019, însă abia în fe­bruarie 2020 Lavinia Iancu a decis să își asume acest drum full-time.

Cum începutul a fost însoțit de lockdown, care a însemnat adaptare pentru majoritatea companiilor, antreprenoarea a dezvoltat un spin-off, cu potențial de scalabilitate. Astfel a apărut ­ReFEEL App, o soluție de livrare door 2 door, prezentată în premiera show-ului Imperiul Leilor de la PRO TV și distinsă cu Biz Sustai­nability Awards pentru Inovație în Digital în 2021.

Cum văd clienții componenta de sustenabilitate?

Observ în piață tendința de a forma noi businessuri cu principii sustenabile, mai mult decât a schimba procesele businessurilor stabile în industrii nesustenabile. În mod sigur există interes pentru sustenabilitate, însă totul e încă atât de vag și greu operaționalizabil încât rămâne de multe ori un cuvânt dintr-o strategie. Pentru unii, sustenabilitatea e o enigmă, pentru alții un cârlig de marketing și, în general, e asociată cu componenta de mediu.

Însă ea are trei componente (People, Planet, Profit) și de multe ori observ în piață că la ­unele companii cel puțin unul dintre piloni scârțâie. Există percepția că CSR-ul s-a maturizat în sustenabilitate, însă ea nu trebuie să fie preocuparea unui singur om sau departament, ci o direcție strategică, un fir roșu care leagă toate departamentele și procesele organizației.

Cum vezi tu piața locală și ce crezi că lipsește pentru ca businessurile să fie mai prietenoase cu mediul? 

Producem prea multe lucruri, de calitate slabă, le mutăm și le depozităm ineficient. Businessurile trăiesc în paradigma consumerismului, producem mult, ca să vindem mult, iar sustenabilitatea presupune opusul: regândirea, refuzul, reducerea, reutilizarea, repararea, reciclarea, revinderea și donarea obiectelor. Nu putem crea probleme la care să încercăm să găsim apoi soluții.

Cred că trebuie să acționăm la sursă, nu la efect, să căutăm modele de business noi cu management sustenabil, ce presupun forme de monetizare noi, să constituim echipe multidisciplinare, dar, în esență, să ne asumăm sustenabilitatea la nivel individual. Iar pentru asta cred că e necesară implicarea statului în educare, bonificare și chiar penalizare pentru a avea rezultate cuantificabile.

Ce este ReFEEL App și care e stadiul aplicației la un an de la primirea premiului Biz Sustainability? 

ReFEEL App a pornit de la ideea pachetului de la mama pe care studenții din provincie îl primesc de la familie, fiind o soluție de livrare digitalizată, door 2 door, same day, care folosește principiile crowdsourcing-ului, conec­tând astfel comunitățile locale la economia globală. Practic, șoferii cu PFA sau SRL se înscriu în aplicație și pot livra pachete în drumul lor. În acest moment pregătim lansarea și căutăm investiție pentru a transforma ReFEEL App într-un HUB global care să ofere infrastructura unui stil de viață sustenabil.

ReFEEL App

Cum a schimbat pandemia nevoile companiilor în ceea ce privește serviciile pe care le cer agențiilor? 

Pandemia a schimbat lucrurile într-un mod sustenabil, fără ca antreprenorii să-și propună neapărat acest lucru: alfabetizarea digitală accelerată a statului și mediului antreprenorial a condus la o mișcare mai bună a resurselor financiare, care s-a putut traduce în acțiuni pe ceilalți piloni ai sustenabilității: oamenii și ­planeta. Văd în piață acțiuni de reciclare a produselor (haine, încălțăminte etc) de la marile branduri, fără să schimbe modul în care funcționează businessul, în special fast-fashion.

Deși o mică proporție din hainele fabricate în ultima vreme folosesc materiale sustenabile, vorbim în continuare de producție în masă și calitate slabă, ce conduce la poluare. Am constatat însă că managerii reacționează mai degrabă la acțiuni concrete decât la concepte generice: de pildă, la subiecte precum reducerea amprentei de CO2 decât la gestionarea deșeurilor, iar asta pentru că rapoartele de sustenabilitate prevăd anumiți KPI. Ne motivează recompensa ori penalizarea în urma ne/îndeplinirii unei acțiuni și ne interesează mai puțin acțiunea în sine.

Cum se împarte viața de agenție cu cea de fondator de startup, doctorand și cadru didactic asociat la facultate? 

Port mai multe pălării, însă ele sunt complementare: agenția SUSTENOBIL PR/OUCTION a fondat un spin-off, ReFEEL App. Ca să dezvolt ReFEEL App, îmi fac doctoratul la Academia de Studii Economice din București cu tema „Managementul sustenabil în economia GIG, aplicat la sectorul livrărilor”.

Așa se face că am ajuns să susțin la seminarul „Antreprenoriat” pentru studenții de la Facultatea de Finanțe, Bănci și Burse de Valori din cadrul instituției, iar din acest an și la SNSPA, disciplina de Antreprenoriat și  inovație la masteratul de management de proiect. Sunt aspectele teoretice și practice ale acelorași lucruri: PR/OJECT MANAGEMENT. Studiez, implementez și îi învăț și pe alții să o facă.

Cum vezi viitorul sustenabilității pentru companii? Dar pentru agenții? 

Sustenabilitatea depinde de prioritățile manageriale și legislative, influențate de contextul geopolitic. Cred că vom trece de la preocuparea pentru pilonul Profit la Planet și People. Și cred că ordinea firească a sustenabilității ar trebui să fie: oameni, planetă și profit. Dacă oamenii sunt educați, vor ști cum să aibă grijă de planetă, ca mai apoi acest lucru să se traducă în profit prin implementarea unor inovații și mo­dele de business sustenabile. Sustenabilitatea presupune schimbarea statu-quo-ului.   

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 367 (17 octombrie – 17 noiembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: