Business Stiri

Top 4 priorități ale directorilor financiari din România în 2025: vizibilitate, scenarii, ESG și controlul stocurilor

9 iul. 2025 4 min

Top 4 priorități ale directorilor financiari din România în 2025: vizibilitate, scenarii, ESG și controlul stocurilor

Reading Time: 4 minute

8 din 10 directori financiari ai celor mai mari companii din România afirmă că în prezent au nevoie de previziuni financiare, actualizate constant, spre deosebire de anii trecuți, când accentul era pus pe rezultatele financiare, bugetare și contabilitate, potrivit Inulta, companie specializată în Corporate și Enterprise Performance Management (CPM/ EPM).

Compania românească de consultanță Inulta este specializată în soluții de planificare și raportare financiară. În portofoliul său se află CCH Tagetik, platformă dezvoltată de Wolters Kluwer, utilizată de directorii financiari pentru a monitoriza în timp real performanța companiei și pentru a lua decizii fundamentate pe date actualizate.

Până în urmă cu 4 ani, activitatea departamentelor financiare se concentra pe bugete anuale fixe și pe respectarea strictă a acestora, fără ajustări frecvente în funcție de evoluțiile din piață. Astăzi însă, rolul directorului financiar este mult mai extins și complex. CFO-ul modern nu se mai limitează la raportarea rezultatelor trecute, ci devine un partener strategic, orientat spre viitor, cu responsabilități care includ analiza datelor, scenarii predictive și planificarea integrată a afacerii. Într-un mediu economic caracterizat de incertitudine, volatilitate și presiuni externe accentuate, directorii financiari trebuie să aibă capacitatea de a reconfigura rapid planurile, obiectivele și bugetele în funcție de noile date disponibile. Tehnologia joacă un rol esențial în acest proces, de la integrarea datelor din surse multiple, până la vizualizarea acestora în rapoarte relevante pentru decizie”, a declarat Anton Niculescu, Managing Partner Inulta.

Transformarea digitală a funcției financiare presupune și o apropiere tot mai mare între departamentele financiare și cele operaționale. Planificarea și guvernanța financiară nu mai sunt activități izolate, ci devin procese colaborative, susținute de sisteme integrate și de o cultură organizațională orientată spre date.

Pe măsură ce funcția financiară evoluează, importanța datelor din surse externe este în creștere. De exemplu, producătorii din sectorul FMCG colectează indicatori direct din magazine cu ajutorul agenților de teren. Aceste date, cum ar fi data de expirare a produselor, prezența promoțiilor active, poziționarea la raft în raport cu produsele concurente sau valoarea stocurilor, sunt apoi centralizate și analizate la nivel național.

Cu ajutorul tehnologiei, directorii financiari obțin o imagine completă a pieței și pot lua decizii bazate pe comportamentul de consum observat în timp real. De exemplu, înțeleg mai ușor dacă produsele proprii sunt poziționate lângă cele ale competiției, pot evalua viteza de rotație a stocurilor sau identifică oportunitățile de ajustare a prețurilor și politicilor promoționale.

Cele 4 priorități ale directorilor financiari din România în anul 2025

Prognoza cererii, managementul stocurilor, raportările financiare consolidate și calculul amprentei de carbon sunt principalele patru priorități ale directorilor financiari din România în anul 2025, potrivit companiei Inulta.

1. Prognoza cererii

Prognoza cererii începe cu evaluarea istoricului financiar și cu analiza trendurilor din piață. În acest context, intervin factorii externi care pot influența pozitiv sau negativ evoluția cererii, cum ar fi sezonalitatea din consum, care influențează, spre exemplu, domeniul bunurilor de larg consum (FMCG).

Planificarea nu se face doar la nivel de sezon, ci si la nivel de evenimente speciale (spre exemplu, Ziua Națională), și astfel sunt luate în calcul și zilele imediat următoare. Mai mult, planificarea financiară poate fi dezvoltată chiar la nivel de lună, zi și evenimente speciale.

Pentru directori financiari, complexitatea unui buget făcut, revizuit și aplicat pe mai multe luni vine din volumul mare de date, dinamica deciziilor și din nevoia de aliniere între buget, execuție și strategie. Astfel, principalii pași de urmat în realizarea unui buget sunt colectarea și agregarea frecventă a datelor din mai multe surse financiare și operaționale, adaptarea rapidă la schimbările din piață și corelarea scenariilor financiare cu realitatea din teren.

Într-un astfel de context, nevoile principale ale directorilor financiari sunt vizibilitatea în timp real, capacitatea de simulare (what-if analysis), automatizarea și colaborarea interdepartamentala.

2. Managementul stocurilor

Optimizarea capitalului blocat în stocuri și alinierea stocurilor la cererea reală sunt principalele preocupări din prezent ale directorilor financiari din perspectiva managementului stocurilor. De asemenea, specialiștii în domeniul financiar se uita la reducerea costurilor logistice și de depozitare, vizibilitatea și trasabilitatea în timp real, plus la impactul financiar al stocurilor în exces sau deficit.

3. Raportarea consolidată

Pillar 2 (crearea unui sistem de taxare internațională stabil, prin prevenirea mutării profitului și a evitării plății impozitelor de către întreprinderile multinaționale) aduce o presiune suplimentară pe transparență, calitatea datelor și capacitatea de consolidare rapidă și auditabilă.

Odată cu aplicarea standardelor OECD/G20 BEPS 2.0 – Pilonul 2, companiile multinationale (cu venituri consolidate de peste 750 milioane euro) sunt obligate să respecte un impozit minim global efectiv de 15%.

Pentru directorii financiari din România, acest lucru înseamnă necesitatea unei raportări consolidate clare și precise pentru a determina rata efectivă de impozitare la nivel de grup, acces rapid la date contabile și fiscale din toate entitățile grupului, inclusiv din jurisdicții diferite, alinierea între echipele financiare, fiscale și juridice pentru a evita riscuri de neconformitate, și adaptarea sistemelor IT pentru a genera automat rapoarte conforme cu noile cerințe (inclusiv GloBE Information Return – GIR).

4. Calculul amprentei de carbon

Calculul amprentei de carbon (carbon footprint) îți oferă vizibilitate asupra emisiilor generate pe lanțul de aprovizionare. Astfel, directorii și experții financiari pot lua decizii mai informate în relația cu furnizorii: identifica furnizorii cu impact mare de

CO2 și pot evalua alternative mai sustenabile. Printr-un calcul corect al amprentei de carbon, directorii negociază mai ușor termenii de colaborare, bazat pe criterii de responsabilitate climatica și prioritizează parteneriatele cu furnizori care contribuie la obiectivele tale de ESG și conformitate.

Costul pipeline-ului de inventar reprezinta valoarea capitalului blocat în stocurile aflate pe traseu (în tranzit, producție și depozite). Este un indicator critic pentru CFO pentru ca afecteaza cash-flow-ul și lichiditatea companiei. În plus, reflectă eficiența lanțului de aprovizionare și a deciziilor comerciale și, în același timp, poate ascunde costuri ascunse: taxe, asigurari, depreciere și pierderi.

Inulta oferă soluții software companiilor ce vor să profite de cele mai bune practici și inovații tehnologice integrate, potrivite pentru luarea unor decizii robuste și relevante, în timp real.

Combinând competențele tehnice pentru toate procesele de afaceri EPM (Enterprise Performance Management), SCM (Supply Chain Management), SPM (Sales Performance Management) și expertiza globală de business, Inulta este un partener de încredere pentru companiile care vor să implementa tehnologie de ultimă generație în departamentele financiare, de achiziții și vânzări, pentru o mai buna gestionare a afacerii.

Cu o experiență vastă în implementarea platformelor de software pentru a facilita transformarea digitală financiară, Inulta are în portofoliu sute de clienți din întreaga lume, precum: Phillip Morris, Danone, Nissan, Renault, The Lower Colorado River Authority, și Bi-State Development.

În calitate de partener strategic Wolters Kluwer CCH Tagetik Platinum și partener exclusiv Akeron, Inulta este una dintre puținele companii ce oferă o soluție financiară durabilă și care posedă competența tehnică pentru a o transforma în realitate. Pentru mai multe informații, vizitați website-ul companiei www.inulta.com

Articole pe aceeași temă: