Antreprenori

Un CEO la curtea antreprenorului

7 iun. 2012 4 min

Un CEO la curtea antreprenorului

Reading Time: 4 minute

Orlando si Roland Szasz au cladit de la zero o companie care domina piata de echipamente de protectia muncii, apoi au depasit o criza financiara care i-a luat pe nepregatite. Ce anume ii determina sa parieze totul pe experienta corporatista a unui nou CEO?

Vorbeam intr-unul dintre numerele trecute ale revistei Biz despre reticenta tipica a antreprenorului roman privind renuntarea la puterea decizionala in cadrul companiei in dauna unui CEO competent. Ma bucur ca, la doar o luna de la publicarea articolului, am aflat despre un antreprenor care mi-a contrazis teoria. Este vorba despre Orlando Szasz, care, alaturi de fratele sau, Roland, a construit un mic imperiu in domeniul echipamentelor de protectia muncii din Romania. Acum, Orlando a decis ca o noua etapa in viata companiei Renania Trade impune schimbarea modelului de business si aducerea unui CEO din mediul corporatist.

Pana a vorbi despre noua strategie, se impune un scurt istoric al companiei. Renania a pornit ca un business part-time pentru cei doi frati din Targu-Mures, in 1996. Dupa ce Orlando a terminat facultatea de stomatologie,  a hotarat sa renunte la o cariera indomeniu, convins ca poate cladi un business solid alaturi de fratele sau  scolit in Germania. In timp ce competitia stagna, Renania Trade a crescut de la un an la altul, bazandu-se in primul rand pe consecventa. Astfel, in 2008 cei doi frati au ajuns la o cifra de afaceri record a companiei de 22,3 milioane de euro si o cota de piata de aproximativ 25% (nu exista cifre oficiale privind dimensiunea pietei, ci doar estimari ale jucatorilor).

Este totodata momentul in care criza economica i-a luat pe nepregatite, iar problemele au inceput sa apara in paradis. Pentru prima data in istorie, Renania Trade raporta spre sfarsitul anului 2008 scaderi ale veniturilor. In 2009, compania a inregistrat un recul al veniturilor de 20%, moment in care fratii Szasz au pornit reorganizarea companiei. Prima masura a fost separarea partii comerciale a companiei de cea de productie a echipamentelor de protectie, prin infiintarea companiei Height Safety Engineering, care produce brandul Vertiqual. Ulterior au renuntat la clientii rau-platnici, au eficientizat livrarea produselor in tara si au investit in pregatirea personalului. Rezultatele nu au intarziat sa apara, astfel ca in 2010 Renania inregistra o crestere sensibila, de 4%, a cifrei de afaceri.

DE LA EST LA VEST

Odata ce masurile luate de fratii Szasz au dat roade, a urmat consolidarea businessului dintr-o pozitie mai confortabila. Ca orice alta companie care activeaza in domeniul comertului, Renania Trade se aprovizioneaza cu produse si echipamente in primul rand din China. Contrar convingerilor populare, nu tot ce se produce in China e de proasta calitate. “Acolo gasesti produse de la cea mai buna la cea mai slaba calitate, important este sa ai posibilitatea de a le tria”, explica Orlando Szasz. Este exact ceea ce a facut pentru a se asigura ca nu va primi produse neadecvate: a deschis un birou de sourcing si control al calitatii in provincial Guangzhou, China, unde a angajat localnici. “Avem un sourcing mai performant prin intermediul unor persoane de la fata locului care cunosc mentalitatea, limba, care au un cuvant de spus in privinta punctualitatii si calitatii produsului.

Colegilor nostri de la vanzari le e mai usor sa colaboreze cu un om din cadrul companiei. Biroul functioneaza;  s-a intamplat ca angajatii din China sa decida blocarea unei comenzi de 2-3 containere din motive calitative”, detaliaza Szasz. Pe de alta parte, fratele sau mai mare, Roland, a ramas doar in consiliul de administratie al Renania Trade. In schimb, a luat calea occidentului. Din 2009 conduce compania Height Safety Engineering, care se ocupa cu productia de echipamente de protectie de inalta calitate pentru piata vest-europeana si cea locala. Practic, cei doi frati si-au unit fortele in doua directii diferite pentru un scop comun: calitatea superioara a  echipamentelor de protectie.

DUBLU IN TREI ANI

Schimbarile din cadrul companiei au avut efectul scontat, astfel ca, dupa reculul de 20% din 2009, a urmat un avans de 4% al cifrei de afaceri. Totusi, transformarea firmei Renania nu era incheiata. De fapt, cea mai importanta mutare avea sa urmeze. Cei doi frati au decis sa schimbe nu doar modelul de business, ci si conducerea executiva. Astfel, in luna februarie, Orlando Szasz a renuntat la pozitia de CEO al companiei in detrimentul Florentinei Taudor, manager recrutat din mediul corporatist. “Eu mi-am insusit o denumire sofisticata: presedinte de consiliu director. Am simtit faptul ca Renania Trade a ajuns la un nivel de maturitate si ca ar fi interesant si util sa trecem putin din modul de administrare antreprenorial catre un management profesionist”, explica Orlando Szasz.

Alegerea doamnei Taudor nu este una intamplatoare. Noul CEO al Renania Trade si-a petrecut ultimii ani conducand divizia de credite neperformante a BCR, iar inainte de acest job a ocupat un post similar in cadrul GE Money. Experienta in domeniul creditelor neperformante ar urma sa ajute compania sa restructureze portofoliul de clienti. Numirea noului CEO vine la pachet cu un obiectiv extrem de indraznet: dublarea cifrei de afaceri a Renania Trade (in prezent de 22,2 milioane de euro) in urmatorii trei ani. Targetul este unul dificil de atins, dar nu imposibil, e de parere proprietarul Renania: “Daca comparam nivelul cheltuielilor din Romania cu ce se cheltuie in Vestul Europei vedem ca exista o discrepanta foarte mare. Acest gap nu se va umple in urmatorii 3-5 ani, dar trendul va fi crescator si in privinta pietei echipamentelor de protectie”, spune el. Astfel, daca in Romania o companie cheltuie anual in medie 40 de euro per angajat pentru asigurarea protectiei sale, intr-un stat vest-european precum Belgia bugetul mediu este de 260 de euro per angajat.

SE NASTE UN BUSINESS ANGEL

Scapat de grija conducerii executive a Renania Trade, Orlando Szasz pare sa-si fi regasit apetenta pentru start-upuri pe care a descoperit-o alaturi de fratele lui in urma cu 16 ani. Fara a divulga detalii legate de urmatoarele sale investitii, antreprenorul ardelean se arata interesat de a investi in orice tip de proiecte, indiferent de domeniu, atata timp cat ideea il incanta. “Sunt implicat in analiza unor noi oportunitati de business. Sunt tot felul de propuneri pe care le analizez, fie ca le-am primit sau le-am initiat eu. Nu am o preferinta pentru un domeniu anume in care sa investesc, depinde strict de feelingul pe care il voi avea. Chiar daca nu am expertiza in unele domenii, sunt convins ca pot face treaba cu specialisti si consilieri”, spune el misterios, dar in acelasi timp multumit de noile orizonturi. Pentru unii antreprenori, renuntarea la puterea decizionala in cadrul propriei companii e echivalenta cu sfarsitul nedorit al unei povesti frumoase. Pentru Orlando Szasz, e doar inceputul.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: