Weihenstephan: În vizită la cea mai veche berărie din lume
Reading Time: 4 minuteEchipa Biz a reușit să pătrundă în culisele fabricii Weihenstephan din Freising, cea mai veche berărie din lume, fondată de călugări benedictini în urmă cu aproape 1000 de ani, și a văzut cum se îmbină tradiția cu inovația și iau naștere unele dintre cele mai apreciate beri la nivel mondial.
O dimineață friguroasă de la finalul lunii ianuarie m-a surprins pe o colină cu o vedere superbă spre Alpi, în Weihenstephan (Freising), un orășel liniștit aflat la vreo 20 de minute de aeroportul din München, unde o parte din echipa Biz a vizitat Bayerische Staatsbrauerei Weihenstephan, cea mai veche berărie din lume. Porțile fabricii Weihenstephan s-au deschis pentru echipa Biz, care a avut ocazia să descopere secretele unor beri legendare și rețeta prin care producătorul german de bere reușește să îmbine armonios tehnologia modernă și inovația cu o tradiție de peste 1000 de ani.
De cum am trecut pragul și am făcut primii pași în interiorul muzeului, privirea mi-a fost atrasă de tavanul înalt și forma lui, care mă duceau cu gândul la o biserică, cu toate că eram înconjurat de halbe și sticle de bere. Am aflat mai târziu că sentimentul meu inițial a fost unul corect, muzeul Weihenstephan este ridicat pe locul unei foste mănăstiri, iar o parte dintre pietrele folosite la construcția acestuia datează din secolele IX și X.
Însă, se pare că mănăstirea și berea produsă aici au o istorie chiar mai lungă de atât. În anul 725, Sfântul Corbinian, un călugăr benedictin francez, a pus bazele unei mănăstiri închinate Sfântului Ștefan, chiar pe colina pe care se află astăzi fabrica și muzeul Weihenstephan. În anul 1040, episcopul orașului Freising a emis un document prin care le permitea călugărilor să vândă berea produsă de ei în afara mănăstirii, acesta fiind începutul oficial al poveștii Weihenstephaner, deși putem presupune că aici se producea bere deja de câteva sute de ani.
Mănăstirea benedictină a mai funcționat vreme de 800 de ani, chiar dacă provocările cu care s-a confruntat au fost unele uriașe: a trecut prin patru incendii majore care au distrus complet mănăstirea și berăria, prin războaie, epidemii de ciumă și cutremure. Dar producția de bere nu s-a oprit absolut deloc. La începutul anilor 1800, mănăstirea a fost dizolvată printr-un decret al Curții Regale Bavareze și toate bunurile mănăstirii, inclusiv berăria, au trecut în patrimoniul Statului Bavarez.

O perioadă de câțiva ani, berăria a funcționat sub denumirea de Berăria Regală Bavareză din Weihenstephan, iar după căderea monarhiei, a intrat în posesia statului bavarez, din 1921 aflându-se sub conducerea Ministerului Științei și al Artelor din Bavaria. Weihenstephan este una dintre cele doar trei berării din Germania care aparțin statului și singura care poate folosi ca logo sigiliul statului bavarez, ceea ce o face unică în lumea berilor germane și un etalon al berii bavareze în lume.
Tradiție și inovație
Chiar dacă pe dealul din Weihenstephan se fabrică bere de mai bine de 1000 de ani, tradiția conviețuiește armonios cu inovația, cea mai veche fabrică de bere din lume fiind dotată cu cele mai noi echipamente și tehnologii de producție. Micuța localitate este considerată un adevărat Silicon Valley pentru industria berii, aici fiind două universități care dau, an de an, unii dintre cei buni profesioniști din industria berii. Chiar aici, în campusul Universității Tehnice din München – Weihenstephan, a luat naștere o tehnică inovatoare prin care alcoolul este îndepărtat din bere, astfel încât berea fără alcool să primească timpul necesar pentru a permite aromelor să se dezvolte. Această metodă de producție este diferită de cea de oprire a procesului de fermentare prematur, folosită de marea majoritate a berăriilor, prin care producătorul german se asigură că berea lor fără alcool este cu adevărat gustoasă. Berea de grâu fără alcool a Weihenstephaner este un pariu curajos al companiei germane care a investit constant în dezvoltarea acestui segment.
Doar în perioada de pandemie, brandul german a investit două milioane de euro în dezvoltarea producției de bere fără alcool, astăzi 13% din producția totală a Weihenstephan fiind bere fără alcool, un segment care câștigă tot mai multă popularitate de la an la an. Alături de berea de grâu fără alcool, în fabrica de bere din Freising se mai produc alte 13 beri, printre care Vitus, Korbinian, Hefeweissbier (cea disponibilă pe piața din România) sau Kristallweissbier, cea mai premiată bere din portofoliul Weihenstephan. Cele 14 beri produse în fabrica din Bavaria, care ajung în peste 60 de țări, au reușit să primească mai bine de 300 de premii la competiții internaționale desfășurate în ultimii 20 de ani.
Atunci când ne gândim la un brand cu o moștenire de aproape 1000 de ani, flexibilitatea și deschiderea la nou nu sunt tocmai primele atribute care ne trec prin minte. Acesta nu este cazul Weihenstephan care a produs, în ediție limitată, în colaborare cu studenții de la cele două universități din Freising, un lot de beri IPA (India Pale Ale) și unul de stout (bere neagră), stiluri de bere preferate de regulă de berăriile artizanale care nu au absolut nimic în comun cu tradiția bavareză și berile germane clasice. Anul trecut, Weihenstephan a avut un alt proiect frumos, o colaborare cu St. Bernardus, o berărie faimoasă din Belgia, în urma căruia a luat naștere o bere (blonde ale), pe care cele două berării își doresc să o producă și în acest an, tot în ediție limitată.
După o incursiune în universul Weihenstephan, devine evident că succesul brandului german nu s-a bazat doar pe respectarea tradiției, ci și pe o capacitate extraordinară de adaptare. De la metodele artizanale ale călugărilor benedictini până la tehnologiile de ultimă generație folosite astăzi, Weihenstephan reușește să îmbine armonios trecutul și viitorul, fără să își piardă identitatea. Unul dintre secretele longevității de aproape 1000 de ani a brandului constă tocmai în această flexibilitate și în echilibrul dintre păstrarea rețetelor consacrate și inovarea continuă pentru a răspunde noilor cerințe ale pieței. Într-o industrie în continuă schimbare, Weihenstephan demonstrează că tradiția nu înseamnă rigiditate, ci și un fundament pe care se poare construi viitorul.
Biz Germania este un proiect Biz unic în lume, powered by #Melitta. Parteneri: #Beiersdorf, #Kaufland, #MercedesBenz, #Penny, #Porsche #Weihestephaner
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 390 (20 februarie – 15 martie 2025). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz


