Ce farmacii prefera romanii? 

dreamstime_s_23958449

Foto:  © Monkey Business Images | Dreamstime.com

Medicul specialist reprezinta principala sursa de informare atunci cand vine vorba despre medicamentele destinate tratarii unor afectiuni grave, insa in cazul unor afectiuni usoare (raceli, migrene), experienta anterioara avuta cu produsul este cea care primeaza, arata un studiu calitativ realizat de Exact Cercetare si Consultanta in luna iulie 2015.

Farmacistul reprezinta o alta sursa de informare, sfatul acestuia contand atat in situatia unor afectiuni usoare, cat si ceva mai grave, ce necesita antibiotic. De multe ori, acestuia ii este ceruta parerea chiar si atunci cand pacientii detin reteta, in incercarea de a gasi alternative mai ieftine.

Tinand cont de faptul ca pacientii au devenit din ce in ce mai atenti la ceea ce contin medicamentele si la posibilele reactii adverse ce pot aparea, informatiile de pe prospect si cele gasite pe diferite platforme online au un rol decisiv in alegerea anumitor medicamente.

In plus, sfaturile venite din partea persoanelor apropiate (rude, prieteni, cunostinte) sunt de asemenea importante, mai ales pentru afectiunile mai usoare, care necesita o rezolvare rapida.

Studiul a fost realizat prin intermediul a patru mini focus grupuri si 10 interviuri in profunzime. La focus grupuri au participat femei si barbati, cu varsta cuprinsa intre 20 si 35 de ani, iar la interviuri farmacisti activand in cadrul lanturilor farmaceutice. Mini focus grupurile au avut loc in Bucuresti, in perioada 6-7 iulie, iar interviurile in intervalul 1-5 iulie.

Farmacia preferata

“In majoritatea cazurilor, preferintele pentru anumite farmacii sunt generate de modul in care acestea reusesc sa raspunda nevoilor si cerintelor clientilor. Vorbim pe de-o parte de factori emotionali (comportamentul farmacistilor si atentia sporita vis-à-vis de nevoile clientului), iar pe de alta, de factori rationali (preturi mici, aprovizionare, proximitate)”, declara Irina Rainer, Qualitative Research Manager in cadrul Exact Cercetare si Consultanta.

foto Irina Rainer, Qualitative Research Manager Exact CC

Irina Rainer, Qualitative Research Manager, Exact Cercetare si Consultanta

“Preferintele clientilor pot fi diferite si in functie de categoria de produse pe care doresc sa le achizitioneze – unele farmacii sunt preferate pentru medicamentele alopate, altele pentru naturiste si altele pentru produse de ingrijire (cosmetice). Exista insa anumite cazuri in care preferintele au fost ”impuse” de anumite contexte – clientii le-au devenit fideli anumitor farmacii deoarece sunt unicele distribuitoare ale anumitor medicamente”, mai adauga coordonatorul studiului.

Cum sunt alese farmaciile?

Cel mai important factor de decizie este reprezentat de  proximitate. Personalul reuseste de asemenea sa fidelizeze clientii daca trateaza cu atentie problemele acestora, gasesc solutii si sunt “de aceeasi parte a baricadei” (fac recomandari mai ieftine).

Notorietatea farmaciilor este si ea amintita, in cazul lanturilor cu renume pe piata fiind apreciate promotiile, gama diversificata de produse si existenta la raft a consilierilor.

Pretul este de asemenea important, mai ales in cazul medicamentelor cu preturi foarte ridicate, in situatia unor retete ce contin multe medicamente ori atunci cand clientul vine cu o lista lunga de produse necesare

Farmacia ideala: 

Comenzi online: ”Ar fi ideal sa poti comanda online si medicamente, nu doar produse cosmetice, ar fi deosebit de util” (Barbat, 20-35 de ani)

Motor de cautare online pentru a afla daca anumite medicamente exista sau nu in stoc (cum se intampla in cazul Sensiblu, Catena, HelpNet): ”Sa stim dinainte, sa nu batem drumul degeaba” (Femeie, 20-35 ani)

Farmacisti intelegatori, care sa prezinte atat solutiile scumpe, cat si pe cele ieftine: “Sa nu iti bage mana in buzunar dandu-ti cele mai scumpe alternative. Sa iti spuna si ce au mai ieftin, nu numai scump” (Femeie, 20-35 de ani)

Retete doar pentru antibioticele foarte puternice, nu si pentru medicamentele “soft” (ex: algocalmin): “Chiar nu vad rostul retetelor pentru antibioticele foarte usoare sau, mai nou, pentru algocalmin…pierdem timp aiurea pe la doctori” (Barbat, 20-35 de ani)

Case de marcat separate pentru cosmetice si medicamente – ”Este enervant sa stai la coada atunci cand ai o urgenta medicala, iar clientul din fata ta sa se gandeasca 10 minute ce nuanta de fond de ten sa isi aleaga” (Femeie, 20-35 de ani).

Imaginea principalelor farmacii

Farmacii populare: Catena

Se bucura de o vizibilitate mare datorita comunicarii continue, pare sa adreseze publicul mai in varsta prin reclame & promotii, ofera o varietate mare de produse si carduri de fidelitate avantajoase.

Farmacii accesibile: Belladonna

Ofera cele mai mici preturi, au laborator propriu, insa sunt depasite de cerintele actuale ale consumatorilor in termeni de amenajare si numar de angajati.  

Profesionistii: Dona

Angajatii reprezinta punctul diferentiator, publicul fiind convins ca, datorita pregatirii si profesionalismului, acestia le pot rezolva problemele.

Farmacii exclusiviste: Sensiblu, HelpNet, Centrofarm

Au preturile mai ridicate, mult personal angajat, varietate mare de produse, vizibilitate datorita produselor cosmetice si celor destinate copiilor.

SENSIBLU 

Puncte tari:

  • Sedii atractive – atmosfera placuta, locatii luminoase, primitoare
  • Varietate mare de produse de ingrijire, unele dintre acestea neputand fi gasite in alta parte
  • Consultanti la raft – in special pentru produsele dermato-cosmetice, uneori si medici dermatologi atunci cand exista promotii speciale

Puncte slabe:

  • Imagine de supermarket – faptul ca accentul este pus pe alte produse decat pe cele medicamentoase genereaza o imagine ”de supermarket” si mai putin de farmacie
  • Preturi ridicate la toate produsele – comparativ cu alte lanturi de farmacii
  • Strictete in ceea ce priveste retetele – ”Am fost sa imi iau o fiola de Algocalmin si mi-a spus ca nu imi poate da, sa ma duc la medic pentru asta” (Femeie, 20-35 ani)

HELPNET

Puncte tari:

  • Cele mai multe locatii in regim non-stop
  • Preturi mai accesibile la produsele cosmetice, comparativ cu alte farmacii
  • Proactivitate la nevoile clientilor – ”Aveam nevoie de un anumit medicament, iar ei s-au zbatut, au sunat la alt sediu si au rezolvat” (Femeie, 20-35 ani)

Puncte slabe:

  • Insistenta – ”Daca nu au anumite medicamente, iti recomanda altele, sperand sa te convinga sa cumperi de la ei”” (Femeie, 20-35 ani)

CATENA

Puncte tari:

  • Cea mai mare vizibilitate – publicitate continua
  • Popularitate – imagine generata de promotiile care adreseaza public din toate clasele sociale”Pare ca se adreseaza tuturor oamenilor” (Femeie, 20-35 ani)
  • Farmacisti amabili, apropiati de oameni – ”Cauta sa te ajute, nu iti vand neaparat produsele cele mai scumpe” (Femeie, 20-35 ani); ”Se vede ca le pasa” (Femeie, 20-35 ani)
  • Originalitate – premii constand in excursii la statiuni balneare, carucioare pentru cumparaturi etc.
  • Preturi accesibile, comparativ cu alte lanturi farmaceutice; carduri de fidelitate cu reduceri substantiale.

Puncte slabe:

  • Publicitate agresiva: ”Ii vezi peste tot, la televizor, in fiecare statatie de autobuz, ii auzi mereu” (Barbat, 20-35 ani)

DONA

Puncte tari:

  • Vizibilitate crescuta, creata in ultima vreme – datorita reclamelor TV
  • Farmacisti profesionisti, de incredere – datorita comunicarii din reclame, care subliniaza ideea de traininguri interne ale farmacistilor
  • Laboratoare proprii: ”Prepara anumite medicamente pe care nu le gasesti in mod normal” (Femeie, 20-35 ani)

Puncte slabe:

  • Sedii mai putine – nu au o acoperire larga
  • Amabilitatea fortata a farmacistilor – ”Par ca se chinuie prea mult, ca asa le cere fisa postului” (Femeie, 20-35 ani)

BELLADONNA

Puncte tari:

  • Cele mai mici preturi – chiar daca nu exista carduri de fidelitate, preturile sunt percepute a fi cele mai scazute
  • Produse variate pentru ingrijirea copiilor

Puncte slabe:

  • Farmacii cu un aer invechit – nu sunt modernizate
  • Farmacisti putini la case – creeaza pe de-o parte aglomeratie si, pe de alta parte, clientii nu pot discuta prea mult cu farmacistii care sunt grabiti: ”Trebuie sa stai mereu la cozi imense pentru ca sunt putini” (Femeie, 20-35 ani)
  • Produsele dincolo de vitrina – clientii nu pot atinge si citi detalii despre produse pe care le doresc deoarece sunt dincolo de geam.