Curierat în era digitală

 

Sameday Courier împlinește 10 ani de existență pe piața locală de curierat. O decadă presărată de evenimente și de inovații tehnologice. Astăzi, compania este unul dintre cei mai importanți jucători de pe piață. Acționarii Sameday, Octavian Bădescu și Lucian Baltaru, precum și Dana Gațe, Client Happiness Manager, punctează într-un interviu la triplu câteva dintre cele mai importante repere ale primilor 10 ani.

 

 

Care sunt principalele momente ale dezvoltării companiei din acești 10 ani?

Otavian Bădescu: Sameday Courier a pornit în anul 2007 cu o investiție inițială de 50.000 euro, dar cu un model de business ino­vator pentru piața de curierat din România, axat pe costuri variabile și pe externalizare, cu o poziționare solidă, cu diferențiatori și focalizat pe nișe de piață.

Am intuit de la început faptul că, pe fondul expansiunii impac­tului tehnologic, livrarea în aceeași zi va deveni noua religie în curierat și probabil că în câțiva ani va deveni un standard, mai ales în plan local, unde se derulează 85 % din actele de comerț. Pentru a atinge toate aceste repere, am beneficiat și de o echipă tânără, însă relativ experimentată și sudată.

La investiția inițială s-a mai adăugat apoi componenta extra-dividend reinvestită în timp din profiturile ulterioare. În total vorbim de câteva sute de mii de euro reinvestiți, sume fără de care firma nu ar fi putut crește. După trei-patru ani, am atins primul milion de euro ca încasări anuale, în condiții de profitabilitate.

Am căutat să fim primii pe diferite paliere și amintesc aici – ca exemple – doar despre serviciul de livrare în aceeași zi la nivel local, național și internațional, sau cu livrare într-o oră, sau cu livrare la ora programată, despre livrările nonstop, despre listarea pe piața AeRO în 2015 (prima companie românească listată pe această piață și prima companie de curierat listată la BVB) sau despre sistemul (aplicația și sistemul de management al comenzilor) Lokko, premiat în două ocazii.

În ultimii trei ani ne-am dublat practic cifra de afaceri, am ajuns la circa 3 milioane de euro și țintim depășirea pragului de 5 milioane de euro. Între timp, abordarea privind prezența pe piața de capital s-a actualizat, ne-am delistat, acționariatul revenind la formula inițială – Octavian Bădescu și Lucian Baltaru, însă evoluția noastră ca și companie listată a fost un succes întrucât a adus beneficii tuturor, inclusiv acționarilor minoritari, care au marcat profituri destul de semnificative.

 

Care sunt cele mai recente evoluții ale afacerii?

Lucian Baltaru: Evoluția în Sameday Courier a fost generată atât de propriile demersuri de dezvoltare, cât și de conjunctura economică din piață. Provocările actuale țin inclusiv de gestio­narea creșterii în condițiile necesității de a oferi în același timp și o calitate în creștere a serviciului de curierat.

Veniturile înregistrate de Delivery Solutions SA, compania care operează brandul Sameday Courier, au fost mai mari cu 56 % în 2016 față de cele din anul precedent, ajungând la circa 13,5 mi­lioane lei (în comparație cu cele 8,6 milioane lei contabilizate în 2015). Profitul brut realizat de companie anul trecut a fost de 0,7 mil. lei, în creștere cu 32 % în raport cu cele 0,53 mil. lei rea­lizate în 2015. Este o creștere sănătoasă, peste media industriei, probabil că procentual este chiar cea mai mare din piață.

Creșterea cifrei de afaceri este semnificativă, vorbim de cele mai mari venituri din istoria companiei și mă bucur că am putut repeta consecvent această sintagmă în ultimii ani. Încă din 2016 am atins obiectivul propus pentru anul 2017, iar profitul a crescut și el, chiar și în condițiile necesității de a aloca resursele necesare susținerii creșterii. Iar evoluțiile din prima parte a anului 2017 sunt foarte bune prin prisma veniturilor, încasările au depășit
2 milioane de euro în primele patru luni ale acestui an.

Pentru acest an, avem obiective la fel de ambițioase, a căror atingere va depinde și de resursele financiare pe care le vom aloca. Aceasta înseamnă că va trebui să investim și mai mult, inclusiv pe baza rezultatelor anului trecut, deci probabil că vom reinvesti profitul în perspectiva obținerii în acest an a unor venituri de aproximativ 10 milioane euro.

 

Care este strategia de dezvoltare a companiei în acest moment?

Lucian Baltaru: Noi am acordat permanent o importanță majoră chestiunilor legate de strategie, de brand, de mentalitate, cultură organizațională, toate politicile au fost abordate cu o anume consecvență.

Am fost și vom rămâne mereu adepții unei poziționări adecvate, fanii diferențierii, inovației, focalizării pe acele nișe pe care deținem avantaje competitive. Totodată suntem deschiși tuturor oportunităților pe care piața le oferă conjunctural în anumite perioade.

Strategia noastră este axată pe oferirea unui serviciu unic de curierat de calitate din piață și cu un suport de tehnologie consis­tent. De asemenea, pentru serviciile de tip B2C (n.r. – business to consumer – servicii pentru populație), focusul se mută și către destinatarul final pentru că el este adevăratul beneficiar al serviciilor de livrare. Vom continua dezvoltarea serviciilor cu valoare adăugată pentru clienții noștri, urmând ca la jumătatea anului să lansăm o serie de servicii unice în piață.

Piața va crește, în România probabil ca vom atinge 500 de mi­lioane de euro în 2018 și credem că nu vor trece foarte mulți ani până să se atingă pragul de 1 miliard. – Octavia Bădescu

Cât de greu a fost să lansați o afacere în domeniul curieratului pe o piață dominată de companii străine?

Octavian Bădescu: În urmă cu 10 ani, principalii jucători din piața de curierat domestic erau companii precum Fan Courier, Cargus, Urgent, Curiero, TCE sau Pegasus, în timp ce DHL, TNT, UPS erau active internațional.

Astăzi cred că singurele companii de curierat mai relevante care mai au acționariat românesc sunt Fan Courier, Nemo și Sameday. Mai există câte ceva în zona poștală și cam atât. Deci peisajul actual este diferit din acest punct de vedere.

Sameday a apărut în 2007 fructificând anumite acumulări de know-how, noi cunoșteam și piața, cunoșteam și tendințele, știam ce se poate și ce nu, pe ce urma să ne axăm. Ne-au ajutat mai multe ele­mente: în primul rând echipa, apoi strategia, poziționarea, diferențierea, disciplina financiară. Evident la acest deziderat au contribuit și partenerii noștri – clienții, furnizorii, întreg ecosistemul.

Piața de curierat este din ce în ce mai competitivă ca urmare a concurenței tot mai crescute. Pe zona serviciilor cu livrare în aceeași zi și a celor de tip tailor-made, nu pot spune însă, că avem o concurență prea mare. La nivel local, putem identifica trei-patru competitori specializați strict pe piața locală, iar la nivel național și internațional au apărut de curând unul sau doi competitori, însă niciunul care să ofere servicii în aceeași zi la nivel local, național și internațional, în același timp.

 

Care sunt diferențele între 2007 și 2017 pe care le vedeți în domeniul curieratului? Dar ale economiei românești?

Octavian Bădescu: Peisajul este în general schimbat față de timpurile în care aveam doar o Dacie papuc, două scutere și trei biciclete. În acești 10 ani, curieratul, atât in România, cât și în plan mondial s-a schimbat semnificativ.

Pe de o parte volumul predominant de documente a dispărut constant ca urmare a digitalizării lor și a fost înlocuit cu colete, în special datorită dezvoltării fără precedent a comerțului online, iar pe de altă parte companiile de curierat au introdus un aport semnificativ de tehnologie software și hardware menită să optimizeze fluxurile operaționale, să crească controlul și siguranța coletelor transportate, să ofere trasabilitate în timp real a coletelor.

Economia a cunoscut atât recesiune, cât și revenire. Intervenționismul statului în ge­neral a mai crescut, numărul de reglementări, dar și datoria publică a crescut și ea. Cred că este un mediu care necesită o mai multă atenție din partea antreprenorilor români.

 

Cât de importantă este dezvoltarea digitală a companiei?

Dana Gațe: Sunt de părere că cei ce vor pierde din vedere dezvoltarea digitală a companiei vor avea în viitorul apropiat reale dificultăți de a rămâne în piață. Fără îndoială, tehnologia este una dintre cele mai importante componente de care ar trebui să țina cont companiile în general.

Această așa-numită epocă digitală, plină de informații în timp real, permite companiilor să cunoască nevoile și feedback-ul consumatorilor și creează oportunități de a veni în sprijinul lor cu servicii cu valoare adăugată, chiar înainte ca aceștia să-și dea seama că au nevoie de un anume serviciu. De asemenea, zona de crowdsourcing în curierat prinde amploare (așa cum s-a întâmplat și în domeniul transportului de persoane), de aceea ne uităm cu atenție în zona aplicațiilor de acest gen.

 

Care sunt provocările din domeniu pe care le simțiți?

Dana Gațe: Provocările actuale țin de gestionarea creșterii în condițiile necesității de a oferi calitate serviciului, ținând cont de respectarea termenului de livrare, de calitatea interacțiunii cu agentul livrator și mai ales cu aplicațiile companiei de curierat plus modalitatea de a rezolva ecuația de o manieră eficientă.

Ne dorim ca în acest an 2017 să continuăm creșterea, să generăm un serviciu de o calitate ridicată și ne dorim să rămânem același partener serios pentru clienții cărora le oferim serviciile noastre.

 

Care sunt planurile pentru următorii ani?

Lucian Baltaru: Creșterea valorii companiei a reprezentat mereu obiectivul nostru principal, asta cred că trebuie să își propună orice antreprenor. Iar atingerea acestui deziderat presupune o creștere constantă a cifrei de afaceri peste media industriei, pro­fitabilitate, capacitate de a genera lichidități, un cash-flow sănătos.

Toate acestea înseamnă implicit și o atenție acordată calității serviciilor și eficienței proceselor. Și asta se face cu oameni buni, profesioniști, cu un suport logistic și mai ales tehnologic care să ajute. Se face și cu bani, adică presupune investiții. La toate acestea mai adăugăm efort, dedicare, inteligență.

Ne dorim ca în perioada următoare să dezvoltăm tot mai multe servicii conexe curieratului, lucru ce poate aduce plusvaloare în această piață. Vom continua automatizarea de procese și de operațiuni, atât interne, în zona operațională, cât și la client, pentru a salva timp de ambele părți.

 

Cum vedeți viitorul curieratului?

Octavian Bădescu: Tehnologia schimbă jocul. Modelul de livrare va fi influențat continuu, lucru care va duce în următorii ani la câteva blocaje în industrie. Inovațiile în software au ajutat la îmbunătățirea livrării în ultimii ani și au deschis uși atât în cadrul companiilor deja existente în piață, cât și al celor noi, către oferirea unor servicii care se pliază perfect pe nevoile clienților.

Consumatorii conectați digital, care caută prețuri mai mici, o mai mare comoditate și o experiență perfectă atunci când cumpără, primesc și returnează produse, care doresc să aibă un control mai mare cu privire la trimiterile lor: cum, când și unde vor fi livrate coletele lor (vor să aibă posibilitatea să își ridice coletele din lockere, diferite puncte de colectare care asigură acces 24×7) obligă companiile de curierat să reconsidere livrarea tradițională a coletelor.

Astfel de inovații se referă la algoritmi de alocare a curierului, de rutare dinamică, comunicarea cu clientul, previzionarea de servicii noi, un sistem de rating al curierilor, livrări programate, etc.

Având în vedere evoluția rapidă în industria de curierat în ultimii cinci ani, în următorii cinci până la zece ani vor apărea schimbări majore. Vor apărea noi modele de business, iar furnizorii tradiționali se vor vedea amenințați. Vor exista totuși pârghii prin care se pot proteja, inovând constant, extinzând piața serviciilor oferite. Pe termen mediu și lung, dronele, mașinile fără șofer și roboții livratori vor câștiga teren. Furnizorii de servicii de curierat va trebui să exploreze strategii competitive și de cooperare pentru a-și valorifica performanțele digitale, fizice și umane.

Piața va crește, în România probabil ca vom atinge 500 de mi­lioane de euro în 2018 și credem că nu vor trece foarte mulți ani până să se atingă pragul de 1 miliard.