Analize Antreprenori

10 lucruri învățate la Spark Week10 min

24/09/2019 7 min read

author:

10 lucruri învățate la Spark Week10 min

Reading Time: 7 minute

Află 10 dintre lucrurile pe care le-a învățat Alex în cadrul sesiunilor Spark Week și convinge-te dacă experimentul a avut efect.

Alex Tudorache

În vârstă de 17 ani, Alex Tudorache [elev în clasa a XII-a la Colegiul Național “Spiru Haret”] a acceptat provocarea BIZ de a participa la Spark Week, iar timp de o săptămână [la finalul lunii august], a făcut parte din cei aproape 40 de tineri, veniți din toată țara, dornici să învețe despre antreprenoriat, în cadrul primului festival pentru viitori antreprenori, organizat de EA – The Entrepreneurship Academy în parteneriat cu Banca Transilvania.

Există o facultate “ca afară, aici, în România

Încă de la începutul clasei a X-a, când bănuiam unde și ce mi-ar plăcea să studiez, știam sigur că nu o voi face în România. Pentru că, atunci când mă gândesc la facultate, îmi imaginez un loc în care aș vrea să merg de plăcere, unde nu aș mai fi obligat să învăț tocind pentru niște note, care oricum nu vor reflecta mai mult decât numărul nopților nedormite [în care am stat să învăț]. Îmi doream să plec din țară pentru experiență și practică, pentru a învăța din propriile eșecuri, pentru oameni, pentru acei profesori deschiși, cu atitudine și idei, care nu le taie aripile studenților lor. Iar astea sunt doar câteva aspecte pe care le urmăream în review-uri, când mă uitam pe site-uri și mă informam despre universitățile din străinătate, fie din Europa sau Statele Unite.

Spark Week a fost pentru mine o tabără de vară, care efectiv mi-a deschis ochii. Echipa EA – The Entrepreneurship Academy a reușit să-mi demonstreze [fără eforturi și fără a urmări acest lucru] că, tot ce căutam la o facultate, există și aici, în București, la doar 20 minute de casă! Această experiență mi-a arătat cum un grup de necunoscuți se poate transforma într-o familie, în mai puțin de o săptămână, și că poți învăța extrem de multe lucruri noi, de la oamenii din jurul tău.

Cuvântul eu” nu există în antreprenoriat

Cele 6 zile de Spark Week au fost segmentate în Knowing, Exploring, Building, Testing, Doing și Celebrating. Primul curs pe care l-am avut a fost unul de înțelegere a tipului de personalitate caracteristic fiecăruia, astfel încât să ne putem împărți în echipe.

Mereu mi-a plăcut să lucrez în echipă, însă de fiecare dată consideram că ideile mele erau mai bune decât ale celorlalți și că mă pot descurca mai bine singur. Cursul Ralucăi Raschip [Team Coach @ The Entrepreneurship Academy, Consumer Goods and Retail Director] m-a făcut să înțeleg că am nevoie de o echipă, dar mai ales că, odată cu echipa vine și avantajul de a vedea perspective diferite, care te vor ajuta să alegi cea mai bună soluție.

La început ne-a fost destul de greu să ne înțelegem, deoarece fiecare dintre noi avea o personalitate puternică, dar, pe parcurs, am învățat să ne temperăm, să lăsăm de la noi și să ne împărțim sarcinile în funcție de abilitățile fiecăruia, astfel încât să facem ce ne place și la ce ne pricepeam cel mai bine.

Trebuie să fii sincer, dacă vrei să ai succes

Lucrul pe care l-am auzit de la fiecare antreprenor la care am fost în vizită, pe parcursul întregii săptămâni, a fost acela că este foarte important să fii sincer cu tine și cu oamenii din jur.

Așa cum a zis și Bogdan Mugescu [Director Dezvoltare @ frufru], “în business, sinceritatea este pe primul loc.” Sinceritatea este modul prin care îți păstrezi clienții și afacerea. Dacă un client se simte înșelat în legătură cu un produs sau un serviciu oferit de tine, nu se va întoarce să cumpere și a doua oară, devenind și o sursă de publicitate negativă.

În acelasi timp, este bine să fii sincer în legătură cu produsul tău, iar dacă tu nu l-ai cumpăra, atunci nu îl vinde, pentru că îți pierzi timpul.

Am învățat să tac și să ascult

Mie îmi place să vorbesc mult, foarte mult, uneori prea mult, iar oamenii nu sunt prea încântați când văd că îi întrerup destul de des și îi fac să-și piardă toate ideile.

Cum am zis și mai sus, înainte să particip la Spark Week, credeam că pot face totul singur și că ideile mele sunt cele mai bune. Mi-a luat câteva zile să înțeleg că și ceilalți tineri aveau idei la fel de bune, doar că eu nu aveam de unde să știu, pentru că nu îi ascultam.

Am realizat, de-a lungul săptămânii petrecute în echipă, că oamenii tăcuți au de obicei cele mai multe idei și că trebuie să tac ca să-i las pe toți sa-si exprime punctul de vedere, pentru că niciodată nu o să știu ce idei valoroase am pierdut pe drum, din cauza lipsei de răbdare și a monopolului pe care, de fiecare dată, încercam să îl impun într-o discuție.

Vinde povestea, nu produsul

La Spark Week am avut alocate zile pentru gândit, construit, testat și pus în practică un business profitabil. Pot spune că a fost una dintre cele mai grele provocări la care am fost supus vreodată. După o ceartă care mai avea puțin și se muta în ringul de box, împreună cu echipa mea, am hotărât să folosim ideea de “Blind date with a book”. Practic, urma să vindem mai mult o poveste decât un produs.

Din  bugetul primit în urma punctelor acumulate de fiecare echipă, am cumpărat 100 de cărți și le-am ambalat frumos. Cumpărătorul putea să își aleagă cartea în baza unui bilețel atașat produsului, pe care era scrisă doar prima propoziție de la începutul acesteia.

Am rămas plăcut surprins văzând câtă lume încă mai citește cărți și cât de încântați au fost oamenii în legătură cu conceptul nostru de business.

Din punctul meu de vedere, faptul că am înțeles de la cursul de vânzări al lui Petruș Stuparu [Head of Team Culture Practice & Partner @ Trend Consult] cât de important este să vinzi o poveste și nu un simplu produs, ne-a detașat de restul echipelor și ne-a poziționat, la final, pe primul loc. Da, împreună cu echipa mea, am câștigat prima ediție Spark Week și mă mândresc cu asta, ceea ce înseamnă că participarea la acest eveniment a fost un experiment extrem de reușit pentru mine!

Muncește și distrează-te în același timp

Probabil, acesta ar fi al doilea motiv pentru care echipa noastră a ieșit câștigătoare: noi pur și simplu am înțeles că trebuie să ne distrăm… productiv.

În ultima etapă, fiecare echipă a primit câte un mini-birou, care s-a transformat într-un atelier de lucru pentru următoarele două zile [cele mai importante]. La birou am ținut toate ședințele și am legat toate prieteniile. La birou am plâns că nu avem idei și tot acolo am râs când am câștigat. La birou am muncit și ne-am distrat.

La unul dintre cursuri, am învățat că oamenii lucrează mult mai eficient când sunt într-un mediu relaxant, așa că am pus piesele lui Puya la maxim și ne-am apucat de treabă.

Rețelele sociale sunt o pierdere de timp

Să nu se înțeleagă greșit, eu sunt de acord cu existența unor conturi pe rețelele de social media, pentru business-uri. Este benefic pentru promovarea produselor și serviciilor, pentru că, până la urmă, trăim în era tehnologiei și unde ai putea să-ți promovezi mai bine afacerea decât pe platformele, unde zilnic intră milioane de oameni!

Dar, pentru viața personală, dacă ajungi să stai câte 8-9 ore/zi doar pe Instagram, așa cum faceam eu înainte să merg la Spark Week, social media nu mai este un lucru benefic. În tabără am învățat cât de multe lucruri frumoase mă înconjoară și cât de multe pierd stând cu ochii în telefon, 24/7. A fost destul de greu să accept că mama avea dreptate când îmi spunea că pot învăța o grămadă de lucruri noi și că aș putea cunoaște foarte mulți oameni faini, dacă aș mai lăsa și eu, măcar pentru 5 minute, telefonul din mână.

Am învățat că “living your best life” poate fi posibil doar în viața reală, deconectat de la tot ce înseamnă social media, socializând cu oamenii din jurul meu, aflându-le poveștile și creându-mi amintiri alături de ei, fără să mă intereseze dacă Maria și Andrei mi-au dat like la ultima poză sau câte view-uri am la ultimul story.

Trezitul la 7 dimineața nu e atât de rău cum pare

Da, știu, când îți sună alarma la 7 dimineața, tu fiind obișnuit să nu te trezești mai devreme de ora 14:00 cum se întâmpla în vacanță, te simți ca într-un film horror. Fix așa m-am simțit eu când am fost obligat să mă trezesc la 7:00, pentru a ajunge în prima zi, la Spark Week. 

Însă, de când s-a terminat tabăra, pot spune că involuntar m-am trezit ABSOLUT în fiecare dimineață la ora 7:00 și, sincer, chiar îmi place. Am ajuns să am mult mai multă energie și să fac într-o zi tot ce faceam înainte în 10. Cel care a spus “Cine se trezește de dimineață, departe ajunge!”, nu vorbea prostii.

Eșecul este un concept relativ

Una dintre cele mai importante lecții pe care le-am învățat din cursul lui Nicholas Morgan [Lead @ Innovation Nomad] a fost aceea că, să eșuezi nu e un lucru rău, ba din contră, este unul foarte bun. Așa cum zicea el “Fail fast, fail cheap, fail often”. Ideea e că poți oricând să o iei de la capăt și niciodată nu e prea târziu să reușești. Cu cât eșuezi mai des, cu atât ajungi să-ți perfecționezi produsul, din ce în ce mai bine, mai repede și mai ieftin. Din greșeli înveți, iar greșelile te fac mai puternic.

În cele 4 ore pe care le-am petrecut încercând să ne vindem produsele, am fost refuzați de foarte multe ori. A fost destul de greu să mă obișnuiesc să aud din 5 în 5 secunde un mare NU, dar, în final, am înțeles că nu toată lumea o să fie de acord cu ideile mele și că trebuie să încerc, până voi găsi oamenii care vor vedea potențial în mine și în conceptele mele.

Noi suntem schimbarea

Un lucru foarte frumos pe care l-am învățat de la Carmen Uscatu [Co-fondator @ Dăruiește Viață] este acela că nu trebuie să aștepți ca altcineva să ia atitudine, trebuie să-ți exprimi punctul de vedere, să lupți pentru lucrurile în care crezi și să fii tu schimbarea, pe care vrei să o vezi în lume.

La Spark Week am realizat că generația mea e plină de oameni foarte-foarte creativi, cu un potențial “over the top” și sper că, peste câțiva ani voi ajunge să lucrez cu majoritatea dintre ei, la cât mai multe proiecte.

 

Deci, nu uita: ia atitudine, eșuează cât mai des posibil, distrează-te productiv, trezește-te la 7:00 [NEAPĂRAT!], taci și ascultă, vinde povestea [dar fă-o în cel mai sincer mod posibil], mai puțin cu instagram-ul și mai mult cu team work-ul, nu exclude posibilitatea de a face facultatea în România și, până ne vedem la ediția a doua de Spark Week, să știi că… paharele sunt în dulapul din dreapta sus!

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE