fbpx
Antreprenori Lifestyle

Când antreprenorii ies în stradă

10/11/2016

author:

Când antreprenorii ies în stradă

Românii au prins cu rapiditate gustul preparatelor gătite în rulote, pe stradă, ceea ce a contribuit la dezvoltarea mișcării de street food, iar febra cuprinde încet-încet antreprenori, dar și organizatori de evenimente și festivaluri, care caută intrarea pe piață înainte ca fenomenul să explodeze.

Dacă îl veți întreba pe Sorin Barbu ce a făcut la jumătatea lunii trecute, vă va răspunde fără să stea deloc pe gânduri că a fost în Madrid, unde a mâncat zdravăn. Sorin Barbu, antreprenorul care a pus bazele restaurantelor cu specific spaniol Alioli și La Finca by Alioli, călătorește frecvent în interes de serviciu. Așa s-a întâmplat și săptămânile trecute, când a petrecut câteva zile în capitala Spaniei, de unde a pornit în căutarea celor mai savuroase mâncăruri gătite pe stradă. „Mâncarea pe stradă este un fenomen foarte interesant în Spania“, spune Sorin Barbu. „La noi boom-ul nu a fost încă atins, acesta va veni în România abia peste doi – trei ani. Acum vin doar cei pasionați, cei care au văzut fenomenul pe afară“, spune antreprenorul. Sorin Barbu are o experiență de șase ani în conducerea restaurantelor și a decis de curând să „parieze“ și pe feno­menul de mâncare de stradă din România. Antreprenorul a avut ocazia să vadă mișcarea street food înainte să prindă contur în România, atât în Spania, unde a locuit vreme de șapte ani, cât și în alte destinații către care a călătorit și a înțeles cu rapiditate că va deveni un trend și la noi. De aici și până la a acționa nu a mai fost decât un pas.

A pus bazele Finca Alioli Van, construit într-o replică a îndrăgitului model Citroën HY, realizat în Spania din fibră de sticlă, din care sevește preparate spaniole, precum paella cu fructe de mare, gazpacho, patatas bravas sau burger cu tentacule de calmar și sos alioli, alături de un pahar din celebra sangria. Antreprenorul a lansat apoi Gin Bar by Finca Alioli, o altă rulotă din care servește gin, o băutură extrem de populară în peninsula iberică, dar și în cele două restaurante pe care le deține, acestea fiind singurele din Europa de Est care au în meniu aproximativ 50 de mărci de gin.

dsc_1391
Foto: Vali Mirea

Iar planurile lui Sorin Barbu nu se opresc aici. Antreprenorul plănuiește să construiască o flotă de restaurante pe roți, pe care să le amplaseze în câteva centre comerciale, „insule“ din care să vândă o serie de preparate spa­niole, „ușoare“, precum sandvișurile cu jamón.

În plus, fondatorul brandului Alioli plănuiește să amplaseze un astfel de camion și pe litoral, unde să scoată la vânzare bucate tipic spaniole din pește și fructe de mare, Pepito de Ternera, un sandviș din pulpă de vită, originar din Madrid, sau un burger din porc iberic, recunoscut pentru calitatea și frăgezimea cărnii.

„În principal clienții mei sunt românii care au fost în vacanță în Spania“, povesteste fondatorul Alioli. „Cei care au fost în Spania revin din concediu și li se face dor să retrăiască momentele frumoase din vacanță. Au fost în Barcelona, unde au mâncat o paella, sau în Madrid și caută gusturile de acolo. Lumea vrea să descopere, să încerce lucruri noi, experiențe noi“, adaugă Sorin Barbu.

Așa se poate explica și succesul primelor ediții din acest an ale Bucharest Street Food Festival, Gourmet Festival sau Food Truck Festival, evenimente care au găzduit rulote și van-uri care au purtat vizitatorii într-un tur inedit prin bucătăriile întregii lumi și au avut ca scop promovarea culturii street food în România. Românii au avut astfel ocazia să asiste la o nouă experiență urbană în aer liber, la un adevărat spectacol al culturii street food-ului, într-o accepțiune completă: servirea de bucate delicioase, pregătite rapid, după rețetele din peste zece bucătării internaționale.

Sigur, nișa de street food există aproape dintotdeauna și la noi, dacă stăm să ne gândim la grătarele cu mici din Obor sau la alte spații care comercializează hamsii, castane, porumb sau vată pe băț. Dar nu acestea reprezintă motorul care accelerează locomotiva ce s-a pus în mișcare de curând, ci antreprenorii pasionați, care investesc, care călătoresc și încearcă rețete noi, testează, inovează, au o identitate vizuală sau se promovează în social media. Sau din contră, vin cu sprijinul puternic al unei companii multinaționale, cum este cazul IKEA, care de asemenea a investit și vrea o felie dintr-o nișă ce se dezvoltă exponențial. Compania suedeză a anunțat de curând că va deschide, din toamna acestui an, un food truck care va vinde preparate la grătar și va fi amplasat chiar lângă magazinul de mobilă din zona de nord a capitalei. Dacă la prima vedere pare o mutare oarecum bizară, nu este tocmai așa pentru că restaurantul magazinului, împreună cu zona de înghețată și de hot dog, sunt extrem de performante și reprezintă mai bine de 8% din vânzările totale ale retailerului de mobilă.

„Această revoluție a street food-ului vine din faptul că s-a creat o masă critică de oameni interesați de fenomen, cât și de antreprenori dispuși să investească în evenimente, să promoveze așa ceva, astfel încât este o conjunctură propice să avem o explozie“, spune Florin Itu, blogger culinar și cofondator al Meat Buster, un astfel de food truck. „Noi estimăm că anul viitor se va dubla numărul de truck-uri din România“, adaugă Florin Itu, care este totodată și unul dintre organizatorii Street Food Festival, Gourmet Festival și Food Truck Festival.

Revoluția începe în stradă

Ca să vă faceți o idee, în țară sunt în jur de 60 de food truck-uri, iar aproape jumătate dintre aceste businessuri sunt implicate în demersurile constituirii primei asociații de profil din România, Food Truck Society. Prin comparație, în New York sunt vreo 7.500 de rulote, iar în Londra există cam șase piețe uriașe destinate doar camionetelor care produc mâncare în stradă. Cu toate aces­tea, România se află într-un moment favorabil și va înregistra o dezvoltare exponențială pe zona de street food. Anul acesta au avut loc circa șase festivaluri mari în țară, iar organizatorii acestora pariază pe creșterea acestui număr de anul viitor.

„Noi ne bucurăm că avem unde să mergem, o să fie un an în care nu o să avem timp să respirăm ca și business. Din acest motiv ne gândim să ne extindem capacitatea de producție și să mai investim într-un truck“, adaugă cofondatorul Meat Busters.

Businessul, fondat de cei trei parteneri în urmă cu aproape șase săptămâni, a intrat deja într-o perioadă de consolidare, antreprenorii fiind actualmente în căutarea unei locații fixe și a unor evenimente noi. Rețeta succesului? Celebrul sandviș american pulled pork. Poate că seamănă la prima vedere cu un burger, însă nu este deloc așa. Prepararea acestuia presupune un proces de gătire lent – în jur de 18 ore – la temperaturi joase. Carnea este pusă apoi pe un grătar Kamado Grill, ceramic, cu care se obțin temperaturi foarte ridicate ce se păstrează un timp îndelungat datorită unor pereți dublii. Carnea de porc este afumată apoi cu ajutorul unor doage de butoi de whiskey la o temperatură ridicată, ceea ce îi conferă atât aromă, cât și o crustă crocantă și extrem de gustoasă.

dsc_8916
Foto: Vali Mirea

Deși fondatorii Meat Busters au un singur produs, pulled pork, disponibil în trei variante, la numai două săptămâni de la înființare au primit deja cereri de francizare de la alți potențiali antreprenori din alte orașe ale țării, care prospectează piața de street food și își doresc să intre în joc. „Oamenii sunt foarte dornici să încerce lucruri noi. Este un moment foarte bun pentru cei care se gândesc la o soluție de antreprenoriat să intre în această zonă de food truck, mai ales că investiția nu este foarte mare“, spune Florin Itu, care adaugă că, în funcție de produs și de echipamentele necesare, pentru început este nevoie de o investiție cuprinsă între 10.000 și 30.000 de euro. „Este un moment foarte bun, acum este momentul în care piața este în creștere, se dezvoltă o nouă ramură în industria alimentației publice“, continuă cofondatorul Meat Busters.

Un pariu pe explozia fenomenului de street food din România au pus și Valentin Rușan și Răzvan Cișmigiu, fondatorii Furgoneta Street Chefs, care au lăsat în urmă joburi full-time din industrii bine plătite precum IT și televiziune pentru a se dedica unui business din sectorul food truck. Sigur, nu au renunțat la toate proiectele din această zonă, însă afacerea lor de suflet și businessul care le ocupă cel mai mult timp este Furgoneta. Cei doi tineri sunt pasionați de gătit și deși au lansat afacerea în această primăvară, au plănuit cu minuțiozitate fiecare pas din evoluția Furgoneta, de la rulotă, branding, furnizori până la rețete. „Ne-am îngrășat mult înainte să deschidem“, spune râzând Valentin Rușan. „Rețetele sunt gândite de noi în totalitate. Am făcut burgeri pe bandă rulantă înainte să deschidem, ne-am îndopat toți prietenii și cu toate astea am ajuns la câteva rețete. Ne-am străduit să iasă cât mai bine“, completează Răzvan Cișmigiu.

img_4921

Cei doi antreprenori propun un meniu format din burgeri pregătiți din carne de vită, din carne de miel, cu brânză de capră, avocado sau chiar vegetarieni, dar și hot dog din cârnați de curcan ori cartofi prăjiți. Si rețetele lor se pare că sunt extrem de apreciate de clienți. Chiar dacă vânzările de la evenimente sau festivaluri de specialitate sunt și de cinci – șase ori mai mari decât cele dintr-o zi obișnuită, când la Furgoneta se vând în medie puțin peste 100 de burgeri, nici locațiile fixe nu sunt de neglijat. De aceea, în perioa­da imediat următoare, Valentin și Răzvan plănuiesc să deschidă un punct de servire fix, realizat într-un container uriaș, ceea ce reprezintă un prim pas către extinderea brandului Furgoneta în cât mai multe locuri fixe.

img_4893

Tot ca planuri de extindere, fondatorii Furgoneta nu exclud francizarea, direcție în care au făcut deja o serie de pași importanți.  Cei doi antreprenori au dezvoltat un program pilot de francizare, realizat în colaborare cu Ryan’s Pub, unde cei care trec pragul berăriei pot degusta burgerii Furgoneta, care sunt mai mari, într-o variantă de restaurant, însă sunt pregătiți după aceeași rețetă. „Ne dezvoltăm și vrem să ne întindem ușor-ușor. Încercăm să facem anumite lucruri pe care alții încă nu le-au făcut în această zonă de food“, îmi povestește Răzvan Cișmigiu. „Este o creștere evidentă și sunt convins că de anul viitor vor apărea încă pe atâția jucători“, completează Va­lentin Rușan. „Chiar dacă facem burgeri, sunt gourmet, te atrag să mănânci, îi facem chiar în fața ta, nu aștepți la masă să ți-i aducem. În plus, marea majoritate a celor care lucrăm în industria de food truck chiar ne aprovizionăm în aceeasi zi“, continuă Valentin Rușan.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE