11 milioane de asculatori radio

Piata de radio din Romania si-a mentinut constant numarul de ascultatori pe tot parcursul anului trecut, respectiv, s-a situat la peste 11 milioane de persoane (64% din intreaga populatie de peste 11 ani din Romania), se arata in studiul realizat de  IMAS si GfK Romania sub egida Asociatiei pentru Radio Audienta (ARA). 

Foto: Dreamstime

Studiul a fost efectuat in perioada 1 septembrie  – 21 decembrie 2014 si a fost facut public  pe 19 ianuarie 2015.

Masurarea audientei radio se realizeaza folosind un mix de metode de culegere a datelor: intervievarea prin telefon (atat fix, cat si mobil) si intervievarea fata-in-fata (metodologie aplicata doar pentru o parte din interviurile realizate in mediul rural). In mediul urban, 65% dintre intervievati sunt contactati pe telefonul mobil, diferenta de 35% fiind intervievati prin intermediul retelelor fixe de telefonie.

Singura scadere in numarul de ascultatori radio s-a inregistrat in 2013, insa aceasta scadere a avut loc natural, ca urmare a scaderii populatiei Romaniei, conform datelor Recensamantului Populatiei si al Locuintelor 2011.

Indicatorul de audienta in procente a inregistrat o usoara crestere in valurile de masurare din anul 2014 fata de 2013.

Datorita schimbarilor in comportamentul de ascultare radio, Comitetul Tehnic ARA a introdus, incepand cu valul de toamna din anul 2014, o noua varianta de raspuns ”mai mult de un post de radio ascultat”, pentru intrebarea ”(…) ce post de radio ati ascultat pentru cel putin 5 minute, indiferent daca ati ascultat la un aparat de radio, la televizor, pe Internet, pe telefonul mobil, pe iPod, etc.?”. Aceasta categorie a adunat aproape un milion de oameni (aproximativ 8% in market share), cifra ce reprezinta ascultatori ce declara ca au ascultat mai multe posturi de radio, dar nu pot preciza nici ordinea in care le-au ascultat si nici durata de ascultare a acestora.

Introducerea acestei categorii a influentat cota de piata aferenta radiourilor masurate, insa nu a influentat variatia indicatorilor de audienta generala. Comitetul Tehnic ARA va dezbate in intalnirile viitoare in ce masura introducerea acestei variante ofera pietei de radio date cat mai apropiate de comportamentul ascultatorului de radio.