Companii Interviuri

Augustin Becquet, Recommerce: viitorul pieței de recondiționare

28 feb. 2023 5 min

Augustin Becquet, Recommerce: viitorul pieței de recondiționare

Reading Time: 5 minute

Grupul francez Recommerce este un pionier în recondiționarea dispozitivelor de înaltă tehnologie în Europa. Recommerce este prezent și în România de la achiziționarea startup-ului românesc Fenix, co-fondat în aprilie 2020 de către antreprenorii francezi Grégoire Vigroux, Adrien Arnoux și Hector Destailleur.

După ce a recondiționat peste 4,5 milioane de dispozitive de la debutul activității în 2009, Recommerce se ambiționează să devină liderul activităților de comerț și revânzare în Europa, cu ajutorul unor parteneri de top precum Orange, Amazon, Microsoft, Vodafone, și Bouygues Telecom.

Compania, care a atins o cifră de afaceri de 130 de milioane de euro în 2022, este implementată local în 10 țări și operează în mai mult de 25 de țări din Europa. 

Vânzând peste 700.000 de dispozitive recondiționate pe an, Recommerce se implică puternic în crearea unei economii circulare prin extinderea duratei de viață a acestora. A evitat deja emisia a 225.000 de tone de CO2 și extragerea a 738.000 de tone de materii prime (pe baza unui calcul de 50 kg de CO2 evitat și 164 kg de materii prime neextrase pe dispozitiv, conform studiului ADEME).

Am discutat cu Augustin Becquet, CEO al Recommerce, despre ecosistemul startup-urilor din Franța, diferențele dintre țările în care este prezentă compania, dar și despre direcția pieței de dispozitive recondiționate. 

Augustin Becquet - Recommerce
Augustin Becquet, CEO al Recommerce

Cum s-au schimbat interesele clienților din 2009 până în prezent?  

În 2009, economia circulară și dispozitivele recondiționate, în special în sectorul de înaltă tehnologie, nu erau deloc dezvoltate, iar gradul de conștientizare cu privire la durabilitate era foarte scăzut.

Cu toate acestea, produsele second hand erau deja populare în rândul unei anumite categorii de populație, care nu era întotdeauna capabilă să cumpere produse noi din motive de putere de cumpărare.

În contextul mai multor crize din ultimii ani (criză sanitară, criză de mediu, criza puterii de cumpărare etc.), am asistat la un entuziasm major din partea consumatorilor de a apela la produse recondiționate, inclusiv în sectorul high tech, datorită durabilității și a scopurilor ecologice.

Conform ultimului nostru studiu (Recommerce Study), condus de  KANTAR, mai mult de un european din 3 a cumpărat deja un smartphone la mâna a doua. În România, 69% dintre persoanele chestionate au făcut deja saltul. 

Dacă un preț mai mic rămâne principalul motiv care îi motivează pe consumatorii europeni să cumpere un dispozitiv recondiționat (66%), a face un gest verde se află pe a doua poziția (aproape 40%) și este o motivație în creștere. 

Cum arată scena startup-urilor din Franța în acest moment?

În ultimii ani, a existat un real entuziasm față de ecosistemul startup-urilor franceze, în special în sectorul digital și tehnologic, asta și datorită mai multor implicări guvernamentale importante, cum ar fi La FrenchTech120 și Next40, din care Recommerce face parte de patru ani. 

Odată cu poli-criza în curs, investitorii au fost mai atenți de la debutul din 2022. Multe startup-uri care au realizat strângeri de fonduri uriașe se luptă acum să atingă profitabilitate și chiar sunt forțate să implementeze disponibilizări și/sau să găsească noi soluții financiare, cum ar fi IPO.

Cum arată scena franceză a startup-urilor verzi?

Startup-urile verzi sunt martore la același fenomen ca și alte sectoare, deoarece criza a lovit multe industrii. Sectoarele de recondiționare a dispozitivelor de înaltă tehnologie, în special, suferă de contextul actual, deoarece multe dintre ele erau deja neprofitabile înainte de criză.

Modelele de afaceri second-hand sunt destul de noi și foarte complicat de gestionat din punct de vedere al costurilor. Multe părți interesate din sectorul nostru au implementat și concedieri, au apelat la IPO sau se află într-o poziție financiară negativă pe piață.

Ce diferențe observați între piețele pe care sunteți prezenți? 

Există țări lider pe piața dispozitivelor recondiționate, în special în Europa de Vest, în ultimii ani. În Germania sau Franța, de exemplu, vânzarea de smartphone-uri recondiționate poate reprezenta între 15 și 20% din vânzările totale de smartphone-uri într-un an.

Fiind o companie franceză, pentru Recommerce, Franța a fost într-adevăr țara prioritară în primii ani. Vedem că țările din est și sud sunt mai puțin mature pe această temă, dar suntem foarte încrezători că există un potențial de piață puternic.

Conform studiului nostru cu KANTAR, vedem că în țările din est, precum România sau Polonia, sunt mulți oameni care își declară interesul de a cumpăra un smartphone recondiționat (între 50 și 67%), plasandu-se la același nivel cu Franța. În ceea ce privește motivația de a apela la dispozitive recondiționate, aceleași priorități rămân în toate țările chestionate în următoarea ordine: „preț” apoi „a face un gest verde”.

Care sunt principalele motive pentru care ați ales să fiți prezenți în România? Și cum arată piața locală? 

Credem că Europa de Est, în special România, deține un potențial puternic pentru o piață de dispozitive recondiționate. În 2021, am achiziționat Fenix.eco, un renovator român cu sediul în București, permițându-ne să fim implementați fizic în țară cu ajutorul experților și profesioniștilor experimentați care sunt astăzi angajați cu normă întreagă pentru Recommerce.

Echipa noastră din România, sub conducerea puternică a lui Hector Destailleur și îndrumarea lui Gregoire Vigroux, a realizat atât de multe într-o perioadă scurtă de timp și a încheiat multe parteneriate de succes cu mari operatori de telecomunicații, precum Orange, și lideri de retail, precum Auchan și Carrefour.

Care este importanța soluțiilor durabile și ecologice în Recommerce?

Sustenabilitatea și crearea unei economii circulare reprezintă misiunea de bază a Recommerce. Prima motivație a celor patru cofondatori a fost în 2009 aceea de a evita ca smartphone-ul uzat să ajungă la gunoi sau să doarmă în sertare atunci când știm că producerea unui nou smartphone necesită 200 kg de materii prime (sursa: STUDIUL ADEME) și că dispozitivele uzate poartă o valoare financiară și de mediu puternică în ceea ce privește materialele.

La Recommerce ne ocupăm și de această etapă de colectare prin activitatea noastră de schimb, care redă puterea de cumpărare consumatorului final și constituie o schemă de colectare locală, deci mai puțin consumatoare de CO2. 

Din 2009, am colectat 4,5 milioane de dispozitive. După ce a fost colectat, testat, curățat 100% și reparat, dacă este necesar, dispozitivul își poate găsi un nou proprietar. Extinderea duratei de viață a unui singur smartphone prin autorizații de recondiționare permite evitarea emisiilor de 50 kg de CO2 și extragerea a 164 kg de materii prime (Studiu ADEME).

Ce recunoaștere a primit Recommerce până acum?  

Recommerce a fost distins cu multe premii de la debutul activităților sale:

 – Membru Next40 în 2019 și 2020, un indice guvernamental pentru primele 40 de companii franceze din sectorul tehnologic

– FrenchTech120 în 2021 și 2022, același indice guvernamental pentru primele 120 de companii franceze capabile să se extindă și să devină lider în sectorul lor, cel puțin la nivelul UE 

– Câștigător al premiilor „TECH FOR GOOD” și câștigător al categoriei „FOR FRANCE” în PREMIUL DE TALENT de la France Digitale

– Câștigător la categoria „ITC și Internet” de către Le Grand Prix des Entreprises en Croissance (Premiul pentru companii de scalare/în creștere)

– Câștigător la Categoria „Reziliență și agilitate” de către Camera Comercială Franceză din România

Recommerce a fost, de asemenea, desemnată drept una dintre „Cele mai bune companii din viitor” de către l’Express, în TOP 50 al companiilor de angajare de către Capital, iar președintele nostru, Pierre Etienne ROINAT, a fost numit în TOP 100 de lideri de mâine timp de doi ani consecutivi de Choiseul Institut.

Unde vedeți piața de recondiționare în viitor?

Ne ambiționăm ca piața de recondiționare a produselor de înaltă tehnologie să devină ca industria auto, unde 80% dintre vehiculele vândute sunt la mâna a doua. 

De asemenea, căutăm ca sectorul să fie mai structurat, cu un cadru legal clar, un acces echitabil la piese de schimb și scheme de reparații și mai multe stimulente pentru a returna dispozitivele uzate, cu scopul de a evita aprovizionarea cu produse din cealaltă parte a globului.

Dorim, totodată, ca fiecare comerciant să fie capabil să ofere clienților săi o ofertă de schimb și o ofertă de revânzare. În acest model, Recommerce încearcă să devină Platforma europeană dedicată acestui obiectiv, ajutând fiecare comerciant să devină un „re-comerciant”.

Acesta este în principal scopul din spatele ultimei noastre soluții SaaS, CircularX, care ajută comercianții cu amănuntul să creeze această ofertă unică și să gestioneze a doua viață a produselor lor în multe domenii (echipamente sportive, electrocasnice etc.).

Recommerce va continua să-și dezvolte oferta de produse multiple (smartphone, tablete, laptop-uri, ceasuri inteligente, console de jocuri etc.) și dezvoltarea sa internațională.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: