Boeing fabricat in Romania

De la finele acestui an, Romaero va produce in Bucuresti componente pentru celebrul avion Dreamliner al Boeing, ceea ce inseamna ca de anul viitor toate aeronavele gigantului american vor contine si piese produse local. 

 

Daca veti avea vreodata curiozitatea sa vizitati fabrica din Seattle a companiei Boeing, cel mai probabil pret de minute bune nu va veti mai putea dezlipi privirea de la gigantii care prind viata sub ochii dumneavoastra. Desi aeronavele sunt atat de familiare din calatoriile de afaceri ori din concedii, milioanele de piese asezate separat, ca intr-un urias joc de puzzle, nu par a le spune prea mare lucru privirilor celor neavizati. Dar rezultatul final, dupa asamblarea sutelor de mii de piese produse si in Romania, poate fi deslusit in uriasa fabrica, intr-un tablou, ce portretizeaza o aeronava Boeing 737 in zbor si este amplasat langa linia de fabricatie a Boeing.

 

Nu cu mult timp in urma, tabloul impachetat si gata de plecare spre statul Washington se afla in biroul lui Constantin Dinischiotu, director general al fabricii de avioane Romaero din Bucuresti. Legatura nu este una deloc intamplatoare. Tabloul este un cadou facut de compania romaneasca gigantului aviatiei mondiale in cursul acestei veri, cu ocazia implinirii a 20 de ani de colaborare directa dintre cele doua entitati. In fiecare an, de pe poarta fabricii din Baneasa ies piese de Boeing care au ca destinatie, direct si indirect, uzinele producatorului american de avioane. Anul trecut, de pilda, au ajuns in aeronavele americanilor mai bine de 300 de componente, printre care cutia cu capac rabatabil a eleroanelor, axele, placile, platbandele si nervurile de la capetele rezervoarelor pentru programul Boeing 737 si tabla lustruita pentru muchiile fixe de atac pentru modelele 767 si 777.

 

Potentialul este insa urias. La finele primului trimestru al acestui an, cea mai bine vanduta aeronava civila, modelul Boeing 737, a mai inregistrat un record, atingand cota de 8.000 de unitati produse. Cu toate acestea, vanzarile inca nu dau semne de oboseala. In prima jumatate a anului trecut, Boeing, companie care in anul 2016 va implini 100 de ani de la infiintare, a crescut rata de productie pentru modelele 737 de la 35 la 38 de aeronave pe luna, iar in primul trimestru al acestui an rata de productie a mai luat altitudine si a ajuns la 42 de avioane pe luna. Peste doua avioane produse intr-o zi lucratoare este o performanta, nu-i asa?

 

DREAMLINER, IMPLINIREA UNUI VIS

Mai mult, potrivit calculelor directorului general al Romaero, pana anul viitor Boeing va ajunge la fabricarea a 60 de aeronave de tip 737 pe luna. Tot atunci vor fi produse opt aeronave Boeing 777 intr-o luna si zece din celebrele Dreamliner (modelul 787). “Cererea de la Boeing, in ultimii cinci ani, a crescut cu 12-16% pe an”, spune pentru revista Biz Constantin Dinischiotu, director general la Romaero. “Singurul moment de crestere masiva este anul viitor, cand cresterea va fi de 60%. Atunci se mareste cantitatea de lucrari”, spune Dinischiotu, care adauga ca Romaero se afla actualmente si in ultima faza de ofertare, iar din acest an va produce piese si pentru celebrul Dreamliner. Astfel, de anul viitor, toate aeronavele civile ale Boeing vor zbura cu piese fabricate in Romaero, singura companie locala care produce componente pentru gigantul american.

 

“Boeing si Romaero au impreuna o istorie minunata de colaborare si parteneriat, care demonstreaza baza solida de capabilitati si know-how in domeniul aerospatial al Romaniei”, preciza Henryka Bochniarz, presedinte Boeing Central and Eastern Europe si fost ministru al Industriilor si al Comertului in Polonia, prezenta la Bucuresti cu ocazia aniversarii a 20 de colaborare directa intre Boeing si Romaero. Aceasta a adaugat ca Boeing si-a crescut constant prezenta in Europa Centrala si de Est si a investit mai bine de 30 de milioane de dolari in companiile furnizor din regiune de-a lungul anului trecut. Compania romaneasca a avut o cifra de afaceri de 20 de milioane de euro anul trecut, iar jumatate din aceasta a fost generata de productia de componente pentru marile companii din aviatie. Astfel, anul trecut, din cele 10 milioane de euro, fabricarea de piese pentru Boeing a adus companiei bucurestene 3 milioane de euro, productia pieselor pentru gigantul european Airbus a contribuit cu aproape 4 milioane la bugetul organizatiei, in timp ce restul de 30% provin din diverse alte programe, cele mai noi fiind productia de componente pentru aeronava KC-390 a companiei braziliene Embraer. Si vestile bune nu se opresc aici.

 

PROFITUL IA ALTITUDINE

Pentru anul in curs, compania romaneasca estimeaza o cifra de afaceri de 22 de milioane de euro, in timp ce pentru 2015 calculele lui Constantin Dinischiotu indica o crestere pana la 26 de milioane de euro, principalul motiv fiind intrarea in productie a programului pentru aeronavele Dassault, cel mai mare producator de avioane executive din Europa. Industria aeronautica in ansamblu nu a intrat in vrie din cauza crizei economice din ultimii sase ani, ba chiar giganti precum Airbus ori Boeing au crescut productia. Totusi loviturile repetate primite de companii cu alte domenii de activitate in business, care s-au tradus prin reducerea drastica a cheltuielilor, au afectat producatorii de aeronave de tip private jet si indirect producatorii de piese pentru avioanele executive. “Criza cu pricina nu a avut nicio legatura cu industria aeronautica in ansamblul ei”, spune pentru Biz Constantin Dinischiotu, director general la Romaero. “Pe noi ne-a lovit dur dintr-un motiv de o simplitate feroce. Noi lucram prea mult pe executive aircraft, care au fost lovite dur. A doua zi, numarul de comenzi pentru avioane executive a fost zero”, spune Constantin Dinischiotu.

 

Pe masura ce norii negri produsi de furtuna economica dispar, perspectivele sunt tot mai senine si pentru productia de avioane executive. De pe liniile de productie ale fabricii din Baneasa ies invelisuri de fuselaj posterior pentru noul Falcon 5X, un avion produs de compania franceza Dassault. Acesta este format la randul sau din trei invelisuri – unul superior si doua laterale – iar de anul viitor Romaero va produce patru astfel de seturi in fiecare luna pentru F5X, o aeronava de tip private jet, care costa mai bine de 45 de milioane de dolari si va avea primul zbor in cursul anului viitor.

 

VITEZA PERSONALIZATA

Uneori, pentru a progresa trebuie sa incepi sa actionezi pe o zona mai restransa pentru a te dezvolta ulterior. Este cazul Sameday Courier, care mizeaza pe nisa inca nedezvoltata a livrarilor tailor-made pentru a creste sustenabil odata cu acest segment de piata.

 

Sameday, unul dintre cei mai dinamici jucatori din piata locala de curierat, se remarca nu doar prin viteza prin care livreaza, factor esential in succesul pe termen lung al companiilor din aceasta industrie, ci si prin personalizarea comenzilor. Compania romaneasca a introdus inca de la inceput in oferta sa serviciile tailor-made, pentru a putea acoperi in mod eficient particularitatile fiecarui client in parte.

 

Experienta le-a aratat managerilor de la Sameday ca cea mai mare parte din cerinte se incadreaza in nevoile oferite de serviciile standard, fie cu livrare in aceeasi zi, fie cu livrare a doua zi, doar ca in piata este nevoie si de solutii specifice pentru anumite categorii de clienti. “Exact acesta este cazul in care intervenim noi cu gama de servicii de tip tailor-made, oferind servicii adaptate pentru fiecare client”, explica Dana Gate, Client Happiness Manager la Sameday. Compania ofera cu ajutorul solutiilor personalizate raspunsul la cele mai individualizate si specifice cereri de transport aferente diferitelor industrii. Asadar, varianta optima poate fi creata chiar si pentru cea mai provocatoare cerere de transport. Acest deziderat e realizat de Sameday lucrand indeaproape cu clientii pentru a dezvolta serviciul personalizat conform solicitarii lor. De exemplu, in cazul industriei auto, daca are loc o intrerupere a fluxului de lucru intr-o fabrica, curierii pot interveni in cel mai scurt timp cu livarea pieselor necesare, uneori provenite de la mii de kilometri distanta, pentru a remedia problema in cateva ore.

 

Acest lucru economiseste clientilor atat timp, cat si bani. “La Sameday Courier o provocare este sa primesti o comanda de ridicare a unei piese din Bruxelles la ora 16:00, sa ajungi cu ea la ora 22:00 la Bucuresti si pana la ora 03:00 sa o livrezi in Bulgaria la una din fabricile care au solicitat piesa”, explica Dana Gate. O mare parte dintre clientii companiei provin din industria medicala. Sameday livreaza probe biologice si  medicamente la temperatura controlata, studii clinice, probe de anatomie patologica, celule stem si aparatura medicala. In industria medicala provocarile stau de asemenea in gasirea de solutii de livrare conform cerintelor (temperatura ambientala, refrigerat, congelat), in cel mai scurt timp posibil din momentul recoltarii probelor.

 

Spre exemplu, Sameday trebuie sa livreze produse medicale in mai putin de 10 ore de la Budapesta la Bucuresti prin transport multimodal. In ultimii ani, online-ul a luat amploare in Romania, motiv pentru care Sameday a creat servicii tailor-made clientilor din online. A lansat o serie de servicii specializate, printre care se numara serviciul de livrare in aceeasi zi, in maximum o ora. “Orice magazin ar trebui ca in viitorul apropiat sa ofere clientilor posibilitatea de a-si primi produsele in maximum o ora in Bucuresti”, e de parere Dana Gate.

 

Pentru magazinele online din domeniul fashion a fost lansat serviciul Try & Buy. Una dintre reticentele cumparatorilor de a achizitiona produse de fashion din comertul online provine din teama de a gresi marimea hainelor. Pentru a inlatura acest inconvenient in procesul de achizitie, Sameday a conceput un serviciu prin intermediul carora magazinele online pot pune la dispozitia cumparatorilor posibilitatea de a primi mai multe produse, de a le proba in timp ce curierul asteapta si de a returna pe loc produsele pe care nu le doresc sau care nu se potrivesc. Gama de servicii speciale se intinde si catre sfera de food delivery. “Obiectivul nostru este de a oferi o solutie pentru acele restaurante care si-ar dori sa ofere posibilitatea livrarii la domiciliu a produselor pregatite de ei, dar care nu au forta sau nu sunt dispusi sa investeasca in servicii de livrare proprie, dar si persoanelor care isi doresc sa manance de la restaurantul preferat fara a se confrunta cu blocajele din trafic sau cu incercarile de a gasi un loc de parcare doar pentru a ajunge la restaurantul potrivit”, spune Dana Gate. In aceasta directie vine si intregrarea curierilor Sameday in aplicatia Lokko, care poate usura si eficientiza mult serviciile de food delivery. Tot in directia de food delivery intra si un nou serviciu conceput pentru un client de mari dimensiuni din industria de FMCG – livrare de produse congelate. Astfel, oricine va avea posibilitatea sa isi comande inghetata in zilele calduroase cu +40 grade Celsius si aceasta sa ii fie livrata in conditii optime de catre un curier.

 

PASAPORT SPRE SUCCES

Daca serviciile prezentate mai sus s-au adresat in mare masura companiilor din domeniul privat, incepand cu luna iunie 2014 Sameday a demarat colaborarea cu Directia Generala de Pasapoarte, oferind astfel posibilitatea oricarei persoane careia i se emite un nou pasaport sa il primeasca prin intermediul curierului la adresa de domiciliu. Provocarea in aceasta colaboare cu Directia Generala de Pasapoarte a fost in special in plan informatic. Mai exact, Sameday a trebuit sa isi sincronizeze procedurile cu sistemul foarte securizat al DGP si sa livreze coletele cu pasapoartele exclusiv catre destinatar.

 

Contractul inedit a venit in urma unui concurs. Directia Generala de Pasapoarte a organizat o procedura de achizitie publica la care au participat inca doua companii din domeniul serviciilor postale si de curierat, iar in baza criteriilor de calificare solicitate de DGP, Sameday Courier a fost declarata castigatoare. Unul din avantajele companiei a fost experienta in domeniu, Sameday Courier lucrand dea lungul timpului si cu Ambasada Statelor Unite ale Americii, livrand pasapoartele aplicantilor pentru viza.

 

SERVICII PE MASURA

Pentru Sameday Courier, intre 10 si 20% dintre clienti necesita o abordare tailormade. “Suntem convinsi ca ponderea va creste, in primul rand ca aceasta abordare este un diferentiator pentru noi si punem accent pe ea, ne dorim astfel de proiecte, spre deosebire de firmele orientate pe volum. In al doilea rand, in toate domeniile exista aceasta tendinta de abordare personalizata in relatia furnizor – client, nu doar in curierat”, e de parere Gate, care da ca exemplu cresterea nevoii de a efectua livrari intr-un anumit interval orar, cat mai bine delimitat si cat mai mic. Concurenta nu este una dintre principalele griji ale Sameday. In Romania, companiile de curierat nu isi asuma pozitonarea de specialisti pe livrari “tailor-made” si pe livrari in aceeasi zi, la nivel local, national si international. Una din explicatii poate fi data de volumele mici de pe aceasta nisa, la nivel national. In strainatate insa, situatia sta cu totul altfel. De exemplu, un jucator din Germania axat doar pe livrari in aceeasi zi are o cifra de afaceri mai mare decat liderul pietei romanesti de curierat.

 

Inca din 2007, Sameday s-a pozitionat ca fiind “expertul livrarilor imediate”; chiar denumirea firmei este relevanta in acest sens. Asadar, compania se bucura de expertiza pe segmentul tailor-made, dar si pe curieratul generalist sau pe serviciile care nu necesita o livrare accelerata, de tip postal, adresate si neadresate. Sameday estimeaza ca va incheia anul cu o cifra de afaceri de 1,5 – 2 milioane de euro, in care sunt incluse si veniturile din servicii customizate pentru clienti. Piata din Romania, desi creste, este de dimensiuni mici cand vine vorba de livrarile in aceeasi zi sau de cele personalizate. Totusi, dinamica pietei este clara, iar faptul ca Sameday este lider pe segmentele in crestere ii ofera un avantaj competitiv important pentru anii ce vor urma. Intr-o industrie a vitezei, putine lucruri sunt mai importante decat sa pleci din pole position.