Interviuri Antreprenori

Bogdan Axinia, eMAG Ventures: Vânătorul de startup-uri gata de scale-up

26 dec. 2021 4 min

Bogdan Axinia, eMAG Ventures: Vânătorul de startup-uri gata de scale-up

Reading Time: 4 minute

După o primă investiție de 1,5 milioane de euro în startup-ul Flip.ro, eMAG Ventures analizează noi companii antreprenoriale cu potențial care vor să folosească în mod inovator tehnologia. Bogdan Axinia, managing director al eMAG Ventures, ne-a detaliat strategia de investiții și șansele ca din România să pornească un nou unicorn.

de Ovidiu Nicolae

Prima investiție realizată de eMAG Ventures a fost într-un startup din economia circulară – Flip.ro. Aveți în plan să continuați pe această linie de sustenabilitate?

Prin eMAG Ventures ne dorim să susținem companii de tehnologie care dezvoltă produse sau servicii inovatoare adresate direct sau indirect clienților finali. Vizăm în special businessuri care activează în domenii precum: sustenabilitate, AI, servicii financiare & plăți, sănătate, dar și businessuri conexe zonelor de logistică, livrare de mâncare și băcănie și zonei de ecommerce.

Ne dorim ca prin finanțările pe care le oferim să susținem dezvoltarea economiei digitale, însă tehnologia este un domeniu dinamic și competitiv, iar pentru ca o afacere să poată rezista în timp trebuie să fie, în primul rând, sustenabilă. Flip este un business care contribuie la diminuarea cantității de deșeuri și prelungește durata de utilizare a telefoanelor, pe care clienții le pot cumpăra la un preț accesibil.

Mi-ar plăcea să identificăm și să susținem în continuare și alte businessuri care, prin activitatea lor, să contribuie la diminuarea efectelor negative ale activității umane asupra mediului. Pe plan local sunt mai multe proiecte de tehnologie cu potențial, iar noi ne dorim să finanțăm companii cu ambiție și viziune, care vor contribui și la dezvoltarea ecosistemului antreprenorial din România.

Echipa Flip are motivația necesară pentru a duce acest business la următorul nivel, iar noi le punem la dispoziție, în plus față de finanțare, know-how-ul pe care l-am dobândit de-a lungul timpului atunci când am dezvoltat servicii pentru clienți.

Care este volumul mediu de finanțare pe care îl acordați și de ce factori depinde alocarea financiară finală?

Pentru început am luat în calcul investiții între 1 și 1,5 milioane de euro, dar dacă businessul și echipa din spatele businessului ne plac, valoarea investiției poate crește mult mai mult.

Ne dorim ca afa­cerile în care investim să aibă deja un model funcțional de business și să demonstreze că au maturitatea necesară pentru a trece la următorul nivel. Afacerile vor fi dezvoltate în continuare de antreprenorii care au pus ideea pe piață, deci ne dorim să vedem că sunt pasionați de ce fac și că vor să rămână în business pentru a-l dezvolta.

Cum s-au derulat negocierile cu fondatorii Flip.ro și cum se va implica eMAG Ventures în dezvolta­rea companiei?

Ne-a plăcut energia echipei Flip și faptul că, în cele șase luni de la o primă întâlnire pe un alt subiect până ce au început discuțiile pri­vind investiția, își respectaseră planul discutat inițial. Ținând cont de faptul că este un business în care putem aduce mult know-how și ne putem mișca repede împreună a reieșit că este benefic pentru toată lumea ca ei să rămână antreprenori, iar eMAG să investească.

Planul nostru este să creștem Flip într-un business internațional prin care durata de viață a unui produs devine mai mare, iar pentru a atinge acest obiectiv ne vom concentra atât asupra dezvoltării pe plan local, cât și asupra extinderii la nivel internațional.

În plus față de finanțare, eMAG Ventures contribuie și cu expertiza de accelerare a afacerilor și extindere internațională, dobândită prin proiecte precum eMAG Marketplace, ecosistemul care reunește peste 36.000 de antreprenori, sau prin dezvoltarea unor companii precum Sameday, Conversion, Fashion Days, tazz by eMAG sau Zitec.

Obiectivul nostru este ca Flip să ajungă cel mai important jucător de pe piața de electronice second hand și recondiționate din Europa Centrală și de Est și vizăm, de asemenea, extinderea gamei de electrocasnice care pot fi recondiționate și vândute cu garanție.

Ce tipuri de companii aveți pe radar în acest moment și când ar putea urma oficializarea unor noi investiții?

Căutăm businessuri care sunt în etapa de scale-up și care au deja un model funcțional și niște rezultate pe care le pot prezenta. Așa cum spuneam, căutăm afaceri care folosesc tehnologia pentru a le aduce beneficii clienților finali, fie direct (B2B), fie indirect (B2B2C). Domeniile pe care le vizăm sunt sustenabilitate, AI, servicii financiare & plăți, sănătate, dar și businessuri conexe zonelor de logistica, livrare de mâncare și băcănie și zonei de ecommerce.

Ne uităm la mai multe proiecte de pe piață, iar atunci când se va concretiza un nou parteneriat vom anunța toate detaliile. eMAG este o companie de tehnologie care dezvoltă servicii pentru clienți, iar aceste două componente ne dorim să se regăsească și în inițiativele pe care le vom susține, fiindcă în aceste două zone avem know-how și putem aduce un aport real în dezvoltarea afacerilor. Nu există însă nicio condiție legată de e-commerce.

La ce elemente vă uitați în special atunci când analizați potențialul de finanțare al unei companii?

Ne uităm în primul rând la beneficiile pe care le aduce, la problema rezolvată prin tehnologie, la piața potențială, posibilitatea de a scala rapid, dar și la motivația și dorința antreprenorilor de a crea valoare adăugată și de a contribui la dezvoltarea economiei digitale.

Companiile în care investim sunt evaluate de o echipă de oameni cu experiența în eMAG din zonele de finance, tehnologie, marketing, ­operational etc.

Care sunt punctele forte ale antreprenorilor locali și care sunt zonele cu potențial de îmbunătățire?

Cred că ce apreciez cel mai mult la antreprenorii din România este creativitatea. Mulți dintre ei găsesc soluții inovatoare, care pot aduce beneficii reale pentru întreaga comunitate.

Cred că aspectul la care trebuie să lucrăm este să dezvoltăm un mediu propice pentru testarea unor idei noi, pentru a stimula creșterea numărului de antreprenori. Dacă este ceva ce poate fi îmbunătățit, acest ceva este cultura și modul în care ne raportăm la antreprenoriat.

Care sunt șansele ca din România să demareze un nou startup capabil să atingă statutul de unicorn în anii următori?

Șansele sunt mari, pentru că avem multe companii de tehnologie și oameni talentați și foarte bine pregătiți cu idei valoroase, de aceea suntem aici pentru a identifica și ajuta companiile să crească și să atingă inclusiv evaluări de peste un miliard de dolari.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 359 (15 decembrie 2021 – 15 februarie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: