Business CSR Interviuri

Coca-Cola și Coca-Cola HBC: De 31 de ani, un model de business solid cu impact pozitiv în economia locală

23 feb. 2023 5 min

Coca-Cola și Coca-Cola HBC: De 31 de ani, un model de business solid cu impact pozitiv în economia locală

Reading Time: 5 minute

Activitatea Sistemului Coca-Cola, compus din companiile Coca-Cola România și Coca-Cola HBC România, a generat o valoare adăugată în economia locală de 519 milioane de euro, pe întreg lanțul de valoare, în 2021. Totodată, Sistemul Coca-Cola susține în mod direct și indirect 18.800 de locuri de muncă.

Despre acești indicatori de creștere, prezentați în cel mai recent Studiu de impact socio-economic, cel de-al șaptelea realizat de Sistemul Coca-Cola, dar și despre evoluția pieței și planuri de viitor, am discutat cu directorii generali ai celor două companii, Jovan Radosavljevic, General Manager, Coca-Cola HBC România, și Paris Nikolopoulos, General Manager, Coca-Cola România.

Reprezentați o companie globală, cu prezență peste tot în lume, care este impactul operațiunilor în România?  

Jovan Radosavljevic Coca Cola HBC Romania
Jovan Radosavljevic, General Manager, Coca-Cola HBC România

Jovan Radosavljevic: Suntem parte din companii globale, dar operațiunile noastre locale au un impact pozitiv aici, în România, generând valoare adăugată în economia națională. Lanțul de valoare creat în jurul Sistemului Coca-Cola plătește taxe, susține numeroase locuri de muncă, investește în comunități. Impactul activității noastre în România se traduce prin venituri pentru gospodării, pentru firmele cu care lucrăm și pentru stat, prin taxele pe care le plătim. Cel mai recent studiu al nostru de Impact Socio-Economic, pentru anul 2021, indică o valoare adăugată de 519 milioane de euro, echivalentul a 0,22% din PIB-ul României, o sumă cu 20% mai mare decât în precendentul an. Aș vrea să subliniez că impactul depășește cifrele și rezultatele de business. Este o poveste de succes despre angajamente pe termen lung și parteneriate de încredere.

Din 1991, când am intrat pe piața  din România, construim un model de business solid, care stimulează și susține dezvoltarea locală. 85% dintre furnizorii cu care lucrăm sunt companii românești și din totalul contribuției, taxele plătite către bugetul de stat reprezintă cea mai consistentă componentă a valorii adăugate, susținute de Sistemul Coca-Cola prin întreg lanțul de valoare din România, respectiv 229 de milioane de euro. Contribuția noastră directă s-a ridicat la 80 de milioane de euro, din care 41 de milioane de euro au reprezentat salarii, bonusuri și beneficii acordate angajaților Sistemului Coca-Cola. Sistemul are peste 1.500 de angajați, însă numărul de locuri de muncă create și susținute de-a lungul întregului lanț de valoare este de 18.800 (0,24% din totalul angajaților din România), ceea ce înseamnă că fiecare loc de muncă în cadrul Coca-Cola susține alte 11 locuri de muncă pe piața locală, iar gospodăriile din România pe întreg lanțul de valoare au beneficiat de 146 milioane de euro.  

Cât ați investit, în ultima perioadă, în operațiunile locale?  

Jovan Radosavljevic: Investițiile pentru dezvoltarea capacității de producție, a operațiunilor locale și achiziții de echipamente s-au ridicat la 37,5 milioane de euro în 2021. În prezent, avem în derulare o investiție de peste 10 milioane de euro pentru instalarea unei linii de decontaminare fulgi PET în fabrica din Ploiești. Este un proiect important pentru noi și o premieră pentru România. Linia ne va ajuta să producem rPET (PET reciclat) pe care îl vom folosi pentru ambalajele noastre, reducând astfel utilizarea PET-ului virgin. Am fost primii care am lansat o apă minerală naturală ambalată în rPET și, în prezent, 20% din întregul nostru portofoliu de PET din România este ambalat în rPET. Ne propunem mai mult și această investiție ne va susține în extinderea producției de rPET pe scară largă.

Care este capacitatea anuală de producție a Sistemului Coca-Cola în România și cât vindeți pe piața locală?

Jovan Radosavljevic: În fiecare zi, milioane de români se bucură de băuturile din portofoliul Sistemului Coca-Cola, produse în cele trei fabrici ale noastre din Ploiești, Timișoara și Poiana Negrii. Producem peste un miliard de litri de bături, anual, și România este un hub de producție și inovație, cu exporturi către 14 țări. În 2021, românii au cumpărat 1,14 miliarde de litri de băuturi din portofoliul Sistemului Coca-Cola. O mare parte a sumei obținute din aceste vânzări s-a întors în economia locală. Românii au cheltuit 885 milioane de euro pe produse din portofoliul Coca-Cola și 59 cenți din fiecare euro cheltuit pentru băuturi ale Sistemului Coca-Cola au rămas în economia României, față de 56 cenți, în 2020.

Cum s-au modificat preferințele consumatorilor români și cum v-ați adaptat modul de abordare al acestora?

Paris Nikolopoulos Coca Cola Romania
Paris Nikolopoulos, General Manager, Coca-Cola România

Paris Nikolopoulos: Producem și oferim băuturi printr-un portofoliu diversificat care le permite consumatorilor să se bucure de băuturile care se potrivesc cel mai bine preferințelor și stilului lor de viață, în orice moment al zilei. În timp ce ne menținem atenția asupra mărcilor noastre emblematice, adaptăm în mod constant rețetele pentru a răspunde noilor gusturi și dorinței consumatorilor de a experimenta opțiuni noi și inovatoare. De asemenea, continăm să extindem gama de opțiuni cu conținut scăzut de calorii și fără calorii. Am observat evoluții pozitive de la an la an în acest segment, chiar dacă România mai are încă un drum lung de parcurs în comparație cu alte țări europene. În prezent, 33% din volumul nostru total din România sunt băuturi cu conținut scăzut de calorii sau cu zero calorii, inclusiv ape, iar 90% din bugetele de publicitate alocate pentru gama Coca-Cola promovează Coca-Cola Zero Zahăr.

Ce planuri de creștere aveți pe viitor?  

Paris Nikolopoulos: Nu ne imaginăm un altfel de viitor decât unul sustenabil. Sustenabilitatea face parte din activitatea noastră, este o misiune care influențează fiecare pas pe care îl facem, la nivel de afaceri, dar și un pilon important al mărcilor noastre. Doar pentru a da un exemplu, prin intermediul brandului nostru Dorna, primul brand de apă minerală naturală îmbuteliată în PET 100% reciclat, am instalat sisteme de colectare a deșeurilor pe cinci râuri din țară, iar acest program va continua. Dincolo de amplasarea dispozitivelor de colectare a deșeurilor, obiectivul pe termen lung al Dorna este acela de a încuraja cât mai mulți oameni să adopte un obicei responsabil față de mediu, acela de a colecta separat deșeurile în vederea reciclării.

Perseverăm cu misiunea pentru O lume fără deșeuri și ne continuăm inițiativele de reducere a emisiilor de CO2 și de conservare a apei, o resursă vitală în domeniul nostru de activitate, precum și în comunitățile noastre. În urmă cu mai bine de un deceniu, la nivel global, ne-am angajat să returnăm comunităților 100% din echivalentul apei utilizate în băuturile noastre și în producția acestora. Am atins acest obiectiv cu 5 ani înainte de termen, depășind chiar această țintă. Luăm acest angajament foarte în serios și susținem în Europa un program de restaurare a zonelor umede pe scară largă de-a lungul Dunării și a afluenților săi. În România, restaurarea ecologică a avut loc la Gârla Mare-Vrata (Mehedinți), iar cea mai importantă etapă de reconstrucție a fost realizată în 2021, când peste 400 de hectare de luncă au fost redate naturii.

Care sunt principale realizări ale companiei în ultimii doi ani, de care sunteți cel mai mândru?

Paris Nikolopoulos: Indiferent de toate provocările din ultimii doi ani, nu am încetinit planurile de inovare, investițiile în operațiunile locale sau în parteneriate. Am reușit să avem lansări și inițiative de succes ale mărcilor noastre și am continuat să sprijinim dezvoltarea comunităților locale. Suntem mândri că am rămas flexibili și ne-am axat  pe menținerea investițiilor strategice pentru a sprijini economia locală. Suntem mândri de toate inițiativele dezvoltate prin intermediul platformei de sustenabilitate a Sistemului Coca-Cola, După Noi #NuNeOprimAici și, în primul rând, suntem mândri de echipa noastră și de parteneriatele puternice pe care le-am dezvoltat în ultimii 31 de ani.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: