fbpx
Companii Interviuri Lifestyle

Povești cu vinuri românești: Cum ajută BASF România producătorii mici și mijlocii5 min

26/11/2020 3 min read

author:

Povești cu vinuri românești: Cum ajută BASF România producătorii mici și mijlocii5 min

Reading Time: 3 minute

Într-o perioadă extrem de dificilă pentru producătorii de vinuri, BASF România a continuat tradiția începută cu cinci ani în urmă și a organizat și anul acesta concursul național “Povești cu vinuri românești”, competiție destinată micilor producători de vinuri, care poate însemna pentru un antreprenor din domeniu tranziția de la pasiune la business.  

Mario Tomsic, Country Manager Agricultural Solutions la BASF România, ne-a vorbit despre importanța organizării concursului într-o perioadă plină cu provocări pentru domeniul HoReCa, dar și despre importanța pe care o joacă producătorii mici și mij­locii în dezvoltarea pieței locale de vinuri.

Concursul național “Povești cu vinuri românești” este singu­ra competiție dedicată produ­căto­rilor mici și mij­locii de vinuri din România. De ce ați ales să promovați acești producători ­locali de vinuri?

Suntem o companie care cultivă relația cu fermierii, susținem de ani de zile că “să fii fermier este cea mai importantă meserie din lume” și o demonstrăm și în România. Cunoaștem provocările fermierilor, consultanții noștri în vânzări sunt specialiști respectați în domeniile lor de expertiză și, de cele mai multe ori, le sunt consilieri. Ne mândrim cu asta, pentru că ne ajută să cunoaștem lumea agricolă din interior. Revenind direct la întrebarea ta, în acest context, știm că sectorul vitivini­col este un segment cu mare potențial în România, un segment în care strugurii sunt procesați și li se adaugă o valoare semnificativă. Susținem afacerile din această ramură tocmai pentru a o face mai profitabilă.

Obiectivul nostru general vizează o piață agricolă solidă. În plus, România are condiții meteorologice bune, sol bun și câteva soiuri locale impresionante. Avem în fiecare an peste 300 de probe de vin în cadrul concursului pentru că îi cunoaștem pe fermieri, avem o relație îndelungată cu ei și, îndrăznesc să cred, este una bazată pe încredere. Ceea ce oferim și este valoros pentru producătorii mici și mijlocii nu este doar expunerea oferită de con­cursul nostru, ci și accesul la specialiști recunoscuți în testarea vinurilor. ­Juriul concursului nostru, format din membrii Asociației Degustătorilor Autorizați din România, vine efectiv în întâmpinarea participanților și călătorește în regiunea lor, de aceea avem faze regionale în toate regiunile importante din România. ­Pentru ­finala concursului selectăm din fiecare regiune participantă câștigătorii pentru fiecare categorie de vin – roșu, alb și roze.

Concursul se află la cea de-a cincea ediție. Cum au evoluat în acești cinci ani atât vinurile, cât și businessurile producătorilor? De ce?

În vinificație există pasiune și mândrie, mai ales în cazul micilor producători. Dar, desigur, obiectivul final este de a trece de la pasiune la afaceri, iar scopul concursului nostru este tocmai acela de a facilita această tranziție. Din nou, potențialul României este mai mare, vedem un număr în creștere de fermieri ambițioși care aduc aici soiuri de viță de vie de renume internațional și o testează în condițiile solului și climatului local, îi vedem pe alții care lucrează cu soiurile locale pentru a le face mai robuste și mai competitive și apreciem și încurajăm eforturile lor. De-a lungul anilor am asistat la un proces de îmbunătățire a calității vinurilor românești, precum și de creștere a cantității de vin produse. În scurt timp sunt convins că vinurile din România vor putea rivaliza cu cele mai presti­gioase vinuri din întreaga lume.

De ce ați ales să continuați tra­diția și să organizați și în acest an concursul „Povești cu vinuri românești”?

Piața de vin din România a fost grav afectată anul acesta, întrucât unul dintre cele mai importante canale de distribuție a fost, practic, închis, iar celălalt (comerțul cu amănuntul) a fost, de asemenea, restricționat. Majoritatea vinurilor sunt făcute pentru a fi vândute și băute într-un anumit interval de timp, nu toate se pretează învechirii timp de ani de zile, țara are un spațiu limitat de depozitare în crame și, cel mai important, viticultorii au nevoie de bani pentru a continua să producă. Orice sprijin pe care l-au putut primi a fost important în acest an, de aceea am decis să mergem înainte și să organizăm și ­finala competiției, deși a trebuit să așteptăm aproape șase luni pen­tru ca acest lu­cru să se întâmple. Câștigătorii au primit câteva pre­mii substanțiale și, cel mai impor­tant, utile. Sper că acestea vor aduce o mică bucurie viticultorilor, în acest an, plin de circumstanțe nefavorabile.

Producția de struguri din România a înregistrat o creștere sem­ni­ficativă în ultimii ani. Care cre­deți că sunt motivele acestei per­formanțe și ce rol joacă micii vinificatori?

Principalul motiv pentru această creștere este procesul de reconversie, în urma căruia noile plantații au intrat pe rod în ultimii ani. Vinificatorii importă soiuri prețioase de viță de vie din Franța, Spania sau Italia și experimentează cu ele aici, în climatul cald și destul de uscat al României. Condițiile meteo sunt în mod natural propice pentru vinificație, la fel și solul. Evoluția noilor producători de vinuri și creativitatea din spatele produselor lor, pe care o remar­căm în fiecare an, sunt uimitoare. Sper că, prin intermediul concursului nostru, vom juca un rol important în dezvoltarea lor și sper să vedem ziua în care România va deveni un jucător semnificativ pe piața vinului european. Din punctul meu de vedere, știu că țara are mult potențial. 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *