Stiri

Creștere de 80% a bugetului alocat proiectelor de retail, în ultimii doi ani

29 sept. 2025 2 min

Creștere de 80% a bugetului alocat proiectelor de retail, în ultimii doi ani

Reading Time: 2 minute

Retailul românesc trece printr-o schimbare de paradigmă: investitorii alocă bugete consistente pentru spații care depășesc funcția de vânzare și devin adevărate experiențe. Dacă la nivelul lui 2025 segmentul reprezintă 4% din cifra de afaceri PickTwo Studio, în următorii ani se estimează că acesta va ajunge la 10%, marcând o etapă importantă în diversificarea portofoliului.

Intrarea pe piața de retail nu a fost o decizie strategică planificată, ci un pas organic, venit din solicitările clienților. Experiența acumulată în HoReCa – acolo unde spațiul a fost întotdeauna un instrument de conectare emoțională între brand și client – a creat terenul perfect pentru a aborda retailul cu aceeași atenție pentru detaliu, identitate și atmosferă. Direcția noastră este să construim proiecte în care identitatea brandului se reflectă autentic în experiența clientului. Credem că în următorii ani, ponderea acestui segment în business va crește semnificativ, a precizat Sebastian Mîndroiu, cofondator PickTwo Studio.

Potrivit reprezentanților biroului, în 2024-2025, valoarea medie de investiție în proiectele pe segmentul de retail a fost de 1.500–1.800 euro/mp, o creștere semnificativă față de perioada precedentă, când investițiile se situau în media 800-1000 euro/mp. 

Cum s-a schimbat designul de retail în ultimii ani

Experiența din ultimii ani în zona de amenajări în retail conturează câteva tendințe clare, dincolo de disponibilitatea de a investi sume mai mari în acest tip de proiect. Printre acestea se numără faptul că magazinele devin centre pentru experiență cu brandul. Funcția primară nu mai este neapărat vânzarea instantă, ci activarea brandului și facilitarea tranzacţiilor cross-channel. Practic retailerii optimizează amprenta fizică pentru a susține toată arhitectura comercială omnichannel, integrand spații pentru retururi, click and collect etc.

Dinamica pieței impulsionează de asemenea micro-formate de tip pop-up, showrooms, micro-magazine, pentru testare rapidă de concept și extindere locală. Consumatorii cer de asemenea spații care susțin sănătatea – prin acustică, ventilație, acces facil pentru toate grupurile și o diversitate de experiențe care includ segmente multiple de clienți.

În design, acest lucru se traduce prin sisteme modulare de mobilier, soluții plug-and-play pentru iluminat/semnalistică, circuite accesibile, locuri de odihnă, zonare pentru nevoi diferite, micro-narațiuni în layout, integrarea elementelor tactile sau a instalațiilor care regenerează atenția consumatorului. 

În acest context, în care piața este în schimbare și adaptare, pentru perioada următoare, PickTwo Studio anticipează o creștere organică a solicitărilor pentru proiecte de amenajare din retail, prin urmare are în vedere consolidarea parteneriate strategice cu furnizori și integratori tehnici, astfel încât să susțină creșterea estimată de 10% din totalul cifrei de afaceri până în 2027.

Proiecte relevante – aeroport Henri Coandă

Unul dintre cele mai relevante proiecte din segmentul de travel retail sunt magazinele Duty Paid, Aelia@Bucharest dezvoltate pentru Lagardère Travel Retail în Aeroportul Internațional Henri Coandă București, cu o suprafață desfășurată de aproximativ 2000 metri pătrați. Sub conceptul „Revealing the Layers of Romania”, PickTwo a creat o călătorie imersivă prin identitatea locală, unde fiecare pas al vizitatorului dezvăluie un strat cultural, vizual și senzorial.

Designul îmbină standarde internaționale cu elemente autentice românești. Zonele de degustare, decorul personalizat și integrarea brandurilor locale au fost gândite pentru a transforma parcurgerea terminalului într-o experiență pentru călători.

În proiectul de la Otopeni ne-am dorit să creăm nu doar un spațiu comercial, ci un traseu cultural. A fost important să conectăm experiența de retail cu identitatea României. În concept am propus pentru anumite zone utilizarea unor materiale care fac parte din identitatea orașului București, elemente familiare, pe lângă care trecem zilnic și care ne formează fundalul cotidian. Spațiul a fost gândit să ofere turiștilor un mic preview al orașului, o introducere subtilă în ceea ce urmează să descopere în ansamblu, afară, a explicat Sebastian Mîndroiu abordarea PickTwo.

Articole pe aceeași temă: