Cum a evoluat piața de media în 2020, la nivel local și internațional
Reading Time: 2 minuteGroupM România anunță cele mai recente date cu privire la evoluția pieței de media, la nivel local și internațional. Astfel, piața de media globală a scăzut anul acesta cu 5,3% − un procent, însă, semnificativ mai mic comparativ cu estimările de acum 6 luni, care anunțau o scădere de 11,9%. În ciuda unui climat economic plin de provocări, bugetele de media consumate în 2020 s-au menținut așadar la un nivel foarte apropiat cu 2019. Potrivit GroupM, prognoza pentru piața de media în 2021 este una optimistă, în acest moment creșterea estimată fiind de 12,3%, o cifră care va readuce piața pe plus comparativ cu 2019. Câștigătorul acestui an este Digitalul, care a înregistrat la nivel global o creștere de 8,2%. Aceasta a fost influențată cu precădere de schimbările apărute în comportamentul consumatorilor care au dus la orientarea brand-urilor către e-commerce. În acest context al digitalizării accelerate, toate mediile offline au scăzut în 2020. Televiziunea a scăzut cu 15,1%, dar pentru 2021 GroupM estimează o creștere de 7,8% generată de extensiile digitale (inclusiv streaming) ale broadcasterilor tradiționali (+23,2% anul viitor). Și în celelalte medii se observă scăderi semnificative: Outdoor – 31%, Cinema – 75%, Audio – 24% (deși streamingul audio a crescut, nu a putut compensa scăderea masiva din offline). Presa continuă să scadă cu 5%, dar această scădere vine pe fondul unui declin constant de câțiva ani. Pe de altă parte, piața media din România a avut o evoluție remarcabilă ținând cont de contextul economic actual. În 2020, volumul bugetelor totale de publicitate investite au rămas aproximativ la același nivel cu 2019, iar România a înregistrat cea mai mică scădere dintre țările UE, respectiv -0,1%.„Evoluția din timpul anului ne arată că piața locala și-a revenit foarte repede după scăderea semnificativă din trimestrul al doilea (-30%), înregistrând o creștere de 15% în semestrul 2, superioară mediilor anuale precedente. Acest lucru ne face să privim cu încredere spre 2021, an în care estimăm o creștere de 3,4% a pieței, generată în principal de Digital (+17,6%)”, a spus Mihai Vișan, Head of Trading GroupM.Cifrele înregistrate anul acesta pe piața locală reflectă tendințele de la nivel global, respectiv:
- Mediile cele mai afectate au fost Outdoor & Cinema -22,3%, respectiv Radio -13,5%. Presa și-a accelerat trendul descendent de la -8% la -14%, ajungând la o cotă de piață marginală de 2,2%.
- Digitalul a reușit o creștere estimată de 4,8%, ajungând la o cotă de piață de 19,8% (respectiv 21,7%, dacă includem și extensiile digitale ale mediilor tradiționale), fiind susținută de campaniile de e-commerce ale jucătorilor tradiționali și ale businessurilor mici si mijlocii care s-au adaptat rapid la noul climat.
- Televiziunea, mediul care atrage în continuare cele mai multe investiții, a crescut cu 2,8%, menținându-și astfel poziția dominantă, cu o cotă de piață de 65%.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz