BizRemote by certSIGN Interviuri

Cum îți motivezi angajații în 2021

8 mart. 2021 4 min

Cum îți motivezi angajații în 2021

Reading Time: 4 minute

Companiile au fost nevoite să regândească beneficiile pentru angajați în pandemie. Günay Duagi, avocat și Senior Managing Associate în cadrul KPMG Legal (Toncescu și Asociații), ne-a vorbit despre cum acțiunile pot deveni recompense pentru angajați, dar și despre primii pași pe care îi pot face cei care doresc să investească la Bursa de Valori.

În ultimul an, o serie de companii au regândit politica de beneficii pentru angajați. Care au fost principalele noi beneficii spre care s-au orientat acestea?

Au fost mai multe tipuri de bene­ficii pe care le-au oferit companiile. ­Într-adevăr, multe companii și-au regândit aceste avantaje extrasala­riale. Unele au oferit cursuri sau seminarii cu psihologi care să ajute angajații să treacă mai ușor peste efectele pandemiei și izolării. Alte companii au oferit programe de an­trenamente fizice online, zile libere sau cadouri angajaților trimi­se direct la ei acasă. Toate aceste beneficii au fost metode de a dimi­nua efectele negative ale pandemiei.

Companiile din străinătate recom­pensează angajații cu acțiuni. S-a observat o creștere a popularității acestui beneficiu în timpul pan­demiei și în România?

Mă bucur că mi-ai adresat această întrebare. Share option plans sau recompensarea angajaților cu acți­uni este un subiect drag mie și pe care am avut ocazia să-l aprofundez în ultimul timp. Ca să răspund direct la întrebare, da, în timpul pandemiei, am observat o creștere a popularității metodei Share options plans. Cred că trendul era ascendent ­oricum, dar pandemia a accelerat această evoluție. În piața muncii de astăzi, angajații, și mai ales cei valoroși, nu se mai mulțumesc cu salariul fix și eventual cu un bonus, care recompensează performanța trecută. Ei doresc să devină parte din companie și să obțină o parte din profitul generat de munca lor. Aceste deziderate ale angajaților se pot adresa prin share option plans. Pandemia a fost un moment în care com­paniile au avut ocazia să-și re­gândească modelul de afaceri și relația cu angajații în general și cu managementul și angajații-cheie în special. Ca urmare a acestei analize, unele companii au realizat cât de mult depinde performanța companiei de anumiți angajați, și în mod evident și-au pus întrebarea cum pot motiva acești angajați mai mult pentru a face performanță în viitor. Răspunsul la această întrebare este simplu: share option plans. Acest tip de recompensă în acțiuni aliniază interesele acțio­narilor cu cele ale managementului și ale angajaților.

De ce credeți că a avut loc acest trend? Se va păstra trend și în peri­oada postpandemie?

Cred că acest trend este în creș­tere pentru că și piața muncii se schim­­­­bă atât în România cât și în lume. Angajații doresc să fie mai independenți dar în același timp își doresc recunoașterea performanței și talentului lor. Acest trend de recompensare cu acțiuni va crește în viitor. Pe de altă parte și antreprenorii și companiile au realizat care sunt beneficiile acestor tipuri de planuri (atât fiscale cât și de altă natură) atât pentru ei cât și pentru angajați și recurg din ce în ce mai des la ele. Mă bucur să văd companii antreprenoriale românești care au implementat astfel de planuri, din diverse domenii, precum tehnologie, IT, construcții. De asemenea, mă bucur că am putut să contribui la structurarea și implementarea acestor planuri.

Sunt mulți români care ar fi dispuși să investească la Bursa de Valori, dar nu știu exact de unde să înceapă. Ce sfaturi aveți pentru ei?

Este o veste îmbucurătoare că mulți români sunt dispuși să investească la BVB. Sper că acest lucru se va vedea curând și într-o lichiditate mai ridicată pe bursă. Primul pas pen­tru a investi la BVB este deschiderea unui cont la un intermediar (care poate fi atât o bancă, cât și o societate de servicii de investiții financiare – sau mai pe scurt broker). Acum, la unii brokeri deschiderea unui cont de investiții se poate face și online și durează foarte puțin. Valoarea minimă pentru deschiderea unui cont variază de la broker la broker, dar se situează de obicei sub 5.000 lei, care este și o sumă bună pentru a începe să investești pe bursă. Câștigurile variază foarte mult atât între companii, cât și de la an la an. În 2020, la BVB s-au înregistrat randamente la unele acțiuni de câteva zeci de procente, la unele chiar peste 100% sau peste 50%. În 2019, topul randamentelor a cuprins valori de peste 50% și chiar 90%. Companii din indicele BET al BVB ar putea constitui un început pentru românii care vor să înceapă să învestească pe bursă. Românii trebuie să știe însă că pe bursă nu sunt numai câștiguri și randamente, ci acțiunile pot înre­gistra și pierderi mai mici sau mai mari. Câștigul nu este garantat.

Ați coordonat mai multe listări ale companiilor românești pe piața AeRO. Ce ar trebui să știe un antreprenor român care cochetează cu ideea listării pe această piață?

Sunt multe povești de succes pe AeRO și acest trend va continua, mai ales după trecerea BVB la sta­tutul de piața emergentă din septembrie 2020. Beneficiile unei lis­tări pe AeRO sunt multiple. AeRO poate fi o rampă de lansare pentru multe companii, devenind astfel des­chise investitorilor, aceste compa­nii devin vizibile, AeRO poate fi un pas intermediar către piața regle­mentată, compania devine mai tran­sparentă, deci mai responsabilă, se pot atrage finanțări pe AeRO atât din listări secundare cât și emisiuni de obligațiuni, așa cum am observat în ultima perioadă. Cred că o simplă trecere în revistă a companiilor care s-au listat recent pe AeRO atât cu acțiuni cât și cu obligațiuni și a succesului și evoluției acestora este suficientă pentru a demonstra potențialul acestei piețe. De asemenea, recomand antreprenorilor români care doresc listarea pe AeRO o discuție cu un consultant cutorizat pe AeRO și chiar cu BVB pentru a înțelege pașii și implicațiile unei astfel de listări.

Cum arată piața avocaturii de business de la noi din țară?

Piața avocaturii de business din România este în continuă schimbare. Cred că în ultimul timp se observă o polarizare între societățile de avocatură care furnizează servicii de bază și cele inovative care oferă servicii de înaltă calitate care sunt implicate în proiecte sofisticate. De asemenea, mai observ un trend de încadrarea a serviciilor de avocatură ca un commodity, ceea ce nu este neapărat de dorit. În același timp, pentru un avocat de business, spețele devin din ce în ce mai complexe, din cauza perioadei pe care o traversăm, dar și fenomenului de supra­reglementare din România și din Uniunea Europeană. În plus, unele domenii de drept au devenit domenii-vedetă în ultimul timp și ocupă mult timp din programul avocaților: serviciile financiare, pro­tec­ția datelor, prevenirea spălării banilor, serviciile de plăți, tehnologia, comerțul electronic. 

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: