CSR Business Interviuri

Cum va funcționa Sistemul de Garanție – Returnare a ambalajelor de unică folosință și cum va contribui la economia circulară

24 nov. 2021 8 min

Cum va funcționa Sistemul de Garanție – Returnare a ambalajelor de unică folosință și cum va contribui la economia circulară

Reading Time: 8 minute

România are rate de reciclare mult sub cele necesare pentru a îndeplini țintele ambițioase stabilite de Uniunea Europeană până în 2025. Dar există soluții pentru a crește aceste cifre.

O inițiativă foarte importantă în această direcția este Sistemul de Garanție – Returnare (SGR), care vizează ambalajele primare de unică folosință (sticlă, plastic sau metal), cu volume cuprinse între 0,1L și 3L pentru ape minerale, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vinuri și spirtoase.

Am discutat cu Julia Leferman – reprezentant al Alianței Producătorilor de Băuturi și Director General al Asociației Berarii României, și cu Alice Nichita – reprezentant al Alianței Producătorilor de Băuturi și Președinte al Asociației Naționale pentru Băuturi Răcoritoare, despre stadiul în care se află implementarea SGR, pentru care este nevoie de o finanțare de aproximativ 100 milioane euro, necesară construirii infrastructurii la nivel național.

De ce considerați o prioritate introducerea la nivel național a acestui Sistem de Garanție – Returnare (SGR)?

Julia Leferman Berarii Romaniei 2021
Julia Leferman, reprezentant al Alianței Producătorilor de Băuturi și Director General al Asociației Berarii României

Julia Leferman: Introducerea Sistemului Garanție – Returnare (SGR) la nivel național reprezintă o prioritate pentru noi, reprezentanții industriei producătorilor de băuturi. Îl susținem și am fost implicați de la început în definirea cadrului legislativ. Acesta este necesar pentru a da o șansă unei colectări diferite pentru un anumit tip de materiale, de a introduce ambalajele într-o economie circulară și de a le redirecționa de la groapa de gunoi sau din natură către reciclatori.

Implementarea sistemului este esențială, reprezintă un instrument care va ajuta țara noastră să-și îndeplinească țintele de colectare și reciclare. Există deja reglementări din partea Uniunii Europene care impun statelor membre o anumită conduită, o atenție mai mare asupra recuperării ambalajelor. Țintele naționale de colectare și reciclare agreate la nivel european în cadrul Directivei SUP cer ca până în 2025 să se colecteze 77% din PET-urile puse pe piață, iar până în 2029, 90% dintre acestea. De asemenea, implementarea SGR va ajuta și la dezvoltarea pieței de reciclare, deoarece reciclatorii vor avea acces la materie primă de calitate pentru reciclare. Astfel, producătorii vor avea acces și ei mai ușor la rPET de calitate, reprezentând o soluție prin care ne putem atinge țintele menționate anterior.

Ce investiții presupune implementarea acestui sistem? Care sunt beneficiile?

Alice Nichita
Alice Nichita, reprezentant al Alianței Producătorilor de Băuturi și Președinte al Asociației Naționale pentru Băuturi Răcoritoare

Alice Nichita: Sistemul Garanție – Returnare este un proiect complex, ce trebuie să fie foarte bine pus la punct, astfel încât să poată fi funcțional pentru consumatori încă din prima zi de lansare, pe întreg teritoriul național. Astfel, trebuie să avem în vedere că în următoarea perioadă vor avea loc mai multe procese.

În ceea ce privește investițiile, din estimările noastre, ale industriei producătorilor de băuturi, este nevoie să fie obținută o finanțare de aproximativ 100 milioane euro pentru a construi infrastructura sistemului la nivel național. Aceasta trebuie să acopere elemente logistice precum centrele regionale de numărare și eventuale centre intermediare de prelucrare a ambalajelor, infrastructura și serviciile de colectare, infrastructura IT ce trebuie dezvoltată de Administrator conform HG 1074/2021. Însă finanțarea poate fi obținută doar după ce operatorul care va administra sistemul primește licențiere din partea Ministerului Mediului. Este important de menționat aici că licențierea ar urma să fie primită anul viitor, dacă se respectă termenele prevăzute de Hotărârea de Guvern adoptată la început de octombrie. Actul normativ prevede un termen de 90 de zile pentru constituirea operatorului care va administra sistemul și depunerea solicitării de licență. La acesta se adaugă încă cel mult 60 de zile în care Ministerul Mediului va decide cui acordă licența. Ajungem, astfel, ca acreditarea să fie acordată în luna martie anul viitor dacă nu există întârzieri sau contestații. După primirea licențierii, operatorul va putea face primul pas pentru depunerea cererii de finanțare.

În ceea ce privește beneficiile, acestea sunt orientate către trei zone. În primul rând, în România, ratele de colectare și de reciclare sunt mici, iar țintele impuse de Uniunea Europeană sunt ridicate, așa cum le menționa Julia mai devreme. Implementarea SGR în România este esențială pentru a atinge obiectivele din ce în ce mai ambițioase de reciclare și colectare. Totodată, pe lângă țintele de reciclare pentru PET-uri menționate anterior, trebuie să luăm în considerare și obiectivele în ceea ce privește colectare și reciclarea ambalajelor din sticlă și aluminiu: 75%, respectiv 60% până în 2030.

În al doilea rând, sistemul va contribui la protejarea mediului înconjurător și, nu în ultimul rând, acesta va oferi acces la materie primă de calitate, la rPET, așa cum detalia Julia anterior.

Cum ar funcționa Sistemul Garanție – Returnare?

reciclare sistemul de garantie returnare Dreamstime
Foto: 203657726 © Daria Nipot | Dreamstime.com

Julia Leferman: În forma actuală a Hotărârii de Guvern adoptată la începutul lunii octombrie regăsim multe dintre propunerile înaintate de către industria producătorilor de băuturi, dar există și elemente de noutate, precum decizia statului de a deține 20% din acțiunile operatorului SGR. În discuțiile de aliniere de până acum s-a vizat crearea unui model în care administratorul Sistemului Garanție – Returnare să fie un organism privat, care să aibă la bază principiul not-for-profit, un model eficient în multe alte state europene.

În România vom pleca la drum cu un sistem hibrid, un model unic în Europa, în care, conform Hotărârii de Guvern, acționariatul se împarte între stat și privat. Însă, există câteva piese de puzzle care încă ne lipsesc și care sunt necesare în continuare pentru a clarifica modul în care va funcționa acest model hibrid. În primul rând, este necesar să existe clarificări cu privire la rolul pe care și-l va asuma statul în cadrul acestui sistem, pe care sperăm să le clarificăm în perioada următoare în dialogul cu autoritatea de mediu.

Cu toate acestea, chiar dacă România pleacă la drum cu un sistem hibrid, principiile de bază ale Sistemului Garanție – Returnare rămân aceleași. În ceea ce privește consumatorii, SGR reprezintă un sistem în care ei vor plăti o garanție de 0,50 lei atunci când vor cumpăra o băutură de la un comerciant. După golirea ambalajului, pentru a putea recupera garanția, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial. Sistemul vizează ambalajele primare de unică folosință: sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1L și 3L pentru: ape minerale, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vinuri și spirtoase.

Care estimați că va fi impactul acestui sistem în economie?

Alice Nichita: În acest moment, managementul deșeurilor reprezintă o prioritate pentru România, datorită noilor ținte ambițioase de colectare și reciclare impuse de Uniunea Europeană. Astfel, cu ajutorul Sistemului de Garanție – Returnare, țara noastră ar promova și aplica principiile economiei circulare, pentru crearea unor noi oportunități economice și stimularea competivității pe termen lung. Prin implementarea Sistemului de Garanție – Returnare, resursele ar fi utilizate mult mai eficient.

În urma studiilor de piață organizate de către ASE și Alianță prin intermediul Kantar România, o garanție stabilită la această valoare poate reprezenta în același timp un impuls pentru creșterea gradului de colectare separată a ambalajelor de băuturi din sticlă, plastic și metal. În primul an de funcționare a sistemului, garanția va fi de 50 de bani, urmând să fie ajustată ulterior, în funcție de evoluția ratelor de returnare.

Totodată, implementarea Sistemului de Garanție – Returnare în România aduce oportunitatea unor noi locuri de muncă, numărul acestora depinzând de mai mulți factori, precum metoda de colectare, numărul centrelor de numărare și valoarea garanției.

Care sunt principalele provocări privind introducerea SGR pe piața din România?

Julia Leferman: Adoptarea Hotărârii de Guvern era necesară și a fost solicitată constant de industria producătorilor de băuturi. Este primul act normativ care definește în detaliu acest sistem, este o piatră de temelie pentru înființarea acestuia. Însă, pentru a continua, avem nevoie de câteva piese de puzzle în plus, care sunt necesare în perioada următoare. De aceea, ne dorim un dialog mai accelerat cu autoritatea de mediu, astfel încât să putem avea mai rapid și celelalte acte normative adoptate.

În primul rând, în acest moment, avem nevoie de o serie de clarificări în legislația primară. Introducerea Sistemului de Garanție – Returnare pe piața din România implică necesitatea unui pachet legislativ complet. Acest pachet trebuie să includă modificări în legislația primară de mediu și clarificări în legislația fiscală în ceea ce privește regimul fiscal aplicabil garanției, precum și definirea legislației terțiare (prin ordin de Ministru), care va include condițiile de licențiere pentru operatorul Sistemului Garanție – Returnare și metodologia de calcul a tarifului plătit comercianților și a celui perceput de la producători.

În al doilea rând, Hotărârea de Guvern adoptată în octombrie are nevoie de o serie de clarificări, printre care cele mai importante sunt reevaluarea timpului de implementare și clarificarea rolurilor în modelul propus de autoritatea de mediu pentru acționariatul administratorului SGR (maxim 75% reprezentanți ai producătorilor & maxim 25% reprezentanți ai comercianților și 20% statul român). Aceste clarificări ne așteptăm să apară, cât mai curând, prin consultări cu industriile vizate și prin intermediul celorlalte acte normative care vor completa pachetul legislativ de funcționare a SGR.

Voi reveni acum pe importanța termenului de implementare a infrastructurii. Așa cum am menționat mai devreme, acest proces poate începe doar din momentul în care operatorul SGR va obține licențierea din partea autorității de mediu, cel mai devreme în martie anul viitor, dacă nu există întârzieri sau contestații. Din acel moment, potrivit termenelor adoptate prin HG, administratorul desemnat are la dispoziție doar 6 luni în care trebuie sa implementeze toată infrastructura națională. Din punct de vedere operațional, acest termen este complet nerealist. De aceea, toate planurile prezentate de industria producătorilor de băuturi către autoritatea de mediu aveau un termen de implementare estimat între 18 și 24 de luni, cu un minim de 18 luni necesare pentru a pune în funcțiune sistemul.

Perioada de 18 luni estimată de industrie ca fiind necesară ia în considerare un proces complex care implică: setarea procedurilor administrative și organizaționale de către operator; semnarea a aproximativ 80.000 de contracte cu comercianții și peste 4.000 de contracte cu producătorii și importatorii de băuturi; dezvoltarea și implementarea sistemului IT; instalarea RVM-urilor care au un termen de livrare de la câteva luni de zile până la un an pentru că stocurile sunt limitate, precum și construcția centrelor de numărare (organizate de administratorul SGR) și a centrelor de returnare unde consumatorii pot returna ambalajele (organizate de comercianți).

Astfel, Alianța Producătorilor de Băuturi propune să existe o reevaluare a termenului actual de implementare, de 6 luni, setat de Hotărârea de Guvern, cu un termen realist care să asigure timpul necesar pentru o implementare eficientă a infrastructurii.

De ce promovați acest proiect?

Alice Nichita: Implementarea Sistemului Garanție – Returnare este esențială atât pentru România, cât și pentru companii. Ca parte a industriei producătorilor de băuturi, ne-am asumat toate cerințele derivate din legislația României și a Uniunii Europene în ceea ce privește obligațiile pe care le avem ca parte a principiului Răspunderii Extinse a Producătorului. Aceste obligații ne impun suportarea costurilor pentru recuperarea deșeurilor de ambalaje puse pe piață, dar și implementarea de măsuri pentru a stimula reciclarea și refolosirea ambalajelor. Astfel, Sistemul Garanție – Returnare devine o reală soluție atât pentru mediul înconjurător și protejarea acestuia, dar și pentru noi, industria producătorilor, ajutându-ne să recuperăm mai eficient ambalajele și să avem acces la material reciclat, de calitate.

Care sunt avantajele economiei circulare pentru companii, pentru economie și mediu în general?

Alice Nichita: Unul dintre principalele avantaje ale economiei circulare este o colectare mai eficientă a ambalajelor, recuperarea acestora, reciclarea și reutilizarea acestora.

Avem ținte de colectare de 77% până în 2025 și 90% până în anul 2029, dar avem și obiective de folosire a materiei prime reciclate în ambalaje pentru PET: 25% până în 2023, respectiv 30% în 2030. Pentru a putea îndeplini aceste obiective, Sistemul de Garanție – Returnare este singura soluție. Iar SGR vine să pună bazele unei economii circulare care va avea un impact important asupra protecției mediului înconjurător.

Foto: 155672924 © Aleksej Sarifulin | Dreamstime.com

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: