Sustenabilitate

Zentiva România: Impact pozitiv pentru prezent și viitor

2 apr. 2024 4 min

Zentiva România: Impact pozitiv pentru prezent și viitor

Reading Time: 4 minute

Grija pentru oameni, pentru parteneri și pentru planetă reprezintă focusul Zentiva și transformă businessul companiei pentru a răspunde provocărilor viitorului. Care sunt principalele politici și acțiuni în această direcție și cum avansează compania către obiectivul de a deveni neutru în ceea ce privește emisiile de carbon pentru Scop 1 și Scop 2 până în 2030?

Pentru un producător de medicamente cum este Zentiva, sănătatea este mereu în centrul preocupărilor de business, dar grija aceasta se extinde de ani buni și către sănătatea planetei. Zentiva este o platformă paneuropeană care dezvoltă, produce și furnizează medicamente de înaltă calitate și la prețuri accesibile pentru mai mult de 100 de milioane de oameni din Europa, iar impactul său în această direcție este extraordinar.

Medicamentele generice care sunt fabricate în cele două unități de producție din România au o importanță considerabilă la sustenabilitatea bugetelor pentru sănătate, aducând economii care reprezintă resurse majore ce pot fi direcționate către alte nevoi ale sistemului de sănătate, dar și pentru a putea trata mai mulți români. Conform evaluărilor IQVIA, genericele intrate pe piața unde originalele au pierdut exclusivitatea au generat economii de cost în valoare totală de 1.071 milioane de euro în perioada 2015-2022 în România. Numai anul trecut economiile aduse de genericele noi s-au ridicat la 291 de milioane de euro.

Dar Zentiva se gândește la impactul businessului său la toate nivelurile, astfel că răspunde preocupărilor globale cu privire la viitorul planetei noastre, încălzirea globală, emisiile de CO2 și gestionarea resurselor prin implementarea unui spectru complet de politici și acțiuni menite să aibă un impact pozitiv imediat și pe termen lung. Activitățile companiei sunt ghidate de o evaluare anuală, iar acțiunile sale sunt grupate în jurul a trei piloni: Oameni, Parteneri și Planetă. Modul în care răspunde acestora este evaluat în raportul anual de sustenabilitate, care a ajuns la a doua ediție. Grupul Zentiva și-a asumat obiectivul de a deveni neutru în ceea ce privește emisiile de carbon pentru Scop 1 și Scop 2 până în 2030.

„Între 2019 și 2023, am plantat 105.000 de copaci în munții Făgăraș cu partenerul nostru Conservation Carpathia Foundation, iar alți 40.000 vor urma și în acest an. Acest proiect de lungă durată a contribuit la refacerea zonei afectate de tăierile netede pe câteva hectare, în condițiile în care, în medie, 20.000 de arbori acoperă o suprafață de 5-6 hectare de pădure. Toate aceste împăduriri contribuie la restabilirea echilibrului natural, în beneficiul mediului, al oamenilor și al comunităților locale din apropiere”, spune Ioana Lucescu, director de comunicare la Zentiva România și coordonator al proiectului de împădurire în România.

Proiectul face parte din proiectul global al Zentiva PlanetZ Group, care are ca scop reducerea amprentei de carbon în țările grupului, prin plantarea de copaci precum și dezvoltarea unor proiecte educaționale pentru mediu. Pe lângă plantarea de arbori, proiectul necesită și monitorizarea și îngrijirea puieților în următorii patru ani de către echipa Conservation Carpathia, care va asigura supraviețuirea acestora prin împrejmuire sau acțiuni de finalizare. Acțiunile contribuie și la implicarea comunităților locale, acțiunea de reabilitare a pădurilor realizându-se cu ajutorul angajaților din localitățile învecinate, astfel că proiectul oferă o sursă de venit la nivel local, în timp ce aduce beneficii comunităților locale.

De altfel, grija pentru comunități reprezintă o tradiție îndelungată pentru Zentiva, care derulează programe și proiecte permanente cu ONG-uri și beneficiari direcți în principal pe partea de sprijin pentru sănătate-educație-mediu. „Începând cu 2022, folosim declarația 177 pentru a redirecționa 20% din impozitul pe profit din anul precedent. Am început cu patru asociații și anul trecut am avut 37 de asociații pe care le susținem pe listă”, arată Ioana Lucescu.

Energie pentru mâine

Un alt aspect important al reducerii impactului pe care îl are Zentiva asupra mediului, care ajută însă și la optimizarea businessului, se referă la eficiența energetică. În ultimii 10 ani, compania a implementat peste 150 de proiecte în această direcție, în care a investit peste 2 milioane de euro. Panourile solare instalate pe acoperișul fabricii Labormed din București acoperă 10% din consumul electric al acesteia, iar compania folosește în totalitate energie verde de la furnizori. „Eficiența energetică este foarte importantă. Prețurile au crescut foarte mult și, ca atare, trebuie să fim sustenabili din punctul de vedere al costurilor și să fim foarte eficienți energetic, să producem la cel mai mic consum de energie electrică. Eficiență energetică înseamnă și un consum redus de resurse din mediul înconjurător. Asta rezultă și o amprentă mult mai mică de CO2, pe care o emitem, și ne dorim să fim cât mai sustenabili pentru mediul înconjurător”, arată Radu Drăgan, Zentiva site services manager.

În fabrica Zentiva au fost implementate proiecte de recuperare de energie electrică, cum ar fi un cazan de abur cu economizor integrat pentru producerea aburului tehnologic, o soluție foarte eficientă din punct de vedere energetic, sau stația de răcire centralizată, care reduce cu 15% consumul de energie electrică folosită pentru a produce apă răcită.

Compania are implementat și un sistem ultraperformant de management al deșeurilor. „Colectarea separată a deșeurilor se efectuează chiar la locul generării acestora pentru a eficientiza procesul și pentru a asigura rigurozitate în colectare. Certificarea ISO pentru sistemul de management de mediu asigură, astfel, un cadru și pentru succesul procesului de management al deșeurilor. Această abordare consolidează programele de mediu în vederea reducerii cantităților generate, aceasta fiind o preocupare sistematică pentru noi”, arată Radu Drăgan.

Preocupare pentru angajați

La începutul acestui an, Zentiva România a primit, pentru a treia oară consecutiv, certificarea Top Employer, care confirmă angajamentul companiei față de propriii angajați. Compania a dezvoltat o cultură centrată pe oameni care pune în centrul strategiei de resurse umane nevoile celor patru generații de angajați care lucrează în Zentiva România. Într-o perioadă marcată de o fluctuație de personal record și de dificultăți în identificarea celor mai buni angajați în piața muncii, Zentiva pare că nu se confruntă cu astfel de provocări: 18 angajați au o vechime de peste 40 de ani în companie, în timp ce 114 de angajați lucrează pentru producătorul de medicamente de mai bine de 30 de ani. Dintre cei 1.300 de angajați din România ai Zentiva, circa 900 lucrează în fabrici.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 381 (16 martie – 16 aprilie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: