Tech

Efectul Netflix la smartphone-uri și accesorii

13/04/2020 3 min read

Efectul Netflix la smartphone-uri și accesorii

Reading Time: 3 minute

Platformele de streaming de muzică și de conținut online video, dar și interesul pentru podcasturi au propulsat piața căștilor scumpe pentru smartphone-uri în 2019, spune Costin Soare, directorul general al Avenir Telecom, unul dintre cei mai mari distribuitori de telefoane și accesorii telecom din România.

Ce smartphone-uri și accesorii au achiziționat românii în 2019 și ce previziuni aveți pentru 2020?

Anul trecut, piața locală de accesorii pentru telefoane mobile a depășit 20 de milioa­ne de unități. În condițiile în care numărul de smartphone-uri vândute a fost de aproape 4 milioane, fiecare nou telefon a generat achiziția a cel puțin trei accesorii. La acestea se adaugă și telefoanele mobile deja exis­tente în piață, care generează achiziții suplimentare de accesorii, precum folii și carcase de protecție.

În 2019, prețul mediu al unui smartphone a depășit 1.000 de lei, ajungând deja la un nivel destul de ridicat pentru piața din România.

Creșterea prețului mediu al telefoanelor inteligente a angrenat o cerere mai mare și vânzări în creștere pentru accesorii originale, din portofoliul producătorilor de telefoane. Aceste tendințe se vor menține și în 2020. La nivelul întregii piețe de smartphone-uri ne așteptăm pentru anul în curs la o stagnare a numărului de unități vândute, dar la o ușoară creștere în valoare a pieței. În ceea ce privește piața locală de accesorii pentru telefoane mobile, estimăm o creștere de 10-15% în acest an, ca urmare a cererii mai mari pentru accesorii originale, de calitate, certificate, din portofoliul producătorilor de telefoane.

Care sunt principalele caracteristici ale consumului tel­e­com în România din perspectiva clienților finali?

Comportamentul de consum al utilizatorilor de tehnologie portabilă se schimbă deja de câțiva ani. Utilizatorii își doresc performanțe mai bune ale dispozitivelor, în acord cu evoluția tehnologică, și sunt dispuși să investească sume mai mari în dispozitivele achiziționate, care să le ofere acces la caracteristici de ultimă generație. Acest lucru atrage după sine și investiții mai mari pentru accesorii, în special pe segmentele de protecție, încărcare și audio. Românii și-au dorit anul trecut smartphone-uri de o calitate mai bună, la un preț mai mare, produse de branduri renumite pe piață, dar și accesorii făcute de producătorii consacrați din acest domeniu sau de cei de telefoane mobile, mai ales în ceea ce privește zona de protecție și fashion. Vânzări mai mari am avut și pe segmentele de încărcare și conectivitate. De asemenea, în 2019, o categorie aparte a fost cea a căștilor, tendința aici fiind, în continuare, de majorare a vânzărilor, pe fondul creșterii în popularitate a platformelor de streaming de muzică și de conținut online video plătit și a interesului pentru podcasturi. Tendințele se mențin și anul acesta, cu atât mai mult cu cât ofertele, pachetele de oferte ale operatorilor telecom din România sunt foarte generoase. Spre exemplu, există abonamente cu internet 4G nelimitat la preț de 7 și 8 euro oferite de Telekom, iar acest lucru încurajează achiziția de terminale medii către high-end. Un alt motiv care vine în sprijinul acestor tendințe este accesul tot mai facil la platforme de content audio-video, unde calitatea vizionării și a device-urilor este foarte importantă. Conținutul și accesul la conținut determină schimbarea device-urilor.

Care credeți că va fi impactul asupra industriei telecom al pandemiei de COVID-19?

Categoric vor fi afectate producția, nivelul cererii, puterea de cumpărare, comportamentul de consum, iar interesul consumatorilor se va muta din zona de tehnologie, de gadget‑uri, către satisfacerea nevoilor de bază, care țin de hrană, sănătate etc. Trebuie să ținem cont că majoritatea producției de componente și de telefoane se află în China și, de data aceasta, producția poate fi afectată chiar dacă există cerere.

România a ratat un an pentru licența 5G. A afectat acest lucru piața de smartphone-uri sau poate să o afecteze?

Întârzierea alocării licențelor 5G nu a afectat piața de smartphone-uri și nici nu cred că la acest moment are cum să afecteze segmentul de telefoane inteligente, pentru că rețelele 4G din România sunt de o calitate foarte bună și foarte larg răspândite, în comparație cu alte state europene. Accesul la tehnologie 4G este facil în România, pentru că prețurile abonamentelor sunt foarte mici în comparație cu țările UE, iar cantitatea de GB incluși în aceste abonamente este mai mare decât în restul țărilor. Mai mult, gama de terminale 5G este încă una restrânsă, producătorii orien­tându-se, în acest moment, către segmentul high-end.

Cum a încheiat Avenir Tele­com 2019 și ce estimări aveți pentru acest an?

2019 a fost un an bun pentru Avenir Telecom din punc­tul de vedere al evoluției vânzărilor, cu o cifră de afa­ceri în creștere cu peste 20% și o rată de profitabilitate rezonabilă. Cele mai bune rezultate le-am înregistrat pe segmentul de distribuție, unde am avut o creștere de peste 50% a cifrei de afa­ceri. Am avut o evoluție bună a vânzărilor de accesorii pentru telefoane mobile, pe fondul dezvoltării pieței și al unui interes crescut al utilizatorilor pentru produse de calitate, certificate, durabile. Ne așteptăm ca ritmul să se mențină și în perioa­da următoare, iar zona de distribuție va rămâne ca direcție strategică în viitor și, implicit, va atrage mai multe resurse interne, inclusiv de personal.

Leave a comment

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă