fbpx
Business Companii Interviuri Interviuri & Opinii

Experții în resurse

23/05/2019

Experții în resurse

Veolia România gestionează resursele de apă dar și de energie din mai multe orașe din România. Mădălin Mihailovici, CEO al Veolia România, ne-a explicat procesul de transformare a companiilor deținute pe piața locală, care a presupus investiții de peste 500 de milioane de euro.

Cum a fost anul trecut pentru companiile Veolia România și Apa Nova?

Veolia este prezentă la nivel local în patru mari orașe încă din 2000 prin entitățile Apa Nova București, Apa Nova Ploiești, Veolia Energie Prahova, Veolia Energie Iași, Veolia Apa Servicii, Acvatot și Veolia România. 2018 a fost unul tumultuos pentru toate companiile din cadrul Veolia România, așa cum cred că a fost și pentru toate companiile private din România. Trecem prin schimbări multiple – legislative, fiscale, sociale, schimbări care atrag decizii și recreionări a strategiei de business pentru fiecare activitate în parte. În ciuda acestui climat instabil, performanțele nu au întârziat să apară. Realizarea proiectelor de investiții a condus la menținerea unora dintre cele mai mici tarife din țară, atât pentru serviciile de energie termică, cât și pentru cele de furnizare a apei. Avem o viziune holistică asupra modului în care vrem să ne dezvoltăm și un pragmatism axat pe performanță. Ne-am concentrat eforturile și vom continua să o facem pentru alocarea de fonduri în infrastructură și echipamente, un aspect esențial considerând starea și vechimea acestora în general, în orice oraș din România. De asemenea, programul de investiții a atras după sine și creșterea eficienței operaționale. De exemplu, la Veolia Energie Iași, am dat în funcțiune o centrală de cogenerare, care produce în același timp și energie termică, și energie electrică. Este încă un pas important pe care îl facem în eficientizarea consumului de resurse. Pentru Apa Nova, anul 2018 a reprezentat încă o etapă în dezvoltarea și modernizarea companiei. De această dată, ne-am axat pe o informare corectă a consumatorilor cu privire la complexitatea businessului nostru. Apa Nova nu este doar apă, ci reprezintă un efort susținut pe care cei peste 1.800 de angajați îl depun zi de zi în producția și furnizarea de apă potabilă pentru fiecare bucureștean. Astfel, la jumătatea anului trecut am trecut printr-un proces de repoziționare a brandului și am lansat o campanie de imagine prin care am dorit să explicăm rolul vital al companiei în viața de zi cu zi a munici­piului București, dar și procesul complex prin care apa potabilă ajunge la consumatori.

“Pe lângă investițiile în infrastructură și echipamente, urmărim îmbunătățirea continuă a calității serviciilor, dezvoltarea de proiecte de responsabilitate față de comunitate, dar și creșterea gradului de informare pe aceste teme.” Mădălin Mihailovici, CEO al Veolia România

Mădălin Mihailovici – conduce Apa Nova București în calitate de director general din 2015, iar în 2017 a fost numit CEO Veolia România. El îmbină cariera profesională cu cea academică, făcând parte și din corpul profesoral al Facultății de Hidrotehnică din cadrul Universității Tehnice de Construcții București. Anterior funcției în cadrul Apa Nova, Mădălin Mihailovici a fost Director General al Administrației Naționale “Apele Române”

Apa Nova a trecut printr‑un proces de transformare organizațională complex. Despre ce este vorba?

Vorbim de o reproiectare organizațională integrată care acoperă procese de afaceri, structură, indicatori de performanță, managementul riscului. Înaintea demarării acestei transformări, fluxurile operaționale erau fragmentate, existau suprapuneri de activități, lanțuri lungi de aprobare, nu exista un management al riscului integrat la nivel de companie. Întregul program de transformare a prevăzut în principal stabilizarea organizației, proiectarea și implementarea unei noi arhitecturi organizațional, elemente care au necesitat implicarea directă și masivă a oamenilor în ceea ce a fost, de fapt, reproiectarea propriei companii.

Ce s-a schimbat în cadrul organizației?

Practic au fost dezvoltate și integrate instrumente pentru a îmbunătăți capacitatea și calitatea fluxului operațional și decizional. S-a urmărit creșterea eficienței și scăderea variației proceselor, îmbunătățirea performanțelor, a moralului angajaților și a calității serviciilor oferite.

Care sunt rezultatele?

Confirmarea succesului eforturilor noastre este dată de faptul că Apa Nova București este recunoscută, în acest moment, ca fiind printre primele companii din lume în ceea ce înseamnă transformare organizațională. Cu ocazia ediției 2019 a OPEX Week Business Transformation World, eveniment important al industriei, desfășurat anual la Orlando, Florida, compania noastră a primit premiul Best Business Transformation Project. Proiecte din întreaga lume au fost înscrise în competiție, la această categorie, însă doar șase dintre ele au intrat pe lista scurtă. Apa Nova București, prin muncă, perseverență, obiective îndrăznețe, dar și prin rezultatele atinse, a fost declarată câștigătoare.

Ce urmează în noua fază a procesului de transformare?

Procesul pe care l-am implementat este un proiect care vorbește despre progres, despre îmbunătățire continuă și despre dorința de a avea valoare adăugată în tot ceea ce facem, ca parte a ADN-ului companiei noastre. În același timp, reprezintă și o motivație care ne determină să mergem înainte, cu faza de optimizare a proceselor, astfel încât vor fi îmbunătățite în continuare serviciile furnizate de companie. Prin integrarea acestei ultime etape, ne dorim să devenim o companie acreditată Lean Six Sigma.

Cum se poate schimba în actuala eră a inovației și tehno­logiei o companie de servicii vitale cum e Apa Nova?

Tehnologia de azi ne oferă oportunități continue. Și ne obligă să răspundem și să ne aliniem pe toate pa­lierele operaționale. Ne-am concentrat pe dezvoltarea de proiecte pe care încercăm să le orchestrăm în jurul consumatorului, pentru ca el să beneficieze de toate aceste progrese, atât în serviciile de furnizare de apă și canalizare, cât și în serviciile de furnizare a apei calde și a căldurii. Aici putem menționa implementarea contoarelor inteligente – cu telecitire, aplicația Taxi, prin care putem monitoriza în timp real intervențiile, sau Centrul Relații Clienți, unde timpul de așteptare al celor care au nevoie de rezolvarea situațiilor legate de contract, de analize de apă, sau orice altă solicitare s-a redus la câteva minute. Toate sunt exemple concrete de tehnologizare și digitalizare a activității noastre.

Susțineți inovația sustenabilă. Cum se manifestă aceasta în companie?

Îmi place în mod deosebit ceea ce spune Antoine de Saint-Exupéry: “Noi nu moștenim lumea de la părinții noștri, noi împrumutăm lumea de la copiii noștri”. Și asta se traduce în direcțiile de dezvoltare ale Grupului Veolia, care sub sloganul de brand “Regenerăm Planeta” activează continuu la nivel internațional ca expert în gestionarea optimizată a resurselor. Problemele legate de apă, energie și gestionarea deșeurilor au pus viitorul omenirii sub semnul întrebării. Răspunsul la aceste provocări constă în adoptarea de fiecare dintre noi a unor soluții durabile, în a face trecerea de la un simplu consum de resurse la o utilizare responsabilă, eficientă și care să permită regenerarea acestora. Cu o expertiză de peste 160 de ani, Veolia proiectează constant soluții alternative și dezvoltă modele eficiente de utilizare a resurselor, protejându-le și facilitând conservarea acestora. Promovarea economiei circulare, care să permită limitarea utilizării de noi resurse, implementarea soluțiilor tehnologice de reciclare a aerului sau a soluțiilor de producere a energiei din biomasă, tratamentul reziduurilor de medicamente din apele reziduale reprezintă doar câteva exemple prin care inovația sustenabilă este aplicată în cadrul companiei.

În ce stadiu sunt investițiile în companie?

Prin contractele de concesiune suntem obligați să investim constant, indiferent că vorbim de proiecte de modernizare, retehnologizare sau extindere. De-a lungul celor două decenii putem spune că am depășit considerabil nivelul obligatoriu. Un exemplu ar fi serviciul de furnizare de apă și de canalizare, unde s-au realizat investiții în valoare totală de peste 500 de milioane de euro în București, 40 de milioane de euro în Ploiești și un milion de euro în Otopeni. În domeniul energiei termice, Veolia Energie Iași a realizat investiții de aproximativ 10 milioane de euro în perioada 2012 – 2018, în timp ce, la Ploiești, în cei 15 ani, s-au făcut investiții de peste 32 de milioane de euro.

Care sunt planurile pentru acest an și următorii?

Toate entitățile parte a Veolia România urmăresc gestionarea optimizată a resurselor, fie că vorbim despre calitatea apei furnizate și un sistem de canalizare funcțional, fie despre utilizarea sistemelor centralizate de încălzire în detrimentul centralelor de apartament. Pe lângă investițiile în infrastructură și echipamente, urmărim îmbunătățirea continuă a calității serviciilor, dezvoltarea de proiecte de responsabilitate față de comunitate, dar și creșterea gradului de informare pe aceste teme. Acestea, alături de celelalte proiecte dezvoltate în beneficiul consumatorilor noștri, demonstrează aplicarea uneia dintre valorile de bază ale companiei: respectul față de client.

Ce sfaturi aveți pentru alți manageri?

Să fie tenace. Presiunile pot fi imense, și numai prin voință, perseverență și cu o minte limpede se poate trece peste orice obstacol, construind ceva trainic și de succes.

 

Apă și energie

Apa Nova gestionează resursele de apă, tratarea și distribuția apei către consumatori, evacuarea apelor uzate și a apelor meteorice din municipiul București din anul 2000. Sistemul de alimentare cu apă și de canalizare a fost reabilitat, modernizat și dezvoltat prin investiții de peste 500 milioane de euro până în prezent.

Veolia Energie Prahova este operatorul sistemului de alimentare cu energie termică produsă în sistem centralizat în sistem producție – transport – distribuție pentru municipiul Ploiești. Are 317 angajați și gestionează Centrala Electrica de Termoficare (CET) Brazi, precum și peste 130 km de rețea de agent primar și 260 km de rețea de agent secundar. De serviciile sale beneficiază peste 120.000 de consumatori casnici, aproximativ 60 de instituții publice (școli, spitale, grădinițe etc.) și aproape 700 de agenți economici.

Veolia Energie Iași furnizează servicii de alimentare cu energie termică și în Ploiești. În prezent, în Iași 28.000 de apartamente și 77 de instituții de învățământ, din care 3 universități, 28 de instituții publice, 8 spitale și 305 agenți economici (hoteluri, clădiri de birouri și altele) sunt racordate la sistemul de distribuție termică.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 332 (mai, 2019). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE