Fabrica de startup-uri
Reading Time: 12 minuteIntr-un oras fara industrie, dar care musteste de creativitate, digitalul se impune tot mai mult. Berlinul a devenit un magnet pentru startup-urile europene din domeniul tehnologiei si internetului. Am mers la fata locului, ca sa aflam de ce capitala germana este cel mai popular hub digital al momentului. La doi pasi de locul unde Hans Conrad Schumann, soldat in armata est-germana, a sarit peste sarma ghimpata spre libertate in Berlinul de Vest in a treia zi de constructie a Zidului Berlinului, se afla un teren viran incadrat de doua cladiri. Una dintre ele este inca in constructie, iar in cealalta se afla un birou de unde Simon Schäfer coordoneaza The Factory, unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare destinate startup-urilor din Berlin. “Acum avem 2.000 mp disponibili. La final, vom avea 16.000 mp. Cum investitorii in proiecte imobiliare nu sunt foarte dornici sa aiba chiriasi startup-uri, a trebuit sa cream conditii care sa reflecte dinamica acestora: crestere rapida, perioade scurte de inchiriere, companii fara prea mult cash”, spune Schäfer. Pe masa, in fata lui, se afla o macheta a proiectului The Factory Berlin si langa ea o grenada dezamorsata gasita intr-un buncar in timpul sapaturilor pentru fundatia cladirii ce urmeaza a fi construita pe terenul viran descris mai sus. Este ilustrarea perfecta a felului in care istoria veche a Berlinului se impleteste cu cea actuala si viitoare a orasului care anul trecut a depasit Londra ca cel mai important hub de tehnologie european pentru startup-uri aflate in fazele initiale de dezvoltare. The Factory este un proiect imobiliar gandit de la inceput pentru startup-uri aflate in faze diferite de dezvoltare. “Asta e diferenta principala fata de alte hub-uri. Nu ne concentram pe o singura faza a startup-urilor, ci vrem sa avem companii aflate in etape diferite de dezvoltare, pentru a maximize potentialul colaborarii”, adauga Schäfer, antreprenor si fondator al The Factory Berlin.EUROPA FRAGMENTATA
Este un proiect care nu putea sa vina intr-un moment mai potrivit pentru capitala Germaniei. Ani de zile, intre Silicon Valley si Asia, cu o scurta escala in Israel, a existat un gol important in ecosistemul global al startup-urilor tech. Londra si Parisul au fost primele metropole europene care au ridicat manusa, reusind sa creeze conditiile pentru cristalizarea unui ecosistem european viabil in domeniul antreprenoriatului digital. Multe startup-uri europene s-au “copt” la Londra inainte de a trece oceanul spre soarele Californiei, unde sunt atrase in primul rand de mirajul investitorilor cu portofelele doldora de dolari gata sa fie investiti.
UN NOU POL DE PUTERE
Cand vine vorba despre provocarile startup-urilor europene, lipsa investitorilor este mentionata aproape mereu pe primul loc. Banii sunt in SUA, unde la fiecare 10 ore o companie e cumparata cu 20-80 de milioane de dolari. Dar este un punct de vedere care incepe sa se schimbe. “Nu sunt de acord ca in Europa sunt mai putini investitori decat in Silicon Valley. Problema nu e reprezentata de investitori, ci de dimensiunile pietei. Incerc sa conving oamenii sa priveasca Europa ca o piata potentiala unica, dar e inca greu”, spune Simon Schäfer, de la The Factory. Acesta vorbeste despre faptul ca fondurile disponibile se raporteaza intotdeauna la dimensiunile pietei. Astfel, un fond mare de investitii din Germania este de 100-150 de milioane de euro. La Londra, valoarea ajunge pe la 400 de milioane de euro, in timp ce in SUA vorbim de 1,5 miliarde de euro. Privind lucrurile din aceasta perspectiva, problema nu e disponibilitatea mai mica a banilor, ci faptul ca nu privim Europa ca o piata unica. “Daca vrem un pol de echilibru intre Asia si SUA, trebuie sa ne gandim la Europa ca un intreg. Trebuie sa ne propunem sa avem companii europene care inteleg piata europeana si fac produse pentru aceasta, dupa care sa cautam bani, finantare”, mentioneaza Schäfer. Interlocutorii nostri din Berlin au vorbit despre faptul ca este oricum gresit sa faci astfel de comparatii intre Silicon Valley si alte orase care au devenit sau devin hub-uri importante in domeniul tehnologiei. “Toata lumea e obsedata sa faca diverse comparatii. Pe mine ma deranjeaza sa fiu intrebat tot timpul daca Berlin sau Stockholm va fi urmatorul Silicon Valley. Fiecare zona e diferita”, spune Knight David, redactor-sef la Silicon Allee, o platform pentru startup- urile berlineze care organizeaza eveni mente de profil, dar are si un site care publica informatii si stiri in engleza despre startup-urile din Berlin si Germania. Si Thomas Leliveld, de la Txtr, spune ca Berlinul este diferit de Silicon Valley, are alta atmosfera si comparatiile nu-si au locul. Simon Schäfer este chiar mai radical: “in opinia mea, comparatia dintre Silicon Valley si Londra sau Berlin e o prostie; nu va exista un singur loc care sa rivalizeze cu Silicon Valley, dar Europa ca un tot are aceasta sansa”. El adauga ca important va fi ca hub-urile sa colaboreze si sa gaseasca o identitate europeana pentru ceva similar cu Silicon Valley, dar in niciun caz nu poate fi vorba despre un singur oras. Fondatorul The Factory colaboreaza intens cu mediul universitar din Berlin si nu numai si in prezent deruleaza impreuna cu un grup de profesionisti cu doctorate un proiect care incearca sa determine care sunt principalele dificultati pentru startup-uri in primele faze de dezvoltare. Proiectul cauta date despre obstacolele aflate in calea unui startup indiferent de contextul social si domeniul de activitate. Scopul e intelegerea mai buna a situatiei pentru a putea ajuta mai eficient startup-urile, dar si pentru a putea realiza investitii mai inteligente. Aici intra in scena din nou diferenta dintre Europa si Silicon Valley. Conceptul de incubatoare si acceleratoare pentru startup-uri vine din Silicon Valley, dintr-un context si o perioada diferite fata de ce exista acum in Berlin. “In SUA, incubatoarele si accele ratoarele functioneaza fiindca exista multe startup-uri care trebuie filtrate, pentru a fi gasite cele mai bune – aici nu avem aceasta problema. Aici avem prea putini fondatori de startup-uri. Din cauza asta trebuie sa facem lucrurile diferit fata de Silicon Valley”, subliniaza Simon Schäfer.PUTEREA COLABORARII
Atmosfera unica din Berlin este amintita de toti actorii de pe scena startup-urilor cu care am vorbit in Germania. “Scena de startup din Berlin e foarte deschisa. Suntem in legatura permanenta, facem evenimente impreuna, schimb de mentori cu celelalte hub-uri locale. E ceva poate specific Berlinului, poate si pentru ca e inca o comunitate tanara. Oamenii se ajuta, fac schimb de informatii, pe viitor s-ar putea face chiar investitii in colaborare”, spune Peter Borchers, fondator al hub:raum, platforma prin care Deutsche Telekom sprijina startup-uri aflate in fazele initiale de dezvoltare. In prezent, in cadrul hub:raum sunt in Berlin opt investitii directe si 22 de startupuri intrate in programul de accelerare. “Foarte important in Berlin e ecosistemul – in fiecare saptamana e cate un eveniment in care ne putem intalni cu alte startup- uri si cu investitori. Lumea spune ca banii sunt inca la München, avem si noi investitori de acolo, dar in Berlin e mai multa actiune, mai multa energie”, arata Silviu Apostu, un roman care a fondat alaturi de colegi germane qLearning, un startup care ajuta studentii sa invete, aflat in present in incubatorul hub:raum. Colaborarea este, de altfel, esentiala pentru crearea unui ecosistem care sa dea nastere unui hub cu adevarat puternic oriunde, nu doar la Berlin. Fiindca pentru startup-uri, dincolo de bani, mult mai important este know-how-ul, accesul la oameni care au experienta in a porni businessuri in digital si tehnologie. Ca partener intr-un fond de investitii, JMES, care a investit in 30 de startup-uri in ultimii 3 ani, Simon Schäfer a inteles perfect acest lucru, de aceea a pornit The Factory, care nu este doar un proiect imobiliar. “Una dintre concluziile pe care le-am tras a fost ca, inainte de exit-uri si IPO-uri de succes care au generat mult cash pentru fondatori, acestia investesc in alti oameni nu bani, ci knowhow, pun la bataie reteaua lor si alte forme de sprijin. Faptul ca oamenii sunt aproape unii de altii conteaza foarte mult si e mai usor ca oamenii sa se ajute. Asta a fost ideea de la baza The Factory”, spune Schäfer. Initial, The Factory trebuia sa adune doar investitiile JMES intr-un spatiu unde sa poata colabora toti mai bine, dar gasirea proprietatii de langa Zidul Berlinului a dus la dezvoltarea unui nou concept, care sa gazduiasca companii aflate in faze diferite de dezvoltare. Asta este, de altfel, diferenta principala fata de alte hub-uri, fiindca nu se concentreaza pe o singura faza a startup-urilor, ci cauta companii aflate in etape diferite de dezvoltare, pentru a maximize potentialul colaborarii si schimbul de experienta. Pentru The Factory Berlin au fost gandite trei tipuri de oferta destinate startup-urilor. Prima este plata pe statie de lucru/birou, apoi exista oferta pentru spatii mici, de 200 mp, si cea mai mare este de minimum 1.000 mp. Aceste trei dimensiuni sunt potrivite pentru startup-uri aflate in primele trei faze de dezvoltare – angel stage, seed stage si Series A. Printre chiriasii The Factory Berlin se numara 6Wunderkinder – care in noiembrie 2013 a primit o investitie de 19 milioane de dolari din partea fondui de investitii americani Sequoia, SoundCloud – serviciu similar cu YouTube, doar ca numai pentru zona de audio, LimeMakers – care face imprimare 3D pentru accesorii de iPhone, ZenDesk, dar si platformele de promovare a startup-urilor Silicon Allee si Tech Open Air Berlin, in timp ce Mozilla se va muta curand. “S-a creat un climat pentru ca oamenii sa-si poata dezvolta ideile. Si mai bine e ca ideile circula liber. Berlinul e ca un conglomerat de sate, totul e foarte strans unit. Aici exista o concurenta diferita fata de Silicon Valley”, spune Thomas Leliveld, de la Txtr. Entuziasmat in legatura cu atmosfera din capitala germana este si Philipp Kandal, cofondator si CTO al skobbler, care dezvolta aplicatii in zona hartilor digitale si a fost recent achizitionata de americanii de la Telenav pentru 19,2 milioane de dolari cash plus 4,6 milioane de dolari in actiuni. “Cel mai mare avantaj e sprijinul pe care-l poti obtine la un nivel intalnit poate doar in Silicon Valley. Ai acces la profesionisti excelenti, mentori de prima mana, evenimente si, mai ales, la finantare”, arata Kandal. Internationalizarea oricarui proiect este foarte simpla la Berlin, unde poti angaja oameni de orice nationalitate si astfel poti accesa piete din orice tara fara a deschide birouri acolo. “Berlinul e locul perfect de unde sa pornesti la cucerirea lumii”, spune Philipp Kandal.MAGNETUL BERLINEZ

DESTINATIA BERLIN?
Cand am adus vorba despre startup-urile romanesti si oportunitatile pe care acestea le-ar putea gasi la Berlin, interlocutorii nostri au avut cateva sfaturi interesante pentru companiile tech din Romania. Simon Schäfer crede ca prezenta startup-urilor romanesti la Berlin ar fi benefica pentru ca acestea sa invete si sa devina parte a ecosistemului european care se formeaza. “E mai ieftin, mai accesibil si mai cool sa vina la Berlin decat sa se duca la Londra. Dar cred ca e mult mai important ca ecosistemul startup-urilor sa se dezvolte pe plan local”, spune fondatorul The Factory. Acesta sfatuieste startup-urile sa ramana unde s-au format si sa aiba succes acolo, fiindca este nevoie de mai multe orase care sa aiba astfel de ecosisteme, care sa formeze hub-uri interconectate. Pentru startup-urile esteuropene, Berlinul pare locul potrivit. Nu e prea departe geografic si ofera o piata mai mare, iar chiriile sunt inca mici. “Berlinul e un prim pas bun. Cred ca, daca vrei sa faci o companie importanta, relevanta pentru investitori mari, trebuie sa mergi cu ea pe plan international, trebuie s-o gandesti de la inceput asa. O poti face mai bine cand ai o baza mare, mai mare decat tara de origine”, este de parere Peter Borchers, de la hub:raum. Philipp Kandal, cofondator si CTO al skobbler, este un bun cunoscator al startup-urilor romanesti, intrucat are birouri in Cluj-Napoca pentru compania sa. Acesta recomanda oricarui startup sa mearga la Berlin pentru o perioada, dar nu neaparat sa se mute acolo. “In Romania, exista ingineri extrem de inteligenti la costuri mai mult decat rezonabile, si asta poate fi un avantaj decisive pentru un startup romanesc”, spune Kandal. De altfel, el este coorganizator al evenimentului Start-up Weekend, ce va avea loc la Cluj-Napoca intre 28 februarie si 2 martie, care va aduce mentori din zona de startup atat din Romania, cat si din Berlin. Philipp Kandal a mai investit intr-un startup romanesc, Squirrly, care face optimizare pentru motoarele de cautare (SEO) Citeste si: Ursul de pe Johannisstrasse Povestea celor 100 de afaceri Un londonez la BerlinUrmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz