Analize

Ursul de pe Johannisstrasse

20 feb. 2014 4 min

Ursul de pe Johannisstrasse

Reading Time: 4 minute

<p> <strong>Intr-un oras fara industrie, dar care musteste de creativitate, digitalul se impune tot mai mult. Berlinul a devenit un magnet pentru start-up-urile europene din domeniul tehnologiei si internetului. Am mers la fata locului, ca sa aflam de ce capital germana este cel mai popular hub digital al momentului. </strong></p> <p>  </p> <p> Se poate naste un start-up veritabil din pantecul unui gigant IT? Raspunsul este da, iar tintele setate in cazul lor sunt, de multe ori, mult mai ridicate decat in cazul unor start-up-uri clasice. Dovada vie este Rocket Internet, o companie germane din industria IT al carei principal scop este sa lanseze start-up-uri pe banda rulanta, la nivel global. Unul dintre exemplele de succes ale momentului este foodpanda, un concept care simplifica sistemul de comenzi online de mancare.</p> <p>  </p> <p> Compania lansata in urma cu 18 luni functioneaza ca o platforma online cu oferte culinare ale restaurantelor, oferindu-le clientilor posibilitatea de a comanda de pe website sau aplicatia mobila mancarea preferata, ce urmeaza a fi livrata de restaurant. Start-up-ul foodpanda s-a extins agresiv la nivel global in 2013, ajungand si in Romania, iar in momentul de fata deruleaza afaceri in 34 de tari. Insa cum ajungi de la stadiul de companie noua si necunoscuta la cel de lider de piata, intr-un timp atat de scurt? In realitate, start-up-urile autentice, pornite de tineri entuziasti si cu fonduri limitate, reusesc rareori sa se ridice la un asemenea nivel. Tocmai de aceea, Rocket Internet a dezvoltat un concept considerat de unii controversat, insa care da de cele mai multe ori rezultate impresionante in pietele in care se lanseaza.</p> <p>  </p> <p> Practic, compania germana este un incubator fondat de discretii frati Samwer in Berlin, in urma cu sapte ani. Rocket, cum il “alinta” apropiatii si angajatii, se bazeaza pe identificarea modelelor de business noi care functioneaza pe plan local in diverse tari si pe replicarea acestor modele la nivel global, in special in pietele emergente, cum ar fi Europa de Est, Asia, Orientul Mijlociu, Africa si America Latina. Iar daca identificarea businessurilor cu succes sigur la nivel global vi se pare o provocare prea mare, aflati ca fratii Samwer sunt adevarati guru ai onlineului, reusind sa vanda compania Alando catre eBay in 1999 cu 50 milioane de dolari, cinci ani mai tarziu facand un pas similar cu Jamba, vanduta catre VeriSign pentru 270 milioane de dolari. In plus, antreprenorii au fost printre primii investitori care au avut incredere in succesul Facebook in 2008 – data la care ideile lui  Zuckerberg pareau pentru multi doar nonsensuri cibernetice ale unui tanar tocilar.</p> <p>  </p> <p> Pentru foodpanda – ce avea sa devina platforma online pentru comenzi de mancare cu cea mai rapida crestere la nivel global – fondatorii “rachetei internaute” au ales sa formeze o echipa de specialisti compusa din Ralf Wenzel pe post de CEO la nivel global (Ralf mai lucrase pentru fratii Samwer la Jamba) si Benjamin Bauer, ca director de marketing la nivel global. “Eu si Ralf ne-am cunoscut in contextul foodpanda, fiind adusi in acelasi loc de catre Rocket Internet. Eu aveam experienta in marketing, el in vanzari si management”, spune Bauer, care anterior acestei pozitii s-a mai ocupat de dentificarea si achizitia de start-up-uri din Silicon Valley pentru o companie cu  operatiuni de venture capital.</p> <p>  </p> <p> <strong>PESTE MARI SI TARI</strong></p> <p> Prima piata in care cei doi au testat modelul a fost Singapore, iar la scurt timp dupa ce foodpanda a confirmat acolo, au decis sa se stabileasca intr-un mediu prielnic pentru start-up-uri. “Am decis sa mutam sediul central al businessului la Berlin in urma cu un an. In acel moment eram doar 10 oameni in companie, iar in prezent avem 700 de angajati la nivel global”, spune carismaticul Benjamin Bauer, director de marketing al grupului foodpanda. Motivul alegerii orasului? Dincolo de faptul ca Germania e tara lor natala, Berlinul ofera un mediu perfect pentru businessul lor multicultural. “Berlinul ne ofera un acces facil la oameni talentati din toate colturile lumii. Ei sunt responsabili pentru schimbul de cunostinte dintre tari, pentru a fi siguri ca noile tari pot invata cat de mult din experienta celorlalti”, explica Wenzel.</p> <p>  </p> <p> Astazi, foodpanda e prezenta in 34 de tari si intentioneaza sa continue extinderea in viitorul apropiat. Pentru a deschide afacerea in noile tari, compania a atras investitii in doua runde, de 20, respectiv 8 milioane de dolari, bani investiti in customer service, in partea tehnica a produsului si in personalul din tarile din Europa, Orientul Mijlociu, Africa si America Latina aflate in portofoliu. Recent, foodpanda a primit o infuzie de 20 de milioane de dolari din partea unui grup de investitori straini, cu scopul de a-si extinde reteaua la 40 de tari in aceasta primavara.</p> <p>  </p> <p> Daca procesul de ansamblu e gandit foarte bine de sefii din Berlin, cu experienta in mediul afacerilor, doza de entuziasm in acest business vine din partea managerilor locali, din fiecare tara in care foodpanda e prezenta. “Managerii locali au backgrounduri diferite, vin din zona de tehnologie, online, consultanta, mediul universitar. Dar vrem oameni cu apetit pentru antreprenoriat si construirea unei afaceri de succes, precum si intelegerea pietei locale din punct de vedere cultural”, explica CEO-ul companiei.</p> <p>  </p> <p> Ideea unei platforme online pentru comenzi online nu e noua. A existat cu mult timp inainte ca Rocket Internet sa investeasca in ea si companii concurente precum Just Eat sau Delivery Hero continua sa prospere la nivel global. Totusi, directorul executive nu pare ingrijorat de acest aspect. “Cea mai mare competitive o reprezinta comenzile offline, care au cam 95% din piata. Deci niciunul din jucatorii din online nu ar trebui sa se teama de competitia dintre noi, ci de cea din offline. Avem felul nostru de a obtine cota de piata, ei o au pe a lor. In realitate, concuram cu flyerele din cutia postala a clientului”, explica Wenzel.</p> <p>  </p> <p> In plus, in multe cazuri jucatorii din online nu se suprapun pentru moment intre ei, in tarile in care sunt prezenti. Si totusi, semne ale unei concurente directe apar, in goana dupa clienti: “Noi suntem prezenti in mult mai multe tari decat ei; vrem sa ne extindem si sa fim cea mai mare companie globala de food service”, spune directorul de marketing al foodpanda. Atipic pentru ecosistemul start-upurilor, foodpanda se remarca prin viteza cu care s-a dezvoltat la nivel global, acest lucru datorandu-se ajutorului primit de la Rocket Internet.</p> <p>  </p> <p> Majoritatea entuziasmantelor start-up-uri din Berlin capteaza interesul investitorilor, dar au dificultati in a face urmatorul pas catre extindere; in schimb, izul de multinationala venit dinspre Rocket Internet – la pachet cu investitiile substantiale – a ajutat foodpanda sa se remarce in peisajul berlinez. Cine spune ca ideile vechi nu pot naste rezultate spectaculoase? </p> <p>  </p> <p> Citeste si:</p> <p> <a href=”http://www.revistabiz.ro/fabrica-de-strat-up-uri-1652.html”>Fabrica de strat-up-uri</a></p> <p> <a href=”http://www.revistabiz.ro/povestea-celor-100-de-afaceri-1654.html”>Povestea celor 100 de afaceri</a></p> <p> <a href=”http://www.revistabiz.ro/un-londonez-la-berlin-1655.html”>Un londonez la Berlin</a></p> <p>  </p>

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: