Antreprenori Interviuri Tech

Gabriel Dulcu: românii abia acum se familiarizează cu ideea de smart home

14 sept. 2018 8 min

Gabriel Dulcu: românii abia acum se familiarizează cu ideea de smart home

Reading Time: 8 minute

Tehnologiile smart au depășit stadiul de noutate, devenind din ce în ce mai mult parte integrantă din viețile noastre, atât la birou cât și acasă. Deși nu locuim încă în case care ne recunosc după nume și ne organizează agenda zilnică, ne bucurăm deja de produse care ne conferă o serie de beneficii reale precum termostate inteligente, senzori de apă sau de incendiu ori interfoane conectate la telefonul mobil, de la care poți răspunde celor ce se află la ușa casei tale, de oriunde din lume.

Despre noutățile din domeniul sistemelor pentru case inteligente am discutat cu Gabriel Dulcu, CEO al GDC Telecom, distribuitor al brandului FIBARO, unul dintre principalii jucători în materie de sisteme de smart home din lume. 

Gabriel Dulcu 1
Gabriel Dulcu, GDC Telecom

FIBARO este o soluție completă de control și automatizare a locuinței bazată pe tehnologia Z-Wave, ce asigură controlul wireless al iluminatului, temperaturii, alarmelor, jaluzelelor, ușilor sau ferestrelor, practic al oricărui dispozitiv electric, prin folosirea unui telefon conectat la Internet. Instalarea acestei soluții este simplă și non-invazivă, este potrivită pentru orice tip de spațiu, indiferent de stadiul amenajării sau renovării. Soluția este modulară, oferă un mare grad de flexibilitate și permite adăugarea de noi dispozitive, fiind compatibilă cu produse wireless de la peste 300 producători independenți, inclusiv cu Facebook Messenger și asistenții vocali, Google Home, Amazon Alexa și Siri.

GDC Telekom distribuie soluția FIBARO începând din 2015. Compania dezvoltă de asemenea soluții de telecomunicații B2B VoIP (de tip SaaS în cloud sau la sediul clientului) – soluții de Call Center, Call Recording etc.

Care este potențialul acestui segment de piață în România?

România adoptă cu oarecare interes trendul locuințelor inteligente însă nu într-un ritm alert, așa cum s-a întâmplat cu țările din vest. La acest moment, discutăm de o categorie de clienți care știu în mare ce își doresc de la un sistem de casă inteligentă (în general, merg pe comandă de la distanță și realizarea de economii și confort), cu posibilități financiare medii spre ridicate. 

2

Pe piață au apărut deja destule branduri mai mult sau mai puțin smart, cele mai multe de proveniența asiatică, însă avantajele FIBARO sunt date de faptul că este o soluție wireless completă și scalabilă, ce se instalează rapid și fără dureri de cap, integrand totodată numeroase branduri complementare, totul pentru o experiență smart home optimă.

Practic, fără integrarea tuturor dispozitivelor într-o singură soluție, toate propunerile inovatoare existente pe piață nu conferă prea multă valoare utilizatorilor, deoarece luate independent, acestea au capacitate de lucru foarte limitată și doar în combinație cu alte dispozitive obțin funcționalitatea reală a unei locuințe inteligente. Pentru exemplificare, am putea folosi metafora stupului de albine în care, luate separat, albinele nu înseamnă prea mult când vine vorba de producția de miere, polen, propolis, ceară, lăptișor de matcă, dar în cadrul grupului, prin diviziunea clară a rolurilor și responsabilităților, creează un întreg ecosistem, inteligența roiului, la fel ca cea a unei case, fiind dată de numărul și calitatea indivizilor, respectiv dispozitivelor. Fără integrarea oferită de un sistem complet de smart home, am fi bombardați informațional de zeci de aplicații ale dispozitivelor smart din casă pe telefonul mobil, sfârșind prin a le utiliza din ce în ce mai puțin sau chiar deloc.

Așadar, integrarea constituie nucleul pieței de smart home, una dintre puținele piețe în care este imperios necesară cooperarea dintre competitori, dată și de faptul că unui producător îi este practic imposibil să introducă în fabricație întreagă gamă de senzori și elemente de comandă necesare unui sistem complet de casă inteligentă. Acesta este un fenomen foarte interesant din punct de vedere business, deoarece nu orice companie care se remarcă printr-un produs inovator, prin calitatea sau funcționalitatea acestuia, va genera cotă de piață. Paradoxal, cele mai bine vândute soluții de casă inteligență de pe piață sunt cele care se conectează ușor cu alte produse disponibile. 

Vorbind de România, piața de smart home are un potențial crescut de dezvoltare, mai ales dacă luăm în calcul creșterea prețurilor la energie, atât electrică cât și termică, dar și apetitul românilor pentru tehnologie.

Care este potențialul României pe zona de producători de sisteme de smart home?

În afara tradiționalilor producători asiatici care sunt în top-ul raportului performanță / preț, există multe brand-uri europene sau americane, în care producția se face 100% în țara respectivă (cum e cazul și pentru FIBARO, produse în Polonia). În acest context există potențial și în România, mă refer la producție originală, cercetare proprie și nu la produsele White Label, fabricate în China și brand-uite local, care deja au apărut la noi că find produse originale. Chiar dacă există potențial, din păcate costul finanțării unui asemenea proiect este semnificativ și descurajant, poate o opțiune ar putea fi reprezentată de fondurile UE. Și noi avem idei de produse noi, inovatoare, care nu există încă pe piață și ne gândim serios la lansarea unui asemenea proiect, evident după identificarea și atragerea resurselor necesare implementării.

La cât este estimată la ora actuală piața dispozitivelor pentru casa inteligentă?

Nu orice dispozitiv smart își aduce o contribuție reală într-un sistem complet de casă inteligentă. Firește, poate fi luat în calcul în cadrul statisticilor și atunci lucrurile stau și mai bine.

Un raport al Juniper Research estima o creștere a pieței de Smart Home de la 83 miliarde de dolari în 2017, până la 190 miliarde de dolari în 2022. O concluzie interesantă a studiului esta dată și de faptul că piața serviciilor asociate va reprezenta 50% din această cifră. Potențialul de dezvoltare este exponențial, o contribuție importantă fiind data de adoptarea asistenților vocali Google Home și Amazon Alexa în cât mai multe locuințe. 

Care este la ora actuală cea mai dezoltată piață din lume pe acest segment?

De departe Statele Unite (anul acesta se preconizează 19.8 mld. USD), urmate de regiunea Asia Pacific și abia apoi de Europa de Vest. Firește, din ceea ce rămâne ajunge și la noi o mică parte, românii abia acum se familiarizează cu ideea de smart home și beneficiile reale pe care le poate aduce un astfel de sistem, la nivel de reduceri de costuri, siguranță și confort. 

Dintre produsele FIBARO pe care le distribuiți care sunt cele mai vândute?

Din portofoliul FIBARO, cel mai bine se vând comutatorul dublu (Double Switch), senzorul de mișcare și temperatură (Motion Sensor) și priza inteligență (Wall Plug), reflectând practic principalele motive pentru care românii aleg un sistem smart home. 

3 fibaro senzor de fum
Senzor de fum

FIBARO Double Switch are rolul de a controla de la distanță orice dispozitiv electric (aparate electrice de uz casnic), circuit de lumină sau priză, prin întreruperea sau pornirea alimentării și a monitoriza consumul de energie pe circuitul respectiv.

Senzorul de mișcare este de fapt un senzor multifuncțional ce detectează mișcarea, măsoară temperatură și intensitatea luminoasă, extrem de util în crearea de scenarii ce țin de confort și realizarea de economii la energie. 

Wall Plug este o priză inteligentă cu funcție de măsurare a consumului de energie în timp real și avertizare în caz de suprasarcină, controlabilă de la distanță. Poate fi folosită oriunde este nevoie de controlul dispozitivelor electrice dintr-o locuință. Atfel, dacă cineva uită fierul de călcat în priză, nu va constitui o problemă să oprească alimentarea acesteia cu energie electrică de la distanță. 

La ce cifră de afaceri ați ajuns? Cât din aceasta este reprezentată de vânzarea produselor FIBARO?

Cifrele sunt într-o permanență schimbare că și procentul aferent fiecărei linii de business. Considerând doar cifră aferentă FIBARO, vânzările în 2016 sau dublat față de 2015, în 2017 fiind de trei ori mai mari că în anul precedent. Cu toate acestea, valorile nu sunt impresionante, sperăm să închidem 2018 cu sume de ordinul a 1 milion de euro obținute din vânzarea de FIBARO. Că procent, la acest moment, ele reprezintă peste 80% din cifră noastră de afaceri.

Care sunt principalele avantaje pe care le prezintă tehnologiile pentru case inteligente?

Unul dintre principalele beneficii în cazul unei soluții de casă inteligentă este dat de reducerea consumului de energie termică și electrică și, implicit, reducerea cheltuielilor angajate de o gospodărie în aceste direcții. Practic, sistemul permite monitorizarea permanentă a consumului din casă și prezentarea de grafice relevante pentru a vedea zonele cu cel mai mare consum pe intervale orare, și de aici, pot fi create scenarii care să reducă valoarea facturilor lunare, de exemplu: stingerea automată a luminilor într-o încăpere în care timp de zece minute nu s-a înregistrat nicio mișcare și în care este evident că vorbim de o lumina uitată aprinsă sau oprirea caloriferelor din casă în intervalul 10 – 16, când acasă nu este nimeni. Sau un alt caz, pe care îl permite controlul individual al fiecărui calorifer sau circuit de încălzire în pardoseală, este acela în reducem căldură în dormitoare în timpul zilei și în living pe timpul nopții. Reducerea consumului inutil de energie are implicații pozitive și la nivelul mediului. E la modă să vorbim de ecologie, însă e cazul să și acționăm.

5 Interfata FIBARO
Interfața FIBARO

Un alt beneficiu îl reprezintă sporirea confortului, la toate nivelele, prin adaptarea locuinței la nevoile utilizatorului și economisirea de timp liber, atât de prețios în zilele noastre. Un rol important în acest sens îl dețin asistenții vocali integrați în sistemul de smart home existent. În plus, un sistem de smart home oferă siguranță, informând instantaneu utilizatorul despre potențialele riscuri la care o locuința poate fi expusă: incendiu, inundație, intrare prin efracție. La acestea se adaugă acel ceva care ne interesează pe toți, și anume controlul și administrarea casei de la distanță, ce permite oricui să fie în contact cu propria locuința de indiferent unde s-ar află, direct de pe telefonul mobil. 

Ce costuri implică instalarea tehnologiilor smart? Care sunt beneficiile în privința reducerii cheltuielilor pe termen lung?

În general, acest cost ajunge în piață locală la aproximativ 35% din valoarea dispozitivelor, procent în creștere datorită complexității tot mai mari a sistemelor. Practic piață de Smart Home, aflată inițial în zonă de DiY, se mută constant în zonă serviciilor profesionale. Legat de costul unei soluții de casă inteligentă, prețul variază de la câteva sute la câteva mii sau chiar zeci de mii de euro, în funcție de tipul locuinței și de complexitatea soluției.

Care este cea mai avansată tehnologie, la actuală, pentru o casă inteligentă?

Greu de spus în multitudinea de dispozitive, produse smart, ce inundă piață. Consider totuși că dispozitivele ce înglobează componente de AI (Artificial Intelligence) ar putea fi în avangardă tehnologiilor avansate pe acest domeniu. Chiar dacă ele sunt încă în fază de pionierat (Google Home și Amazon Alexa fiind cele mai populare, poate nu neapărat cele mai dezvoltate), dispozitivele cu module de inteligență artificială vor determina încadrarea unei case în categoria  ’inteligentă’. Mă refer aici la capacitatea unei sistem smart de a efectuă analize comportamentale cu auto-learning ale obiceiurilor locatarilor unei case, învățându-le, și de a efectua sau de a propune operațiuni în locul acestora, pe principiul deja consacrat de Google Home – I’m always learning. 

4

Cum arată, în viziunea dvs., o casă pe deplin ”inteligentă”?

Depinde ce înțelegem prin termenul ”inteligentă”. Dacă utilizăm actualul concept smart, furnizăm deja sisteme integrate pentru case pe deplin inteligente, în care controlăm toate dispozitivele electrice (în modul pornit/oprit pentru cele non-smart, sau cu toate funcțiile pentru cele smart), încălzire, răcire, apă, gaz. Controlarea individuală pe bază unor scenarii preprogramate, care iau decizii în baza unor algoritmi indicați anterior, precum și integrarea cu asistenții vocali Google Home, Amazon Alexa sau Siri, determină acele componente spectaculoase de economie de energie, confort și siguranță. Totuși, în opinia mea, o casă va deveni cu adevărat inteligentă, atunci când va îngloba componente proprii de AI.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: