Management Interviuri

Gândire antreprenorială în corporație

24 apr. 2020 4 min

Gândire antreprenorială în corporație

Reading Time: 4 minute

Închiderea completă a canalului HoReCa s-a tradus pentru Pernod Ricard România prin scăderea vânzărilor cu aproape 40%. Dar Tudor Furir, Managing Director la Pernod Ricard România, a luat deja măsuri pentru continuitatea businessului și pregătește noi lansări pe piața din România. 

Care estimați că va fi impactul imediat al epidemiei asupra companiei?

Impactul va fi semnificativ atât pe termen scurt, cât și mediu. Canalul HoReCa este complet închis, iar retailul funcționează la o turație mai mică. Estimez că vom pierde între 50% și 60% din vânzări în această perioadă. Consumatorii sunt mult mai prudenți, au grijă de cash și îl direcționează către categoriile de necesitate imediată. De asemenea, impactul pe cash este foarte mare, majoritatea distribuitorilor sunt blocați, unii chiar și-au suspendat activitatea pe perioa­da crizei, astfel că am fost nevoiți să prelungim termenele de plată.

 Care sunt planurile pe le aveți pentru următoarea perioadă?

Pernod Ricard are două pri­o­­rități clare: sănătatea angajaților și continuitatea busi­nesului. De aceea, majoritatea angajaților lucrează de acasă în această periodă. Suntem afectați de închiderea completă a canalului HoReCa, acesta reprezentând aproximativ 40% din vânzările companiei. Ne focusăm pe retaileri, unde lucrurile funcționează cât de cât normal. Avem un plan solid pentru perioada următoare și vrem să îl implementăm impecabil. O preocupare foarte importantă este aceea de a asigura un cash-flow rezonabil care să ne permită să plătim furnizorii, angajații, taxele și impozitele. Un prim pas pe care l-am considerat necesar a fost să fim alături de clienții noștri din distribuție și HoReCa, sector care a preluat din plin șocul economic pricinuit de scăderea cererii și apoi de măsurile de distanțare socială.

Antreprenorii care activează în acest sector, precum și angajații lor au fost puși în fața unor decizii de business foarte dificile. Am venit în sprijinul lor, pe cât posibil, arătând o flexibilitate în ce privește termenele de plată. Am pornit și câteva programe care să asigure un flux de cash unor locații partenere, care la rândul lor sprijină comunitățile din care fac parte. Am decis, la câteva zile după implementarea stării de urgență, să demarăm un proiect online, cu bar­mani care să ne ajute să dezvoltăm și să promovăm rețete de băuturi, pe care consumatorii le pot face stând acasă. Este o perioadă complicată, dar nu ne predăm. Sunt convins că după criză lucrurile vor intra într-o nouă normalitate și trebuie să fim pregătiți să ne confruntăm cu ea. Nu intenționăm să facem concedieri, avem o echipă de profesioniști pe care am cons­truit-o în ani de zile, echipă pe care mă bazez și în viitor.

De ce este important un mindset antreprenorial la un top manager mai ales în această perioadă?

Mindset-ul antreprenorial este me­ga-important în aceas­tă perioadă com­plicată Un an­­treprenor trebuie să găsească soluții în orice situație. Com­petența unui lider se vede în situații de criză, în momente dificile când trebuie să iei decizii rapid și fără ezitare. Până la urmă, toate companiile, fie ele mici sau mari, sunt businessuri în care acest mindset este important. Întotdeauna, când suntem în fața unor decizii de business importante, îi întreb pe colegii mei ce ar face dacă ar fi businessul lor și ce decizie ar lua dacă ar fi pe banii lor. Cred că am profitat de acest mindset în construirea unui model de business agil, cu oameni mai puțini, dar bine pregătiți și motivați. De asemenea, deciziile pe care le‑am luat de-a lungul timpului au fost curajoase și implementate rapid. Mi-am asumat riscuri și am învățat din greșeli.

Lucrați pentru Pernod Ricard de aproape 14 ani. Ce v-a determinat să rămâ­neți în tot acest timp în companie?

Iubesc industria băuturilor alcoolice și în curând se vor împlini 18 ani de activitate în această zonă (dacă pun la socoteală și perioada Allied Domecq). Obișnuiesc să glumesc cu prietenii mei și să le spun că este industria care mi se potrivește mănușă. E o industrie dinamică și sunt încă “geared up”, merg în continuare cu plăcere la muncă. Pernod Ricard este o companie care se bazează pe “brands and people”, iar modelul de business descentralizat rezonează perfect cu mindset-ul meu antreprenorial.

Care sunt cele mai importante lecții de leadership pe care le‑ați învățat în tot acest timp la Pernod Ricard?

Cel mai important lucru este abilitatea de a construi o echipă adevărată. Tot­­deauna am încercat să atrag în jurul meu oameni inteligenți și pasionați. Un lider de succes este înconjurat de o echipă de succes. Nu există leadership fără followership. O lecție învățată este aceea că trebuie să încerci mereu să spargi bariere. Riscul educat face parte din bagajul unui lider. De asemenea, această mentalitate trebuie transmisă și echipei. Obiectivul unui lider trebuie să fie acela de a conduce o echipă în care fiecare individ să fie mai bun decât el în domeniul lui de expertiză.

Ce inovații și produse noi pregătiți pentru diversifica­rea gamei de produse?

În acest an, vrem să ne extindem prezența în mai multe categorii de produse, emergente. Vom dubla portofoliul de ginuri, vom aduce câteva RTD (ready to drink) și romuri noi, focusul nostru fiind pe segmentul super-premium. Vom avea noutăți și în zona de whisky, unde pregătim în următoarele douăsprezece luni extinderea gamei Ballantine’s cu o serie de varietăți unice la noi pe piață.

Pernod Ricard a finalizat recent achiziția Black Forest, producătorul ginului Monkey 47. Ce planuri aveți în zona de ginuri?

Monkey 47 face parte din portofoliul nostru de aproape trei ani, iar finalizarea achiziției nu este decât confirmarea succesului acestui produs. Pernod Ricard este foarte activ în zona de M&A, focusându-se pe produse inovatoare, unice, care acționează ca disruptori în piață. Astfel este și Malfy, un alt gin proaspăt intrat în portofoliul nostru global, pe care intenționăm să îl aducem în lunile următoare și la noi în țară. Malfy este un gin italian, ultra-premium, faimos pentru gama de arome naturale. Tot în zona de ginuri aromate, vom extinde gama Beefeater cu un nou produs, Beefeater Orange. Acesta, alături de Beefeater Pink, vor oferi consumatorilor opțiunea de a alege dintr-o varietate amplă de gusturi și arome în segmentul de gin premium. Aceste produse, alături de Plymouth, Plymouth Sloe Gin și Monkey 47 Sloe Gin, vor face ca Pernod Ricard România să aibă una dintre cele mai bogate oferte de gin de pe piață, adresând majoritatea segmentelor de preț, gust sau tehnică de producție.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: