Analize Antreprenori

Gourmanderie si alte fineturi7 min

21/03/2016 5 min read

Gourmanderie si alte fineturi7 min

Reading Time: 5 minute

Vinuri premium, produse de bacanie fina, ciocolaterie si sushi sunt elementele pe care familia Preotu isi dezvolta afacerea. Toate acestea nu ar fi fost de ajuns daca nu ar fi adaugat ingredientul esential: o excelenta cunoastere a acestui domeniu in care exigentele, rigoarea si atentia la detalii sunt litera de lege. 

Cristian Preotu_Le Manoir_5848
Cristian Preotu, Le Manoir / Foto: Vali Mirea

Cand l-am intrebat pe Cristian Preotu care din cei 12 ani de antreprenoriat de pana acum a fost cel mai intens, nu a putut sa aleaga un singur an pentru ca nu a fost an in care sa nu fi facut ceva, sa nu fi deschis o linie noua de business sau experimentat un nou proiect. Cinci magazine Comtesse du Barry, un restaurant cu specific frantuzesc, doua magazine Petit Bateau de haine pentru copii , o societate de distributie pentru Horeca si supermarketuri – Chef Market, o ciocolaterie Michel Cuizel, un restaurant de sushi si un sushi takeaway, o divizie de organizare de evenimente, ce a luat amploare in ultimii doi ani si care urmeaza sa fie dezvoltata si mai mult anul acesta, un magazin deschis la Belgrad, plus businessul de la care a pornit totul – comercializarea de cadouri corporate premium, toate acestea alcatuiesc harta grupului Le Manoir, detinut de familia Preotu. La acestea se vor alatura, in curand, o gelaterie, ce urmeaza a fi deschisa in parteneriat cu Yazid Ichemrahen, campionul lumii in domeniul patiseriei, si o retea de sushi take away.

A pornit businessul in 2004, la putin timp dupa ce absolvise Dreptul la Grenoble si dupa o perioada de colaborare cu o firma de consultanta din Londra. Nascut in Romania, Cristian Preotu s-a mutat de la varsta de 11 ani in Franta, impreuna cu mama si tatal adoptiv, astfel incat era firesc sa studieze acolo. Intors in tara la 25 de ani, a pornit un business impreuna cu sotia in domeniul importului si distributiei de produse de gastronomie premium, cu o investitie de aproximativ 100.000 de euro, bani directionati in principal catre achizitionarea stocurilor. Businessul a mers bine de la inceput si toti banii castigati au fost reinvestiti in dezvoltare. Astfel, de la comercializarea de cadouri Le Manoir, care in prezent reprezinta anual vanzari de aproximativ un milion de euro, a fost dezvoltat un intreg grup, cu mai multe divizii. Primul magazin Comtesse du Barry a fost deschis la Bucuresti, ca partener exclusiv al unora dintre cele mai renumite case de vinuri si sampanie din Franta, Italia sau Spania, cu o selectie de peste 1.500 de referinte. Au urmat in 2010 al doilea magazin Comtesse du Barry in Baneasa Shopping City si al treilea, in 2012, pe bdul Mircea Eliade. In 2008 a inceput extinderea in tara, primul magazin a fost deschis la Constanta, in franciza. Acesta a fost insa inchis la finalul anului trecut deoarece partenerul local s-a retras din business. In prezent, in afara Bucurestiului, grupul are un magazin Comtesse du Barry in Timi­soara (2011) si unul in Cluj-Napoca, (2012), iar in afara tarii, detine de anul trecut un magazin in genul Comtesse du Barry la Belgrad. Grupul a intrat pe piata din Serbia sesizand oportunitatile: piata este foarte asemanatoare cu ce se intampla in Romania in urma cu zece ani, se consuma mult, iar nisa gastronomiei premium nu este inca foarte aglomerata.

In prezent, magazinele Comtesse du Barry reprezinta locomotiva grupului, acestea generand 35 – 40% din incasarile totale ale companiei. Anual, in functie de amplasare si gama de produse, care poate fi mai extinsa sau mai redusa, un magazin Comtese du Barry are vanzari care variaza intre 400.000 si 800.000 de euro. Intre Comtesse du Barry din Romania si Franta exista diferente de concept, cele din Franta fiind mult mai nisate, specializate pe foie gras si preparate din sud-estul Frantei, in timp ce la Bucuresti gama de produse este mult mai eclectica si doar 30% sunt produse comune. Cu toate acestea, managerii de la Le Manoir masoara rentabilitatea magazinelor in functie de cele din Franta. Vanzarile pe metru patrat trebuie sa fie de minimum 50%, ideal 75% fata de cele din Franta. Iar Comtesse du Barry din Bucuresti confirma acest procent, vânzand intre 50% si 75% din cat se vinde in Paris si cat un magazin bun din Lyon sau Bordeaux.

In magazinele din Romania cel mai bine se vand vinurile, insa cea mai interesanta tendinta a ultimilor ani este ca s-a inversat procentul intre cei care cumpara produse pentru a le oferi cadou si cei care cumpara pentru consum propriu.

“Daca atunci cand am lansat businessul 75% dintre clienti cumparau produse pentru cadouri, acum doar 25% mai fac asta, 75% fiind cei care cumpara pentru consum personal”, este tendinta pe care Cristian Preotu, proprietarul Le Manoir, a remarcat-o in ultimii patru ani.

Tot pe segmentul de retail, din grupul Le Manoir fac parte doua magazine de haine pentru copii, Petite Bateau, primul deschis in urma cu cinci ani, si unul deschis recent in Dorobanti cu o investitie de aproximativ 170.000 de euro. De aceasta parte a businessului se ocupa sotia lui Cristian Preotu.

ComptoirPe partea de gourmanderie, grupul s-a extins la finalul anului trecut prin deschiderea in Bucuresti a unei ciocolaterii Michel Cluizel. Cu o investitie de aproximativ 200.000 de euro, Petite Manufacture Cluizel din Bucuresti este primul magazin Michel Cuizel in franciza din lume, celelalte ciocolaterii din Paris, Neuilly-sur-Seine si New York fiind detinute de compania-mama, Manufactura Cluizel.

In functie de rezultate, Le Manoir va extinde businessul cu ciocolata, probabil pana la finalul acestui an, cu inca o ciocolaterie in Dorobanti. Pentru inceput insa planul este sa inaugureze o serie de ateliere de degustare pentru pasionatii de ciocolata si sa includa la vanzare si materii prime si decoratiuni pentru cofetarii amatori si profesionisti. De altfel, aceasta dimensiune legata de materii prime si ingrediente a fost dezvoltata de-a lungul timpului pe mai multe domenii. In cadrul Comtesse du Barry din Primaverii a fost dezvoltata, in parteneriat cu celebrul macelar parizian Hugo Desnoyer, La Boucherie Française, prima macelarie de lux din Romania (2011) si in sushi takeaway exista o zona de bacanie japoneza.

Primul restaurant cu takeaway SushiRoom a fost deschis la finalul anului trecut pe Strada Episcopiei din Bucuresti, unde Le Manoir isi are si birourile, in urma unei investitii de aproximativ 150.000 de euro. Planul pentru urmatorii trei ani este ca reteaua de sushi takeaway sa ajunga la aproximativ 20 de unitati in Bucuresti si in tara, pentru acestea din urma estimarile privind investitia fiind de aproximativ 75.000 – 100.000 de euro pe unitate. Preparatele pot fi comandate telefonic si apoi ridicate personal de clienti sau se poate apela la serviciul de livrare recent lansat. De asemenea, preparatele SushiRoom pot fi degustate si in restaurantul SushiRoom de langa Ateneu.

Planul de a lansa aceasta linie de business a existat de cativa ani, insa abia anul trecut au reusit sa adune toate elementele de care aveau nevoie, printre care gasirea unui specialist in sushi, in persoana lui Anirut Poosung, fostul bucatar de la restaurantul japonez de la Marriott. “SushiRoom este un proiect pe care-l gandim de cativa ani, pentru ca avem la dispozitie materii prime de foarte buna calitate, ingrediente de bacanie de la furnizorul unor localuri celebre precum reteaua Nobu si restaurantele lui Joel Robouchon”, explica Preotu. Le Manoir controleaza lantul de distributie al acestor produse in Romania,  astfel incat isi permite sa tina si preturile la nivel competitiv. Preturile variaza de la 9 lei / bucata pentru clasicul sushi cu somon bio din Scotia la 35 de lei bucata pentru specialitati ale bucatarului, cu trufe sau caviar. “Aceasta este noua moda in gastronomie: sa faci lucruri de foarte buna calitate, dar accesibile”, puncteaza Cristian Preotu, care crede in potentialul de dezvoltare al nisei de sushi in Romania, ca de altfel si in potentialul intregii nise a gastronomiei si vinurilor premium, care, din estimarile sale, ajunge aproape de 30 de milioane de euro.

Le Manoir, pe scurt

  • 5 magazine Comtesse du Barry (Bucuresti, Timisoara, Cluj-Napoca)
  • 2 magazine Petite Bateau (Bucuresti)
  • Le Bistrot Français
  • Ciocolateria Petite Manufacture Cluizel
  • SushiRoom (restaurant si takeaway)
  • Le Manoir – divizia de cadouri corporate
  • Chef Market – societate de distributie
  • Divizia de evenimente Le Manoir
  • Un magazin de gourmanderie fina in Belgrad

 

 

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site utilizează fisiere cookie. Prin continuarea navigarii sunteti de acord cu utilizarea acestui tip de fisiere. Mai multe informatii pot fi consultate prin accesarea POLITICI DE CONFIDENȚIALITATE