MarComm Interviuri

Guillaume Burfin: România are un potențial mare pentru a deveni lider în regiune

26 iun. 2023 6 min

Guillaume Burfin: România are un potențial mare pentru a deveni lider în regiune

Reading Time: 6 minute

Biz a stat de vorbă cu Guillaume Burfin – Chief Marketing & Operations Lead, Microsoft – Central Europe, despre oportunitățile post pandemice pentru dezvoltare, strategiile de marketing care dau rezultate azi și cum va influența AI viitorul marketingului și al comunicării.

 După anii de pandemie, pare că piețele devin tot mai conștiente de nevoia de digitalizare. Care este conexiunea dintre tehnologie și afacerile de succes?

Pandemia a accelerat adoptarea noilor tehnologii, dar nevoia de transformare exista deja. În general, tehnologia le permite companiilor să devină mai agile, mai eficiente și mai axate pe client. Tehnologia stimulează eficiența, îmbunătățește comunicarea, extinde aria de acoperire a pieței, îmbunătățește experiența clienților, stimulează inovația și permite luarea deciziilor bazate pe date. Ne aflăm într-o eră în care fiecare organizație va trebui să integreze tehnologia digitală pentru a-și susține nivelul de productivitate și profitabilitate și pentru a asigura, astfel, succesul pe termen lung. Tehnologiile precum cloud-ul, Inteligența Artificială, big data, dar și rețelele moderne vor fi principalele soluții care vor asigura această creștere.

Cum s-au schimbat tacticile de marketing în ultimii 3 ani?

Domeniul marketingului și al comunicării a fost, la rândul său, influențat de progresele tehnologice, de evoluția comportamentului consumatorilor și de schimbările rapide din peisajul de afaceri. Pe lângă accentul sporit pus pe personalizarea produselor și serviciilor, precum și pe creșterea segmentului de influencer marketing sau a conținutului generat de utilizatori, aș mai evidenția câteva schimbări notabile. Odată cu creșterea popularității asistenților vocali, optimizarea conținutului astfel încât acesta să poată fi integrat cu interogările vocale pentru a oferi răspunsuri concise și relevante a devenit extrem de importantă. De asemenea, companiile utilizează din ce în ce mai mult chatboții și sistemele bazate pe inteligență artificială pentru a îmbunătăți experiențele clienților – în special în domeniul recomandărilor de produse, al asistenței în tranzacții și al analizei datelor clienților pentru o mai bună personalizare și eficiență.  În același timp, brandurile încep să pună tot mai mult accent pe sustenabilitate și pe propria misiune.

Guillaume Burfin 1

 Care sunt principalele tendințe pe care le-ați remarcat în comunicarea digitală?

Mulți dintre cei care lucrează în domeniu înțeleg că marketingul digital și evenimentele digitale sunt eficiente pentru a ajunge la un public global. Acestea oferă modalități eficiente, din perspectiva costurilor, de a atinge o audiență din întreaga lume. Prin utilizarea canalelor online precum social media, motoarele de căutare, marketingul prin e-mail, webinarii, conferințe virtuale și ateliere online, companiile pot interacționa cu clienții la nivel personal, crescând interesul asupra brandului lor. De exemplu, Microsoft a folosit aceste tactici pentru a lansa cu succes o campanie de skilling – doar digitală – în Ucraina, la începutul anului. Datele analizate în timp real ne-au permis să urmărim performanța campaniei, să măsurăm implicarea publicului și să luăm decizii în cunoștință de cauză, pe baza informațiilor colectate.

 Ce asemănări și ce deosebiri remarcați între piețele pe care le coordonați?

Microsoft are o prezență semnificativă și un brand recognoscibil în Europa Centrală, ceea ce înseamnă că eforturile de marketing pot fi extinse cu ușurință. Țările din Europa Centrală au, în general, un nivel ridicat de adoptare a tehnologiei, facilitând comercializarea și promovarea produselor și serviciilor de acest tip. Țările din această regiune pun accent pe transformarea digitală, iar afacerile și organizațiile încearcă să adopte tot mai multe soluții digitale pentru a-și îmbunătăți operațiunile. Cu toate acestea, există și diferențe date de limbă, cultură, de maturitatea fiecărei piețe în parte, de reglementări, peisaj mediatic, dar și de factorii economici. Pentru a le aborda, Microsoft utilizează atât strategii valabile la nivel de regiune, cât și tactici specifice pentru fiecare piață în parte. Un exemplu în acest sens a fost campania de comunicare Microsoft Digital Futures Index axată pe parcursul digital al 16 țări europene, inclusiv România.

 Cât de diferită este piața românească de celelalte din regiune?

România are un potențial mare pentru a deveni lider în regiune. Economia națională este în ascensiune, PIB-ul / cap de locuitor a înregistrat, de asemenea, o creștere puternică în ultimii 20 de ani, iar numărul de absolvenți de studii superioare cu specializare în domeniile STEM este, de asemenea, unul ridicat. În același timp, Microsoft Digital Futures Index a arătat că România este una dintre țările care oferă un volum mare de cunoștințe în domeniul IT&C, devenind astfel o țară atractivă pentru nomazii digitali. Sunt multe elemente care indică potențialul țării în direcția digitalizării. România este abia la începutul călătoriei sale digitale, mai puțin de 17% dintre întreprinderile mici și mijlocii de aici utilizând, în prezent, tehnologii pentru eficientizarea vânzărilor online sau soluții din sfera CRM (Customer Relationship Management), iar procesul de transformare digitală în sectorul public nu este la fel de avansat ca în alte țări din regiune.

Prin intermediul specialiștilor din echipa sa și a tehnologiei pe care o dezvoltă, Microsoft sprijină organizațiile din România în a se dezvolta într-un mod sustenabil prin valorificarea întregului potențial economic pe care îl au. Totodată, este important să înțelegem că statele avansate din punct de vedere digital sunt mai competitive, mai inovatoare și mai bogate.

Guillaume Burfin 2

Cum a evoluat piața locală, de când sunteți implicat în operațiunile Microsoft din regiune?

Piața regională a avut o evoluție semnificativă în ultimii ani. Regiunea în sine poate fi descrisă pe bună dreptate drept un peisaj de afaceri caleidoscopic, caracterizat prin diverse limbi, culturi și niveluri de maturitate a afacerilor. Combinația acestor elemente a generat o gamă captivantă de posibilități, permițând abordări creative în prioritizarea metodelor de afaceri și obținerea rezultatelor dorite.

Deși nevoile clienților sunt adesea similare în diferite țări, soluțiile necesare sunt specifice pentru fiecare în parte. La fel, și ritmul implementării acesteia este influențat de mai mulți factori, precum: dorința de a stimula inovația, maturitatea infrastructurii unei țări, legislația locală și puterea ecosistemului partener. Ca echipă, obiectivul nostru este de a valorifica punctele comune ale pieței și de a identifica sinergii între inițiativele pe care le întreprindem în întreaga regiune. În același timp, adaptăm strategia de go-to-market pentru a se potrivi particularițărilor locale și „originalității” inerente fiecărei afaceri.

 Pe ce strategii de marketing credeți că se va pune accentul în continuare?

Rolul marketingului și comunicării în industria IT, ca în oricare altă parte de altfel, este de a stabili direcții de afaceri, de a comunica, de a concura și de a convinge. Pentru noi, nu este vorba doar despre comunicare în industria tech, ci și despre tehnologie în comunicare.  În această lumină, sunt optimist cu privire la Microsoft 365 Copilot, anunțat recent, care îmbină puterea modelelor de tip LLM cu datele de afaceri și aplicațiile Microsoft 365. De asemenea, îi va ajuta pe cei din industria de marketing și comunicare să fie mai creativi, mai productivi și să-și îmbunătățească abilitățile.

Care sunt principalele provocări pe care le aveți azi în comunicarea produselor și serviciilor Microsoft?

În general, întreaga industrie de tech se confruntă cu provocări similare atunci când vine vorba de comunicarea produselor și serviciilor: complexitatea tehnică, diversitatea produselor, peisajul tehnologic în evoluție rapidă, nivelul de educație al clienților și gradul de adopție. Pentru a face legătura între acestea, este nevoie de un limbaj clar și accesibil pentru publicul non-tech. Totodată, trebuie să comunicăm clar valoarea unică a fiecărui produs în parte și să educăm publicul cu privire la beneficiile implementării, la adaptarea strategiilor de comunicare la un public divers și la abordarea nuanțelor și reglementărilor regionale care pot reprezenta, la rândul lor, niște provocări.

Cum considerați că va influența AI viitorul marketingului și al comunicării?

Microsoft a publicat recent o nouă ediție a raportului Work Trend Index care arată că ritmul de lucru a accelerat mai mult decât pot oamenii să țină pasul și are impact asupra inovației. Datele arată că există un nou raport între angajați și AI – pentru angajați, reducerea volumului de muncă este mai importantă decât temerile legate de pierderea locului de muncă, iar managerii vor ca instrumentele de inteligență artificială să vină în sprijinul angajaților, nu să îi înlocuiască. 49% dintre oameni se arată îngrijorați de faptul că soluțiile de inteligență artificială îi vor înlocui, dar, în același timp, 70% dintre ei ar utiliza aceste instrumente pentru a-și ușura munca.

Organizațiile care vor integra rapid soluțiile de AI vor vedea creșteri atât în ceea ce privește productivitatea, cât mai ales creativitatea. În acest context, la începutul acestui an, Microsoft a introdus Microsoft 365 Copilot, care va aduce noi capacități de AI pentru aplicațiile pe care milioane de oameni le folosesc în fiecare zi, precum: Microsoft Word, Excel, PowerPoint, Outlook, Microsoft Teams și multe altele.

Cât de importante considerați că vor fi soluțiile de AI în viitorul Microsoft și sub ce formă credeți că vom vedea făcute integrările în viitorul apropiat?

Inteligența artificială este o tehnologie definitorie a erei noastre și suntem optimiști cu privire la ceea ce poate și la ceea ce va face pentru oameni, industrii și pentru societate. Un sondaj PwC realizat recent arată că, în ultimul an, 52% dintre companii și-au accelerat planurile de adoptare a inteligenței artificiale, în timp ce IDC estimează că, la nivel global, cheltuielile cu implementarea soluțiilor de inteligență artificială ar urma să depășească 300 de miliarde de dolari până în anul 2026. La începutul anului, Microsoft a anunțat o nouă investiție care se va desfășura pe parcursul mai multor ani, cu laboratorul OpenAI. Anunțul a fost urmat de lansarea motorului de căutare Bing bazat pe AI și a browserului Edge, iar astăzi investiția noastră în AI cuprinde întreaga companie, de la portofoliile Power Platform la Teams și Viva, la M365 și Xbox. Scopul nostru este de a democratiza progresele în domeniul inteligenței artificiale prin intermediul Azure. Vrem să ajutăm oamenii și organizațiile să-și îmbunătățească productivitatea și să rezolve cele mai presante probleme ale societății noastre. Toate industriile vor beneficia de progresele tehnologice, care vor îmbunătăți accesibilitatea, vor crește eficiența și vor contribui la reducerea costurilor, iar companiile și indivizii care vor pune accent pe aceste tendințe și pe inovație vor avea tot mai multe șanse de reușită.

Array

Articole pe aceeași temă: