Interviuri Finanțe

Gyula Fatér, OTP Bank România: Stabilitate, accesibilitate și simplitate

26 apr. 2022 4 min

Gyula Fatér, OTP Bank România: Stabilitate, accesibilitate și simplitate

Reading Time: 4 minute

Deși evoluțiile internaționale au adunat ceva nori asupra perspectivelor economice, Gyula Fatér, CEO al OTP Bank România, privește cu optimism perioada următoare și continuă investițiile în digitalizare de produse și servicii inovatoare.

Cum arată peisajul bancar românesc după pandemie?

Ultimii doi ani, marcați de pan­demie, au stimulat sectorul bancar românesc să progreseze și să evo­lueze. Este un mediu foarte stabil, cu lichiditate și poziție de capital bună. Prin urmare, avem un sistem bancar care cunoaște nevoile pieței locale și urmărește evoluțiile internaționale.

Din punctul de vedere al evoluției bankingului, în mod surprinzător, această perioadă a adus o creștere semnificativă în special în segmentul creditelor pentru companii și pentru creditele ipotecare. După cum am observat în ultimele 24 de luni, companiile locale aveau nevoie de mai multe resurse pentru a investi, a se dezvolta, pentru restructurarea activității sau doar pentru a supraviețui, ceea ce a adus o creștere semnificativă pe segmentul corporate.

În mod similar, la nivel individual, oamenii au rămas interesați de achiziționarea de noi locuințe sau proprietăți, care, la rândul lor, au alimentat creditarea pentru sectorul real estate. Mai mult, dat fiind faptul că portofoliul actual are o calitate bună, cu un nivel scăzut al activelor neperformante, putem nota faptul că analiza riscului de credit are un rol mai important acum decât în urmă cu doi ani, în timp ce clientul pare să fie mai realist în legătură cu propria capacitate de îndatorare.

Cum a afectat digitalizarea rapidă din ultimii doi ani OTP Bank România?

Digitalizarea grăbită din ultimii doi ani a avut un impact pozitiv. Întreaga situație a accelerat nevoia de servicii digitale și mulți oameni și-au dat seama că majoritatea activităților se pot face de la distanță. În consecință, acest lucru ne-a ajutat să creștem ponderea canalelor digitale.

Am investit în digitalizare și am lansat o gamă completă de produse și servicii, cum ar fi deschiderea contului online, ­împrumutul de nevoi ­personale 100% online, ne-am reproiectat aplicația mobilă și pe cea de internet banking, am lansat un chatbot pentru a ajuta clienții să primească informațiile de care au nevoie sau serviciul OTP POSibil, care îi ajută pe antreprenori să-și folosească telefonul mobil ca terminale POS. Aceasta este partea investițiilor vizibilă din exterior.

Pe plan intern am continuat să ne dezvoltăm sistemele într-un ritm intens, să automatizăm procese și am introdus roboți pentru gestio­narea tranzacțiilor. Aceste investiții și dezvoltări sunt realizate în sco­pul de a susține și de a crea relația personală cu clientul. Pentru că, în cele din urmă, implementăm aceste noi produse pentru uzul clienților noștri. De aceea păstrăm rețeaua de sucursale și angajăm noi colegi, astfel încât aceștia să poată oferi nu doar servicii bancare de calitate, ci și un contact direct, întrucât în peri­oada de izolare am aflat cât de importante sunt relațiile personale.

Care sunt așteptările clienților români de la o bancă în 2022?

Stabilitate, accesibilitate și simplitate. Acestea sunt trei lucruri pe care clienții le caută în orice moment, nu doar în vremuri de pan­demie sau recesiune.

Mai mult, stabilitatea ­într-un mediu cu un ritm al schimbărilor precum cel din aceste zile este o necesitate. De aceea, pentru noi este important că facem parte dintr-un grup internațional solid, care ne oferă un cadru și perspective mai sigure.

Mergând mai departe, accesibilitatea înseamnă disponibilitatea facilă a serviciilor atât digital, cât și fizic, iar sectorul bancar s-a asigurat că acest aspect este acoperit, dacă ne uităm la toate canalele bancare puse la dispoziție în piață. Nu în ultimul rând, aspectul operațional contează la fel de mult pentru client.

Simplitatea este importantă, deoa­rece activitatea bancară pare foarte complexă și, uneori, putem să ne pierdem în detalii. Iar soluția este în modul în care ne înțelegem clienții. De aceea, în cadrul programului nostru de experiență pentru clienți organizăm în mod regulat întâlniri cu aceștia, inclusiv pentru colegii din sediul central al băncii.

Ce planuri aveți pentru acest an? Pe ce domenii se va concentra OTP Bank România în 2022?

Planurile și orientarea băncii rămân neschimbate. În acest moment ne aflăm la jumătatea unui program de dezvoltare cu durata de 5 ani și ne concentrăm pe creșterea cotei noastre de piață la 5% în următorii trei ani. Având în vedere că în prezent suntem la 4%, este un obiectiv realizabil.

Ne continuăm programele de investiții, anul acesta am direcționat 50 de milioane de lei pentru dezvoltări digitale, iar acum am devenit mai agili în implementarea lor, având 50 de proiecte în derulare.

În privința noilor produse și a orientării către client, suntem o bancă universală, așa că avem servicii adresabile oricărui utilizator de produse bancare. Avem și câteva noutăți și îmbunătățiri, cum ar fi un produs ipotecar foarte popular, cu o durată de aprobare foarte scurtă, de doar 10 zile, dar și servicii noi, construite și rafinate pentru divizia de afaceri micro și pentru antreprenori.

Cum vedeți evoluția pieței creditelor din România în acest an?

În urmă cu o lună eram foarte optimist. Dar, cu toate evenimentele interne și externe care se desfășoară acum, aș spune că nu este deloc un moment potrivit pentru estimări clare. În primul rând, dacă ne uităm la împrumuturile persoanelor fizice, acestea au accelerat cu 15% în lunile ianuarie și februarie comparativ cu același interval de anul trecut. În același timp, ­ROBOR continuă să crească. Situația este mai puțin clară acum, dar sunt încă optimist în ceea ce privește evoluția generală pentru acest an.

Desigur, creșterea generală a prețurilor, șocurile prețurilor pentru energie și războiul de lângă noi pun presiune asupra mediului de afaceri, așa că situația nu este comparabilă cu cea de anul trecut. Există totuși și perspective bune pentru acest an, iar încheierea pandemiei ar fi un pas grozav și cu siguranță ar avea un efect pozitiv.

Sunteți în România de trei ani. Ce locuri și experiențe interesante ați descoperit aici?

Sunt deschis și îmi place să călătoresc, să cunosc locurile din jurul meu și chiar și în timpul pandemiei am căutat să vizitez cât de multe locuri am putut, încercând totodată să rămân în siguranță. Din păcate, timpul limitat îmi oferă în majoritatea cazurilor locații de afaceri, dar am făcut tot posibilul să văd cele mai populare atracții turistice.

Sunt o mulțime de lucruri interesante de văzut în România, iar dincolo de călătoriile mele obișnuite am fost foarte surprins că există locuri cu adevărat interesante și minunate, care sunt mai puțin cunoscute uneori chiar și de către localnici. Un astfel de exemplu este Dunărea în zona Orșova, cu o priveliște magnifică, iar un altul sunt vulcanii noroioși unici de lângă Buzău, care atrag mai puțină atenție decât locurile mai obișnuite, precum litoralul sau pârtiile de schi.

Aveți timp pentru hobby-uri și ale pasiuni?

Cred că echilibrul dintre viața profesională și cea privată este un lucru important pentru noi toți și, la rândul meu, încerc să îmi fac timp pentru activitățile personale. Îmi place să călătoresc, din păcate nu atât de mult pe cât mi-aș dori, și încerc să rămân în formă urmând câteva activități fizice obișnuite, dar în urma unui accident destul de grav la fotbal principala activitate dinamică a rămas mersul pe bicicletă.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 362 (18 aprilie – 16 mai 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: