Interviuri

Laurence Auer, ambasadoarea Franței în România: Parteneriat real pentru viitorul comun

22 feb. 2023 4 min

Laurence Auer, ambasadoarea Franței în România: Parteneriat real pentru viitorul comun

Reading Time: 4 minute

Relația dintre Franța și România este istoric una specială, iar legăturile politice și economice s-au întărit semnificativ în cei 15 ani de parteneriat strategic dintre cele două state. Viitorul va aduce aprofundarea legăturilor bilaterale și va crea noi punți economice între țările noastre, spune Laurence Auer, ambasadoarea Franței în România.

Cum arată azi relațiile dintre Franța și România?

Avem astăzi o relație caracterizată de o mare încredere, în cadrul unui Parteneriat Strategic a cărui a 15-a aniversare tocmai am sărbătorit-o. În fața crizelor de pe continentul european, Franța și România lucrează împreună, atât la nivelul Uniunii europene, cât și al NATO, pentru a promova unitatea, solidaritatea și securitatea. Decizia Franței de a răspunde invitației României și de a-și asuma aici rolul de națiune-cadru a Grupului de luptă al NATO este o dovadă în plus a legăturilor noastre strânse.

Relațiile franco-române sunt și ele foarte bogate. Există, desigur, prezența noastră economică, dar și câteva sute de parteneriate între universități, acorduri de cercetare, înfrățiri între municipalități franceze și române. Acestea sunt cifre aproape unice în Europa, care mărturisesc rezultatele concrete ale relațiilor noastre de prietenie.

Cât de strânse sunt legăturile economice dintre Franța și România, în termeni de investiții și comerț bilateral?

Franța este unul dintre principalii investitori din România de mai multe decenii. Companiile franceze au investit 9,7 miliarde de euro în țară, adică aproape 10% din volumul total al ISD. Ele investesc în România pentru a se dezvolta pe piața locală, dar și cu scopul de a produce bunuri și servicii pentru întreaga piață europeană, susținând astfel comerțul exterior românesc.

În plus, cele două țări mențin relații comerciale strânse. Franța este al treilea cel mai mare client al României, precum și al nouălea cel mai mare furnizor. În primele 11 luni ale anului 2022, Franța a importat produse românești în valoare de 4,7 miliarde de euro și a exportat în România produse în valoare de 4,1 miliarde de euro. Deficitul comercial al Franței față de România a crescut semnificativ și în ultimul an.

Ce se poate face pentru a îmbunătăți aceste legături și ce poate face România pentru a atrage mai multe investiții franceze?

Deciziile de investiții depind de mulți factori cunoscuți, precum nivelul de maturitate al pieței locale și perspectivele de creștere pe care aceasta le oferă, stabilitatea reglementării, accesul la infrastructură de calitate, disponibilitatea forței de muncă sau costul forței de muncă.

România are multe avantaje, printre care dinamismul economiei sale, calitatea infrastructurii sale de telecomunicații și excelența recunoscută a profesioniștilor din anumite sectoare. Mai mult, investițiile și reformele incluse în PNRR ar trebui să permită creșterea atractivității României, prin dezvoltarea infrastructurii de transport, de exemplu. Observăm astfel că fluxurile de ISD către țară au fost deosebit de dinamice de la redresarea post-pandemie.

Cum privește România comunitatea de afaceri franceză de aici?

Consider că societățile franceze se bucură de o imagine pozitivă în fața publicului larg și actorilor din ecosistemul de afaceri. Beneficiem în mod firesc de proximitatea istorică și culturală care leagă cele două țări ale noastre, iar companiile noastre, se bucură, în plus, de dinamismul și calitatea relațiilor pe care le întrețin cu ecosistemul de afaceri local. Avem și o comunitate French Tech extrem de dinamică, cu companii inovatoare în domeniul digital.

Companiile franceze contribuie la dezvoltarea economică a României, în special prin crearea de locuri de muncă, aproximativ 125.000 de locuri de muncă directe, dar și prin investiții în mărci românești, permițându-le să-și sporească influența la nivel internațional.

De asemenea, susțin structurarea sectoarelor industriale locale cu valoare adăugată ridicată, prin dezvoltarea lanțurilor de subcontractanți care au astfel posibilitatea de a-și îmbunătăți competențele și calitatea. Mă gândesc la Dacia, care exportă o mare parte din vehiculele produse în România și lucrează cu numeroși subcontractanți români aflați în mai multe regiuni ale țării. De asemenea, companiile franceze demonstrează în fiecare an că prezența lor în România este una pe termen lung, în special prin reinvestirea unei părți importante a profiturilor generate în țară.

Care sunt prioritățile mandatului dumneavoastră ?

Mandatul meu este marcat de o aprofundare fără precedent a relațiilor franco-române, legată de războiul din Ucraina și de sosirea în România în ultimul an a peste o mie de soldați francezi. Consolidarea Parteneriatului strategic a avut loc și în timpul președinției franceze a Consiliului Uniunii Europene, cu numeroase vizite la nivel înalt în Franța și România, și pentru a facilita promovarea de către Franța și România a pozițiilor comune în marile foruri internaționale.

Alături de Germania, Franța și România au cooperat pentru a ajuta Republica Moldova. Pentru a marca 30 de ani de la aderarea României la Organizația Internațională a Francofoniei, doresc să pun în evidență axa francofonă a acțiunilor noastre în domeniul educației și în favoarea tinerilor.

Dincolo de dimensiunea politică și strategică, un acord în domeniul sănătății a fost semnat în inauarie cei doi miniștri de resort. De asemenea, pot spune că sunt foarte mândră de cooperarea cu actorii societății civile.

Care este percepția dumneavoastră despre România?

România este o țară care se afirmă în Europa și care are multe de oferit. Toți am văzut acest lucru după invadarea Ucrainei și reacția imediată a României de a ajuta refugiații, de a transfera ajutor umanitar și de a facilita exportul de cereale. Acest spirit de solidaritate a fost cu adevărat admirabil.

De doi ani și jumătate, am avut ocazia să călătoresc în multe regiuni ale țării și am întâlnit numeroși reprezentanți ai autorităților locale, ai mediului academic și de afaceri, mereu deschiși și gata să se implice pentru a răspunde provocărilor.

Ce provocări și oportunități vedeți pentru România, în cadrul UE, în 2023 dar și pe termen mediu și lung?

Nu va surprinde pe nimeni: o mare provocare pentru România în cadrul UE în 2023 va fi aderarea la spațiul Schengen. Știu cât de important este acest obiectiv pentru români. Franța susține activ această aderare, care trebuie să aibă loc cât mai curând, așa cum a repetat ministrul francez pentru Europa și Afaceri externe, Catherine Colonna, cu ocazia vizitei sale de la București, de pe 27 ianuarie. Rămân blocajele cunoscute, dar sper ca discuțiile din următoarele luni să permită ridicarea lor până la sfârșitul anului. România o merită din plin și Franța o va ajuta.

Printre celelalte provocări și oportunități pe termen scurt și mediu pentru România se numără și mizele de suveranitate a Uniunii Europene. Pandemia și apoi agresiunea Ucrainei de către Rusia ne-au arătat-o: avem nevoie de o Europă mai puternică și mai rezilientă din punct de vedere economic, dar și în domeniul apărării. Acesta este obiectivul agendei de la Versailles aprobată anul trecut sub Președinția franceză a Consiliului UE. Odată cu aceste eforturi de autonomie energetică, cu investiții în tehnologii verzi, achiziții comune de echipamente militare, vor veni multe oportunități pentru companiile din țările noastre.

#BizFranta este un proiect marca Biz, unic în lume. Partenerii ediției sunt Groupama, Orange și Air France.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 370 (16 februarie – 15 martie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: