BizRemote by certSIGN Interviuri

Lorita Constantinescu, Ateliere Fără Frontiere: „În 13 ani am angajat 250 de oameni vulnerabili”

14 iun. 2021 6 min

Lorita Constantinescu, Ateliere Fără Frontiere: „În 13 ani am angajat 250 de oameni vulnerabili”

Reading Time: 6 minute

Lorita Constantinescu, director de dezvoltare la Ateliere Fără Frontiere, ne-a vorbit despre provocările din perioada pandemiei și despre planurile pentru cele trei întreprinderi sociale ale organizației.  

Anul 2020 a fost unul dificil pentru cei mai mulți dintre noi. Cum a fost 2020 pentru Ateliere Fără Frontiere? Care au fost principalele provocări cu care s-au confruntat cele trei întreprinderi sociale ale AFF?

Anul 2020 a fost unul nou și provocator din toate punctele de vedere. Pentru noi, a însemnat o adaptare continuă la noile condiții, însă toate ne-au ajutat să creștem ca organizație.

Din perspectiva EduClick, pandemia a arătat o statistică crudă – aceea că unul din trei copii nu dețin un calculator. Ne-am asumat misiunea de a diminua acest număr, în momentul în care am văzut cum cererile de calculatoare venite pe adresa asociației se triplează. Așadar, am continuat să lucrăm intens pe perioada stării de urgență fiind motivați de obiectivul nostru principal, acela de a asigura continuitatea educației copiilor din medii vulnerabile. A avut loc o schimbare importantă în cursul donațiilor, în sensul în care calculatoarele au ajuns în școli, la fel ca până acum, însă mai apoi, au fost direcționate către copiii care nu avea posibilitatea să acceseze cursurile online. Profesorii au fost cei care au ales destinația calculatoarelor, aceștia cunoscând cel mai bine situația fiecărui elev.

Un alt proiect al asociației este ferma bio&co, situată în Ciocănari, în proximitatea capitalei. La fermă se cultivă aproximativ 80 de soiuri de legume bio cu ajutorul persoanelor care trăiesc la limita sărăciei în sat. Am ales să înființăm această fermă pentru a le oferi acestora locuri de muncă. Legumele sunt distribuite local, în București și zona limitrofă, prin sistem scurt de abonament. Înainte de pandemie, acestea erau distribuite către puncte de colectare, cel puțin câte șase la un loc. Odată cu munca de la distanță am implementat livrarea acasă, personalizată, pentru care am crescut peste noapte eforturile legate de managementul timpului și resursele umane. Rezultatele au fost pozitive și cuantificabile în dezvoltarea modelului de operare a proiectului.

Remesh este al treilea atelier al nostru unde reutilizăm bannere și mesh-uri publicitare uzate ce nu au metodă de reciclare transformându-le în produse cu ajutorul beneficiarilor, majoritatea femei, victime ale violenței sau tinere cu situații sociale dificile. La remesh creăm produse care promovează moda sustenabilă în produse unice și personalizate. Activitatea acestui atelier se bazează pe comenzi ale companiilor care ne predau materialele publicitare și fac o comandă de produse, pe care le folosesc fie ca gift bag-uri sau mape pentru conferințe și evenimente, fie drept cadouri în campaniile publicitare desfășurate. De la începutul pandemiei însă, evenimentele și conferințele au dispărut, iar odată cu ele și comenzile pentru atelier. Ne-am adaptat rapid și am deschis un magazin online în care prezentăm produsele și colecțiile pe care le producem.

Care sunt planurile pe care le aveți pentru următoarea perioadă pentru Ateliere Fără Frontiere?
Obiectivul nostru este să creștem pe toate planurile astfel încât să sprijinim cât mai multe persoane vulnerabile pentru inserția pe piața muncii. Tot în domeniul social, ne-am propus să recondiționăm anul acesta 4000 de calculatoare astfel încât să sprijinim atât școlile cât și elevii care au nevoie de ajutorul nostru. Ne dorim să lucrăm cu cât mai multe companii, organizații, instituții și persoane fizice de la care să preluăm echipamente uzate. De asemenea, încercăm să le convingem că produsele remesh realizate din deșeuri au impact zero asupra mediului și, să creștem comunitatea celor care consumă legume bio, de sezon, care ajută persoanele vulnerabile din mediul rural să aibă un trai decent. Credem că întreprinderile sociale sunt o soluție pentru aceste persoane și alături de colegii noștri încurajăm firmele să sprijine ONG-urile și întreprinderile sociale care dau rezultate.

Una dintre activitățile AFF este lupta împotriva excluziunii și suportul incluziunii. Pentru câte persoane considerate „neangajabile” oferiți sprijin într-un an? Ne puteți spune mai multe despre procesul de inserție? Cât timp durează în medie până când persoanele vulnerabile sunt integrate pe piața muncii?

Integrarea pe piața muncii a persoanelor vulnerabile este misiunea pentru care am dezvoltat asociația. Scopul nostru este să oferim acestor oameni locuri de muncă în toate cele trei ateliere și să îi învațăm meserii și abilități folositoare pentru viitorul lor.

Toți angajații cumulează o medie de 7-8 dificultăți în angajare, printre care se numără și șomajul de lungă durată, violență domestică, adicții, dizabilități, trafic de persoane, probațiune, pedepse privative de libertate, lipsă locuință. Noi îi acompaniem social și profesional într-un program ce durează doi ani, timp în care șefii de echipă, consilierul nostru și asistenții sociali se implică să îi sprijine astfel încât, aceștia să îți poată dobândi independența într-un timp cât mai scurt.

În 13 ani de Ateliere Fără Frontiere am angajat 250 de oameni vulnerabili.

În atelierul EduClick oferim momentan 14 locuri de muncă, iar în remesh 8. În aceste ateliere, salariații parcurg programul de doi ani de integrare socio-profesională, apoi sunt sprijiniți să își găsească un loc de muncă stabil.

În ferma bio&co este diferit deoarece oamenii de acolo cumulează aceleași dificultăți, însă sunt angajați permanent deoarece satul Ciocănari și împrejurimile nu oferă foarte multe oportunități de muncă. La fermă lucrează aproximativ 8 persoane vulnerabile.

Prin platforma educlick, Ateliere Fără Frontiere colectează deșeuri de echipamente electrice și electronice pe care le recondiționează și le donează copiilor din medii vulnerabile. Ne puteți spune mai multe despre platforma educlick? Există date cu privire la numărul echipamentelor recondiționate până în prezent, sau cu privire la numărul de elevi ori școli care au beneficiat de calculatoare recondiționate?

EduClick este o platformă prin care colectăm deșeuri electrice și electronice, recondiționăm calculatoare uzate pe care le donăm pentru educația digitală în școlile, ONG-urile și instituțiile care lucrează cu comunități dezavantajate și transferăm către reciclare ceea ce nu poate fi reutilizat. Calculatoarele donate au calitatea necesară folosirii lor în implementarea diferitelor proiecte educaționale propuse, de la modernizarea laboratoarelor de informatică, la activități de educație non-formală și alfabetizare digitală.

Avem o deosebită grijă și responsabilitate pentru mediul înconjurător. Colectăm echipamentele IT uzate și alte deșeuri electrice și electronice. Cele care nu mai sunt la zi cu cerințele pieței sunt dezmembrate și transferate către reciclare, iar cele performante sunt recondiționate și asamblate în calculatoare noi. Dacă vrem să calculăm impactul pozitiv asupra mediului, fiecare laptop aruncat produce 180 de kg de dioxid de carbon în atmosferă. Cantitatea este comparabila cu CO2-ul absorbit de 9 144 de copaci sau 32 de autoturisme scoase din trafic pentru o zi.

EduClick a început acum 13 ani, iar de atunci și până acum am donat 20 000 de calculatoare, ce au avut 480 000 de beneficiari din 2500 de școli și instituții de învățământ din toată România.

La finalul lunii martie, în cadrul proiectului „Dăm click pe România” ați organizat un webinar destinat cadrelor didactice cu care ați colaborat în ultimele 12 luni. Ne puteți oferi mai multe detalii despre concluziile trase cu privire la care au fost cele mai importante lecții cu care plecăm din școala online?

Prin EduClick, odată cu echipamentele IT necesare laboratoarelor de TIC sau învățământului de acasă, facilitam digitalizarea educației oferind și knowledge-ul necesar profesorilor pentru a le putea folosi la capacitate maximă, prin webinarii educative alături de profesori cu renume în noile metode de învățământ.

Organizate alături de profesorii de la Aspire Teachers, webinariile s-au concentrat pe metoda de predare „show, don’t tell”, prin care au fost exemplificate și demonstrate lecții ce pot fi predate la clasă cu aplicații digitale ce pot ușura și îmbunătăți interacțiunea dintre elevi și profesori, metode non-formale de învățare și joacă pentru ca elevii să asimileze mai ușor informația prin exemple artistice contextuale și deja cunoscute de către elevi.

Prin aceste webinarii am conștientizat că sistemul educațional trebuie să fie mereu updatat la cerințele pieței, la metodele noi de predare, toate în concordanță cu tehnologia necesară ce poate facilita procesele de învățare, atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Prin EduClick, urmărim să le ducem pe toate în medii rurale vulnerabile, acolo unde din cauza condițiilor dificile este întârziată adoptarea și implementarea acestora.

Ne puteți oferi mai multe detalii și despre atelierul bio&co?

Am lansat de curând un nou site bio-co.ro, ce are rol de magazin online pe care ne-am propus să vindem legumele noastre bio, dar și alte produse artizanale realizate de asociații și ONG-uri ce urmează principiile economiei sociale. Pe site, vizitatorii pot achiziționa abonamente pentru coșurile noastre de legume, dar și alte fructe, lapte de capră, sisteme de udare bio pentru plante sau pâine cu maia bio.

Produsele comandate pot fi livrate către punctele noastre de livrare, fie separat, fie o dată cu coșurile, evitând astfel costurile de transport sau, pot fi livrate la domiciliu, individual. Prin acest demers, ne dorim să formăm o comunitate de asociații ce pun în centrul activității lor oamenii și protejarea mediului, iar mai apoi profitul economic. Vrem să reinventăm piața de consum din cea prezentă, într-una responsabilă și sustenabilă.

În același tip, ne dorim să atragem cât mai mulți consumatori către producători cu poveste, locali și piața bio din România. Deși pare mai greu acum, la început de drum, când suntem obișnuiți să avem totul instant, vrem să dezvoltăm înțelegerea pentru produsele naturale și nestandardizate, prin care nu toate legumele au o formă perfectă ci mai degrabă interesantă, nu cresc în două săptămâni ci în patru, nu le găsim la colț de bloc – dar cu siguranță calitatea și gustul merită efortul.

În perioada pandemiei, o bună parte dintre români s-au orientat spre magazinele online pentru cumpărături evitând locurile aglomerate și piețele. Cum s-a resimțit acest trend prin prisma vânzării abonamentelor la coșurile cu legume și a produselor din magazinul online al bio&co?

La bio&co am înregistrat o creștere a cererii, însă credem că cei care ne sunt alături vin spre noi pentru că au încredere în cauza noastră și în povestea legumelor fericite și solidare pe care le creștem. Iar acesta a fost un alt val în acea perioadă, întoarcerea spre afacerile locale.

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: