Krisztina Parrag: digitalul nu este doar marketing si comunicare

Krisztina Parrag este Strategic Director in cadrul retelei globale POSSIBLE si este responsabila atat de echipa de la Budapesta, cat si cea de la Bucuresti, doua birouri infratite ale aceleiasi companii, ce lucreaza impreuna cu o serie de clienti comuni, companii multinationale. Am fost curiosi sa aflam cum functioneaza o echipa mixta responsabila cu proiecte digitale de anvergura, derulate la nivel regional, si care sunt diferentele dintre cele doua piete vecine.

IMG_3347_croped

Krisztina Parrag, Strategic Director, POSSIBLE

 

Reteaua POSSIBLE a fost prezenta in Romania in ultimii doi ani sub umbrela CarnationGroup. De la inceputul anului 2015, odata cu finalizarea procesului de fuziune si integrare dintre cele doua companii, demarat in urma cu cativa ani, compania si-a schimbat numele din CarnationGroup part of POSSIBLE in POSSIBLE.

Echipa de la Bucuresti este coordonata de Stefan Iarca. El s-a alaturat companiei din pozitia de Account Manager in 2010, iar din 2012 ocupa pozitia de Country Manager pentru Romania. Dupa ce compania a fost achizitionata de gigantul global WPP, a pastrat aceasta functie si se ocupa in continuare de business-ul local, avand totodata si atributii importante in dezvoltarea celui regional.

Agentia ofera servicii de strategie, media, comunicare & design, creatie, tehnologie si mobile gaming. La nivel global, multe companii mari sunt clienti ai POSSIBLE: AT&T, Barclay’s, Comcast, Dell, P&G, Nokia, Microsoft, Mazda, Starwood iar printre clientii locali si regionali se numara Carrefour Group, Telenor, P&G, The Coca Cola company, AXA insurance, Air France KLM, Sanofi Aventis, Delaco, MOL Group, Accenture. Unul dintre proiectele importante dezvoltate in Romania este Carrefour-Online.ro, la momentul lansarii fiind primul hypermarket de alimente proaspete disponibil pe piata locala. Un alt set important de proiecte este cel desfasurat impreuna cu Air France KLM pentru promovarea programului de fidelitate Flying Blue, precum si cel pentru sustinerea noii imagini a Air France pe plan regional. Agentia cu sediul central la Seattle face parte din reteaua WPP Digital, si are 26 de birouri raspandite in intreaga lume: Londra, Shanghai, Singapore, Moscova, Los Angeles si Cincinnati.   

Cum reusesc sa functioneze impreuna cele doua birouri POSSIBLE: Bucuresti si Budapesta?

Anul acesta intentionam sa organizam niste schimburi de experienta  de cate trei – patru saptamani intre echipa din Bucuresti si cea din Budapesta. Cred ca este foarte importanta munca de echipa, si nu este vorba doar despre a indeplini niste sarcini impreuna, ci si despre a reusi sa ne intelegem reciproc, sa avem incredere unii in altii. Astfel de colaborari intre doua birouri infratite nu este o exceptie in cadrul retelei POSSIBLE. Se intampla si in alte birouri ale retelei noastre, avem schimburi de experinta si cu biroul de la Londra, de pilda.  Incercam sa relocam periodic oamenii, sa-i ajutam sa castige cat mai multa experienta in medii si culturi diferite. A fi expus la experiente internationale fara a fi nevoit sa-ti parasesti efectiv tara natala poate fi ceva foarte motivant in cariera. 

E adevarat ca atunci cand nu lucrezi zi de zi in acelasi birou este nevoie de mai multa comunicare si uneori aceasta este mai intensa. In momentul de fata avem un management comun si o singura echipa de productie care lucreaza atat pentru echipa de la Bucuresti, cat si pentru cea de la Budapesta, avem si un sistem de trafic management foarte bine pus la punct. In ceea ce priveste clientii, pot spune ca avem clienti mari pe ambele piete. Pentru Carrefour Romania, unul dintre cei mai mari clienti ai nostri, avem o echipa dedicata, alcatuita din romani si unguri. Cred foarte mult in avantajele abordarii multiculturale.  

Cum va impartiti responsabilitatile in cazul unui pitch?

Daca este vorba de un pitch din Ungaria sunt mai mari sanse sa se implice echipa de acolo si viceversa, dar participam si la multe pitch-uri impreuna, fie in Romania, fie in Ungaria sau in regiune. Uneori echipa din Romania participa la pitch-uri in Ungaria sau la pitchuri internationale. Nu avem numai clienti din Estul Europei, am avut un proiect si in Londra, unde a lucrat o echipa mixta, romano-maghiara.

“A spune ca digitalul este ieftin este cea mai mare greseala a agentiilor in ultimii 10 ani” – Krisztina Parrag, Strategic Director, POSSIBLE. 

 Cum este piata de digital din Ungaria, comparativ cu cea din Romania?

Cred ca exista mai degraba asemanari decat deosebiri intre cele doua piete. In primul rand, clientii sunt asemanatori pe aceste doua piete in sensul ca, in general, departamentele de marketing si comunicare ale marilor companii obisnuiesc sa adopte ideile care le vin din centrele globale, iar aportul local ajunge sa fie destul de limitat, in special in ceea ce priveste digitalul. De la inceputul crizei, am observat o scadere a aportului local, care are probabil legatura si cu taierea bugetelor.

Digitalul ar trebui sa fie o investitie pentru companii. Deocamdata insa, cu unele exceptii, nu este privit intotdeuna asa. Digitalul nu este doar un canal de marketing si comunicare, este o tehnologie de impact, digitalul ne influenteaza felul in care traim, cumparam, ne informam, influenteaza intreaga activitate a unei companii. Daca o companie locala nu se poate adapta la aceste schimbari, este aproape imposibil sa implementeze mari inovatii.

In ceea ce priveste marimea bugetelor, cred ca Ungaria este cu un an – doi inaintea pietei din Romania. Acum in Ungaria, companiile de telecom sunt cele care investesc cel mai mult in comunicare integrata.

In ambele tari cred insa ca avem o responsabilitate, ca industrie, de educare a pietei. A spune ca digitalul este ieftin este cea mai mare greseala a agentiilor in ultimii 10 ani. Depinde ce vrei sa faci cu digitalul, poti pune continut pe YouTube in mod gratuit, dar cat te costa sa produci acel video ca sa-l faci de calitate si sa atragi vizualizari? Cu certitudine necesita investitii. Am intalnit clienti care se ingrozesc de unele estimari privind bugetele de productie, care in esenta nici nu sunt atat de mari.

Ce trebuie sa intelegem este ca digitalul nu inseamna doar marketing si comunicare. Trebuie sa aflam care sunt instrumentele digitale eficiente pentru businessul clientului si pe acelea sa le folosim. Provocarea este mare si de partea clientului, care avand mai multe agentii, trebuie sa reuseasca sa le adune pe toate laolalta la masa discutiilor de la punctul zero al unui proiect si, in functie de obiectiv, sa aleaga pachetul care sa livreze mesajul in cel mai eficient mod.

Care crezi ca este unul dintre cele mai mari minusuri ale industriei de digital la ora actuala?

Ce nu-mi place in industria noastra este ca incercam mereu sa generalizam. Din fericire, traim vremuri foarte complexe, trebuie sa ne gandim daca putem generaliza ceva despre audienta sau cum putem interpreta datele pe care le avem si apoi putem vedea cum ajustam. Cred ca este foarte important sa fim informati, sa lucram cu date concrete. Cel mai mare pacat al industriei cred ca este faptul ca, anual inventam cel putin10 concepte ale momentului (buzzwords), apoi ucidem 5 dintre ele.

Esti om de strategie intr-o industrie atat de dinamica. Cum faci fata schimbarilor atat de dese?

Am urmatoarea abordare: industria se schimba continuu, dar in cele din urma zilei consumatorul si businessul nu se schimba atat de mult. Companiile vor sa faca profit. Consumatorul vrea sa fie sanatos, sa traiasca bine, sa iubeasca etc. Vrea sa i se satisfaca nevoile de baza, care in esenta sunt aceleasi de ani buni.