Via Transilvanica Interviuri

Magazinul Cumsecade, întreprinderea socială care ajută producătorii locali

8 dec. 2022 10 min

Magazinul Cumsecade, întreprinderea socială care ajută producătorii locali

Reading Time: 10 minute

Cronicari Digitali și Raiffeisen Bank continuă să aducă, în Biz, cea mai bună revistă de afaceri din România,  un altfel de Colind, unul creat din pasiunea, dorințele de mai bine și urările venite de la antreprenorii de pe Via Transilvanica. Este primul an în care oamenii pasionați care au reușit să dezvolte propriile afaceri, să aducă împrejurul lor comunitățile locale și să inspire, se regăsesc uniți de cărarea în care cred, de drumul care poate readuce vitalitate locurilor unice pe care le străbate.

Dacă Crăciunul este despre împlinirea dorințelor și urări de ani tot mai buni „Un altfel de Colind de la antreprenorii de pe Via Transilvanica”  tocmai despre asta vorbește! Raiffeisen Bank și Cronicari Digitali adună într-o serie editorială specială, în Biz,  fiecare poveste de antreprenoriat care vorbește despre sperantă și determinare pe Via.  Până aproape de Ajun, trecem prin toate ținuturile unite de cărare, în căutarea unor povești antreprenoriale de succes care să-i inspire și pe alții.

Din Terra Siculorum (denumirea latină a Ținutului Secuiesc, în maghiară Székelyföld)  își spune povestea Magazinul Cumsecade- Helyenvalo, care adună produse de la producătorii locali aflați pe o rază de maximum 70Km față de Odorheiu Secuiesc.

Biz a stat de vorbă cu Orbán Árpád, director dezvoltare – Fundația Civitas Odorheiu Sec,  care a pornit îndreprinderea socială, și cu Molnár Judith, manager Helyénvaló.

Via Transilvanica Orban Arpad Molnar Judith Helyenvalo.
Alin Ușeriu, inișiatorul proiectului Via Transilvanica, alături de Molnár Judith, manager Helyénvaló și Orbán Árpád, director dezvoltare Fundația Civitas Odorheiu Sec

Ce presupune afacerea pe care o aveți?

Orbán Árpád: Suntem o înreprindere socială, Helyenvalo (Cumsecade) SRL, inițiată de Fundația Civitas din Odorheiu Secuiesc în cadrul unui program multianual finanțat de Fundația Româno-Americană (RAF). Suntem și un Food Hub, o adaptare a unei inițiative din SUA ce vizează dezvoltarea lanțurilor scurte de desfacere pentru alimente (LSA).

Molnár Judith: Clienții magazinului pot găsi produse  ale micilor producători dintr-o zonă de 75 km față de Municipiul Odorheiu Secuiesc, județul Harghita. Avem acum 1526 de produse de la 108 de producători, după ce inițial am lucrat doar cu 23 de producători. Oferim produse lactate, produse din carne, produse de panificație, legume și fructe proaspete, legume și fructe prelucrate, ceaiuri și condimente, produse apicole, dulciuri, produse artizanale și multe altele.

De la ce vis a pornit Magazinul Cumsecade?

Orbán Árpád: Visul nostru este ca micii fermieri să fie capabili să își susțină producția și să ofere alimente sănătoase și locale pentru clienții lor. Credem că peisajul și viitorul regiunii noastre se află parțial în mâinile lor și că suntem responsabili unii pentru alții.

În Terra Siculorum indicatorii noștri oficiali de statistică nu sunt buni (nu avem economie extraordinară, firme mari, autostrăzi, etc.), deci nu prea suntem competitivi într-o economie modernă, globalizată, dar credem că putem fi „viabili” și  vom putea îndeplini în continuare rolul încredințat nouă de bunul Dumnezeu aici, în locurile natale. Sperăm să găsim parteneri și prieteni cinstiți, deschiși și de ajutor.

Sunt multe lucruri, “perle locale”, care nu au fost încă pătrunse de globalizare, pot fi descoperite multe gesturi de omenie, tradiții și cunoștințe valoroase. În aceste sate mici de după dealuri, unde fiecare om poate să-și găsească pacea și liniștea necesară, oamenii încă conviețuiesc împreună cu istoria și natura.  Această conviețuire este reflectată de peisajul unic de o atractivitate deosebită prin care trece  și o parte din Via Transilvanica. Trebuie gustat din viața acestor sate și a oamenilor, care, de peste 800 de ani, păstrează identitatea și cultura proprie,  păstrând vii tradițiile, cum ar fi, de exemplu, unicitatea din Dârjiu, unde oamenii satului încă depozitează șunca și slănina în bastioanele din colțurile bisericii-cetate cu frescele de peste 600 de ani extraordinar de frumoase, restaurate recent în toată splendoarea lor.

Cum a pornit afacerea și ce a fost cel mai greu în primele luni de existență?

Orbán Árpád: Firma a fost înființată în 2017, magazinul s-a deschis în septembrie 2018. Ne-au luat luni întregi să amenajăm locația și să primim toate autorizațiile necesare. Încă de la început, ne-am dorit ca magazinul să fie mai mult decât un simplu spațiu de vânzare, un punct de întâlnire între producători și clienți, un loc în care să învețe despre produsele locale și sănătoase, precum să ofere și o perspectivă asupra practicilor din lanțul scurt de aprovizionare cu alimente.

Ce produse oferiți și cum pot ajunge consumatorii la ele?

Molnár Judith: Cele peste 1500 de produse locale de la micii producători se găsesc în magazinul fizic din Odorheiu Secuiesc (str. II. Rakoczi Ferenc nr. 15), dar aproape toate produsele se află și pe webshop: www.helyenvalo.ro (produs cumsecade).

Totodată la solicitare organizăm degustări de produse locale, pregătim pachete din bunătăți locale destinate firmelor, organizăm vizite la ferme, la producătorii magazinului Cumsecade.

Ce au produsele voastre mai special?

Molnár Judith: Toate produsele provin de la micii producători din zonă, producători care fac un efort pentru a se conforma cu cerințele legale pentru vânzarea cu amânuntul.

Aici oferim tot ce este mai bun pe Terra Siculorum, direct de la producătorii locali, fără intermediere. Aceste produse au un impact redus asupra mediului, și prin vânzarea lor se reflectă responsabilitatea cumpărătorilor față de familiile producătorilor și față de spațiul rural extraordinar. Producătorii au propriile lor povești, unii au moștenit unitatea de procesare și ferma de la părinți continuând și dezvoltând tradițiile familiei. Alții și-au pornit întreprinderea investind în acestea și au căutat specialiști în domeniu să învețe cunoștiințele necesare.

Orbán Árpád: Magazinul reprezintă un trend nou în sistemul alimentar local, food hub-ul fiind un lanț scurt alimentar. Tot timpul încercăm să cercetăm atât piața, cât și noile oportunități în domeniul sistemelor alimentare alternative. Organizăm degustări în prezența micilor producători, vizite la ferme în primul rând pentru copii, participăm la conferințe în domeniu, la festivaluri și târguri. Ne place să subliniem că scopul principal al organizației noastre este promovarea micilor producători,  a produselor locale sănătoase, a lanțurilor scurte de aprovizionare cu alimente și transmiterea generațiilor viitoare  a cunoștințele acumulate de-a lungul secolelor.

Care sunt principalele provocări întâlnite până acum?

Orbán Árpád: A trebuit să promovăm magazinul pentru potențialii clienți locali, a turiștilor aflați în trecere și a trebuit să învățăm (și continuăm să o facem) cum să gestionăm magazinul online și marketingul online. Căutăm în continuare mici producători care îndeplinesc cerințele legale, care oferă o gamă nouă și variată de produse și sunt dispuși să răspundă așteptărilor și tinerei generații în materie de produse locale.

Cum ajută drumul care unește, Via Transilvanica, dezvoltarea afacerii? Ce speranțe aveți de la aportul adus de Via?

Orbán Árpád: Fiecare client care vine la magazinul nostru ia cu el o bucățică din gustul Ținutului Secuiesc, ajutând  astfel familiile micilor fermieri și își asumă și o mică responsabilitate față de rural și acele familii. Credem că Via Transilvanica este vizitată de turiști și pelegrini cu valori, care sunt atenți la tradițiile și cunoștințele acumulate în această regiune. Credem că le putem dezvălui ce este mai bun în Ținutul Secuiesc și că împreună putem menține în viață micii noștri producători. Sperăm că ne putem oferi reciproc ceva foarte valoros.

Terra Siculorum este un ținut cu multe valori deosebite, cum sunt dealtfel și celelalte ținuturi istorice de pe teritoriul Transilvaniei și al țării. Trebuie să fim mândri, că aceste ținuturi sunt diferite, au cultură, tradiții, obiceiuri diferite, dar fiecare contribuie la diversitatea frumoasă al acestei țări. Majoritatea populației pe acest teritoriu sunt secui / maghiari (peste 7oo.ooo de oameni), cea ce nu poate fi negat și lasă o amprentă definitivă asupra ținutului. Suntem aproape în centrul geografic al țării, la cca. 400-450 km de granița cu Ungaria, trăind într-un bloc masiv maghiar. În timpul pandemiei din 2020-2021 mulți români (de etnie română) au descoperit această zonă a țării, unde majoritatea populației vorbește o altă limbă maternă și cultura este una aparte. Mulți au considerat, că această lume este într-un fel “străinătatea de acasă” (din țara noastră), o lume exotică plină de surprize. Această particularitate, împreună cu certitudinea siguranței căminului de acasă, a oportunității folosirri limbii române în dialogul intercultural cu localnicii, a dus la creștera neașteptată a atractivității ținutului, și implicit la creșterea turismului autohton în condițiile extrem de grele ale pandemiei, care a dus la o criză fără precedent în industria de turism. A fost o experiență care a dus la revelație.

Era timpul descoperii valorilor de alături, de acasă. Au auzit vizitatorii și până atunci de locuri pitorești cum ar fi Lacul Ursu din Sovata, de Lacul Roșu, de Lacul Sfânta Ana, de  Muntele Harghita – cel sfânt al secuilor, de Salina Praid, de Biserica fortificată din Dârjiu (făcând parte și din patrimoniul Unesco), de parcul Mini Transilvania din Odorheiu Secuiesc, de curiile și băile balneare din Covasna, de valori culturale cum este procesiunea romano-catolică și mănăstirea din Șumuleu, de scriitorul Tamási Áron, de cel mai mare secui – Orbán Balázs, , etc.,  dar acum (sau cel puțin în acesa perioadă) parcă au încetinit și au acordat mai mult timp și mai multă atenție acestora, și mai ales localnicilor.

Totuși, peisaje extraordinare și construcții faimoase sunt și la alte locuri din lume, dar pentru a simți și a înțelege farmecul Terrei Siculorum trebuie să încetinești și mai mult, să încerci să străbați pe jos, călare sau cu biciclete. Numai așa poți să simți, să-i înțelegi oamenii de aici, și dacă ai cunoscut-o, deja veți deveni prieteni. Trebuie să mănănci și să vorbești cu ei, să bei o pălincă, ceea ce automat va însemna apropiere. Vei înțelege omul, familiile lor, cu bucuriile și necazurile pe care le au. De aceea este binevenit și Via Transilvanica, care leagă regiunile și oamenii, coborând din mașini și îndemnând să strângă mâna celui cu care se întâlnește, acordând timp pentru povestiri și de-a simți locurile împreună cu localnicii. Trebuie forțată puțin umilința oamenilor, ca să înfrângă egoismul din fiecare dintre noi și să putem crede, că în aceste locuri iubite de Dumnezeu, nu ne-am născut întâmplător, cu toții avem o misiune acolo.

Dacă această legături se întăresc, dacă ne dăm seama de adevăratele valori și se normalizează viața, atunci produsele și din această regiune cu gusturile specifice vor fi mai iubite și căutate.

Care a fost cea mai importantă realizare din 2022?

Molnár Judith: Nu avem o realizare mare, ci mai multe mici. Am crescut în mod constant și chiar dacă plănuisem să mutăm magazinul, ne-am dat seama că nu merită și că trebuie să ne bazăm pe experiența noastră existentă.

Facem parte dintr-un proiect extraordinar prin amabilitatea NESst. Am participat la două evenimente de succes cu Via Transilvanica în toamna anului 2022 (în București și Alba Iulia). Avem o echipă foarte bună. Învățăm și folosim în mod constant elementele de marketing online. Am reușit să aducem mulți producători și produse noi în portofoliu. Avem un buletin informativ periodic. Am devenit parteneri într-un proiect Horizon Europe. Credem în pași mici, dar dacă punem piciorii în continu unul după altul, atunci ajungem departe.

Ce v-ați dori să vi se întâmple în afacere în 2023?

Orbán Árpád: Dorim să ne dezvoltăm în ambele direcții: să ne consolidăm vânzările din magazin, bazându-ne în principal pe principalii noștri furnizori, dar și să creștem cifra de afaceri a magazinului online, trimițând gusturile Secuimii în toate colțurile țării. Și facem cu ochiul spre o colaborare cu mai multe băcănii mici din toată țara care sunt interesate de produsele secuiești. Poate că vom găsi astfel de parteneri și pe Via Transilvanica.

Numai așa putem sprijini producătorii locali și, de aici, spațiul rural și  valorile pe care ni le oferă: cultura, tradițiile, cunoștințele localnicilor, gastronomia, empatia, arhitectura, peisajul și grija față de mediul înconjurător. Avem această datorie morală față de ei, dar și de generațiile tinere și viitoare, ca să cunoască modalitățile de a trăi bine între valori reale  a căror importanță se accentuează din ce în ce mai mult în aceste crize pe care le trăim.

Oamenii, producătorii din spațiul rural, trebuie încurajați, ajutați să se simtă valoroși și să aibă parte de bucurii în cea ce fac, ca să rămână în acele locuri și să fie viață acolo unde trăiesc și unde pot reîncepe o viață inclusiv mulți dintre orășeni.

Dacă ați putea să o luați de la 0 cu această afacere, ce v-ar plăcea să știți și să faceți diferit în primele luni de activitate?

Molnár Judith: În orice caz este nevoie de o cercetare mult mai atentă înainte de a lansa o inovație cu profil atât de important, ca și food hub-ul. Puterea de cumpărare a zonei trebuie, de asemenea, să fie bine evaluată pentru a se asigura că va putea susține magazinul. Iar banii nu ar trebui să fie economisiți pentru magazinul online, ci ar trebui dezvoltat un software care să afișeze stocul în timp real și care să nu necesite forță de muncă suplimentară pentru actualizări. Un fotograf profesionist de produs poate ajuta foarte mult. 

Un alt element foarte important este implicarea mult mai mare a producătorilor în funcționarea magazinului. Poate că adevărata soluție este ca ei să fie proprietarii.

Care sunt lecțiile de business învățate până acum și pe care le-ați transmite și altor antreprenori de pe Via Transilvanica?

Orbán Árpád: Observațiile menționate mai devreme pot ajuta pe toți cei ce se află la început de drum. Încet-încet, finalizăm un model de afaceri pentru food hub (atât pentru magazinul fizic, cât și pentru magazinul online), pe care vom fi bucuroși să îl împărtășim cu cei interesați și cu valori similare cu ale noastre.

Ce alte mici afaceri de pe Via Transilvanica mai cunoașteți și le recomandați?

Orbán Árpád: Avem 108 furnizori de produse alimentare locale, în general producători mici, fermieri. În primul rând, dorim să-i implicăm pe ei în această aventură numită Via Transilvanica, drum pe care îl promovăm periodic și pe pagina noastră Facebook.

V-am recomanda și cazările care sunt pe Via Transilvanica în ținutul nostru, care sunt pline de personalitate și suflet. În regiunea noastră este și parcul Mini Transilvania, dar totodată v-am recomanda și afacerea frumoasă cu vânătoarea de trufe din Archita, care este chiar după Terra Siculorum, la începutul Terrei Saxonum.

Antreprenorii de pe Via Transilvanica. Un altfel de colind

„Un altfel de Colind de la antreprenorii de pe Via Transilvanica” este proiectul Cronicari Digitali dedicat poveștilor antreprenorilor de pe Via Transilvanica, drumul alături de care Raiffeisen Bank România este încă de la faza de idee, și pe care, acum oamenii simt că își pot pune mai bine, în practică, propriile aspirații. 

Până la Crăciun, în Biz, veți putea citi poveștile din toate ținuturile: Terra Dacica, Terra Romana, Terra Banatica, Terra Siculorum, Terra Saxonum și Bucovina.

De Sărbători, Cronicari Digitali și Raiffeisen Bank aduc în fața publicului un altfel de Colind, unul creat din pasiunea, dorințele de mai bine și urările venite de la antreprenorii de pe Via Transilvanica. Este primul an în care oamenii pasionați care au reușit să dezvolte propriile afaceri, să aducă împrejurul lor comunitățile locale și să inspire, se regăsesc uniți de cărarea în care cred, de drumul care poate readuce vitalitate locurilor unice pe care le străbate.
Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: