Marketing digital în 2019: individualizat, inovator, responsabil

Marketingul a cunoscut și cunoaște încă o digitalizare rapidă și dezvoltare exponențială, dând naștere mai multor trenduri și inovații decât, poate, orice alt domeniu din business. În România și în întreaga lume se întrevăd schimbările, oportunitățile și provocările determinate de această dezvoltarea digitală, susținută de noi idei și tehnologii.

Conform raportului Digital Marketing Trends 2019 realizat de MKOR Consulting, în acest an marketingul va cunoaște o dezvoltare sustenabilă, datorată faptului că din ce în ce mai multe branduri își definesc scopuri cu impact pozitiv în societate.

Consumatorii vor susține, cumpăra și promova brandurile care se alătură valorilor pe care le prețuiesc. La rândul lor, consumatorii așteaptă în schimb experiențe relevante și personalizate, brandurile fiind capabile să folosească bazele de date mai eficient ca înainte.

Care sunt principalele trenduri de marketing în 2019? 

Dezvoltându-se în baza tendințelor observate deja în 2018, anul 2019 este în continuare despre  personalizare, despre utilizarea conținutului video și despre experiențele interactive. Sesizăm inclusiv cererea în creștere pentru branduri responsabile, implicate în cauze și acțiuni sociale, precum și pentru marketingul experiențial.

Aceste direcții nu sunt noi sau nemaiauzite în lumea marketingului digital, o lume deja extrem de dinamică. Sunt uneori surprinzătoare, adesea disruptive, însă reprezintă o evoluție normală a tehnologiilor inovatoare care sunt acum la îndemâna oricărei persoane.

Să creeze o experiență de marketing mai integrată, fluidă, customizată pentru clienți ar trebui să fie unul dintre obiectivele principale ale oricărui manager de marketing în 2019. Consumatorii caută un nou mod de a interacționa cu brandurile, mai personalizat și incitant. Primele businessuri care vor fi acolo pentru aceștia, înțelegându-le cu adevărat nevoile și acționând ca atare vor avea un avantaj important, indiferent de domeniul în care activează.

Companiile trebuie să înțeleagă și că brandul lor nu se rezumă la produse bune și prețuri competitive. Consumatorii, în special Milenialii și Generația Z, caută branduri cu o personalitate care să li se potrivească, branduri care să își dorească, la fel ca ei, să aducă un impact pozitiv în lume.

Megatrenduri și trenduri. 

În cadrul studiului, numeroasele trenduri identificate au fost grupate în 5 megatrenduri majore:

MARKETING CU UN SCOP

Brandurile sunt create de oameni, pentru oameni, pentru a le satisface nevoile și dorințele. În prezent, consumatorii au un comportament responsabil și au învățat să fie selectivi în ceea ce aleg. Ca brandurile să aibă o reputație bună, trebuie să rezoneze puternic cu audiența.

Activismul Generației Z este un trend important. Generația Z este preocupată de probleme și inițiative sociale și așteaptă aceeași înclinație către implicare din partea actorilor politici și comerciali.

Consumatorii de toate vârstele sunt, de asemenea, în căutare de branduri cu CSR proactiv, autentice, de încredere, care să ofere valoare adăugată, conveniență și personalizare.

Feminismul, prin campanii precum Me Too, a devenit un brand în sine, companiile susținând inițiative care promovează egalitatea și reprezentarea.

De altfel, susținerea tuturor minorităților devine parte a strategiei brandurilor. De exemplu, pentru a celebra Pride Week, Disney a lansat o colecție viu colorată dedicată comunității LGBTQ. Colecția LGBTQ este supranumită ‘The Rainbow Mickey’ și, în cadrul acesteia, Disney a creat un logo minimalist și de efect: un contur multicolor al faimosului șoricel animat Mickey. Un procent de 10% in valoarea achizițiilor online urmează a fi donate unui ONG de profil.

CONȚINUT VIDEO

Marketingul prin conținut video este deja un trend cunoscut de ani de zile. În prezent, acesta este din ce în ce mai vizibil pe website-uri, bloguri și social media. Cel mai în vogă dintre toate poate fi considerat vloggingul.

Video-urile interactive sunt o inovație care oferă privitorilor posibilitatea de a deveni parte din acțiune printr-o atingere a ecranului, prin conținut filmat cu efect de 360 grade. Scopul esențial al acestora este să crească interacțiunea și interesul audienței.

Video-urile live sunt adevărate povești în timp real, fiind o oportunitate fresh pentru multe businessuri. Numit Live Streaming, acest curent este foarte important în digital marketing în combinație cu influencer marketingul.

Nike a debutat pe IGTV (Instagram TV) printr-o campanie intitulată “My Crazy Dream” (Visul Meu Nebunesc), aducând în centrul atenției persoanele de rând din generația tânără.

Platforma e folosită în principal pentru a posta scurte filmulețe motivaționale cu și despre fitness. Deși este o companie bine-cunoscută pentru colaborarea cu celebritățile, Nike a ales să încerce să folosească imaginea oamenilor obișnuiți ca ambasadori de brand, lucru care i-a încântat pe fani. Nike nu a ezitat nici să facă publice opiniile sale despre egalitatea de gen și încurajarea femeilor în sport, în cadrul unei reclame video având-o în rol principal pe Serena Williams, reclamă prezentată la Gala Premiilor Oscar din 2019.

OMNICHANEL& INTERACTIVITATE 

Marketingul Omnichannel se bazează pe mixul potrivit între tehnologie, soluții și expertiză. Potențialii consumatori pot fi convertiți mai ușor atunci când interacționează cu brandul prin mai multe canale de comunicare.

Pentru a ține pasul cu așteptările din ce în ce mai înalte ale consumatorilor, marketerii trebuie să fie atenți la micro-momente și să se ajute inteligent de tehnologii precum chatbots sau marketingul activat vocal.

Pentru o astfel de companie inovatoare, ”Oglindă, oglinjoară, cine e cea mai frumoasă din țară?” tocmai a devenit mai mult decât o întrebare retorică din basme. HiMirror a introdus în portofoliul său deja existent de oglinzi smart un nou model interactiv care este un adevărat centru de entertainment, compatibil cu platformele de social media, Spotify și Amazon Alexa. Utilizatorii vor putea comanda vocal dispozitivului să realizeze rapoarte privind condiția pielii și a corpului, nivelul de hidratare și de a oferi sugestii personalizate.

PERSONALIZARE

Oamenii postează un volum imens de informații zilnic, ceea ce ușurează misiunea marketerilor de a îi înțelege pe cei din spatele ecranelor. Marketerii pot personaliza conținutul, produsele și mesajele luând în considerare istoricul de cumpărare, link-urile accesate, postările pe social media și alte comportamente digitale.

În 2019, tehnologia va putea oferi recomandări mai potrivite și mai exacte decât până acum. Consumatorii sunt pregătiți să împărtășească informații personale – dacă acest lucru duce la experiențe individualizate de calitate.

Analiza predictivă este o modalitate prin care brandurile reușesc să stea relevante, prin analiză, răspuns și chiar predicție privind alegerile consumatorilor.

AI (Inteligența Artificială) este forța din spatele segmentării pieței, retargetării, notificărilor de tip push și a targetării prin click. Ultimele inovații din AI îi vor permite și să creeze conținut. Scopul tuturor acestor algoritmi, precum analiza predictivă și inteligența artificială, este să ajute consumatorii să descopere conținut relevant.

Îndreptându-se către experiențe augmentate, accesoriile și dispozitivele smart își fac loc în garderobele, casele și viețile oamenilor. IoT (Internet of Things) permite consumatorilor să conecteze prin tehnologie diverse aspecte ale rutinei lor zilnice, precum somnul, alimentația și activitatea fizică. IoT este o tehnologie folosită din ce în ce mai mult și în retail.

De exemplu, una dintre cele mai interesante inovații, pe care nu o întâlnim încă (din păcate) în România este căruciorul de cumpărături smart. Caper este primul cărucior inteligent care permite consumatorilor să evite cozile la casele de marcat. Cumpărătorii pur și simplu pun obiectele dorite în coș și acesta digitalizează comanda. Pe parcursul călătoriei de cumpărare, Caper afișează și ofertele din magazin printr-un ecran interactiv. Când sunt gata, consumatorii plătesc direct prin POS-ul atașat căruciorului.

MARKETING EXPERIENȚIAL

Experiențele care conectează utilizatorii de Internet din toată lumea sunt realizate prin Youtube, bloguri, vloguri, publicații digitale sau podcasturi, astfel că se generează din ce în ce mai mult conținut al cărui scop nu e vânzarea directă.

Experiențele furnizează autenticitatea dorită de consumatori și dezvoltă conexiunea dorită de branduri. În eforturile lor de a încânta consumatorii, acestea se folosesc de strategii precum poveștile și comunitățile de brand, podcasturile, realitatea virtuală și augmentată, dar și de cooperarea cu influencerii și micro-influencerii.

Sephora, specializată în produse de make up și îngrijire, are o strategie digitală holistică ce îmbină multe dintre trendurile descrise mai sus pentru a oferi clienților experiențe superioare. Sunt activi pe majoritatea platformelor de social media, iar video-urile lor live primesc constant atenția a sute de mii de pasionați ai industriei beauty. Comunitatea sa online, numită Beauty Talk este un forum imens și bine organizat unde utilizatorii pot împărtăși idei, pot pune întrebări și oferi răspunsuri.

BRANDUL ESTE EXPERIENȚĂ

Marketingul digital este un domeniu dinamic, care creează numeroase oportunități pentru marketerii ce rămân la curent cu trendurile, inovațiile și adoptă o atitudine proactivă în fața schimbărilor tehnologice.

Consumatorii devin mai informați, mai responsabili și se așteaptă la cele mai înalte standarde de comunicare și eficiență din partea brandurilor. Cea mai mare provocare pentru companii este, astfel, să livreze experiențe de marketing fluide, personalizate și autentice.

Pentru a face față acestor provocări, tehnologia este doar o parte din soluție. Strategia de marketing trebuie să pornească de la o perspectivă profund umană care să se centreze în jurul consumatorului ca om, care nu cumpără simple produse, ci experiențe, povești și e animat de dorința de progres personal și colectiv, la nivelul societății.

Studiul Digital MarketingTrends 2019 (Trenduri în Marketingul Digital 2019) a fost realizat de MKOR Consulting. Pentru raportul complet, aici se poate accesa varianta în limba română și aici cea în limba engleză.

Raportul cuprinde o perspectivă de ansamblu, bazată pe documentare și analiză temeinică. Pornind de la general la particular, prezintă megatrendurile și trendurile digitale specifice acestui an în marketing, descrise printr-o multitudine de exemple relevante.

MKOR Consulting este o agenție inovatoare de market research care combină cu succes experiența practică de business, expertiza de nivel MBA și research-ul de top pentru o înțelegere profundă a mediului în care activează clienții.

Foto: © Weedezign | Dreamstime.com