Motivare fara micromanagement

Dorinta de a face performanta determina multi manageri sa spuna angajatilor ce sa faca, cand si cum sa faca, acest stil fiind perceput adesea ca o forma de micromanagement. Astfel suprima oportunitatea angajatilor de a gandi si a actiona pe baza deciziilor proprii, le subestimeaza competentele, iar acestia sunt mai putin implicati in companie.

De Steluta Nastase 

Managerii care fac micromanagement au si angajati care se simt neincrezatori in fortele proprii si traiesc mereu cu temerea ca vor fi controlati.Prin urmare si rezultatele sunt mai slabe si se traduc in cifre nesatisfacatoare. Pentru a fi performanti, membrii echipei au nevoia psihologica de autonomie si de implicare in activitati care sa le ofere ocazia de a se perfectiona.

Efectul domino

Cand nu exista oportunitati ca angajatii sa fie promovati, managerii pot suplini aceste nevoi prin acordarea de libertate in decizii. Merita adoptat efectul domino: o piesa care se rastoarna poate crea o serie de evenimente care sa fie frumoase.

Exista si manageri care au conceptia gresita ca angajatii nu sunt motivati prin felul lor de a fi. Orice angajat vrea sa aiba un job care ii place si care ii ofera ocazia de a se dezvolta profesional si financiar. La fel de important este si mediul pentru a comunica si a construi relatii de prietenie. Cand nevoile psihologice sunt satisfacute, experienta este pozitiva si angajatii au energie si dorinta de a se implica in proiecte. E ca si cum le-ai acorda ocazia de a practica un hobby. Toti angajatii au motivatie, conteaza foarte mult calitatea acesteia. Iata cum managerul poate descoperi ce ii motiveaza pe angajati astfel incat abordarea sa nu fie perceputa ca micromanagement:

Comunica clar asteptarile

Atunci cand cerintele sunt evazive, rezultatele sunt pe masura. De aceea este indicat ca fiecare angajat sa stie care este targetul sau pentru o luna si cum poate creste/imbunatati rezultatele. Comunicarea poate fi facuta prin e-mail pentru ca specificatiile sa fie mai usor de urmarit sau in cadrul unor scurte briefing-uri. Permite membrilor echipei sa puna intrebari pana cand totul este clar si fiecare isi cunoaste misiunea. Dupa terminarea unui proiect sau a unui task, foarte valoros este feedback-ul punctual, fara a astepta evaluarea anuala cand este mult prea tarziu pentru a remedia rezultatele.

Comunica cu fiecare angajat

Gradul de motivatie al fiecarui angajat este diferit, de aceea este indicat sa ai o comunicare face to face cu fiecare dintre ei pentru a afla ce i-ar determina sa vina cu zambetul pe buze la job si ce masuri poti lua pentru a crea un cadru optim de dezvoltare pentru ei. Pe unii angajati ii motiveaza banii, functia, pentru altii sunt mai motivante valorile si intelegerea rolului lor in companie. Poti detecta gradul lor de motivatie si de implicare prin cuvintele pe care le folosesc: Imi place sa lucrez la acest proiect, Jobul acesta ma ajuta sa ma dezvolt, Imi place sa ii invat si pe colegi. Angajatii nemotivati folosesc expresii precum: Trebuie sa fac, Nu scrie in fisa postului, Mai bine as face altceva. De asemenea, intreaba angajatii care sunt punctele lor forte, punctele slabe si mai ales ce le place sa faca. Ca manager, abordeaza motivarea angajatilor ca pe un skill care poate fi dobandit, incurajat si dezvoltat.
Creeaza o cultura a companiei care sa incurajeze performanta si atentia la nevoile angajatilor.

Angajeaza oamenii potriviti

Selecteaza cu atentie angajatii! Exista companii care pot oferi training, prin urmare pot alege si candidati mai putin experimentati, dar si companii care nu au timp pentru formarea oamenilor. In cel din urma caz, daca este selectata o persoana fara experienta, intervine micromanagementul si conflictele pentru ca asteptarile nu sunt setate realist. De aceea, in selectia candidatilor pentru angajare, merita sa tii cont de posibilitatile companiei in privinta training-urilor si sa acorzi atentie rezultatelor si referintelor pe care candidatii le ofera.

Training

Oricat de competent ar fi fost un angajat la fostul loc de munca, la noul job nu cunoaste stilul de lucru, sistemele informatice sau termenii specifici companiei. De aceea, este recomandat sa beneficieze de training avantajos atat pentru el, cat si pentru companie. Acesta ii va motiva sa faca performanta.

Strategie chiar si pentru cei mai demotivati angajati

Cum sa motivezi angajatii care nu performeaza la potentialul lor? Mai intai trebuie sa intelegi de ce nu performeaza: poate fi lipsa de training, un rol nedefinit in companie, lipsa de feedback, schimbarile dese din companie. Micromanagementul le va afecta entuziasmul. Pentru a avea rezultate, angajatii vor sa stie ca managerii au incredere in ei. Sa punctezi anumite greseli care tin de perceptie, nu este foarte foarte motivant, cea mai buna abordare este: Ai aceste calitati, insa iata cum poti face mai bine.

Antidot pentru micromanagement: Deleaga!

Delegarea sarcinilor este atat un succes personal, cat si un succes al companiei. Desigur, necesita timp pana cand leader-ul isi formeaza o impresie despre angajati si stie pe care dintre ei se poate baza. Iata cum, din pozitia de manager, poti castiga increderea echipei.

  • Alege proiectele/task-urile in care sa te implici, pentru restul task-urilor mobilizeaza si responsabilizeaza echipa!
  • Acorda libertate in cheltuirea bugetului pentru un proiect, astfel membrii echipei vor putea sa-si puna in aplicare si ideile creative.
  • Incurajeaza angajatii sa se intalneasca in lipsa ta! O buna comunicare intre departamente inseamna si un briefing valoros pentru companie, precum si corelarea task-urilor.

Citeste si alte articole despre motivarea angajatilor aici

Steluta Nastase-Lupu este online marketing specialist la ABC Human Capital

 Foto: Dreamstime