Analize

Noul Telecom

2 oct. 2013 9 min

Noul Telecom

Reading Time: 9 minute

<p> <strong>Dincolo de investitii in retele si in noi tehnologii, operatorii telecom din Romania trec prin schimbari importante ale modelului de business. Dovada stau noile oferte si intrarea pe segmente ca televiziunea sau serviciile de video-on-demand. </strong></p> <p>  </p> <p> Chiar in fata Arcului de Triumf, o domnisoara tine telefonul indreptat spre monument si in acelasi timp spre ea. Face poze, ma gandesc in timp ce trec pe langa ea. Insa in acelasi timp o voce se aude din telefonul ei si apoi imi dau seama ca ii arata cuiva Arcul de Triumf prin FaceTime. Aplicatia a fost anuntata de Apple in 2010, ca o parte importanta a lansarii iPhone 4. Momentul a reprezentat o revolutie la nivelul apelurilor telefonice, pentru ca odata cu lansarea acestui serviciu, posesorii de iPhone sau de Mac se puteau si vedea intre ei, direct de pe telefon.</p> <p>  </p> <p> Asa cum pana atunci Skype facuse apeluri video, dar numai pe computere. Cu toate acestea, desi o tehnologie extrem de interesanta, FaceTime nu a prins foarte tare inca. Nikolai Beckers, CEO al Romtelecom si Cosmote Romania, crede ca a fost introdusa prea devreme. Motivul? Apelurile video presupun un trafic mare de date. Or revolutia internetului pe mobil abia acum incepe. Industria telecom din Romania se afla in fata unui nou ciclu de dezvoltare. 4G, un nou model de retea, care va aduce viteze foarte mari ale internetului, va schimba modul in care ne raportam la telefoane, la industria de telecom si la ce ne dorim de la un furnizor de comunicatii mobile. In ultimii ani, am asistat la o dezvoltare foarte mare a aplicatiilor pe mobil, care au fortat operatorii de telefonie sa lanseze pachete de date tot mai generoase, la preturi rezonabile, pentru a servi intereselor clientilor. In acelasi timp, aparitia unor servicii Over-The- Top (OTT) ca Viber sau Whatsapp, care ofera voce si mesaje direct prin conexiune la internet, au condus la un nou model de business.</p> <p>  </p> <p> Numai ca, spre deosebire de alte tari, Romania este intr-o situatie paradoxala. Suntem printre primii atunci cand vine vorba despre adoptarea tehnologiilor, a aplicatiilor, a gadgeturilor de orice fel, insa exista in continuare multi oameni care folosesc telefonul fix ca prima sursa de comunicare, iar altii inca nu stiu cum functioneaza internetul.</p> <p>  </p> <p> <strong>POTENTIALUL UNEI INDUSTRII</strong></p> <p> Operatorii mobili s-au repliat rapid si au trecut de la ofensiva minutelor la cea a datelor. Daca acum cativa ani miile de minute erau vedetele abonamentelor, acum datele sunt cele care domina cu adevarat orice oferta. Intrebarea pe care orice client care are un telefon inteligent o adreseaza acum este: cat trafic de internet am la acest abonament? Din acest motiv, avem astazi oferte “nelimitate”: minutele si mesajele in retelele proprii sunt “fara numar”, ba chiar si in cele nationale, in functie de valoarea abonamentului. Mai mult, toate abonamentele au clar incluse optiuni de date si, la fel, in functie de valoarea abonamentului, diverse aplicatii care sa maximizeze potentialul noilor telefoane, din ce in ce mai complexe prin tehnologiile pe care le includ.</p> <p>  </p> <p> Concentrarea unor companii foarte puternice pe acest segment conduce la o concurenta acerba, astfel ca, de cele mai multe ori, consumatorul are impresia ca este “atacat” de oferte, promotii si servicii similare. In fapt, fiecare operator are strategia lui proprie, care, da, de multe ori se aseamana cu a competitiei, dar dintr-un motiv simplu: nu te poti pune impotriva curentului cand de fapt cei care dicteaza de cele mai multe ori sunt clientii. Si, mai ales, nu te poti opune dezvoltarii fara precedent a tehnologiei. “Din ce in ce mai multi clienti folosesc internetul pe smartphone si tableta si sunt familiarizati cu utilizarea serviciilor digitale si aplicatiilor dedicate noilor device-uri. Cu toate acestea, pentru multi altii parcursul in lumea digitala abia incepe si au nevoie sa fie ghidati astfel incat sa obtina o experienta cat mai buna atunci cand folosesc serviciile noastre”, spun reprezentantii Orange. Operatorul francez a mai constatat ca tot mai multi clienti vor sa fie in permanenta conectati si sa beneficieze de continut pentru diferitele tipuri de ecrane, in functie de terminalul folosit.</p> <p>  </p> <p> <strong>SERVICII COMPLETE</strong></p> <p> Acesta este motivul pentru care in acest an Orange a facut un pas important, oferind si televiziune, devenind astfel operator cu servicii complete de comunicare, la fel ca grupul format de Cosmote Romania si Romtelecom, care avea deja in oferta acest gen de serviciu. Orange TV este un serviciu de televiziune disponibil pe toate tipurile de ecrane: televizor, desktop, laptop, tableta sau smartphone. Conectivitatea devine astfel cea mai importanta noutate tehnologica din ultimii ani, foarte apreciata de clienti. “Cu serviciul Orange TV dorim sa le oferim clientilor o experienta de vizionare cu totul noua. De cand am lansat serviciul in luna iunie si pana acum am dezvoltat Orange TV pentru a fi disponibil si pe smartphone si tableta, pe langa televizor si PC. De asemenea, am lansat o oferta noua atat pentru clientii care vor sa urmareasca programele TV pe toate dispozitivele (televizor, PC, smartphone si tableta), cat si pentru clientii care aleg abonamentul Pantera, cu Orange TV Go oferit bonus”, spun oficialii de la Orange.</p> <p>  </p> <p> Spre deosebire de Orange sau de Vodafone, Romtelecom are propriile canale, in special de sport, care sunt chiar lideri de piata. Vodafone nu are un serviciu propriu de televiziune, ci platforme TV disponibile clientilor pe telefonul mobil, cum este Seenow. In viziunea oficialilor de la Vodafone, aceste servicii satisfac nevoile si interesul clientilor retelei in momentul de fata. In acest context, operatorii de telefonie se transforma foarte mult in integratori si dezvoltatori de pachete complete, dorindu-si astfel sa canalizeze clientii catre oferte complete: telefonie fixa si mobila, internet mobil si fix, produse (telefoane, tablete, computere, alte dispozitive), televiziune, servicii si aplicatii dedicate. De aici pana la video-on-demand (VOD) nu mai este decat un pas, pentru ca utilizatorii serviciilor de televiziune pe dispozitivele mobile vor dori sa vada si continut special, nu doar cel oferit de canalele de televiziune.</p> <p>  </p> <p> Piata de VOD este deocamdata in curs de dezvoltare, insa ofertele se inmultesc si astfel consumatorii vor putea sa aiba acces la continut video-audio de calitate si mai ales accesibil la pret. Una din piedicile dezvoltarii acestui serviciu este pirateria, dupa cum imi spunea Nikolai Beckers, CEO al Romtelecom si Cosmote Romania. Mai devreme sau mai tarziu, consumatorii romani vor intelege ca, pentru a beneficia de un serviciu, el trebuie platit, evident, la preturi rezonabile. La Orange, in prezent, continutul video la cerere este disponibil promotional pe PC, smartphone si tableta, indiferent de conexiunea de internet aleasa. Clientii pot urmari continut video de pe PC pe site-ul tvgo.orange.ro, iar pe dispozitivele mobile cu ajutorul aplicatiei Orange TV Go. Pe de alta parte, “inca de la lansarea ofertei de TV si VOD in cadrul aplicatiei Seenow in cursul anului trecut, serviciul de VOD inregistreaza cresteri foarte bune mai ales in randul utilizatorilor de «ecrane mari», tabletele devenind un canal important de consum. In plus, clientii Vodafone beneficiaza si de trafic de date gratuit atunci cand folosesc serviciul Seenow, evitand astfel costuri suplimentare”, spune Inaki Berroeta, CEO, Vodafone Romania.</p> <p>  </p> <p> Acesta adauga ca cele mai cautate categorii VOD sunt titlurile nou lansate si serialele premium ale momentului, insa exista un apetit deosebit si pentru continutul dedicat anumitor categorii de varsta: serii de desene animate sau filme clasice. Platforma VOD a Romtelecom, dolcetv.ro, ofera de asemenea continut la cerere pentru utilizatorii sai, aducand la un loc atat filme clasice, cat si blockbustere ale momentului. Preturile pentru vizualizarea unui film sunt de 1 euro, dar exista si varianta in care portalul este inclus in abonamentele de televiziune oferite de operatorul telecom.</p> <p>  </p> <p> <strong>UN OPERATOR, ZECI DE SERVICII</strong></p> <p> Sunteti usor confuzi, nu-i asa? Ati putea intreba ce legatura au operatorii de telefonie cu televiziunea sau alte asemenea servicii. Ei bine, viitorul apartine acelor operatori care pot oferi servicii integrate de comunicare, informatie si divertisment. Nu ne mai putem inchipui ca un operator poate oferi doar telefonie sau doar internet sau doar televiziune. Este nevoie de integrarea deplina a acestor servicii, ca sa ofere consuma torului exact ce doreste din punctul de vedere al telecomunicatiilor. Mai mult, in ultima vreme, companiile din telecom au  inceput sa adopte o noua politica atunci cand vine vorba de oferta de produse, aceea de simplificare a portofoliilor de abonamente si tarife, pentru a nu zapaci clientul intr-o multitudine de preturi, alegeri sau optiuni.</p> <p>  </p> <p> Cel mai recent, Cosmote Romania si-a reconfigurat portofoliul de abonamente, mai simplu, prin care “nelimitat” nu va mai fi doar varful de gama, ci piatra de temelie. “Prin noul portofoliu Free, am dorit sa schimbam structura complicata a pietei si sa oferim clientilor nostri mai multa valoare in planuri tarifare simple, centrate pe date. Clientilor nostri le va fi mult mai usor sa realizeze cele mai potrivite alegeri in termeni de comunicare: ei pot beneficia de comunicare nelimitata in retea si de date mobile, precum si de reportarea minutelor nationale –incepand de la abonamentul Free S”, a declarat Mathias Hanel, Chief Commercial Officer la Cosmote Romania. Compania a lansat portofoliul Cosmote Free, oferind internet nelimitat (viteza descreste dupa consumarea traficului recomandat), comunicare de voce nelimitata – in retea si catre reteaua fixa Romtelecom, SMS-uri nelimitate in retea si minute nationale/internationale catre zona 1. In aceasta vara si Vodafone a simplificat oferta de abonamente, creand trei tipuri conforme cu dorintele clientilor, Easy, Smart si RED, care ofera avantaje specifice. “Ne asteptam ca numarul clientilor care opteaza pentru abonamentele RED sa continue sa creasca, intrucat pachetele actuale ofera o experienta completa: smartphone de top si date incluse in toate abonamentele, beneficii nelimitate de voce si SMS, precum si acces la o retea de noua generatie 4G”, spune Inaki Berroeta.</p> <p>  </p> <p> Acesta mai apreciaza ca piata de smartphone-uri este in continua crestere si, odata cu aceasta, va creste si interesul clientilor de a utiliza din ce in ce mai mult serviciile de date pe telefon. Din datele companiilor de telefonie mobila, piata comunicatiilor mobile din Romania s-a stabilizat in ultima perioada de timp, la aceasta contribuind cresterea accelerata a serviciilor de date mobile, dar si adoptia diferitelor pachete de abonamente create de companii. Vodafone Romania vede si o crestere puternica pe zona de smartphone-uri de la un trimestru la altul si estimeaza ca, pana la sfarsitul acestui an, 50% dintre terminalele vandute de operator vor fi telefoane inteligente. Orange, la randul sau, ofera clientilor posibilitatea de a alege unul dintre pachetele de abonamente cu nume de animale, care are optiuni si varietati in functie de pret sau de disponibilitatea consumatorilor pentru comunicare sau date.</p> <p>  </p> <p> <strong>PESTE VARFURI</strong></p> <p> Pentru ca explozia legata de date se pregateste avand in vedere lansarea comerciala incepand de anul viitor a retelelor de mare viteza 4G/LTE sau a celor de fibra si FTTH, consumatorii s-au obisnuit deja cu servicii complementare alaturi de pachetele de voce. Este vorba despre acele servicii OTT care raspund cerintelor variate de divertisment si informare ale utilizatorilor. Ca urmare a exploziei tehnologice, telefonul nu mai este demult doar un instrument de comunicare, a devenit aparat de fotografiat, camera de filmat, harta, portofel, echipament de stocare, secretara etc. Aplicatiile care imbogatesc functionalitatea acestuia l-au transformat intr-un aparat complex, fara de care nu mai putem iesi din casa.</p> <p>  </p> <p> Orange are implementate mai multe facilitati precum plata rovinietei prin SMS, accesul la metrou sau in mijloacele de transport in comun cu telefonul mobil, comandarea unui taxi prin aplicatia Clever Taxi, ascultarea muzicii preferate prin parteneriatul cu Deezer sau stocarea datelor personale in Orange Cloud. Cu ajutorul studiilor de piata si prin comunicarea directa cu clientii, Vodafone a construit in ultimii doi ani o oferta de aplicatii cu servicii pe care romanii le folosesc zilnic. Sunt peste 30 de aplicatii powered by Vodafone pentru telefoane smartphone si tablete, unele disponibile chiar si de pe laptop, PC sau smart TV.</p> <p>  </p> <p> Indiferent ca vorbim despre muzica, canale TV sau filme pe mobil, jocuri, servicii utilitare ca plata de bilete la cinema, a asigurarilor, a biletelor de avion, a parcarii sau a transportului in comun, aplicatii utilitare pentru soferi sau de asistenta, pana la solutii de securitate mobila si spatiu suplimentar de stocare in cloud, toate sunt disponibile clientilor Vodafone impreuna cu servicii unice sau beneficii exclusive adresate doar lor. “Inregistrand deja descarcari de ordinul milioanelor in piata locala, acestea devin tot mai relevante si satisfac nevoile variate pentru toate segmentele de utilizatori”, spune Inaki Berroeta. Cosmote a identificat la randul sau tendinta si a lansat aplicatii proprii care sa il ajute pe utilizator in fiecare zi, precum Web’n’Walk, Travel & Surf, RadarMe sau Dolce Mobile TV.</p> <p>  </p> <p> <strong>CONSOLIDARE, COMPETITIE SI CALITATE</strong></p> <p> Cei trei C vor fi definitorii in perioada urmatoare, dar si pe termen mediu si lung pe segmentul telecom  romanesc. Se contureaza deja cateva tendinte care vor marca aceasta industrie. Operatorii se pregatesc intens de momentul lansarii retelelor 4G din 2014, ceea ce inseamna investitii masive in tehnologie, aparatura, schimbari tehnice. La acest moment, unii dintre ei au lansat serviciul in mod experimental, avand in vedere ca frecventele pe care vor opera vor fi disponibile abia din aprilie 2014, la nivel national. Apoi se inregistreaza o tendinta de migrare a utilizatorilor dinspre cartele preplatite catre abonamente, sustinuta de planurile tarifare flexibile, adaptate nevoilor clientilor, precum si de ofertele de smartphone-uri accesibile.</p> <p>  </p> <p> Reprezentantii Orange spun ca au observat ca numarul abonatilor in ultimele 12 luni a crescut cu peste 6%. Evolutia traficului de internet pe mobil a continuat trendul ascendent inregistrand in primul semestru al acestui an o crestere de 90% fata de perioada similara din 2012, pe fondul cresterii vanzarilor de smartphone-uri. In acelasi timp, odata cu cresterea numarului de telefoane inteligente prezente in piata si cu adoptia datelor mobile, a aparut o alta tendinta, de a trece de la mai multe SIM-uri la unul singur. “Cei mai multi isi doresc sa achizitioneze un nou telefon alaturi de o subventie, astfel ca opteaza pentru un abonament care sa le satisfaca nevoile de comunicare prin numarul de minute, SMS-uri si traficul de date disponibil in pachet”, mai spun reprezentantii Orange. Apoi mai apar si alte tendinte de ordin administrativ si de optimizare a afacerii.</p> <p>  </p> <p> Un acord intre Vodafone si Orange legat de partajarea retelelor va permite celor doua companii sa continue intr-un ritm sustinut sa faca investitii in dezvoltarea de tehnologii la nivel national. Beneficiile rezultate in urma acestui acord vor permite celor doua parti sa investeasca in extinderea acoperirii 4G, precum si in acoperirea zonelor “albe” din localitatile rurale. Acordul consta in partajarea infrastructurii celor doua retele, in conditiile in care companiile vor continua sa opereze independent spectrul si retelele de comutatie. Acest model de partajare presupune pastrarea diferentierii nete intre cele doua parti, permitandu-le sa concureze in continuare. Inaki Berroeta spune ca partajarea retelelor este o practica obisnuita, atat in Europa, cat si in afara Uniunii Europene, si este un pas firesc de evolutie fata de colaborarea anterioara dintre cele doua companii, pentru partajarea de site-uri.</p> <p>  </p> <p> Este de vazut aici ce pozitie va adopta Cosmote, avand in vedere ca acordul nu o avantajeaza, dar si Consiliul Concurentei, care a declarat ca va analiza acest acord pentru a se asigura ca toate regulile concurentei se aplica in continuare. Pe de alta parte, integrarea inceputa la Cosmote si Romtelecom va conduce, cel mai probabil, la aparitia unui singur furnizor puternic de servicii telecom, care va fi un adversar redutabil, avand in vedere amploarea afacerilor din intregul grup din Romania. Viitorul suna la preturi rezonabile, caci in analiza Parlamentului European exista un pachet de decizii care vor duce la crearea unui spatiu unic comun adevarat, prin eliminarea tarifelor de roaming din 2016. Aceasta va fi intr-adevar un mare castig pentru clienti, dar si o provocare pentru operatori, care vor trebui sa caute marje de profit mai mari in alte zone.</p>

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: